מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שייף נפיק
הודעות: 2360
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

פרשת ויגש. '-עיניכם רואות - בכבודי' מה הראייה מזה.

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' ינואר 05, 2020 1:08 am

בפשטות כוונת יוסף היתה להראות להם שהוא יוסף אחיהם, ומה ראיה מכבודו לזה. זה יותר ראיה להיפך?

סליחות
הודעות: 1069
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

האם לרמב"ם פרק קיז ו-קיח בתהילים מחוברים?

הודעהעל ידי סליחות » ה' ינואר 09, 2020 7:45 am

האם לרמב"ם פרק קיז ו-קיח בתהילים מחוברים?
עי' ביד החזקה הלכות מגילה פ"ג הי"ג (מבואר שם שצריך לכפול תחילת כל פרק, ואילו קיח אינו מוזכר כתחילת פרק).
בכתר אר"צ לכאורה הם נפרדים. אך השאלה אם יש מסורות בהם שני פרקים אלה היו מחוברים, ואז אפשר לשייך את דעתו של הרמב"ם למסורה כזאת.

אלי בנאי
הודעות: 180
הצטרף: ו' מאי 14, 2010 12:50 pm

יום אצל ראב"ע

הודעהעל ידי אלי בנאי » ו' ינואר 10, 2020 10:04 am

שלום לכולם
בכותרת כתוב: מקרא ותרגום - ומפרשיהם.
שאלה על עניין פרשנות ועיקר הנושא, ברח מקומו ממני.
באחד המקומות בתורה, מפרש ראב"ע על המונח 'יום'
שאין הכוונה ליום שהוא יום ולא לילה, אלא יום שהוא סימן זמן.
נדמה לי שהוא מסביר על יציאת מצרים, למשל: 'יום צאתך', שהרי לא
היה ביום אלא בלילה ואם הכתוב אומר 'יום' הכוונה לפרק הזמן, לתקופה, לאירוע.
מאחר ואני קורא ראב"ע עם פירוש 'תורת חיים'
אפשר שבא ההסבר באותיות הקטנות שמחדדות את ראב"ע.
במסכת ברכות יש דיון רב משתתפים על הקריאה ביום או אפשר לגלוש גם
קצת ללילה, (בגדול). ואז נזכרתי בפרשנותו של ראב"ע על המונח 'יום'.
חפרתי בשו"ת ולא מצאתי, אך אני בטוח שראיתי שמדבר על יום יציאת מצרים
והרי היה בלילה. ואפשר שבא במקום אחר, אך בטוח שיש.
בברכה ובתודה.
במידה ודברי אינם ברורים - אפשר להתקשר אלי:
אלי 054-4978989
שבת שלום

דרומי
הודעות: 5935
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יום אצל ראב"ע

הודעהעל ידי דרומי » ו' ינואר 10, 2020 11:10 am

כנראה אתה מתכוון לדברי הראב"ע עה"פ 'לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת' שבתחילת פרשת ויקהל.

ואגב, יעויין גם בקובץ המצורף (ע"פ רש"י בתחילת פ' מצורע)
קבצים מצורפים
עומק הפשט - מצורע (חלק יב).pdf
(307.72 KiB) הורד 44 פעמים

יאיר אתמר
הודעות: 242
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm
שם מלא: יאיר אתמר

Re: האם לרמב"ם פרק קיז ו-קיח בתהילים מחוברים?

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ו' ינואר 10, 2020 10:12 pm

במאמר זה הביא ייבין שבכת"י המובהקים של מסורת בן אשר קיז וקיח חלוקים. וכן מפורש בסוכה לח: (וכן הנוסח בר"ח ובש"ר ועיין ר"ן), וכ"נ במ"ס כ-ט. גינזברג מביא שלוש כת"י שבהם המזמורים מחוברים, רי"מ שורקין (חצי גבורים כרך יא, פרשיות תהלים, עמ' א'צח-א'קא, ופה עמ' 331 ואילך) הוסיף עוד חמישה, אולם בכולם, פרט לאחת (גינזברג סג), 'מן המצר' מתחיל פרשה חדשה. [וכ"ה במ"ב תפח-ה מא"ר ע"ש. וע"ע תוס' פסחים קיז., אך אין משם ראיה, ובתוס' סוכה לח: מפו' שהודו הוא תחילת פרק.] בדעת מקרא על אתר מובא שמנהג תימן בהודו כבתחילת פרק. שמא הרמב"ם נקט דוגמות אלו רק כדי לדלג על 'לא לנו' ו'מה אשיב'.

סליחות
הודעות: 1069
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: האם לרמב"ם פרק קיז ו-קיח בתהילים מחוברים?

הודעהעל ידי סליחות » ו' מרץ 13, 2020 3:38 pm

יאיר אתמר כתב:במאמר זה הביא ייבין שבכת"י המובהקים של מסורת בן אשר קיז וקיח חלוקים. וכן מפורש בסוכה לח: (וכן הנוסח בר"ח ובש"ר ועיין ר"ן), וכ"נ במ"ס כ-ט. גינזברג מביא שלוש כת"י שבהם המזמורים מחוברים, רי"מ שורקין (חצי גבורים כרך יא, פרשיות תהלים, עמ' א'צח-א'קא, ופה עמ' 331 ואילך) הוסיף עוד חמישה, אולם בכולם, פרט לאחת (גינזברג סג), 'מן המצר' מתחיל פרשה חדשה. [וכ"ה במ"ב תפח-ה מא"ר ע"ש. וע"ע תוס' פסחים קיז., אך אין משם ראיה, ובתוס' סוכה לח: מפו' שהודו הוא תחילת פרק.] בדעת מקרא על אתר מובא שמנהג תימן בהודו כבתחילת פרק. שמא הרמב"ם נקט דוגמות אלו רק כדי לדלג על 'לא לנו' ו'מה אשיב'.

יישר כוח!


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים