עמוד 1 מתוך 1

למה משה רבינו ביקש שלא תשרה שכינה על הגוים?

פורסם: ו' ינואר 10, 2020 2:49 pm
על ידי הדריכני באמיתך
מה התועלת בכך?

Re: למה משה רבינו ביקש שלא תשרה שכינה על הגוים?

פורסם: ו' ינואר 10, 2020 2:59 pm
על ידי עזריאל ברגר
הוא נימק את בקשתו:
ובמה יודע אפוא כי מצאתי חן בעיניך אני ועמך הלא בלכתך עמנו ונפלינו אני ועמך מכל העם אשר על פני האדמה

כלומר:
במה יהיה ניכר שמשה ועם ישראל מוצאים חן בעיני הקב"ה?
בזה שהקב"ה "הולך עמנו" כלומר מגלה את קדושתו בינינו.
וכדי שזה יהיה ניכר בבירור - מבקש משה את ה"הפלייה" הזאת, שהשכינה תשרה רק עלינו ולא על הגויים.

זהו הביאור הפשוט.
ועוד יש לומר, שכאשר משה ראה מה קורה ע"י נביאי האומות (בלעם וכו') - ביקש שלא יהיו עוד כמותם.

Re: למה משה רבינו ביקש שלא תשרה שכינה על הגוים?

פורסם: ש' ינואר 11, 2020 10:29 pm
על ידי בברכה המשולשת
עזריאל ברגר כתב: ועוד יש לומר, שכאשר משה ראה מה קורה ע"י נביאי האומות (בלעם וכו') - ביקש שלא יהיו עוד כמותם.


הרי הוא ביקש זאת הרבה לפני מעשה בלעם?

Re: למה משה רבינו ביקש שלא תשרה שכינה על הגוים?

פורסם: ש' ינואר 11, 2020 10:46 pm
על ידי עזריאל ברגר
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב: ועוד יש לומר, שכאשר משה ראה מה קורה ע"י נביאי האומות (בלעם וכו') - ביקש שלא יהיו עוד כמותם.


הרי הוא ביקש זאת הרבה לפני מעשה בלעם?

לפי הדעות שבלעם היה מיועצי פרעה ו/או שמשה נלחם אתו בארץ כוש - א"ש.
אבל לפי מה שהביאה הגמרא בפרק חלק שבלעם נהרג לפני גיל 35 (כדכתיב לא יחצו ימיהם) - טרם נולד בלעם באותה שעה! ועל כרחינו נראה דצריך לומר שהדעה ההיא חולקת על עצם הפירוש שביקש משה שלא תשרה שכינה על הגויים!

(מדרשות חלוקין הן - כמבואר ברש"י סנהדרין קו,ב ד"ה בר תלתין ותלת)

Re: למה משה רבינו ביקש שלא תשרה שכינה על הגוים?

פורסם: א' ינואר 12, 2020 6:27 pm
על ידי בברכה המשולשת
עזריאל ברגר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב: ועוד יש לומר, שכאשר משה ראה מה קורה ע"י נביאי האומות (בלעם וכו') - ביקש שלא יהיו עוד כמותם.


הרי הוא ביקש זאת הרבה לפני מעשה בלעם?

לפי הדעות שבלעם היה מיועצי פרעה ו/או שמשה נלחם אתו בארץ כוש - א"ש.
אבל לפי מה שהביאה הגמרא בפרק חלק שבלעם נהרג לפני גיל 35 (כדכתיב לא יחצו ימיהם) - טרם נולד בלעם באותה שעה! ועל כרחינו נראה דצריך לומר שהדעה ההיא חולקת על עצם הפירוש שביקש משה שלא תשרה שכינה על הגויים!

(מדרשות חלוקין הן - כמבואר ברש"י סנהדרין קו,ב ד"ה בר תלתין ותלת)


א. מי אמר שבלעם היה נביא כבר כשהיה יועץ של פרעה?
ב. אינני מכיר מקור שתולה את מחלוקת המדרשים הנ"ל בשאלה מה הייתה בקשת מרע"ה.

Re: למה משה רבינו ביקש שלא תשרה שכינה על הגוים?

פורסם: א' ינואר 12, 2020 8:49 pm
על ידי עזריאל ברגר
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:לפי הדעות שבלעם היה מיועצי פרעה ו/או שמשה נלחם אתו בארץ כוש - א"ש.
אבל לפי מה שהביאה הגמרא בפרק חלק שבלעם נהרג לפני גיל 35 (כדכתיב לא יחצו ימיהם) - טרם נולד בלעם באותה שעה! ועל כרחינו נראה דצריך לומר שהדעה ההיא חולקת על עצם הפירוש שביקש משה שלא תשרה שכינה על הגויים!

(מדרשות חלוקין הן - כמבואר ברש"י סנהדרין קו,ב ד"ה בר תלתין ותלת)


א. מי אמר שבלעם היה נביא כבר כשהיה יועץ של פרעה?
ב. אינני מכיר מקור שתולה את מחלוקת המדרשים הנ"ל בשאלה מה הייתה בקשת מרע"ה.

א. אינני יודע. אבל במתן תורה - כנראה הוא כבר היה בן אדם גדול, כי כתוב שבאו לשאול אותו מהו הרעש הגדול והאם הקב"ה מחריב את העולם.
ב. אינני מכיר, אבל אינני מוצא הסבר אחר מלבד לומר שזה תלוי במחלוקת זו. הרי נאמר (במדרשים) שמשה ביקש שלא תשרה שכינה על הגויים, ובפועל שרתה שכינה על גוי שנולד כמה שנים לאחר מכן!

Re: למה משה רבינו ביקש שלא תשרה שכינה על הגוים?

פורסם: א' ינואר 12, 2020 9:25 pm
על ידי בברכה המשולשת
עזריאל ברגר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:לפי הדעות שבלעם היה מיועצי פרעה ו/או שמשה נלחם אתו בארץ כוש - א"ש.
אבל לפי מה שהביאה הגמרא בפרק חלק שבלעם נהרג לפני גיל 35 (כדכתיב לא יחצו ימיהם) - טרם נולד בלעם באותה שעה! ועל כרחינו נראה דצריך לומר שהדעה ההיא חולקת על עצם הפירוש שביקש משה שלא תשרה שכינה על הגויים!

(מדרשות חלוקין הן - כמבואר ברש"י סנהדרין קו,ב ד"ה בר תלתין ותלת)


א. מי אמר שבלעם היה נביא כבר כשהיה יועץ של פרעה?
ב. אינני מכיר מקור שתולה את מחלוקת המדרשים הנ"ל בשאלה מה הייתה בקשת מרע"ה.

א. אינני יודע. אבל במתן תורה - כנראה הוא כבר היה בן אדם גדול, כי כתוב שבאו לשאול אותו מהו הרעש הגדול והאם הקב"ה מחריב את העולם.
ב. אינני מכיר, אבל אינני מוצא הסבר אחר מלבד לומר שזה תלוי במחלוקת זו. הרי נאמר (במדרשים) שמשה ביקש שלא תשרה שכינה על הגויים, ובפועל שרתה שכינה על גוי שנולד כמה שנים לאחר מכן!


א. ייש"כ על המקור, אבל לא מבואר שם שהיה נביא אלא שהיה חכם גדול.
ב. ראיתי פעם הסבר ששם זה היה בשביל עמ"י, אז זה לא בכלל הבקשה.

Re: למה משה רבינו ביקש שלא תשרה שכינה על הגוים?

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 1:50 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:על כרחינו נראה דצריך לומר שהדעה ההיא חולקת על עצם הפירוש שביקש משה שלא תשרה שכינה על הגויים!
אינני מכיר מקור שתולה את מחלוקת המדרשים הנ"ל בשאלה מה הייתה בקשת מרע"ה.
אינני מכיר, אבל אינני מוצא הסבר אחר מלבד לומר שזה תלוי במחלוקת זו. הרי נאמר (במדרשים) שמשה ביקש שלא תשרה שכינה על הגויים, ובפועל שרתה שכינה על גוי שנולד כמה שנים לאחר מכן!

שכחתי את דברי רש"י (שמות לג,יז):
גם את הדבר הזה - שלא יושרה שכינתי עוד על אומות העולם, אעשה, ואין דבריו של בלעם על ידי שריית שכינה, אלא נופל וגלוי עינים, כגון (איוב ד יב) ואלי דבר יגונב, שומעין על ידי שליח

Re: למה משה רבינו ביקש שלא תשרה שכינה על הגוים?

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 12:21 am
על ידי לעמל יולד
עזריאל ברגר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:לפי הדעות שבלעם היה מיועצי פרעה ו/או שמשה נלחם אתו בארץ כוש - א"ש.
אבל לפי מה שהביאה הגמרא בפרק חלק שבלעם נהרג לפני גיל 35 (כדכתיב לא יחצו ימיהם) - טרם נולד בלעם באותה שעה! ועל כרחינו נראה דצריך לומר שהדעה ההיא חולקת על עצם הפירוש שביקש משה שלא תשרה שכינה על הגויים!

(מדרשות חלוקין הן - כמבואר ברש"י סנהדרין קו,ב ד"ה בר תלתין ותלת)


א. מי אמר שבלעם היה נביא כבר כשהיה יועץ של פרעה?
ב. אינני מכיר מקור שתולה את מחלוקת המדרשים הנ"ל בשאלה מה הייתה בקשת מרע"ה.

א. אינני יודע. אבל במתן תורה - כנראה הוא כבר היה בן אדם גדול, כי כתוב שבאו לשאול אותו מהו הרעש הגדול והאם הקב"ה מחריב את העולם.
ב. אינני מכיר, אבל אינני מוצא הסבר אחר מלבד לומר שזה תלוי במחלוקת זו. הרי נאמר (במדרשים) שמשה ביקש שלא תשרה שכינה על הגויים, ובפועל שרתה שכינה על גוי שנולד כמה שנים לאחר מכן!


ברמב"ן פרשת בלק מפורש שבלעם לא היה נביא אז, ורק לכבוד ישראל בעת ההיא התנבא, ע"ש.