מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

לא יחבול רחים ורכב כי נפש הוא חובל = חתן וכלה ?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
קו ירוק
הודעות: 3876
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

לא יחבול רחים ורכב כי נפש הוא חובל = חתן וכלה ?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' ספטמבר 15, 2019 12:30 am

בפרשת כי תצא (דב' כד ו) 'לא יחבל רחים ורכב כי נפש הוא חבל'.
ובתרגום יונתן: לא ימשכן גבר ריחיא וריכבא ארום צורכי דבהון מתעביד מזון לכל נפשא הוא ממשכן, ולא יהוי גבר אסר חתנין וכלין בחרשין ארום נפשא דעתיד למיפק מנהון הוא מחבל. וראה כתר יונתן: ולא יהיה איש אוסר חתנים וכלות בכישוף כי נפש שעתיד לצאת מהם הוא מחבל.
וכן בתרג' ירו' על הגליון (וגם בכת"י נאופיטי ב-3 הנוסחאות): לא תמשכנון ריחיא וריכביא ארום צורכי נפשא הוא ממשכן, ולא תהוון איסורי חתנין וכלין ארום כל דעבד אילין כפר בחיי עלמא דאתי.

האם היה מנהג כזה אצל המכשפות?
עוד ראיתי אחד שכתב שאסור לאסור בבית האסורים חתן שלא בא על כלתו. זה כבר להוציא הלכה למעשה מדרוש.

יש לכל דרשה זו שעל הפסוק - חבר בחז"ל, במקום אחר?
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' ספטמבר 15, 2019 12:42 am, נערך פעם 1 בסך הכל.


קו ירוק
הודעות: 3876
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לא יחבול רחים ורכב כי נפש הוא חובל = חתן וכלה ?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' ספטמבר 15, 2019 12:49 am

יישר כח על ההפניה
וכעת מישהו שלח לי בפרטי:

מוכר אצל הספרדים. והיה מצוי כפה"נ אצל חכמי בבל.

בסוף ספר רבינו האור לציון על רב"צ א"ש, הובא שקיבל מסורת מזקני המקובלים של כוונה מיוחדת להתיר 'קשר' זה. גם באחד המבואות של ר"י שובי נפשי לספרי הגרח"פ כתב בענין זה.

היה גם שהיו עושים את החופה במעמד עשרה בצהרי היום, ובשעת החופה היו רק מברכים שבע ברכות (ועל הברכות האחרות לא היה שמים לב), כך שמעתי גם כמדומני (!) שנהג חכם יהודה צדקה זצ"ל כאשר קידש את רבי יהודה כהן (ר"י יקרי ירושלים, או מישהו אחר ממשפחתו).

אפשר לחבר את האשכולות

כולל יונגערמאן
הודעות: 277
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: לא יחבול רחים ורכב כי נפש הוא חובל = חתן וכלה ?

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » א' ספטמבר 15, 2019 7:00 am

המיקום של הפסוק לא יחבול ריחים ורכב אכן צריך ביאור - ולכו"ע במשנה תורה המיקום זה לא בכדי

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17495
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: לא יחבול רחים ורכב כי נפש הוא חובל = חתן וכלה ?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' ספטמבר 15, 2019 8:42 am

קו ירוק כתב:בפרשת כי תצא (דב' כד ו) 'לא יחבל רחים ורכב כי נפש הוא חבל'.
ובתרגום יונתן: לא ימשכן גבר ריחיא וריכבא ארום צורכי דבהון מתעביד מזון לכל נפשא הוא ממשכן, ולא יהוי גבר אסר חתנין וכלין בחרשין ארום נפשא דעתיד למיפק מנהון הוא מחבל. וראה כתר יונתן: ולא יהיה איש אוסר חתנים וכלות בכישוף כי נפש שעתיד לצאת מהם הוא מחבל.
וכן בתרג' ירו' על הגליון (וגם בכת"י נאופיטי ב-3 הנוסחאות): לא תמשכנון ריחיא וריכביא ארום צורכי נפשא הוא ממשכן, ולא תהוון איסורי חתנין וכלין ארום כל דעבד אילין כפר בחיי עלמא דאתי.

האם היה מנהג כזה אצל המכשפות?
עוד ראיתי אחד שכתב שאסור לאסור בבית האסורים חתן שלא בא על כלתו. זה כבר להוציא הלכה למעשה מדרוש.

יש לכל דרשה זו שעל הפסוק - חבר בחז"ל, במקום אחר?


תראה את פירוש יונתן שם שטוען שהעוון הפלילי הזה מצוי בימיו.

עקביה
הודעות: 2970
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: לא יחבול רחים ורכב כי נפש הוא חובל = חתן וכלה ?

הודעהעל ידי עקביה » א' ספטמבר 15, 2019 8:46 am

ספר חרדים מצוות לא תעשה פרק ה
(מא - מב) לא יחבול רחיים ורכב כי נפש הוא חובל תרגום ירושלמי לא תהון אסיר חתנין וכלתין וזו קבלה למשה מסיני וזה טעם סמיכות הפסוק לדלעיל מניה דכתיב כי יקח איש אשה חדשה ושמח את אשתו אשר לקח דהיינו מצות עונה כדכתיבנא לעיל וסמך לו לא יחבול רחיים ורכב זו אזהרה שלא ימנע אחר עונתן לא יקשור הרחיים שהוא רמז לאשה ולא הרכב שהוא רמז לאיש ואשכחן לשון טחינה באשה שנאמר תטחן לאחר אשתי ועון פלילי הוא זה והרשע העושה זה אין לו כפרה עולמית ואין לו חלק לעולם הבא כדמסיים בפסוק זה התרגום ירושלמי, ושמעתי מפי החכם ר' עובדיה בנו של ר' זכריה שמעשה היה באדם אחד שקשר יהודי א' ונכרת בתוך שנתו ולא היה אדם יודע רק הרשע הגיד בשעת מיתתו אני קשרתי את פלוני החתן והנה לפני מלאך המות וחרבו שלופה בידו אומר לי שהעון הזה גרם מיתתי וגם אין לי חלק לעוה"ב ומיד פרחה נשמתו, ע"מ:

קו ירוק
הודעות: 3876
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לא יחבול רחים ורכב כי נפש הוא חובל = חתן וכלה ?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' ספטמבר 15, 2019 11:26 am

אוצר החכמה כתב:תראה את פירוש יונתן שם שטוען שהעוון הפלילי הזה מצוי בימיו.

לשונו בדורות 'הללו' נראית כוונתו לדורם של חז"ל.
אא"כ מפאת העתקתו את החרדים הוא נסמך על הסיפור שהוא הביא.

מסתמא לשון החרדים שזה קבלה למשה מסיני, זה לאו בדוקא, כי אין לזה לכאורה חבר בחז"ל, אלא מעיד על כישוף ידוע בימיהם - דרך דרוש.

לב חיים

Re: לא יחבול רחים ורכב כי נפש הוא חובל = חתן וכלה ?

הודעהעל ידי לב חיים » א' ספטמבר 15, 2019 2:28 pm

הגרב"צ א"ש קיבל נוסח להתיר קשר זה מהגרב"צ חזן. ויש אומרים שהגרב"צ א"ש העבירו לר' עזריאל מנצור ראש ישיבת שובי נפשי.

קו ירוק
הודעות: 3876
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לא יחבול רחים ורכב כי נפש הוא חובל = חתן וכלה ?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' ספטמבר 15, 2019 2:40 pm

ההגיון והנסיון שכיום בודאי אין יכולת כזו בידי אדם להרע, כי הדורות ירדו.
אבל נלמד מכאן שישנו הד, עוד היום, של חשש לזה מהעבר, כדברי חז"ל בתרגום ירושלמי.
שמא שמירה של חתן-כלה דהאידנא, גם שייך לזה?

יוֹסֶפֶר
הודעות: 126
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: לא יחבול רחים ורכב כי נפש הוא חובל = חתן וכלה ?

הודעהעל ידי יוֹסֶפֶר » ד' ספטמבר 18, 2019 1:25 am

קו ירוק כתב:מוכר אצל הספרדים. והיה מצוי כפה"נ אצל חכמי בבל.

מתוך הספר המאיר לארץ להר' נהוראי שמעונוב רב קהילת בוכרה בתל אביב
קבצים מצורפים
20190918_011750-1.jpg
20190918_011750-1.jpg (1.83 MiB) נצפה 317 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים