מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
בברכה המשולשת
הודעות: 11170
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 25, 2020 10:44 am

יעקב בורלשטיין כתב:כא ב. וידבר אחאב אל נבות לאמור תנה לי את כרמך וגו'. פרשה זו עם כל חומרתה, מכללה למדנו גם את צדקותם של ישראל ומלכיהם, שכאשר מלך רצה לקחת קרקע מאדם לא עשה זאת בכוח אלא נאלץ להתחנן לקנות את אותה האדמה, ולא עוד אלא שאחאב לא העלה בדעתו לעשות כמעשיה של איזבל וחטאו היה בשתיקתו ובהסכמתו למעשיה, אך הוא עצמו לא עשה דבר. מה שמלמד שאחאב מצד עצמו לא חשב לעשות את הרעה, וגם שלא היה מקובל אצל מלכי ישראל להפקיע קרקעות לצרכיהם ושלא כמו שנאמר באזהרתו של שמואל את ישראל אודות המלוכה. .


מצ"ב מש"כ בזה בס"ד בספרי
קבצים מצורפים
פרשת המלך.docx
(22.03 KiB) הורד 15 פעמים

יעקב בורלשטיין
הודעות: 341
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ג' פברואר 25, 2020 12:04 pm

בברכה המשולשת כתב:
יעקב בורלשטיין כתב:כא ב. וידבר אחאב אל נבות לאמור תנה לי את כרמך וגו'. פרשה זו עם כל חומרתה, מכללה למדנו גם את צדקותם של ישראל ומלכיהם, שכאשר מלך רצה לקחת קרקע מאדם לא עשה זאת בכוח אלא נאלץ להתחנן לקנות את אותה האדמה, ולא עוד אלא שאחאב לא העלה בדעתו לעשות כמעשיה של איזבל וחטאו היה בשתיקתו ובהסכמתו למעשיה, אך הוא עצמו לא עשה דבר. מה שמלמד שאחאב מצד עצמו לא חשב לעשות את הרעה, וגם שלא היה מקובל אצל מלכי ישראל להפקיע קרקעות לצרכיהם ושלא כמו שנאמר באזהרתו של שמואל את ישראל אודות המלוכה. .


מצ"ב מש"כ בזה בס"ד בספרי

ייש''כ על הדברים הערוכים בטוטו''ד ועל מראי המקומות הרבים

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7027
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 25, 2020 6:17 pm

יעקב בורלשטיין כתב:עוד אציין, שמלך המשיח עומד להיות לכאורה מזרעם של אחאב ואיזבל שהרי הזרע היחיד שיש לבית דוד (לאחר שעתליה המיתה את כולם) מגיע מיואש נינו של יהושפט ושל אחאב ואיזבל. והוא פלאי.

לא כל כך ברור אם כל זרעו של דוד המלך נהרג בידי עתליה, או רק משפחת המלוכה (וראה כתובות סב,ב - רבי אתי משפטיה בן אביטל, וראה סנהדרין צח,ב - אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש, והאריך בזה הרשד"ב וולפא בספרו "יחי המלך" או "יחי המלך המשיח", וטרם למדתי את דבריו).

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7027
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 25, 2020 6:20 pm

ראוי לציין לדיון בגמרא האם דנו את נבות כמורד במלכות שנכסיו למלך (ואז יוצא שאחאב גזל את הכרם, שהרי נבות לא באמת מרד בו, ונכסיו שייכים ליורשיו), או שאחאב היה בן-דודו וירש אותו בירושה רגילה (ואז לא היה הכרם גזל גמור בידו, שהרי סוף סוף הוא היורש, ולמרות שנהרג ברצונו - אין שליח לדבר עברה (עכ"פ בב"ד של מטה)).

יעקב בורלשטיין
הודעות: 341
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ג' פברואר 25, 2020 6:41 pm

עזריאל ברגר כתב:
יעקב בורלשטיין כתב:עוד אציין, שמלך המשיח עומד להיות לכאורה מזרעם של אחאב ואיזבל שהרי הזרע היחיד שיש לבית דוד (לאחר שעתליה המיתה את כולם) מגיע מיואש נינו של יהושפט ושל אחאב ואיזבל. והוא פלאי.

לא כל כך ברור אם כל זרעו של דוד המלך נהרג בידי עתליה, או רק משפחת המלוכה (וראה כתובות סב,ב - רבי אתי משפטיה בן אביטל, וראה סנהדרין צח,ב - אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש, והאריך בזה הרשד"ב וולפא בספרו "יחי המלך" או "יחי המלך המשיח", וטרם למדתי את דבריו).

ויש צד שמלך המשיח אמור ללכת כל כך אחורה ולצאת מזרעו של אסא ולא מיהושפט?

לגבי נבות, אכן הנידון מוזכר גם במפרשים על הנביא, אך לא הספיקותי עדיין לעיין בזה כדבעי.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7027
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 25, 2020 6:46 pm

יעקב בורלשטיין כתב:
עזריאל ברגר כתב:
יעקב בורלשטיין כתב:עוד אציין, שמלך המשיח עומד להיות לכאורה מזרעם של אחאב ואיזבל שהרי הזרע היחיד שיש לבית דוד (לאחר שעתליה המיתה את כולם) מגיע מיואש נינו של יהושפט ושל אחאב ואיזבל. והוא פלאי.

לא כל כך ברור אם כל זרעו של דוד המלך נהרג בידי עתליה, או רק משפחת המלוכה (וראה כתובות סב,ב - רבי אתי משפטיה בן אביטל, וראה סנהדרין צח,ב - אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש, והאריך בזה הרשד"ב וולפא בספרו "יחי המלך" או "יחי המלך המשיח", וטרם למדתי את דבריו).

ויש צד שמלך המשיח אמור ללכת כל כך אחורה ולצאת מזרעו של אסא ולא מיהושפט?

לזאת ציינתי לסנהדרין שאמרו על רבינו הקדוש שהוא יכול להיות משיח, למרות שהוא בא משפטיה בן אביטל!

אבל לא למדתי את הסוגיא לעיון.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 341
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ד' פברואר 26, 2020 1:42 am

עזריאל ברגר כתב:
יעקב בורלשטיין כתב:
עזריאל ברגר כתב:
יעקב בורלשטיין כתב:עוד אציין, שמלך המשיח עומד להיות לכאורה מזרעם של אחאב ואיזבל שהרי הזרע היחיד שיש לבית דוד (לאחר שעתליה המיתה את כולם) מגיע מיואש נינו של יהושפט ושל אחאב ואיזבל. והוא פלאי.

לא כל כך ברור אם כל זרעו של דוד המלך נהרג בידי עתליה, או רק משפחת המלוכה (וראה כתובות סב,ב - רבי אתי משפטיה בן אביטל, וראה סנהדרין צח,ב - אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש, והאריך בזה הרשד"ב וולפא בספרו "יחי המלך" או "יחי המלך המשיח", וטרם למדתי את דבריו).

ויש צד שמלך המשיח אמור ללכת כל כך אחורה ולצאת מזרעו של אסא ולא מיהושפט?

לזאת ציינתי לסנהדרין שאמרו על רבינו הקדוש שהוא יכול להיות משיח, למרות שהוא בא משפטיה בן אביטל!

אבל לא למדתי את הסוגיא לעיון.

עכשיו הבנתי דבריך
אם כי לכאורה זה סותר את דברי הרמב''ם לא תעשה שסב שכתב שאין מלך אלא מזרע שלמה, ואם כן הכוונה בגמ' היא כדוגמא בעלמא, אם כי ברש''י שם קצת משמע שהכוונה שהוא עצמו ראוי להיות משיח.
על כל פנים אינני בסוגיא

יעקב בורלשטיין
הודעות: 341
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ו' פברואר 28, 2020 4:46 pm

שם. שם. פרשיה זו באה לספר את נפילתו של אחאב ברמות גלעד, ואם כן לכאורה פתיחת הסיפור ראוי לה לעסוק בהצעתו של מלך ישראל לצאת למלחמה על רמות גלעד, ולא לפתוח בנקודה המקרית שאינה שייכת כל כך לסיפור אודות ביאתו של מלך יהודה.
ובאופן כללי לכאורה ביאתו של מלך יהודה למלחמה אינה מוסיפה כלום לעצם מיתתו של אחאב, ובלעדיה גם כן היה אחאב מת אלא שהיה סומך מלכתחילה על נבואות השקר.
ואפשר שבאה פרשה זו לרמז את ההמשך המבואר להלן במלכים ב' שכל בית יהושפט נהרגו למעט יואש, וזה מטעם שהתחבר לאחאב, וכמו שאחאב מת בעוונו כך גם בית יהושפט נתפס באותו העוון. עוד אפשר שלולי ביאת יהושפט לא היה אחאב מרהיב עוז בנפשו לילך למלחמה.

ומכל מקום וודאי שסיפור בואו של מלך יהודה נצרך בכדי לבאר את החיבור העמוק שנוצר בין שני בתי המלוכה וכיצד זה הוביל בדור הבא לקלקולה של ממלכת יהודה עצמה.

כב ה. ויאמר יהושפט אל מלך ישראל דרש נא כיום את דבר ה'. מבואר שאחאב לא טרח לדרוש את דבר ה' אפילו מידם של נביאי השקר לולי בקשתו של יהושפט.

כב ו. ויאמרו עלה ויתן א-ד-נ-י ביד המלך. יהושפט ביקש לדרוש בדבר הוי-ה ואילו הנביאים התנבאו בשם אדנות. ושם אדנות מתפרש יותר בקלות בדרך חול ולא על הקב"ה עצמו ובשונה משם אדנות, ועיין במלבי"ם שהאריך בזה מדוע רק לאחר מכן התנבאו אותם הנביאים בשם הוי-ה. (אם כי יש לציין שגם שם הוי-ה יכול להתפרש כשם חול כמו שמצינו אצל פסל מיכה. ויש בזה מחלוקת ראשונים האם דברי הגמ' שכל שמות האמורים במיכה חול קאי גם על שם הוי-ה).
ויש לעיין לפי דבריו אם שם אדנות הכתוב כאן הוא מהשמות הנמחקים אם לאו. ואפשר שגם אם נתכוונו הם לאדון שאינו אדון הכל ברוך הוא מכל מקום, כוונתם היתה לחקות את הנבואה ממנו, וכיוון שכך כאשר הם מזכירים שם אדנות יש בזה משום כוונה לשם קודש. וצל"ת.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 341
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ו' פברואר 28, 2020 4:46 pm

כב ח. עוד איש אחד לדרוש את ה' מאותו ואני שנאתיו כי לא יתנבא עלי טוב כי אם רע מיכיהו בן ימלה ויאמר יהושפט אל יאמר המלך כן. יש לידע מה טעם לא רצה אחאב לשמוע את נבואתו של מיכיהו, ומה בצע לו לשמוע נבואות של נביאי שקר. ואם הנביא הוא נביא אמת, אם כן מה הנפקא מינה האם הוא שונא את אחאב אם לאו, ומה אכפת לו לאחאב מדבריו. (וכמו שאכן התרחש בסופו של דבר שאחאב יצא למלחמה למרות דבריו של מיכיהו).
כמו כן יש לעיין בתשובתו של יהושפט 'אל יאמר המלך כן', ומצו"ד ומלבי"ם פירשו שהוא משום שהנביא אומר את דבר ה' כפי הנאמר לו.
ולכאורה בחז"ל מצינו מקור להנהגתו של אחאב כמבואר במגילה יד: שיאשיהו שלח לחולדה מפני שהנשים רחמניות הן. (ויש בזה פירושים מה מועיל שהן רחמניות והלא מדובר בנבואה, אך בכל מקרה איך שלא יתבארו הדברים עולה שיש משמעות לזהותו של הנביא) ואם לרחמנות של נשים יש משמעות ודאי שיש משמעות לשנאה של הנביא כלפי אדם מסויים.
ואם כן לכאורה דברי יהושפט 'אל יאמר המלך כן' לא יתפרשו כפי שהבאנו לעיל מדברי המפרשים, אלא יוצרכו להתבאר באופן אחר.
ואפשר שכוונת יהושפט שחלילה לו מלחשוד את נביאי ה' בשנאה אליו. וצ"ת.

שם. מיכיהו. פירוש שמו הוא 'מי כהוי-ה', וענינו ששם ה' נשגב על כל. ונבואתו לעומת ארבע מאות הנביאים שהיו נביאי שקר, שאפשר שהיו גם נביאי האשרה (כמו שכתבו חלק מהמפרשים), שיגבה את רוממות הוי-ה לעומת שאר האלוהים. (וגם הנביא מיכה נבואתו באה לבאר את השתגבות שם ה' על כל העמים).

כב י-יב. ומלך ישראל ויהושפט מלך יהודה יושבים כו' וכל הנביאים מתנבאים לפניהם ויעש לו כו' קרני ברזל כו' וכל הנביאים נבאים כן לאמור עלה רמות גלעד והצלח וגו'. שלשת פסוקים אלו אין בהם חידוש לכאורה שהרי כבר לעיל נכתבה נבואת אותם נביאים, ואם כן לשם מה חזר הנביא על נבואותיהם בדיוק בין שליחת הסריס להביא את מיכיהו לבין הבאתו.
ואפשר שבא הכתוב לבאר מדוע אותו שליח ניסה לשכנע את מיכיהו להצטרף אליהם בנבואתו, וזאת מכיוון שהיה כביכול מעמד שלם של נבואה שכולו היה מכוון לחיזוק המלכים, ולא אבה השליח שיתקלקל כביכול. וצל"ת.

כב טו. ויאמר אליו עלה והצלח ונתן ה' ביד המלך. לכאורה בדברים אלו ענה מיכיהו על בקשת השליח על ידי כך שדיבר דברי ברכה אל המלך ולא קלקל כביכול את המעמד הגדול של ארבע מאות הנביאים שמברכים את אחאב ומורים לו לעלות אל הגלעד.
וצ"ב מדוע המלך חוזר ומשביע אותו שיאמר רק האמת בשם ה', ואם עד עתה הספיקו לו אותם ארבע מאות נביאים לשם מה הוא מתעקש עם מיכיהו שיתנבא אמת, והלא נוח לו עם נבואות השקר ומה אכפת לו בכך, ואדרבא עדיף לו שלא יאמר את דברי האמת (ובדיוק בשביל שלא לשמוע אמת החזיקו את כל שאר הנביאים ומה לו לשמוע דברי אמת ממיכיהו). ועיין רד"ק.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 341
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ו' פברואר 28, 2020 4:47 pm

כב יז. ויאמר ראיתי את כל ישראל נפוצים וגו'. הקפיד הנביא שלא לומר את הנקודה המרכזית שהיא – כי מלך ישראל לא ישוב בשלום, אלא רק בדרך רמז ומשל. ורק לאחר מכן כאשר אחאב מאשים אותו בנבואות רע חוזר הנביא ומספר את כל המראה בשלימותו.

כב יח. ויאמר מלך ישראל אל יהושפט הלא אמרתי אליך לא יתנבא עלי טוב כי אם רע. לא מובן כל כך מדוע אחאב רוגז על מיכיהו והלא כבר מלכתחילה הסכים מיכיהו להשתתף בנבואה הכללית שאומרת כי אחאב ינצח במלחמה, ורק בגלל שאחאב הכריח אותו והשביע אותו לדבר את האמת הוא אמר את הנבואות הרעות, ומה לו לאחאב כי ילין. וגם כאן משמע שאחאב הבין שהנבואה עצמה תלויה בנביא וכמו שהבאנו לעיל שיש לכך מקור מסויים גם בדברי חז"ל.

כב יט. ראיתי את ה' יושב על כסאו וכל צבא השמים עומד עליו מימינו ומשמאלו. תיאור זה הוא ממש כתיאורו של אחאב עצמו מלך ישראל שיושב על כסאו ומסביבו כל הנביאים, אלא שאחאב חושב איך והאם ללכת לרמות גלעד, ואילו צבא השמים דנים כיצד לשכנע את אחאב לילך אל רמות גלעד. והצד השווה שביניהם הוא דבר השקר שהרוח יוצאת לומר בפי נביאי אחאב והם אומרים את אותו השקר באוזניו של אחאב.
ויש לרמוז עוד, שחז"ל אמרו שהקב"ה אמר לרוח 'צא ממחיצתי' כיוון שהיה בעל שקר, ואילו מלך ישראל סילק את מיכיהו בעל נבואת האמת מלפניו.

כב כ. ויאמר ה' מי יפתה את אחאב. הדבר צריך ביאור מה העניין לפתות את אחאב, ומדוע זה מצריך כביכול דיון שלם של צבא השמים שזה אומר בכה וזה אומר בכה, והוא עוד צריך פיתוי לכך ומה ההבדל בין דין זה לבין כל העונשים הכתובים במקרא שאף פעם לא מצאנו כעין זה.
ואפשר, שביקש הקב"ה שימות דווקא בידם של הארמים, אך כיוון שהתחבר אחאב עם יהושפט הרי שיהושפט ביקש לשאול בה' קודם המלחמה, ואם כן בוודאי שהקב"ה לא יאמר דבר שקר להורותו לילך במלחמה שעומד ליפול בה. ועל כך מגיעה כל התיאור שאכן היה רוח שקר שיצאה ונכנסה בפי נביאיו.

עוד יש לעיין, שלכאורה אחאב יכול היה שלא לשמוע לנביאיו אלא להאזין לנבואת האמת של מיכיהו, ואם היה עושה כן הרי שלכאורה היה ניצל (ולא מועלית האפשרות שהארמים מצד עצמם יצאו למלחמה בישראל), ולכאורה אם כן מדוע נתן ה' נבואה ביד מיכיהו שיכלה להציל את אחאב, ויותר טוב היה שלא לנבואותו כלל. (כמו שמצאנו בשאול ש'לא ענהו ה' בנביאים').
ומשמע קצת שעצם השמיעה לקולו של מיכיהו היתה עשויה להציל את אחאב והיה בכך בירור של השמיעה לדבר ה' ובירור ההבדל בין נביאי השקר לנביאי האמת.

כב כא. אצא והייתי רוח שקר בפי כל נביאיו. משמע שגם נביאי השקר חיפשו חיבור לאיזה רוח ואין הכוונה שנביאי שקר היו ממציאים כפי דעתם בסתם, אלא היה זה על ידי חיבור מסויים. וכן גם משמע קצת בירמיהו שאמר 'הכהנים לא אמרו איה ה' ותופשי התורה לא ידעוני והרועים פשעו בי והנביאים נבאו בבעל', והכהנים, תופשי התורה והרועים תוארם נכון גם אם באמת אינם שואלים איה ה', אך הנביאים הניבאים בבעל מאי שייאטייהו להכא, ומשמע קצת שהנביאים גם הם הינם אנשים שמוכנים לקבלת דברי נבואה אלא שכאשר מכוונים נפשם שלא כשורה הם שומעים דברי שקר.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 341
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ו' פברואר 28, 2020 4:48 pm

כב כח. ויאמר שמעו עמים כולם. עיין במפרשים שהכוונה לשבטים. ונראה שהוא בגלל שהיו כאן שתי המלכויות יהודה וישראל.
עיין עוד שלשון זו 'שמעו עמים כולם' היא פתיחת נבואתו של מיכה המורשתי שגם הוא התנבא גם ליהודה וגם לישראל.

כב כט. ויעל מלך ישראל ויהושפט מלך יהודה רמות גלעד. צריך ביאור מדוע עלו למלחמה לאחר נבואתו של מיכיהו, ובפרט מלך יהודה שלא נחה דעתו מנבואת ארבע מאות הנביאים וביקש להביא נביא המדבר בדבר ה'.

כב ל. התחפש ובוא במלחמה. מבואר שהאמין למחצה בדברי הנביא, האמין בסכנתם, והאמין ששינוי הבגדים יכול לבטלם.

כב לא. לא תלחמו את קטון ואת גדול כי אם את מלך ישראל לבדו. אפשר שכוונת בן הדד היתה שעל ידי כך תתבטל הברית שכרת לו אחאב. ודווקא העובדה שאחאב ריחם על בן הדד היא זו שהביאה למותו, ואם כנים הדברים הרי ש'והיתה נפשך תחת נפשו' מתקיים בגופא דעובדא, שעצם הצלת נפשו של בן הדד היא היא שהביאה למותו של אחאב.

כב לז. וימת המלך ויבוא שומרון. לשון הכתוב קשה קצת מפני מה נקט 'יבוא' ולא 'ויביאו אותו שומרונה'. ואפשר שמפני כבוד המלך חשבוהו לבא בכוחות עצמו. וצל"ת בלשונות הכתובים בדומה לזה.

לייטנר
הודעות: 5046
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי לייטנר » ו' פברואר 28, 2020 5:08 pm

יעקב בורלשטיין כתב:כב כח. ויאמר שמעו עמים כולם. עיין במפרשים שהכוונה לשבטים. ונראה שהוא בגלל שהיו כאן שתי המלכויות יהודה וישראל.
עיין עוד שלשון זו 'שמעו עמים כולם' היא פתיחת נבואתו של מיכה המורשתי שגם הוא התנבא גם ליהודה וגם לישראל.

עיין בהרחב דבר בראשית מט.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 341
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ש' פברואר 29, 2020 11:27 pm

לייטנר כתב:
יעקב בורלשטיין כתב:כב כח. ויאמר שמעו עמים כולם. עיין במפרשים שהכוונה לשבטים. ונראה שהוא בגלל שהיו כאן שתי המלכויות יהודה וישראל.
עיין עוד שלשון זו 'שמעו עמים כולם' היא פתיחת נבואתו של מיכה המורשתי שגם הוא התנבא גם ליהודה וגם לישראל.

עיין בהרחב דבר בראשית מט.

ייש''כ, אעיין.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 341
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ג' מרץ 17, 2020 2:55 am

כב יא. צדקיה בן כנענה. נראה לדרוש שם זה שהוא נביא לה' כפי שמו צדקיה, אך הוא בן כנענה. והכוונה בזה, שהן אמנם שסר אחאב מחטאות הבעל, מכל מקום גם נביאי ה' שלו היו בני כנען, ולכן גם כאשר נביאיו הפסיקו להתנבא בשם הבעל ועברו להתנבא בשם הוי-ה מכל מקום לא התנבאו אמת וכדרך נביאי בני כנען


כב מא. ויהושפט בן אסא וכו'. פרשיה זו מסכמת את מלכותו של יהושפט, אלא שלכאורה תמוה מדוע היא מסיימת כביכול ואומרת 'ויתר דברי יהושפט' וכו' ואחרי כן היא ממשיכה לספר עוד אירועים במלכות יהושפט, ולכאורה היה לו לכתוב לכתוב את דברי הסיכום בסוף וכדרך רוב רובם של המלכים.
גם במלכים שבהם לא הוצמד סיכום זה לסיום יש משפט אחד שאומר 'ומלחמה היתה בין כו' וכדו', אך לא אריכות שכזו. (באסא מזכיר הכתוב את חולי הרגליים, באבים את המלחמה בינו לירבעם, וכן ברחבעם).

כב מג. לא סר ממנו לעשות הישר בעיני ה'. לשון זו נאמרה על מלכי בית דוד הצדיקים, על דוד ועל חזקיהו ויאשיהו, והוא מלשון הכתוב בדברים 'ולבלתי סור מן המצוה ימין ושמאל למען יאריך ימים על ממלכתו הוא ובניו בקרב ישראל'.

כב מה. וישלם יהושפט עם מלך ישראל. ולא פירש הכתוב אם הוא לגנאי או לשבח. לאחר מכן בענין האוניות מבואר שהיה בזה גנאי, וכן מפורש בדברי הימים, וכן מפורש לעיל ולהלן לגבי ההליכה למלחמה עם בית אחאב שהגיע בזה יהושפט לכלל סכנה בעוון הכרכו עימם.
ומכל מקום בפסוק זה השאיר זאת הכתוב סתום.
ולכאורה, מצינו בחז"ל על מלכות בית אחאב 'חבור עצבים אפרים הנח לו' שכיוון שלא היו בהם דילטורין היו יורדין ונוצחין, ואם כן מבואר שלמרות רשעותם היה בזה מעלה גדולה של החיבור של כלל ישראל. ואולי יש לומר שעצם החיבור עצמו היה מן הראוי לעשות לחבר את עצי יהודה ויוסף, אלא שלא נזהר בזה יהושפט ועשה החיבור באופן שיותר משישפיע הוא על בית אחאב השפיע בית אחאב על בית דוד כמו שהתרחש בדור שלאחר מכן.

כב מח-מט. יהושפט עשה אניות תרשיש כו' ולא הלך כי נשברו אניות כו' אז אמר אחזיהו בן אחאב אל יהושפט ילכו עבדי עם עבדיך באניות ולא אבה יהושפט. תימה גדול בפסוק זה שאינו מזכיר את העובדה כי גם בפעם הראשונה הלך יהושפט עם אחזיה, ויתר על כן, הלא מבואר בדה"י שהעובדה שהאניות נשברו היתה בגלל שהלך עם אחזיהו, כך שלכאורה הכתוב כאן משתמע בדיוק להיפך שבפעם הראשונה לא הלך עם אחזיהו ורק בפעם השניה התעורר אחזיהו לבקשו לילך יחדיו. וצל"ת.

בברכה המשולשת
הודעות: 11170
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 17, 2020 9:49 am

יעקב בורלשטיין כתב: ולכאורה, מצינו בחז"ל על מלכות בית אחאב 'חבור עצבים אפרים הנח לו' שכיוון שלא היו בהם דילטורין היו יורדין ונוצחין, ואם כן מבואר שלמרות רשעותם היה בזה מעלה גדולה של החיבור של כלל ישראל. ואולי יש לומר שעצם החיבור עצמו היה מן הראוי לעשות לחבר את עצי יהודה ויוסף, אלא שלא נזהר בזה יהושפט ועשה החיבור באופן שיותר משישפיע הוא על בית אחאב השפיע בית אחאב על בית דוד כמו שהתרחש בדור שלאחר מכן.


לא היו דילטורין שהלשינו על הנביאים לאיזבל.
לא כתוב שאחאב עצמו היה מתוקן בעניין זה.
(אם כי נאמרו עליו דברי שבח על דברים אחרים)

יעקב בורלשטיין
הודעות: 341
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ג' מרץ 17, 2020 9:57 am

בברכה המשולשת כתב:
יעקב בורלשטיין כתב: ולכאורה, מצינו בחז"ל על מלכות בית אחאב 'חבור עצבים אפרים הנח לו' שכיוון שלא היו בהם דילטורין היו יורדין ונוצחין, ואם כן מבואר שלמרות רשעותם היה בזה מעלה גדולה של החיבור של כלל ישראל. ואולי יש לומר שעצם החיבור עצמו היה מן הראוי לעשות לחבר את עצי יהודה ויוסף, אלא שלא נזהר בזה יהושפט ועשה החיבור באופן שיותר משישפיע הוא על בית אחאב השפיע בית אחאב על בית דוד כמו שהתרחש בדור שלאחר מכן.


לא היו דילטורין שהלשינו על הנביאים לאיזבל.
לא כתוב שאחאב עצמו היה מתוקן בעניין זה.
(אם כי נאמרו עליו דברי שבח על דברים אחרים)

זה שבח לדור כולו
החיבור לבית אחאב הוא בעצם איחוי של השבטים עצמם

בברכה המשולשת
הודעות: 11170
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 17, 2020 9:59 am

יעקב בורלשטיין כתב:
בברכה המשולשת כתב:
יעקב בורלשטיין כתב: ולכאורה, מצינו בחז"ל על מלכות בית אחאב 'חבור עצבים אפרים הנח לו' שכיוון שלא היו בהם דילטורין היו יורדין ונוצחין, ואם כן מבואר שלמרות רשעותם היה בזה מעלה גדולה של החיבור של כלל ישראל. ואולי יש לומר שעצם החיבור עצמו היה מן הראוי לעשות לחבר את עצי יהודה ויוסף, אלא שלא נזהר בזה יהושפט ועשה החיבור באופן שיותר משישפיע הוא על בית אחאב השפיע בית אחאב על בית דוד כמו שהתרחש בדור שלאחר מכן.


לא היו דילטורין שהלשינו על הנביאים לאיזבל.
לא כתוב שאחאב עצמו היה מתוקן בעניין זה.
(אם כי נאמרו עליו דברי שבח על דברים אחרים)

זה שבח לדור כולו
החיבור לבית אחאב הוא בעצם איחוי של השבטים עצמם


יפה כתבתם, אבל עדיין נלענ"ד שמכיוון שמוזכר שיהושפט התחבר לאחאב עצמו, קשה לתלות זאת בשבח הדור מול אחאב

לייטנר
הודעות: 5046
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי לייטנר » ג' מרץ 17, 2020 11:33 am

יעקב בורלשטיין כתב:כב יא. צדקיה בן כנענה. נראה לדרוש שם זה שהוא נביא לה' כפי שמו צדקיה, אך הוא בן כנענה. והכוונה בזה, שהן אמנם שסר אחאב מחטאות הבעל, מכל מקום גם נביאי ה' שלו היו בני כנען, ולכן גם כאשר נביאיו הפסיקו להתנבא בשם הבעל ועברו להתנבא בשם הוי-ה מכל מקום לא התנבאו אמת וכדרך נביאי בני כנען


כב מא. ויהושפט בן אסא וכו'. פרשיה זו מסכמת את מלכותו של יהושפט, אלא שלכאורה תמוה מדוע היא מסיימת כביכול ואומרת 'ויתר דברי יהושפט' וכו' ואחרי כן היא ממשיכה לספר עוד אירועים במלכות יהושפט, ולכאורה היה לו לכתוב לכתוב את דברי הסיכום בסוף וכדרך רוב רובם של המלכים.
גם במלכים שבהם לא הוצמד סיכום זה לסיום יש משפט אחד שאומר 'ומלחמה היתה בין כו' וכדו', אך לא אריכות שכזו. (באסא מזכיר הכתוב את חולי הרגליים)

קצת מצחיק לפלפל במדרש שם, ולא להתייחס למדרש השם אסא-רפואה.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 341
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: ספר מלכים. הערות וציונים על סדר לימוד הנביא פרקים א-יט (מתחדש).

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » א' מרץ 22, 2020 1:41 am

כב מח. יהושפט עשה אניות תרשיש ללכת אופירה לזהב וגו'. הפעם הקודמת שבה שלחו אניות לאופיר היתה בימי שלמה המלך, וגם הוא שלח אניות בשיתוף עם מלך אחר, חירם מלך צור. (וגם כאן היתה שליחת האוניות ביחד עם מלך ישראל כמבואר בדה"י) ומשמע קצת ששליחת אוניות היתה מעשה שהצריך שיתוף פעולה עם מדינות נוספות, וכך גם משתמע מבקשתו של אחזיהו לשלוח אוניות ביחד. ונראה לומר, שכשם ששלמה שלח את האוניות בימי תפארתה של מלכות ישראל, כך גם האוניות של יהושפט יצאו לדרכן מכוחו של השלום שבין מלכות ישראל ויהודה שהביאו אותן לידי שליחת אוניות, ואם כן שבירת האוניות היא מכוונת ביותר כיוון שדווקא היא מבטאת את החיבור בין ישראל ליהודה באשר היא מעשה שנעשה דווקא על ידי שיתוף פעולה בין מלכויות (כפי המכונה בימינו 'בין לאומי')

מלכים ב א ג. ומלאך ה' דבר אל אליה התשבי קום עלה לקראת מלאכי מלך שומרון כו'. כל ימי עמרי ואחאב לא נתפרש שהקב"ה שלח אליהם נביא להזהירם ולהוכיחם על עבודת הבעל, ואילו כאן הקב"ה שולח את אליהו. ואפשר שאחזיה שלח מלאכים בדווקא לבעל זבוב ולא פנה כלל לאלוקי ישראל, ולפיכך יש בזה חומרה רבה על מעשיו של אביו.
עוד אפשר, שלאחר שאחאב נכנע מלפני ה' בהתגלות הר הכרמל, שוב חזרה אל הבעל מהווה חומרה מיוחדת. (אך יש בזה דוחק שהרי מבואר שעוד לפני שנפל עבד את הבעל, ולכן מסתבר לי יותר כלשון ראשון).

שם. ומלאך ה'. בדרך כלל מכנה הכתוב את הדיבור עם אליהו 'ויהי דבר ה' אליו' (במעשה עוגת הרצפים גם כן יש מלאך, אך כמדומני שהוא שונה). ואפשר שנתכוון הכתוב להדגיש שהקב"ה שולח את מלאכיו אל מלך ישראל לעומת מלך ישראל ששולח את מלאכיו אל בעל זבוב.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים