ופירש"י: כפשטיה דקרא - דחזינן דביתה בתוך החומה וקאמר בחומה היא יושבת כלומר בעיר חומה היא יושבת. ובפשטות משמע שזה ברור שהבית הוא בתוך החומה ממש אלא שהנידון הוא אם לפרש את הפסוק על ישיבה בתוך החומה או בעיר חומה. [ועי' בספר משאת המלך בשם בנו הרה"ג יצחק זאב שליט"א].בית הבנוי בחומה ר' יהודה אומר אינו כבתי ערי חומה [וכו']. אמר רבי יוחנן, ושניהם מקרא אחד דרשו: ותורידם בחבל בעד החלון כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת [ר' שמעון] סבר: כפשטיה דקרא, ור' יהודה סבר: בחומה היא יושבת, ולא בעיר חומה.
עכ"ד רבינו הגר"א הנפלאים.כי מה שתעשו עמי הוא אמת ועם בית אבי חסד, וזהו מה שאחז"ל המאכיל לחבירו עדשים מאכילו פטומים, כי מה שאדם עושה טובה לזולתו בחינם הוא חסד, ושילום טובה הוא הנקרא אמת, כי אמת הדבר שמחויב לשלם, אבל מהראוי לעשות חסד כמו שעשה עמו על כן יאכילנו פטומים.
לכן אמרה והחייתם את בית אבי זהו חסד, אבל מה שתחיו את נפשי זהו אמת, וזש"ה תתן אמת ליעקב חסד לאברהם, כי הבטחה החדשה שהיתה לאברהם הוא הנקרא חסד, אבל ליעקב הוא אמת שמאמת הבטחתו שהבטיח לאברהם.
ועשינו עמך וגו', מה שנחיה אביך זהו חסד, ומה שנחיה אותך הוא אמת.
נוטר הכרמים כתב:רש"י בשה"ש (ד, ג): כחוט השני שפתותיך - נאות להבטיח ולשמור הבטחתם כמו שעשו המרגלים לרחב הזונה שאמרו לה (יהושע ב) את תקות חוט השני וגומר ושמרו הבטחתם.
ולכאורה צ"ב, מה הרבותא בכך ששמרו הבטחתם ולא היו אנשי מרמה שאינם עומדים בדבורם, מה גם שרחב עשתה עמהם טובה גדולה וסיכנה עצמה בעבורם, ואטו מגיע להם תשבחות על זה שלא היו כפויי טובה.
ונראה בהקדם דברי רבינו הגר"א בפירושו ליהושע (ב, יב) בביאור הכתובים (יב) וְעַתָּ֗ה הִשָּֽׁבְעוּ־נָ֥א לִי֙ בַּֽד' כִּי־עָשִׂ֥יתִי עִמָּכֶ֖ם חָ֑סֶד וַעֲשִׂיתֶ֨ם גַּם־אַתֶּ֨ם עִם־בֵּ֤ית אָבִי֙ חֶ֔סֶד וּנְתַתֶּ֥ם לִ֖י א֥וֹת אֱמֶֽת: (יג) וְהַחֲיִתֶ֞ם אֶת־אָבִ֣י וְאֶת־אִמִּ֗י וְאֶת־אַחַי֙ וְאֶת אַחְיוֹתַ֔י וְאֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר לָהֶ֑ם וְהִצַּלְתֶּ֥ם אֶת־נַפְשֹׁתֵ֖ינוּ מִמָּֽוֶת: (יד) וַיֹּ֧אמְרוּ לָ֣הּ הָאֲנָשִׁ֗ים נַפְשֵׁ֤נוּ תַחְתֵּיכֶם֙ לָמ֔וּת אִ֚ם לֹ֣א תַגִּ֔ידוּ אֶת־דְּבָרֵ֖נוּ זֶ֑ה וְהָיָ֗ה בְּתֵת ד' לָ֙נוּ֙ אֶת־הָאָ֔רֶץ וְעָשִׂ֥ינוּ עִמָּ֖ךְ חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת.
וז"ל,עכ"ד רבינו הגר"א הנפלאים.כי מה שתעשו עמי הוא אמת ועם בית אבי חסד, וזהו מה שאחז"ל המאכיל לחבירו עדשים מאכילו פטומים, כי מה שאדם עושה טובה לזולתו בחינם הוא חסד, ושילום טובה הוא הנקרא אמת, כי אמת הדבר שמחויב לשלם, אבל מהראוי לעשות חסד כמו שעשה עמו על כן יאכילנו פטומים.
לכן אמרה והחייתם את בית אבי זהו חסד, אבל מה שתחיו את נפשי זהו אמת, וזש"ה תתן אמת ליעקב חסד לאברהם, כי הבטחה החדשה שהיתה לאברהם הוא הנקרא חסד, אבל ליעקב הוא אמת שמאמת הבטחתו שהבטיח לאברהם.
ועשינו עמך וגו', מה שנחיה אביך זהו חסד, ומה שנחיה אותך הוא אמת.
ומעתה נראה לומר שהשבח על קיום ההבטחה היינו לא על החלק של הצלת רחב עצמה, אלא על החלק של משפחתה, שזה בעצם קיום של 'חסד' ולא של 'אמת', ומ"מ ע"י ההבטחה הרי זה נהפך ג"כ לקיום של אמת ולא 'חסד', וכמו 'אמת ליעקב', וכללו המרגלים בהבטחתם ובשבועתם את כל בני הבית, כמבואר להלן בפס' יח – יט, ובכך נהפך הכל לקיום של אמת.
ובמדרש משלי (מ, כא): לא תירא לביתה משלג כי כל ביתה לבוש שנים. זו רחב הזונה, בשעה שבאו ישראל להחריב יריחו, לא נתיראה מהם, מפני שנתנו לה סימן, את תקות חוט השני.
ונראה שזוהי ההדגשה 'כי כל ביתה לבוש שני', והיינו שההבטחה של תקות השני היא על הצלת כל ביתה ולא רק על הצלת ביתה.
------
עושה חדשות כתב:יש"כ!
אמנם עדיין צריך לבאר למה אֶת תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי הַזֶּה תִּקְשְׁרִי בַּחַלּוֹן אֲשֶׁר הוֹרַדְתֵּנוּ בוֹ ולא בבית בו היא יושבת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים