מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יעקב וישראל והקרבה בבמות

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

יעקב וישראל והקרבה בבמות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 15, 2019 12:10 am

פרשת וישלח -
וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל: וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים אֲנִי אֵל שַׁדַּי פְּרֵה וּרְבֵה גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם יִהְיֶה מִמֶּךָּ וּמְלָכִים מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ:
פירש"י -
גוי וקהל גוים ... שעתידים בניו להקריב איסור במות כגוים בימי אליהו.


מלכים א,יח -
וַיִּקַּח אֵלִיָּהוּ שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אֲבָנִים כְּמִסְפַּר שִׁבְטֵי בְנֵי יַעֲקֹב אֲשֶׁר הָיָה דְבַר ה' אֵלָיו לֵאמֹר יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ.
פירש"י -
אשר היה דבר ה' אליו לאמר ישראל יהי' שמך - למה נאמר כאן לפי שביום שנגלתה שכינה על יעקב בבית אל וקראו ישראל בו ביום אמר לו גוי וקהל גוים יהי' ממך עתידין בניך להקהל כשאר עמים ולבנות מזבח להקטיר עליו בשעת איסור הבמות ואני מתרצה בדבר.


ומקורו במדרש רבה, ז"ל -
ר' יודן ור' אייבו [ור' אשיאן בר נגרי] בשם ר' יוחנן עתידין בניך ליעשות גוי בקהל עמים, מה קהל עמים מקריבין איסור במה אף בניך מקריבין איסור במה, אבינא בר שילה מש' ר' יוחנן מייתי לה מהכא ויקח אליהו שתים עשרה אבנים כמספר שבטי בני יעקב אשר היה דבר ה' אליו לאמר ישראל יהיה שמך שמשעה שניתן לו השם הזה נאמר לו גוי וקהל גוים יהיה ממך.


והענין צ"ב מה השייכות בין שינוי שמו של יעקב לישראל ובין מעשה דאליהו בהר הכרמל.


ואמנם מצינו פעם נוספת את השייכות בין הפרשה הזו לאיסור הבמות, במלכים ב,יז -
עַד הַיּוֹם הַזֶּה הֵם עֹשִׂים כַּמִּשְׁפָּטִים הָרִאשֹׁנִים אֵינָם יְרֵאִים אֶת ה' וְאֵינָם עֹשִׂים כְּחֻקֹּתָם וּכְמִשְׁפָּטָם וְכַּתּוֹרָה וְכַמִּצְוָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת בְּנֵי יַעֲקֹב אֲשֶׁר שָׂם שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל.


וצריך ביאור.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יעקב וישראל והקרבה בבמות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 15, 2019 11:28 pm

כעת ראיתי בדברי המש"ח, (הובא ע"י ר' נוטר כאן) -
ובזה מבואר המקרא במלכים (ב יז, לד) "עד היום הזה (הם עושים כמשפטים הראשונים, אינם יראים את ה' ואינם עושים כחוקותם וכמשפטם וכתורה) וכמצוה אשר צוה ה' את בני יעקב אשר שם שמו ישראל". דהכוונה, דבשעה ששם שמו ישראל, אז הטמין העבודה זרה תחת האלה עם שכם, ועובדים לעבודה זרה זו שתחת ההר. וכזה דריש במדרש רבה פרשת וישלח (פרשה פב, ו) על קרא "דגוי וקהל גויים" (בראשית לה, יא) את הקרא דגבי אליהו (מלכים א יח, לא) "ולקח אליהו שתים עשרה אבנים כמספר שבטי בני יעקב, אשר היה דבר ה' אליו לאמור ישראל יהיה שמך".

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יעקב וישראל והקרבה בבמות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 17, 2019 6:56 pm

הופניתי לעיין, [יש"כ של הידיד המפנה] -

בית ישי.pdf
(1.24 MiB) הורד 213 פעמים

זאת ליעקב.pdf
(2.15 MiB) הורד 185 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יעקב וישראל והקרבה בבמות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 19, 2021 12:47 pm

תוס' סנהדרין פט:
ועוד י"ל דהא דקאמר אליהו וכדברך עשיתי לא שאמר לו הקב"ה אלא מקרא היה דורש דכתיב גוי וקהל גוים יהיה ממך ואמרינן עתידין בניך לעשות כמעשה נכרים פירוש לשחוט בחוץ ואני מסכים על ידו ולפי שהיה נביא מוחזק סמכו עליו שעליו נאמר מקרא זה.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יעקב וישראל והקרבה בבמות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אפריל 01, 2021 8:08 pm

רבינו בחיי פ' וישלח -
...מפני ששם יעקב מורה על השפלות ועל בקשת הענינים הגשמים השפלים, ושם ישראל בהפך ממנו מורה על המעלה והשררה ועל בקשת המושכלות וידיעת השכלים הנפרדים. ואמר הכתוב בענין אליהו (מ"א יח) ויקח אליהו שתים עשרה אבנים כמספר שבטי בני יעקב אשר היה דבר ה' אליו ישראל יהיה שמך, ומה היה הצורך להודיענו אשר אמר ה' אליו ישראל יהיה שמך כאלו שאלנו אנחנו יעקב מי הוא. אבל הענין לפי שהיו ישראל בזמן ההוא מורדים בהקב"ה, והיו מטעין אותם נביאי הבעל שבהם, באר אליהו כי היו נמשכים אחר החומר והתאוות הגשמיות, ומורה על כל זה שם יעקב, והיתה הכונה בזה שיהיו שכליים כמלאכי השרת, כמו שכתוב (תהלים פב) אני אמרתי אלהים אתם וגו', והם נטו מדרך ה' יתעלה והלכו אחרי נביאי הבעל ההולכים בחושך ולא אור, וע"כ הזכיר להם אליהו בענינם שם יעקב ושם ישראל, ללמדם שאין תכלית הכונה להמשך אחר החומר ואחר התאוות הגשמיות כי אם להמשך ולהתקשר במדרגת השכלים הנפרדים, כשם שלא היתה תכלית הכונה בשם יעקב כי אם בשם ישראל מן הטעם זה בעצמו, וזהו שאמר ה' אליו ישראל יהיה שמך. וכמו שאמרו רז"ל ישראל עקר ויעקב טפל לו...

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יעקב וישראל והקרבה בבמות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 24, 2021 8:55 pm

ספר החינוך מ' תקי -
...וידוע שאנחנו עם הקודש אין אנו תחת כוכב ומזל, ה' הוא נחלתנו כאשר דבר אלינו, וכענין שמצינו באבות ששם האל מעלתם למעלה משרי מעלה, כענין שכתוב ביעקב [בראשית ל"ב, כ"ט], כי אם ישראל יהיה שמך כי שרית עם אלהים וגו', כלומר שעשאו האל שר על השרים, וכן יצחק נקרא ישראל, שנאמר [בראשית מ"ו, ח'] אלה בני ישראל הבאים מצרימה יעקב ובניו, וכן אברהם נקרא ישראל כמו שכתבתי בפתיחת הספר. וזהו מה שכתוב בענין מחלוקת הנביא אליהו עם נביאי הבעל כמספר שבטי בני יעקב אשר נקרא שמו ישראל, שהוא היה מוכיחם למה היו פונים לעבוד הכחות, ומניחין עבודת האדון ה' צבאות אשר בידו לבטל כל פעולת הכחות והמזלות, וכענין שעשה באבות ששם המזלות תחת ידם, וזהו אומרו במקום ההוא [מלכים י"ח, ל"א] כמספר שבטי בני יעקב אשר היה דבר ה' אליו לאמר ישראל יהיה שמך, כלומר שעשאו שר על שרים לשנות מערכתם וכחם בזכותו, כלומר וישראל שהם בני יעקב גם הם שרים על שרי מעלה, ועל כן היה ראוי להם שלא לעבוד בלתי ה' לבדו...

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יעקב וישראל והקרבה בבמות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 30, 2022 8:32 pm

רד"ק מלכים ב' שם - ומה שאומר אשר שם שמו ישראל כי אז כשאמר יעקב לבניו הסירו את אלהי הנכר אשר בתוככם והטהרו והחליפו שמלותיכ' אז נרא' אליו ה' ואמר לו ישראל יהי' שמך.

מלבי"ם מלכים א' שם - ויקח. מספר בפרטות איך תקן המזבח, שלקח שתים עשרה אבנים, ולבל נטעה שהיה מספר י"ב כנגד י"ב מזלות, כמו שהיו גם עובדי המזלות משתמשים במספר י"ב, לזה באר שכוונתו במספר זה כמספר שבטי בני יעקב אשר היה דבר ה' אליו, שיהיה למעלה מן המזלות ומושל אף על המלאכים, שמצד זה א"ל ישראל יהיה שמך, שהמה גבוהים מן המזלות.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: יעקב וישראל והקרבה בבמות

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' דצמבר 12, 2022 2:50 pm

שם "ישראל" מורה על "איסור הבמות" או "היתר הבמות"?
חז"ל דורשים על היתר הבמות, ואילו החינוך דורש על איסור הבמות, ובמלכים ב,יז אכן מובא על איסור הבמות.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יעקב וישראל והקרבה בבמות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' דצמבר 04, 2023 12:35 am

התוס' בחולין ו. כתבו "דמות יונה מצאו להן בראש הר גריזים - במדרש יש שהיא עבודת כוכבים שהטמין יעקב תחת האלה בהר בשכם", ולא מצאתי כן במדרש אלא בבראשית רבה פא,ג וכ"ה בירושלמי ע"ז ה,ד דמה"ט הם עובדים בהר גריזים בגלל הע"ז הטמונה שם, אבל לא שמצאו שם דמות יונה וכו'. ושמא היינו הך.

אגב, ראוי לציין דברי הרוקח בפירושו לתפילה, ז"ל - "...וד' פעמים נקרא יעקב ישראל: לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל א', לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך ב', כמספר שבטי בני יעקב אשר היה דבר ה' אליו [לאמר] ישראל יהיה שמך ג', וכתיב וכתורה וכמצוה אשר צוה ה' את בני יעקב אשר שם שמו ישראל ד', לכך תיקנו ד' אהבות".


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 100 אורחים