מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי עקביה » ד' דצמבר 18, 2019 9:13 pm

ספר דברי הימים מקביל במקרים רבים לתורה ולספרי שמואל ומלכים.
במקרים רבים מאד שמות בני אדם ומקומות נכתבים בו אחרת מכפי שהם כתובים בתורה ובספרי הנביאים, ולא על כך אני שואל באשכול זה, אף כי הייתי שמח לדעת מדוע.

מה שמטריד אותי הוא מקומות רבים בהם עומד על קצה הלשון (או אולי כ'ליבא לפומא לא גליא') הרצון לעשות איזו הגהה קטנה שתסדר את העניינים. מובן שבפועל דבר כזה לא יעלה על הדעת, ואף המפרשים נדחקים כהוגן בניסיון לפרש את הכתוב ואינם מעלים רעיון לשלוח יד במקראות.
ועל כך אני שואל, האם יש איזו התייחסות אצל קדמונינו מדוע נכתבו הדברים באופן מוזר שכזה.

אתן כאן שתי דוגמאות כדי להבהיר את כוונתי, ואולי בהמשך אוסיף עליהן:

א.
דברי הימים א פרק א, מב
בְּנֵי אֵצֶר בִּלְהָן וְזַעֲוָן יַעֲקָן.

זהו מקבילו של הפסוק:
בראשית פרק לו, כז
אֵלֶּה בְּנֵי אֵצֶר בִּלְהָן וְזַעֲוָן וַעֲקָן.

הבן האחרון, עקן, לא ברור האם הוא עובר בדברי הימים שינוי השם, מ'עקן' ל'יעקן', או שמא ו' החיבור בתורה איבדה מאורכה והפכה לי' בד"ה ושמו של 'עקן' לא השתנה.

ב.
דברי הימים א פרק כ, ה
וַתְּהִי עוֹד מִלְחָמָה אֶת פְּלִשְׁתִּים וַיַּךְ אֶלְחָנָן בֶּן יעור יָעִיר אֶת לַחְמִי אֲחִי גָּלְיָת הַגִּתִּי וְעֵץ חֲנִיתוֹ כִּמְנוֹר אֹרְגִים:

זהו מקבילו של הפסוק:
שמואל ב פרק כא, יט
וַתְּהִי עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב עִם פְּלִשְׁתִּים וַיַּךְ אֶלְחָנָן בֶּן יַעְרֵי אֹרְגִים בֵּית הַלַּחְמִי אֵת גָּלְיָת הַגִּתִּי וְעֵץ חֲנִיתוֹ כִּמְנוֹר אֹרְגִים:

הקושי העצום שביישוב שני פסוקים אלה זה עם זה הלא הוא כתוב בדברי המפרשים שם, והדברים עתיקים.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' דצמבר 18, 2019 9:38 pm

עקביה כתב:א.
דברי הימים א פרק א, מב
בְּנֵי אֵצֶר בִּלְהָן וְזַעֲוָן יַעֲקָן.

זהו מקבילו של הפסוק:
בראשית פרק לו, כז
אֵלֶּה בְּנֵי אֵצֶר בִּלְהָן וְזַעֲוָן וַעֲקָן.

הבן האחרון, עקן, לא ברור האם הוא עובר בדברי הימים שינוי השם, מ'עקן' ל'יעקן', או שמא ו' החיבור בתורה איבדה מאורכה והפכה לי' בד"ה ושמו של 'עקן' לא השתנה.

מאן יימר ששמו היה 'עקן'?
בשיעוריי מעולם לימדתי לתלמידיי ששמו היה 'ועקן' בהסתמכי על המקבילה שבדברי הימים 'יעקן'.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' דצמבר 18, 2019 10:48 pm

אבא יודן כתב:שמו היה 'ועקן'.
מופרך. לא תיתכן שלישיה שהשני מחובר והשלישי נפרד.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי עקביה » ד' דצמבר 18, 2019 10:56 pm

אבא יודן כתב:מאן יימר ששמו היה 'עקן'?
בשיעוריי מעולם לימדתי לתלמידיי ששמו היה 'ועקן' בהסתמכי על המקבילה שבדברי הימים 'יעקן'.

אבל למה לייחס לתורה צורת כתיבה כזו כשמעולם לא מצאנו בה דבר כזה (ואילו בד"ה הוא מצוי בשפע)?
אולי גם שמו של הבן השני היה 'וזעון'?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' דצמבר 18, 2019 11:14 pm

עקביה כתב:האם יש איזו התייחסות אצל קדמונינו מדוע נכתבו הדברים באופן מוזר שכזה?
אָמַר מַר זוּטְרָא: בֵּין 'אָצֵל' לְ'אָצַל' טְעִינוּ אַרְבַּע מְאָה גַּמְלֵי דִדְרָשָׁא.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' דצמבר 18, 2019 11:22 pm

ביקורת תהיה כתב:
אבא יודן כתב:שמו היה 'ועקן'.
מופרך. לא תיתכן שלישיה שהשני מחובר והשלישי נפרד.

לשון הראב"ע שמות א ד:
בהתחבר השמות הם על ששה דרכים... החמישי מור ואהלות קציעות...

וכן כתב בתהלים שם מה ט)
ועוד בשם המתחיל עם אות ו, תפול הו' להקל על הלשון.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי עקביה » ד' דצמבר 18, 2019 11:23 pm

ביקורת תהיה כתב:
עקביה כתב:האם יש איזו התייחסות אצל קדמונינו מדוע נכתבו הדברים באופן מוזר שכזה?
אָמַר מַר זוּטְרָא: בֵּין 'אָצֵל' לְ'אָצַל' טְעִינוּ אַרְבַּע מְאָה גַּמְלֵי דִדְרָשָׁא.

כשכתבתי את ההודעה הפותחת את האשכול התלבטתי האם להזכיר גמ' זו (פסחים סב:), אך לא מצאתי בה, או במפרשיה, דבר ברור שיש בו כדי ליישב את הקשה לי. ודאי לא בשתי הדוגמאות שהצגתי לעיל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' דצמבר 19, 2019 10:14 pm

ייתכן שהמאמר הזה (שעוסק בשאלה אחרת) יעזור
http://shaalvim.co.il/torah/maayan-article.asp?id=584

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי עקביה » ב' דצמבר 30, 2019 2:26 pm

עקביה כתב:
ביקורת תהיה כתב:
עקביה כתב:האם יש איזו התייחסות אצל קדמונינו מדוע נכתבו הדברים באופן מוזר שכזה?
אָמַר מַר זוּטְרָא: בֵּין 'אָצֵל' לְ'אָצַל' טְעִינוּ אַרְבַּע מְאָה גַּמְלֵי דִדְרָשָׁא.

כשכתבתי את ההודעה הפותחת את האשכול התלבטתי האם להזכיר גמ' זו (פסחים סב:), אך לא מצאתי בה, או במפרשיה, דבר ברור שיש בו כדי ליישב את הקשה לי. ודאי לא בשתי הדוגמאות שהצגתי לעיל.

כאן יש ידיעה מעניינת מאת הרב לייטנר.
viewtopic.php?t=26209#p266332

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי עקביה » ב' דצמבר 30, 2019 2:27 pm

בברכה המשולשת כתב:ייתכן שהמאמר הזה (שעוסק בשאלה אחרת) יעזור
http://shaalvim.co.il/torah/maayan-article.asp?id=584

ייש"כ. אי"ה אעיין בקרוב.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי עקביה » ב' דצמבר 30, 2019 2:45 pm

מעניין האם אפשר להסיק משהו על יחסם של חז"ל אל שיטת הכתיב בד"ה מהדוגמה הבאה:

דברי הימים א פרק ג, טו
וּבְנֵי יֹאשִׁיָּהוּ הַבְּכוֹר יוֹחָנָן הַשֵּׁנִי יְהוֹיָקִים הַשְּׁלִשִׁי צִדְקִיָּהוּ הָרְבִיעִי שַׁלּוּם:

הגמ' (הוריות יא:) אומרת שיוחנן הוא יהואחז, הנזכר במלכים ב' כג ל (ועל כך איני מעיר כלום שכן איני עוסק כאן בחילופי שמות), ואמנם מוכח מהכתובים שיהויקים היה גדול מיהואחז בשנתיים, אבל כאן נקרא יוחנן [-יהואחז] הַבְּכוֹר מכיון שמלך ראשון. והשלישי והרביעי אינם אלא אחד, כלומר הוא צדקיהו הוא שלום. ונקרא 'שלישי' כי היה שלישי לבנים, ונקרא 'רביעי' כי מלך רביעי (לפניו מלכו יהואחז, יהויקים ויהויכין אחינו), ומכונה 'שלום' על שם שהיה משולם במעשיו או ע"ש ששלמה מלכות בית דוד בימיו.

א"כ אנו רואים פסוק כתוב כהלכתו שלכאורה מוסר מידע פשוט, ובאים חז"ל ומוציאים אותו מפשטותו לחלוטין.
האם גם בשאר ספרי הנ"ך זה היה קורא, לעשות מהַשְּׁלִשִׁי צִדְקִיָּהוּ הָרְבִיעִי שַׁלּוּם - אחד בלבד?

את פירוש הפסוק ע"פ הפשט אפשר למצוא באבע"ז (דניאל א א), ברלב"ג (דברי הימים ובעיקר במלכים שם) ואברבנאל (מלכים שם).

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' דצמבר 31, 2019 8:35 pm

והשוה וְאִשְׁתּוֹ הַיְהֻדִיָּה יָלְדָה אֶת יֶרֶד אֲבִי גְדוֹר וְאֶת חֶבֶר אֲבִי שׂוֹכוֹ וְאֶת יְקוּתִיאֵל אֲבִי זָנוֹחַ וְאֵלֶּה בְּנֵי בִּתְיָה בַת פַּרְעֹה וגו'
אשר כולם דרשו חז"ל במגילה על שם משה רבינו בלבד!

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי עקביה » ג' דצמבר 31, 2019 9:44 pm

אבא יודן כתב:והשוה וְאִשְׁתּוֹ הַיְהֻדִיָּה יָלְדָה אֶת יֶרֶד אֲבִי גְדוֹר וְאֶת חֶבֶר אֲבִי שׂוֹכוֹ וְאֶת יְקוּתִיאֵל אֲבִי זָנוֹחַ וְאֵלֶּה בְּנֵי בִּתְיָה בַת פַּרְעֹה וגו'
אשר כולם דרשו חז"ל במגילה על שם משה רבינו בלבד!

את הדוגמה הזו בכוונה לא הבאתי, שכן על פניו זה יכול להיות כמו מדרש מצוי, כמו למשל המדרש (ויק"ר כג א) הדורש ש"שושנה בין החוחים" זו רבקה. כך אפשר שבפסוק זה נמצאים רמזים למשה רבינו אע"פ שהפשט אולי מדבר על כמה בני אדם.
משא"כ בפסוק שהבאתי, שם חז"ל עוסקים בפשט הכתוב ממש, ואומרים שהשלישי והרביעי חד הם.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי אראל » ג' דצמבר 31, 2019 9:47 pm

בספה"ק מבואר שבספר 'דברי הימים', בהשמות שמוזכרים בה, יש בה הרבה רמזים שאינם לפי הפשט הנגלה..

בספה"ק אוהב ישראל ריש פ' ויקרא:
בהעיר עוד להבין טעם וסוד של א' רבתי בתחלת ספר דברי הימים המתחיל אדם שת אנוש גו'. וי"ל בזה דהנה ידוע (זוה"ק בראשית מז. ועוד) דבאורייתא ברא קב"ה עלמא. וכל העולמות הקדושים העליונים והתחתונים וראשית התגלות אלהותו יתברך היה על ידי אותיות התורה הקדושה ואל"ף הוא הראש לכל האותיות והוא הוא ראשית דראשית התגלות אלהותו ית"ש באור בהיר וצח אשר אלופו של עולם גנוז וטמיר בגוויה. ואל"ף הוא סוד פל"א עליון בסוד במופלא ממך אל תדרוש, כי הוא עדיין מושלל מהשגה. והנה שם בספר דברי הימים מתחיל לחשוב סדר בריאת העולם וקורא הדורות מראש ולזה כתוב שם א' רבתא כי הוא ראשית דראשית התגלות אלהותו יתברך באור בהיר זך ומצוחצח בסוד אור וא"ו ימי בראשית המאיר מראש העולם ועד סופו והבן זה.

בספה"ק פרי צדיק, לל"ג בעומר, בא"ד שמאריך לבאר ענין הזכרת בני רב פפא בסיום מסכתא, כותב בזה"ל:
והרבה מצינו שמות אנשים בתורה וכל ספר דברי הימים מלא משמות ואף שמות מאומות העולם, ומזה נשאר דברי תורה לעולמי עד ויש בהם סודות ורמזים, ובגמרא (סנהדרין צ"ט ב) שהיה מנשה דורש דרשות של דופי לא היה לו למשה לכתוב אלא ואחות לוטן תמנע ותמנע היתה פלגש, ובאמת אם יחסר אות אחת מתמנע הספר תורה פסולה כמו שיחסר אות משמע וגו' ובספרים הקדושים יש שרמוז בפסוק זה רמזי שמע, וכן בספר נתיבות עולם למהר"ל מפראג זצ"ל נמצא כמה פעמים רמזים לשם האמורא ששייך להמימרא זו שאמר וכן יש רמזים בשמות הללו.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי עקביה » ד' ינואר 01, 2020 7:30 am

אראל כתב:בספה"ק מבואר שבספר 'דברי הימים', בהשמות שמוזכרים בה, יש בה הרבה רמזים שאינם לפי הפשט הנגלה.. וכו'

ייש"כ!

אבל האם נתייחד בכך ד"ה יותר על שאר ספרי התנ"ך?

באשכול הזה אני מנסה לברר האם ספר ד"ה יוצא דופן עד כדי שאין לצפות ממנו לסגנון כתיבה רגיל כמו בשאר התנ"ך.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי עקביה » ד' ינואר 01, 2020 12:06 pm

בתרגום של ד"ה יש משהו מעניין. כמה פעמים שמתי לב שהוא "מעגל" פינות ומיישר הדורים.

לדוגמה:

דברי הימים א פרק ד, טו
וּבְנֵי אֵלָה וּקְנַז.

המפרשים (מלבד רלב"ג) כותבים ששם בנו של אלה היה "וקנז", ואין זו וי"ו החיבור.

אבל התרגום כותב: וּבְנֵי אֵלָה קְנַז.


עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי עקביה » ד' ינואר 01, 2020 6:44 pm

ייש"כ.

מקובל לייחס את התרגום לרב יוסף (איני יודע אם זה נכון או לא), ויש על כך קצת בהקדמת ספר זה https://hebrewbooks.org/35985.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 01, 2020 8:08 pm

עקביה כתב:ייש"כ.

מקובל לייחס את התרגום לרב יוסף (איני יודע אם זה נכון או לא), ויש על כך קצת בהקדמת ספר זה https://hebrewbooks.org/35985.


זה נדון בכמה אשכולות לגבי תרגום הכתובים:

viewtopic.php?f=46&t=48156&hilit=%D7%AA%D7%A8%D7%92%D7%95%D7%9D+%D7%A8%D7%91+%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3#p582994

viewtopic.php?f=46&t=36512&hilit=%D7%AA%D7%A8%D7%92%D7%95%D7%9D+%D7%A8%D7%91+%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3#p404491

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי צביב » ד' ינואר 01, 2020 10:12 pm

ההסבר הפשוט שהמשפחה הקרויה על שם זה שינתה את שמם,
ולכן כשהמשפחה נקראת עקן, כך נכתב,

( ובאמת יש סיבה פנימית שהמשפחה נקראת כך,
וזה גורם ששם זה מוצא חן בעיניהם, וכשמשנים מעשיהם, משתנה שמם)

(וכתבו שיש ח' מלכי אדום בפרשת וישלח,
ומחמת סיבה נכתבו עליהם בדברי הימים באופן שמתאים...)

נ''ל שהפשט ביןאצל לאצל ד' מאות גמלי דדרשה,
הרי שן מבארים את משמרות הלויים, וסדר עבודת הלויים בבית המקדש,
ויש בזה הרבה הלכות.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי לבנון » ה' ינואר 02, 2020 9:04 am

אבא יודן כתב:
עקביה כתב:א.
דברי הימים א פרק א, מב
בְּנֵי אֵצֶר בִּלְהָן וְזַעֲוָן יַעֲקָן.

זהו מקבילו של הפסוק:
בראשית פרק לו, כז
אֵלֶּה בְּנֵי אֵצֶר בִּלְהָן וְזַעֲוָן וַעֲקָן.

הבן האחרון, עקן, לא ברור האם הוא עובר בדברי הימים שינוי השם, מ'עקן' ל'יעקן', או שמא ו' החיבור בתורה איבדה מאורכה והפכה לי' בד"ה ושמו של 'עקן' לא השתנה.

מאן יימר ששמו היה 'עקן'?
בשיעוריי מעולם לימדתי לתלמידיי ששמו היה 'ועקן' בהסתמכי על המקבילה שבדברי הימים 'יעקן'.

ברד"ק בדברי הימים שם יש משמעות כדבריך, וז"ל:
וזעון יעקן. ביו"ד ובתורה ועקן בוי"ו

ואם שמו היה 'עקן' היה אומר 'ובתורה עקן ללא יו"ד'

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' ינואר 02, 2020 9:24 am

מן הענין לציין לרשב"ם וישלח לו כד:
'ואיה' 'וענה'. נראה בעיני כך שמן כ'ופסי' 'ושתי'. ואעפ"י שבדברי הימים כת' איה וענה, אין לדקדק בכך כאשר כתו' בתורה עוץ וחול וגתר ומש, ובדברי הימים ומשך. והמפרש לו' יתירה יש לתמוה מה היה לו לכתוב ו' יתירה בזה יותר משאר בנים. והראיות שמביאי' אינן ...


ורלב"ג בדברי הימים א' א יז פירש:
והנה אמר בתורה תמורת ומשך 'ומש', והנה היו לו שני שמות.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי עקביה » ג' פברואר 04, 2020 11:11 am

בד"ה א' פרק כ"ז נזכרת רשימת אנשים שמונו ע"י דוד המלך, איש איש בחודשו.
למרות ששמות החודשים עלו מבבל, ולפחות ששה מהם או יותר נזכרים בכתובים, בדברי הימים אין שמות לחדשים, אלא הם נקראים כדרך שנקראו בתורה ובנביאים, אע"פ שאת ד"ה כתב עזרא הסופר.

איש ימיני
הודעות: 215
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 12:40 am

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי איש ימיני » ו' פברואר 07, 2020 2:45 am

עקביה כתב:למרות ששמות החודשים עלו מבבל, ולפחות ששה מהם או יותר נזכרים בכתובים

כמדומני ששבעה מוזכרים. אלול, כסלו, טבת, שבט, אדר, ניסן וסיון

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ספר דברי הימים - התייחסות לשיטת הכתיב בו

הודעהעל ידי עקביה » א' מרץ 22, 2020 12:18 pm

כעת ראיתי משהו, די תמוה לענ"ד, בדברי האבע"ז:
אבן עזרא שמות פרק כה
(כט) ועשית מה שאמרו רז"ל ידוע הוא. ומלת אשר יסך בהן. שבה אל וקשותיו, לא אל הקרובה אליה, שהיא ומנקיותיו, וכמוהו משה ואהרן בכהניו ושמואל בקוראי שמו (תה' צט, ו), וכתוב: בעמוד ענן ידבר אליהם (שם שם, ז), שהם משה ואהרן לא שמואל. והעד, כי במעשה הזכיר הקשות אשר יסך בהן (שמות לז, טז), ועוד: ואת קשות הנסך (במדבר ד, ז). ומלת נסך לטעמים רבים. לא יסכו לה' נסך (הושע ט, ד), הפסל נסך חרש (ישעי' מ, יט), ואני נסכתי מלכי (תה' ב, ו). אמר רב נתן שהוא בעל הערוך, כי הקשוות דמות קנים, כי כן יקראו בלשון ישמעאל. והמגיד לו לא ידע לשון ערבי, כי נלעג היה, כי הקנים יקראו קצ"ב בצד"י גם בבית. ויש שבוש בדברי הימים (דהי"א כח, יז), שהזכיר תחת הקערות מזרקים, ותחת הכפות כפורים, והזכיר הקשוות כאשר הם, ותחת המנקיות אמר מזלגות והכל זהב לצורך השלחן, אולי כלים אחרים צוה דוד לשומם בשולחנות שיעשה שלמה:


ויש להוסיף את דברי הרמב"ן שם המוחה על דברי האבע"ז, אף כי אינו מזדעזע מהם:
רמב"ן שמות פרק כה
וכתב ר"א ויש שבוש בדברי הימים (א כח יז), שהזכיר תחת קערות מזרקות, ותחת הכפות כפורים, והזכיר הקשוות כאשר הם, ותחת המנקיות מזלגות, והכל זהב לצורך השולחן. אולי כלים אחרים היו שצוה דוד לשומם בשולחנות שיעשה בנו שלמה, ואין ככה שולחן אהל מועד. והשבוש בדברי רבי אברהם הוא, כי מה שאמר הכתוב והמזלגות והמזרקות והקשוות זהב טהור ולכפורי הזהב במשקל לכפור וכפור איננו מחובר עם לשולחנות המערכת בלבד, אבל הוא חוזר למה שאמר הכתוב (שם בפסוקים יג יד) ולכל מלאכת עבודת בית ה' ולכל כלי עבודת בית ה'. ואמר לזהב לכל כלי עבודה ועבודה, והזכיר המזלגות ומזרקות שהם כלי המזבח, והקשוות לשולחן, והכפורים למזבח, והזכיר (שם בפסוק יח) ולמזבח הקטורת זהב מזוקק במשקל, ואמר (שם בפסוק יט) הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל כל מלאכות התבנית, והנה הוא כלל לכל צרכי ביהמ"ק:


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים