עמוד 1 מתוך 1

פניו אליך (פ' נשא)

פורסם: ב' מאי 30, 2011 6:36 am
על ידי זקן ששכח
בפרשתינו: ישא ה' פניו אליך, מבאר רש"י [במדבר פרק ו פסוק כו] "יכבוש כעסו".
אבל לכאורה היה לו לומר 'ישא ה' פניו ממך' ולא כפי שאמר 'אליך', שהרי הוא נושא ולוקח את הכעס שהיה כועס עליך ומסלקו ממך?

Re: פניו אליך

פורסם: ב' מאי 30, 2011 7:41 am
על ידי אוצר החכמה
תמיד חשבתי הפשט כמלך הכובש כעסו ומרים פניו להתבונן בפני המבקש פניו, והוא הפך מהסתר פנים. (ויש גם ביטוי הפוך שנושא את פני המבקש כמו שאמר יעקב אולי ישא פני).

Re: פניו אליך

פורסם: ב' מאי 30, 2011 8:39 am
על ידי ישבב הסופר
לא תשא פני דל וכל משוא פנים הוא ענין של נשיאת חן וחסד, וכשעבד נושא חן בעיני אדוניו אז אדוניו מרחם עליו, וכשנידון מוצא חן בעיני הדיין הדיין מזכהו אף אם יש עוול בכפו. ולכן משוא פנים הוא כבוש כעסים. אין כוונת רש"י לפרש 'פניו' כלומר כעסו אלא שענין משוא פנים הוא כבישת כעסים.

Re: פניו אליך

פורסם: ב' מאי 30, 2011 8:55 am
על ידי אוצר החכמה
אבל צריך קצת ביאור שבלא תשא פני דל הדיין נושא את פני הדל, וכן בדוגמה שהבאתי מיעקב ובעוד הרבה דוגמאות, וכאן אין הלשון ישא ה' פניך אלא פניו.

Re: פניו אליך

פורסם: ב' מאי 30, 2011 11:49 am
על ידי חד וחלק
עי' עוד מלאכי א ט 'הישא מכם פנים'. וברד"ק שם.

Re: פניו אליך

פורסם: ב' מאי 30, 2011 3:07 pm
על ידי זקן ששכח
נמציתי מסיק שעדיין אין הדבר ברור. אשמח איפוא לדברים בהירים יותר.

אגב אעלה עוד שאלה: לכאורה מתאים שיהיה הפסוק 'ישא' וגו' פסוק ראשון מבין השלושה, שהרי רק אחרי שישא פניו ויכבוש כעסו מהם מתאים שיעניק להם מברכותיו. אם כן, יש להבין מדוע נכתב פסוק זה אחרון מבין השלושה.

Re: פניו אליך

פורסם: ד' יוני 01, 2011 12:06 am
על ידי זקן ששכח
אוצר החכמים,
מי ישא פניו [לטובה] להתבונן באשכולי ולהשיבני דבר? אין לי ספק שהתשובות מצויות, אנא!
בתודה מראש.

Re: פניו אליך

פורסם: ד' יוני 01, 2011 12:09 am
על ידי חד וחלק
נו, הנה משהו שעלה במחשבה: מה פירוש הביטוי 'אדם נשוא פנים'?

Re: פניו אליך

פורסם: ד' יוני 01, 2011 12:22 am
על ידי כותב
ואני ראיתי שמפרשים, שהקב"ה ישא פניו אליך, שזה סימן שאינו כועס אליך, שהרי כאשר אדם כועס אינו יכול להביט בפנים של זולתו. וזהו פניך אליך, שיביט אליך בפניך.

Re: פניו אליך

פורסם: ד' יוני 01, 2011 12:27 am
על ידי יאיר
כותב כתב:ואני ראיתי שמפרשים, שהקב"ה ישא פניו אליך, שזה סימן שאינו כועס אליך, שהרי כאשר אדם כועס אינו יכול להביט בפנים של זולתו. וזהו פניך אליך, שיביט אליך בפניך.


כמו שכתב אוצר החכמה
viewtopic.php?f=17&t=5108#p41530

Re: פניו אליך

פורסם: ד' יוני 01, 2011 7:53 pm
על ידי מותיב ומפרק
הדברים פשוטים, כי שורש הכעס וחרון אפו כביכול, שרשו מהסתרת פניו, "וחרה אפי.... והסתרתי פני. וכו'.. לכן "פניו אליך" דייקא היא הסרת הכעס. ופשוט.

Re: פניו אליך

פורסם: ה' יוני 02, 2011 1:38 am
על ידי זקן ששכח
תודה לכל המשיבים, כולם אהובים וברורים.
אולם עוד זאת אבקש להתבונן בדברי המדרש שאעתיק כאן ולהיווכח כי אף על פי שאפשר לפרש כפי שפרשו החברים לעיל, עדיין אין אלו דברי רש"י, אלא לדבריו 'פניו' היינו כעס.
וכה הם דברי המדרש (במדב"ר יא ז): "ישא ה' פניו אליך וגו' יעביר כעסו ממך ואין ישא אלא לשון הסרה, כמה דתימא (בראשית מ) ישא פרעה את ראשך וגו'. פניו אלו פנים של זעם, כמה דתימא (ויקרא כ) ונתתי את פני בנפש ההיא וגו'. כלומר, אותם פנים של זעם שהיו ראויות לבא אליך יסירם ממך".
ועתה אחר הדברים האלה אשובה נא ואראה, מדוע נכתב ענין כבישת הכעס בסופם של דברים, בעוד שההגיון טוען שעליהם לעמוד בפתח הדברים.

Re: פניו אליך

פורסם: ג' אוגוסט 26, 2014 3:15 am
על ידי כח הטענה
כאשר הקב"ה כועס על שונאי ישראל ודאי שצריך להסיר הכעס ורק אחר כך כל הברכות אבל ההבטחה בברכת כהנים היא שאחר כל הברכות אפילו אם יגיע מצב של כעס הקב"ה יסיר אותו מאיתנו וזה בא בסוף הברכות כמ"ש בבחוקותי בסוף הברכות ולא תגעל נפשי אתכם.

Re: פניו אליך

פורסם: ג' אוגוסט 26, 2014 3:58 am
על ידי מה שנכון נכון
לשאלה שבפתיחת האשכול.
אל מתחלף בעל. ראה תהלים נו,ד יום אירא אני אליך אבטח, ופירש האב"ע "אליך כמו עליך, כמו אל הנער הזה התפללתי". וכ"כ שם הרד"ק. וביחזקאל כז,לא והקריחו אליך קרחה ובכו אליך במר נפש. וע"ע ש"א כה,כה ש"ב ג,כט. ויש עוד דוגמאות. וה"ה כאן ישא ה פניו ויבטל כעסו, עליך - בסיבתך ולמענך.