מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עשו כיבד את הוריו?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 1106
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

עשו כיבד את הוריו?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' מרץ 20, 2020 12:28 pm

ידועים דברי חז"ל עה"פ ויירא יעקב מאד שנתיירא יעקב מכיבוד אב ואם שיש לעשו

ועוד בכמה מקומות בחז"ל הפליגו על גדולתו של עשו בעבודת כיאו"א.

כגון מ"ש במדרש בראשית רבה (פר' סה סי' טז) וז"ל,
אר"ש בן גמליאל כל ימי הייתי משמש את אבא ולא שמשתי אותו אחד ממאה ששמש עשו את אביו, אני בשעה שהייתי משמש את אבא הייתי משמשו בבגדים מלוכלכין, ובשעה שהייתי יוצא לדרך הייתי יוצא בבגדים נקיים, אבל עשו בשעה שהיה משמש את אביו לא היה משמשו אלא בבגדי מלכות, אמר אין כבודו של אבא להיות משמשו אלא בבגדי מלכות,


מאידך מצאתי במדרש פדר"א בזה"ל,
אל תשכח צרת עשו הרשע שעשה לאביו, ולקח נשים נוכריות מזבחות ומקטרות לע"ז למרר חיי אבותיו, שנאמר ותהיין מורת רוח ליצחק


מה הפשט בזה? והאם עמדו בזה?
נערך לאחרונה על ידי דרופתקי דאורייתא ב ש' מרץ 21, 2020 9:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

טברייני
הודעות: 711
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: עשו כיבוד את הוריו?

הודעהעל ידי טברייני » ש' מרץ 21, 2020 9:39 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:ידועים דברי חז"ל עה"פ ויירא יעקב מאד שנתיירא יעקב מכיבוד אב ואם שיש לעשו

ועוד בכמה מקומות בחז"ל הפליגו על גדולתו של עשו בעבודת כיאו"א.

כגון מ"ש במדרש בראשית רבה (פר' סה סי' טז) וז"ל,
אר"ש בן גמליאל כל ימי הייתי משמש את אבא ולא שמשתי אותו אחד ממאה ששמש עשו את אביו, אני בשעה שהייתי משמש את אבא הייתי משמשו בבגדים מלוכלכין, ובשעה שהייתי יוצא לדרך הייתי יוצא בבגדים נקיים, אבל עשו בשעה שהיה משמש את אביו לא היה משמשו אלא בבגדי מלכות, אמר אין כבודו של אבא להיות משמשו אלא בבגדי מלכות,


מאידך מצאתי במדרש פדר"א בזה"ל,
אל תשכח צרת עשו הרשע שעשה לאביו, ולקח נשים נוכריות מזבחות ומקטרות לע"ז למרר חיי אבותיו, שנאמר ותהיין מורת רוח ליצחק


מה הפשט בזה? והאם עמדו בזה?


עשיו כיבד הורים מן השפה ולחוץ בלבד לשם קבלת הברכות ועוד.

יש לי עשרות ראיות שהכבוד שלו היה על הפנים, ובתור התחלה עיין בדברי רבי אלימלך (שנאלץ השנה להיות כמעט לבד ביאר צייט) בתחילת פרשת ויצא.

כל מה שמובא בחז"ל זה בגלל שבכאו"א אפילו כשזה שלא לשמה מקבלים שכר, ונתן לו הקב"ה שכרו משלם בעוה"ז.

אבל ודאי ובודאי שאותו רשע ציער אביו ואין ללמוד ממנו כלל. (אפילו רשב"ג בסופו של דבר לא נהג כמותו.)

נ.ב. אם אינני טועה, הפחד של יעקב בעקבות כ"א של עשו הוא לא מובא בחז"ל אלא בספרים.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 1106
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עשו כיבוד את הוריו?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ש' מרץ 21, 2020 9:46 pm

טברייני כתב:עשיו כיבד הורים מן השפה ולחוץ בלבד לשם קבלת הברכות ועוד.

יש לי עשרות ראיות שהכבוד שלו היה על הפנים, ובתור התחלה עיין בדברי רבי אלימלך (שנאלץ השנה להיות כמעט לבד ביאר צייט) בתחילת פרשת ויצא.

כל מה שמובא בחז"ל זה בגלל שבכאו"א אפילו כשזה שלא לשמה מקבלים שכר, ונתן לו הקב"ה שכרו משלם בעוה"ז.

אבל ודאי ובודאי שאותו רשע ציער אביו ואין ללמוד ממנו כלל. (אפילו רשב"ג בסופו של דבר לא נהג כמותו.)

נ.ב. אם אינני טועה, הפחד של יעקב בעקבות כ"א של עשו הוא לא מובא בחז"ל אלא בספרים.


עוד אבדוק מה שציינת.

אבל במאי דסליק אפתח -
בראשית רבה (וילנא) פרשת וישלח פרשה עו סימן ב
ב ד"א ויירא יעקב מאד ויצר לו, אמר ר' יהודה בר' עילאי לא היא יראה לא היא צרה אלא ויירא שלא יהרוג ויצר לו שלא יהרג, אמר אם הוא מתגבר עלי הורגני ואם אני מתגבר עליו אני הורגו הדא הוא ויירא שלא יהרוג ויצר לו שלא יהרג, אמר כל השנים הללו יושב בארץ ישראל תאמר שהוא בא עלי מכח ישיבת א"י, כל השנים הללו הוא יושב ומכבד את הוריו תאמר שהוא בא עלי מכח כיבוד אב ואם שהרי כך אמר יקרבו ימי אבל אבי, תאמר שמת אותו זקן ובא עלי להרגני,



ומעתה אשמח לפחות לחלק מעשרות ראיות שרמזת, כי לכאורה הם סותרים דחז"ל במדרש הנ"ל. (הגם שיש ליישב).

טברייני
הודעות: 711
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: עשו כיבוד את הוריו?

הודעהעל ידי טברייני » ש' מרץ 21, 2020 10:09 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:ומעתה אשמח לפחות לחלק מעשרות ראיות שרמזת, כי לכאורה הם סותרים דחז"ל במדרש הנ"ל. (הגם שיש ליישב).


ראשית, ייש"כ על ההפנייה לדברי חז"ל, נתעלמה ממני.

שנית -
1. רבי אלימלך הנ"ל מביא מדרש שאחרי שלא מצא ציד כראוי הביא לאביו נבלת כלב.
2. אחרי שיעקב נסע לחרן הוא הלך לאדום, עזב אבא זקן עיוור ונסע לחפש עוד כמה נשים.
3. מעולם לא כיבד את אמו.
4. רצה להרוג את אחיו, ושלח את בנו ואח"כ את נכדו לעשות זאת, ובודאי שיגרם לאביו צער מזה.
5. הדברים שהבאתם, ציער אביו בנשותיו, ושיקר עליו ששינה שמותן לשמות 'עאלק' יהודיות...
6. ציער אמו במעיה ובלידתו.
7. לא נתן לאביו למולו בגיל שלוש עשרה.

ועוד..

מסרתי על כך שיעור, ולצערי הדברים שרשמתי נמחקו, אם תרצה אוכל להפנות אותך לשמוע אותו.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 1106
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עשו כיבד את הוריו?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ש' מרץ 21, 2020 10:43 pm

יש"כ

מקבילה ותוספת נכבדה למדרש הנ"ל, במדרש דברים רבה פ"א סט"ו

אמר רשב"ג לא כיבד בריה את אבותיו כמו אני את אבותי ומצאתי שכיבד עשו לאביו יותר ממני, כיצד אמר רשב"ג הייתי משמש את אבי בכלים צואים וכשהייתי הולך לשוק הייתי משליך אותן הכלים ולובש כלים נאים ויוצא בהן אבל עשו לא היה עושה כן אלא אותן כלים שהיה לובש ומשמש בהן את אביו הן מעולים תדע לך בשעה שיצא לצוד ולהביא לאביו שבירך אותו מה עשתה רבקה שהיתה אוהבת את יעקב בנה נתנה לו מטעמים ואמרה לו לך אצל אביך וטול הברכות עד שלא יטול אותן אחיך באותה שעה אמר לה יעקב אמי אין את יודעת שעשו אחי (בראשית כז) איש שעיר ואנכי איש חלק שלא ירגיש אבי שאיני עשו ואני מתבייש בפניו מנין שנאמר (שם /בראשית כ"ז/) אולי ימושני אבי וגו', אמרה לו בני אביך עיניו כהות ואני מלבשת אותך אותן כלים נאים שאחיך לובש ומשמש בהן את אביך ואתה נכנס אצלו והוא אוחז בידך וסבור בך שאתה עשו ומברך אותך ומנין שנאמר (שם /בראשית כ"ז/) ותקח רבקה את בגדי עשו וגו' שבהן היה למוד לשמש את אביו שנא' ותלבש את יעקב, לפיכך כשנכנס יעקב אצלו מה יצחק אומר לו הקול קול יעקב והידים ידי עשו ברך אותו ויצא לו ובא עשו ונכנס אצל אביו אמר לו מי אתה מסיח עמי בלב (נ"א בקול) גדול אמר לו אני בנך בכורך עשו כיון ששמע את קולו ידע שעשו הוא אמר לו בני בא אחיך במרמה ויקח את ברכתך, באותה שעה התחיל עשו צווח ואומר בא וראה מה עשה לי התם הזה שכתוב בו (שם /בראשית/ כה) ויעקב איש תם יושב אהלים לא די שצחק לי על שמכרתי לו את בכורתי והנה עתה לקח ברכתי הא למדת שעשו היה זהיר בכבוד אבותיו, א"ר יודן כיון שבאו ישראל לעשות עמו מלחמה הראהו הקדוש ברוך הוא למשה אותו הר שהאבות קבורים בו א"ל משה אמור להם לישראל אין אתם יכולין להזדווג לו עד עכשיו מתבקש לו שכר הכיבוד שכבד את אלו שקבורין בהר הזה מנין ממה שקרינו בענין רב לכם סב את ההר הזה.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 1106
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עשו כיבוד את הוריו?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ש' מרץ 21, 2020 10:44 pm

טברייני כתב:מסרתי על כך שיעור, ולצערי הדברים שרשמתי נמחקו, אם תרצה אוכל להפנות אותך לשמוע אותו.


תעלה השיעור

טברייני
הודעות: 711
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: עשו כיבוד את הוריו?

הודעהעל ידי טברייני » ש' מרץ 21, 2020 11:00 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:
טברייני כתב:מסרתי על כך שיעור, ולצערי הדברים שרשמתי נמחקו, אם תרצה אוכל להפנות אותך לשמוע אותו.


תעלה השיעור


אינו תח"י, כל המחשב שלי קרס ובקושי הצלתי כמה דברים, אבל ניתן לשמוע אותו בקו שלהבת אש.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 1106
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עשו כיבד את הוריו?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' מרץ 22, 2020 12:56 am

בשו"ת אפרקסתא דעניא חלק א סימן צד בהערה, מסביר שמה שעשו לבש בגדי חמודות, כדי שלא יריח עשו עוונותיו. ומה שאמר רשב"ג, זה בגלל שהיה מלוכלך בדם שפיר וכדוד המלך ע"ה. וכוונת רשב"ג, לעורר להתחזק בכיאו"א, כי אם יזהרו בכיאו"א - ננצח את עשו, כמ"ש היערות דבש (מובא הכל לקמן).

והנה דברי האפרקסתא דעניא

ואציגה נא עמך קורא יקר, את אשר אמרתי כעין זה נגד קיום מצות כבוד אב של עשו, שאנו סובלים כ"כ מחמתו, כמבואר בסה"ק (ועי' רש"י זכרי' ב' י"ב בשם מדרש אגדה "אחר כבוד, אחר שאשלם לעשו כבוד שכיבד אביו"), ובב"ר פס"ה י"ב אמר רשב"ג (ברוב ענותנותו) כל ימי הייתי משמש את אבא, ולא שמשתי אותו א' ממאה ששמש עשו את אביו, אני כשהייתי משמש את אבא הייתי משמשו בבגדים מלוכלכים, ובשעה שהייתי יוצא לדרך הייתי יוצא בבגדים נקיים, אבל עשו בשעה שהי' משמש את אביו ל"ה משמשו אלא בבגדי מלכות ע"ש.

וכבר כ' הרמב"ם ז"ל במס' אבות פ"א מ"ו ז"ל וכן כשיהי' רשע ויתפרסמו מעשיו, ואח"כ ראינו בו שיעשה מעשה שכל ראיותיו מורות שהוא טוב ויש בו צד אפשרות רחוק לרע, ראוי להשמר ממנו ושלא תאמין בו שהוא טוב אחר שיש בו אפשרות לרע, ועז"כ גם כי יחנן קולו אל תאמן בו עכ"ל, וכ"כ הרע"ב ז"ל שם (ועי' שו"ת מהרש"ם ח"ג סי' ר"ה).

הנה כי כן כ"ש בעשו מצוה עלינו להקטין כיבוד שלו כל מה דאפשר.

והנה הבגדי מלכות ששמש בהן עשו לאביו, הן המה הבגדי חמודות שחמד אותן מנמרוד כמבואר במדרש שם, והמה בגדי אדה"ר כמבואר בזוה"ק, ובילקוט ראובני פ' תולדות בשם ציוני ד"ה ותקח רבקה, קרי להו ג"כ בגדי מלכות, והביא בשם מדרש דמעור לויתן היו ע"ש, וי"ל דעשו שפקח הי' וירא מאביו שיריח ריחו הרע מזוהמת עונותיו, וחלאת טומאתו, לכן לכסות ערותו לבש בגדי החמודות שהיו מעור לויתן וקי"ל דעור דג אינו מק"ט, כמבואר במס' כלים פ"י מ"א ופי"ז מי"ג, וגם א"א בהם טומאה כלל, ויש בהם כדי לחוצץ בפני ריח טומאתו, ובאותו פעם שהי' צריך יעקב לקבל הברכות, והי' עשו ממהר להביא אחר שהתעכב בצידו כמבו', לא לבש בגדי החמודות, מיד הריח אביו ריח גיהנם.

והשתא נבוא להא דרשב"ג, דלכאורה באמת אמאי שימש הוא את אביו בבגדים מלוכלכים, כ"ש בידעו כי מגרעת ניתן בזה למצות כבו"א (עי' ראב"ע וישלח ל"ה ב' ד"ה והחליפו שמלותיכם, ובמס' ברכות למ"ד: ורש"י ד"ה מציין).

ובכלל הדבר תמוה מה זאת הי' לו לרשב"ג נשיא ישראל שהי' לבוש בגדים מלוכלכים.

אשר לזאת נ"ל דודאי היו מלוכלכים בדם ושפיר ושליא כדי לטהר אשה לבעלה כמו שעשה דהמע"ה (ברכות ד') ולכלוך זה קדושה יש בו ומעלה ריח טוב ריח בושמין דג"ע, ובכוון שימש בם את אביו כדי להנותו, ומ"ש רשב"ג "ולא שמשתי אותו א' ממאה ששמש עשו", י"ל דשם רמז דאילו היו ישראל מקיימים מצות כבו"א כראוי, ודאי כבר היו בו כדי לבטל קיום כבו"א של עשו, כמ"ש בס' יע"ד, אלא דדא עקא דמצוה זו אצלינו ברפיון, לכן שרוים בצער, וז"ש רשב"ג אף על פי שכל ימי הייתי משמש את אבא בתם לבב, מ"מ לא הגיע לא' ממאה כו', ור"ל כשאני לעצמי אין בשימושי שיעור לבטל שמושו של עשו, ואף על פי שהי' רשע ומה שהי' משמש בבגדים החמודות ל"ה מחמת כבו"א אלא מטעם הנ"ל, ואני שמשתי בבגדים מלוכלכים המעלים ריח ניחוח, מ"מ אין בו כדי ביטול בשלי לחוד, ונעשה כאומר: ע"כ הזהרו במצות כאו"א, כדי למהר להתקיים דבר הנביא זכרי' הנ"ל "אחר כבוד שלחני ה'" כפירש"י בשם מ"א.


ומה שכתב בשם היערות דבש, כוונתו לדברי היערות דבש (ח"ב דרוש ב), וחבר על זה היערות דבש בעוד כמה מקומות:

והנה אמרו [ב"ר צט. ב] אין זרעו של עשו נופל אלא ביד זרעה של רחל, והטעם כבר אמרנו פעמים רבות בכמה דרשות אשר על ידי זה יבינו כמה דברי חז"ל, והוא כי עשו יש לו שכר כיבוד, אבל איך יתכן כיבוד ששלח אליפז אחרי יעקב להורגו, והלא היה צער גדול ויגון ליצחק במיתת בנו אשר ברכו טרם ששלחו, ואם כן איך היה לבבו לכבד אביו ולא חס על צערו ואבלו ויגונו לחשוב מחשבות להרוג אחיו, וזהו שצווח הכתוב מחמס אחיך יעקב תכסך בושה (עובדיה א י), אבל בעוה"ר גם שבטי יה לא עמדו בזה, ומכרו יוסף ואמרו לאביהם טרף טורף יוסף, ולא חסו על צערו ואבלו, אך יוסף ובנימין לא היתה ידיהם במעל הזה, ולכך אין עשו נופל אלא ביד זרעה של רחל, כי למולם אין לו זכות כיבוד.


ומכל מקום עיקר דברי האפרקסתא דעניא אינו מספיק כל כך ללשון חז"ל במדש דב"ר הנ"ל, וי"ל.

נוטר הכרמים
הודעות: 6381
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: עשו כיבד את הוריו?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 22, 2020 8:28 am

כבר נכתב כאן באריכות בכמה מקומות,
חפש ותמצא חומר רב בס"ד.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים