מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע רצה דוד המע"ה להשמיד את בית נבל?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עקביה
הודעות: 3340
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

מדוע רצה דוד המע"ה להשמיד את בית נבל?

הודעהעל ידי עקביה » א' מרץ 08, 2020 8:56 pm

אנו נאלמים דומיה אל מול מעשיו של שאול המלך בנוב עיר הכהנים, אבל לאחרונה התעוררתי לחשוב (בעקבות איזו הרצאה ששמעתי) שגם אצל דוד יש משהו דומה.

לאחר שנבל הכרמלי הגיב בצורה נבזית לנערי דוד והם חוזרים ומספרים זאת לדוד, נאמר (שמואל א' כה יג):
וַיֹּאמֶר דָּוִד לַאֲנָשָׁיו חִגְרוּ אִישׁ אֶת חַרְבּוֹ וַיַּחְגְּרוּ אִישׁ אֶת חַרְבּוֹ וַיַּחְגֹּר גַּם דָּוִד אֶת חַרְבּוֹ וַיַּעֲלוּ אַחֲרֵי דָוִד כְּאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ וּמָאתַיִם יָשְׁבוּ עַל הַכֵּלִים:

ובהמשך (פסוקים כא-כב):
וְדָוִד אָמַר אַךְ לַשֶּׁקֶר שָׁמַרְתִּי אֶת כָּל אֲשֶׁר לָזֶה בַּמִּדְבָּר וְלֹא נִפְקַד מִכָּל אֲשֶׁר לוֹ מְאוּמָה וַיָּשֶׁב לִי רָעָה תַּחַת טוֹבָה: כֹּה יַעֲשֶׂה אֱלֹהִים לְאֹיְבֵי דָוִד וְכֹה יֹסִיף אִם אַשְׁאִיר מִכָּל אֲשֶׁר לוֹ עַד הַבֹּקֶר מַשְׁתִּין בְּקִיר:

בתרגום יונתן ובמפרשים ישנן שתי דעות, האם ביטוי זה כולל רק בני אדם או גם בעלי חיים, ולמען האמת זו מחלוקת תנאים במדרש שמואל, אבל כך או כך, מדובר בחיסול מוחלט, מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה מֵעוֹלֵל וְעַד יוֹנֵק (לשון הכתוב בשמואל א' כב יט אצל שאול בנוב) של כל אנשי בית נבל.

בשלמא אצל שאול, אולי אפשר איכשהו לתלות את האשמה ברוח הרעה שהייתה מבעתת אותו, אבל מה נאמר על דוד???

הרלב"ג כתב: משתין בקיר - והוא הזכר, ויש להפלא איך נסכם דוד להרוג נבל וביתו והוא לא הסכים על הריגת שאול עם היותו רודפו, ואפשר שנאמר שכבר נתפרסם לכלם היות דוד נמשח למלך על ישראל ולפי שהיה נבל מבזה המלכות היה עונשו למות וכל הנסכמים לו בזה וכבר התבאר ממאמר אביגיל לדוד שזה הענין היה מפורסם אז לישראל:

ואיני מצליח להבין מי הם "הנסכמים לו בזה". הרי דוד שמע את עדותם של נעריו, והם לא סיפרו לו אלא על נבל לבדו. לא היה להם שום דבר רע לומר על אנשי בית נבל. וכפי שרואים מהפסוקים, דעתו של נבל לא הייתה שייכת אלא לו לבדו.


חז"ל (מגילה יד: סנהדרין לו.) אמרו שדוד דן את נבל בדין סנהדרין כמורד במלכות. ולדידי צע"ג, האם בדין סנהדרין יתחייבו מיתה גם עולל ויונק של בית נבל?


ארי שבחבורה
הודעות: 1034
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: מדוע רצה דוד המע"ה להשמיד את בית נבל?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » א' מרץ 08, 2020 11:18 pm

עקביה כתב:אנו נאלמים דומיה אל מול מעשיו של שאול המלך בנוב עיר הכהנים, אבל לאחרונה התעוררתי לחשוב (בעקבות איזו הרצאה ששמעתי) שגם אצל דוד יש משהו דומה.

לאחר שנבל הכרמלי הגיב בצורה נבזית לנערי דוד והם חוזרים ומספרים זאת לדוד, נאמר (שמואל א' כה יג):
וַיֹּאמֶר דָּוִד לַאֲנָשָׁיו חִגְרוּ אִישׁ אֶת חַרְבּוֹ וַיַּחְגְּרוּ אִישׁ אֶת חַרְבּוֹ וַיַּחְגֹּר גַּם דָּוִד אֶת חַרְבּוֹ וַיַּעֲלוּ אַחֲרֵי דָוִד כְּאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ וּמָאתַיִם יָשְׁבוּ עַל הַכֵּלִים:

ובהמשך (פסוקים כא-כב):
וְדָוִד אָמַר אַךְ לַשֶּׁקֶר שָׁמַרְתִּי אֶת כָּל אֲשֶׁר לָזֶה בַּמִּדְבָּר וְלֹא נִפְקַד מִכָּל אֲשֶׁר לוֹ מְאוּמָה וַיָּשֶׁב לִי רָעָה תַּחַת טוֹבָה: כֹּה יַעֲשֶׂה אֱלֹהִים לְאֹיְבֵי דָוִד וְכֹה יֹסִיף אִם אַשְׁאִיר מִכָּל אֲשֶׁר לוֹ עַד הַבֹּקֶר מַשְׁתִּין בְּקִיר:

בתרגום יונתן ובמפרשים ישנן שתי דעות, האם ביטוי זה כולל רק בני אדם או גם בעלי חיים, ולמען האמת זו מחלוקת תנאים במדרש שמואל, אבל כך או כך, מדובר בחיסול מוחלט, מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה מֵעוֹלֵל וְעַד יוֹנֵק (לשון הכתוב בשמואל א' כב יט אצל שאול בנוב) של כל אנשי בית נבל.

בשלמא אצל שאול, אולי אפשר איכשהו לתלות את האשמה ברוח הרעה שהייתה מבעתת אותו, אבל מה נאמר על דוד???

הרלב"ג כתב: משתין בקיר - והוא הזכר, ויש להפלא איך נסכם דוד להרוג נבל וביתו והוא לא הסכים על הריגת שאול עם היותו רודפו, ואפשר שנאמר שכבר נתפרסם לכלם היות דוד נמשח למלך על ישראל ולפי שהיה נבל מבזה המלכות היה עונשו למות וכל הנסכמים לו בזה וכבר התבאר ממאמר אביגיל לדוד שזה הענין היה מפורסם אז לישראל:

ואיני מצליח להבין מי הם "הנסכמים לו בזה". הרי דוד שמע את עדותם של נעריו, והם לא סיפרו לו אלא על נבל לבדו. לא היה להם שום דבר רע לומר על אנשי בית נבל. וכפי שרואים מהפסוקים, דעתו של נבל לא הייתה שייכת אלא לו לבדו.


חז"ל (מגילה יד: סנהדרין לו.) אמרו שדוד דן את נבל בדין סנהדרין כמורד במלכות. ולדידי צע"ג, האם בדין סנהדרין יתחייבו מיתה גם עולל ויונק של בית נבל?

כך באמת לומד מכאן רבי יהודה החסיד בפירושו על התורה (במדבר כז, כא):
הקשה אבי, למה מורד במלכות הורגין אותו וכל זרעו, שנאמר "אם אשאיר לנבל עד אור הבקר משתין בקיר", ואילו הורג המלך עצמו נהרג ואין זרעו נהרגין, כדכתיב "ואת בני המכים לא המית ככתוב בתורת משה... ובנים לא יומתו על אבות"? ותירץ, לפי שכתיב כאן (במדבר שם) "וכל ישראל אתו", פירוש, שכל מי שהוא מלך צריך ליזהר שיהיו כל שעה כל ישראל אתו שלא יהרגוהו, מפני שיש לו שונאים רבים שעושה דין [ו]הורג ותולה קרוביהם, וראיה משלמה – "[הנה מטתו שלשלמה] ששים גיבורים סביב לה מגיבורי ישראל, כולם אחוזי חרב מלומדי מלחמה איש חרבו על ירכו מפחד בלילות" (שיר-השירים ג, ח), על כן מי שהורג את המלך אין להרוג זרעו דאיהו אפסיד אנפשיה שלא תפס גיבורים בכל שעה אצלו, אבל מורד במלכות יש להרוג זרעו שלא ינקמו את אביהם, ואם היה המלך מחיה אותם היו כל ימיו בדאגה...

וכן דעת החת"ס (שו"ת חת"ס א, רח), ועיי"ש שיישב את הקושיא מאמציהו באופן אחר.
לעומת זאת, דעת הנצי"ב בחידושיו למגילה שם היא שדוד רצה להרוג את נבל וכל בני ביתו מדין רודף ולא מדין מורד במלכות:
ויש לומר, שהיה דוד דנו כדין רודף, דאחרי שאמר "היום רבו עבדים המתפרצים איש מפני אדוניו" (לעיל פסוק י), היה לו לחשוש שמא יגלה לשאול המלך, ולכן אמר דוד "אם אשאיר מכל אשר לו... משתין בקיר", היינו, שיש לחוש על כל אנשיו שילכו לספר לשאול ע"י ציוויו.

עקביה
הודעות: 3340
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מדוע רצה דוד המע"ה להשמיד את בית נבל?

הודעהעל ידי עקביה » ב' מרץ 09, 2020 8:10 am

ייש"כ על הידיעות החשובות.

דברי ריה"ח נשמעים מזעזעים למדי, אבל אולי כך זה היה בעולם העתיק. מי יודע.
רק לא ברור לי למה זה נגמר בילדיו, מה עם אחיו ואחיותיו, ידידיו ומכריו?
צריך להרוג גם אותם ליתר ביטחון, וכמובן את כל ילדיהם, קרוביהם וידידיהם וכן הלאה.

אילו היו שואלים אותי הייתי אומר שהמלך ידאג לעצמו לאבטחה צמודה, כמקובל כיום וכמו שעשה שלמה המלך, ולא יתייחס לאותו מרחץ דמים כמובן מאליו.

גם את הסברו של הנצי"ב לא כ"כ הבנתי. וכי מדוע יש לו לחשוש משאול יותר ממה שהוא כבר חושש? הרי הוא בלאו הכי נמלט כעת על נפשו מפני שאול, ורק הריגת כל בית נבל חסרה לו להצלתו?


בכל ההערות הנ"ל יש צורך רק אם "משתין בקיר" הוא אדם, אבל אם הוא כלב, אין מקום לדברי ריה"ח והנצי"ב.
אם אכן נכון הדמיון למה שעשה שאול בנוב: וְאֵת נֹב עִיר הַכֹּהֲנִים הִכָּה לְפִי חֶרֶב מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה מֵעוֹלֵל וְעַד יוֹנֵק וְשׁוֹר וַחֲמוֹר וָשֶׂה לְפִי חָרֶב (שמואל א' כב יט):
כי אז מדובר בצעד הרתעתי. אלא שלא מובן לי מדוע לא להסתפק בהריגתו של נבל לחוד.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים