מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דרך שלשת ימים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

דרך שלשת ימים

הודעהעל ידי השעיר החיי » ב' ינואר 27, 2020 1:16 pm

רבינו בחיי (והחכם שי"ר אומר שזה רבינו חננאל) מפרש על מה שהד' אמר למשה לבקש ללכת לשלשה ימים:

חס ושלום שיהיה הדבר הזה ערמה כדי לברוח, אלא כדי לקבל המצוות, כי רצה הקב"ה להכניסם במצוות מעט מעט, שהרי נצטוו תחילה על השבת במרה, וכענין שמצינו באברהם (בראשית כ"ב) שלא אמר לו: "קח נא את יצחק", אלא אמר לו "קח נא את בנך את יחידך אשר אהבת את יצחק".

לא הבנתי הכוונה. האם הוא מתכוון לבני ישראל - להכניס אותם לאט לאט לעניין? אם ככה קשה שלבני ישראל הרי כבר אמר שפקד אותם להעלות אותם לארץ כנען:

לֵךְ וְאָסַפְתָּ אֶת זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם נִרְאָה אֵלַי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב לֵאמֹר פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם וְאֶת הֶעָשׂוּי לָכֶם בְּמִצְרָיִם. וָאֹמַר אַעֲלֶה אֶתְכֶם מֵעֳנִי מִצְרַיִם אֶל אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ. וְשָׁמְעוּ לְקֹלֶךָ וּבָאתָ אַתָּה וְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַאֲמַרְתֶּם אֵלָיו יְהוָה אֱלֹהֵי הָעִבְרִיִּים נִקְרָה עָלֵינוּ וְעַתָּה נֵלֲכָה נָּא דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְנִזְבְּחָה לַיהוָה אֱלֹהֵינוּ.

ומכל מקום איך זה לא ערמה? אז המתכוון שזה כן ערמה אבל לא למטרת ערמה?
ואם הכוונה פרעה - ממש צ"ע.
בקיצור - האם כוונתו שאם פרעה היה מסכים היו חוזרים אחרי שלוש ימים או לא? וראיתי כיוונים שונים בזה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דרך שלשת ימים

הודעהעל ידי יאיר » ב' ינואר 27, 2020 1:24 pm

viewtopic.php?p=517686#p517686
(עיי"ש בלינקים)

השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: דרך שלשת ימים

הודעהעל ידי השעיר החיי » ב' ינואר 27, 2020 7:04 pm

תודה. אבל מרפרוף לא ראיתי שם את השאלה הזאת

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: דרך שלשת ימים

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' ינואר 27, 2020 9:17 pm

לפענ"ד הכוונה אכן לבני ישראל. הקב"ה אומר למשה לתת את הרושם שבנ"י יגיעו למדבר כדי לזבוח, היינו מעשה חד פעמי, בשעה שהכוונה היא מעמד הר סיני וקבלת עול מלכות מלאה (כפי שכבר נאמר במעמד הסנה). ומבאר ר"ח שאין זה מצג שוא לבנ"י, כי החלו בקבלת המצוות כבר במרה.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: דרך שלשת ימים

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ב' ינואר 27, 2020 11:02 pm

השעיר החיי כתב:רבינו בחיי (והחכם שי"ר אומר שזה רבינו חננאל) מפרש על מה שהד' אמר למשה לבקש ללכת לשלשה ימים:

חס ושלום שיהיה הדבר הזה ערמה כדי לברוח, אלא כדי לקבל המצוות, כי רצה הקב"ה להכניסם במצוות מעט מעט, שהרי נצטוו תחילה על השבת במרה, וכענין שמצינו באברהם (בראשית כ"ב) שלא אמר לו: "קח נא את יצחק", אלא אמר לו "קח נא את בנך את יחידך אשר אהבת את יצחק".

לא הבנתי הכוונה. האם הוא מתכוון לבני ישראל - להכניס אותם לאט לאט לעניין? אם ככה קשה שלבני ישראל הרי כבר אמר שפקד אותם להעלות אותם לארץ כנען:

לֵךְ וְאָסַפְתָּ אֶת זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם נִרְאָה אֵלַי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב לֵאמֹר פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם וְאֶת הֶעָשׂוּי לָכֶם בְּמִצְרָיִם. וָאֹמַר אַעֲלֶה אֶתְכֶם מֵעֳנִי מִצְרַיִם אֶל אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ. וְשָׁמְעוּ לְקֹלֶךָ וּבָאתָ אַתָּה וְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַאֲמַרְתֶּם אֵלָיו יְהוָה אֱלֹהֵי הָעִבְרִיִּים נִקְרָה עָלֵינוּ וְעַתָּה נֵלֲכָה נָּא דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְנִזְבְּחָה לַיהוָה אֱלֹהֵינוּ.

ומכל מקום איך זה לא ערמה? אז המתכוון שזה כן ערמה אבל לא למטרת ערמה?
ואם הכוונה פרעה - ממש צ"ע.
בקיצור - האם כוונתו שאם פרעה היה מסכים היו חוזרים אחרי שלוש ימים או לא? וראיתי כיוונים שונים בזה.

לי נראה שכוונתו שאכן אם פרעה היה מסכים היו חוזרים אחרי שלוש ימים, ואחרי תקופה נוספת היו יוצאים לעוד כמה ימים כדי לקבל עוד כמה מצוות, וכך היו מצליחים לשמר את יהדותם בתוך מצרים עד סוף הארבע מאות שנה שאז היו יוצאים לחירות כפי התכנון המקורי ולא היה צריך הקב"ה 'לחשב את הקץ'. וראה בחיבורו הנפלא של ר' יעקב קמינצקי 'אמת ליעקב' על אתר שהאריך לבאר כעין זה מדעתו.

השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: דרך שלשת ימים

הודעהעל ידי השעיר החיי » ב' ינואר 27, 2020 11:54 pm

הפירוש של ר יעקב הוא באמת יפה מאוד. וגם מעורר מחשבה מבחינה השקפתית.

ונתנו ידידים
הודעות: 1145
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: דרך שלשת ימים

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ש' פברואר 01, 2020 11:40 pm

הנידון אם פרעה הי' מסכים הוא נידון תיאורטי, כי הקב"ה אמר מפורש למשה בתחילת דרכו 'ולא ישמע אליכם פרעה', וא"כ חזרה השאלה למה אמר ג ימים ולמה אין כאן ערמה?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים