מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת"

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

"כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' יוני 11, 2020 8:12 pm

חידושו של רבינו הגר"א שלרחב היו ב' בתים

[א] ביהושע ב, טו וַתּוֹרִדֵ֥ם בַּחֶ֖בֶל בְּעַ֣ד הַֽחַלּ֑וֹן כִּ֤י בֵיתָהּ֙ בְּקִ֣יר הַֽחוֹמָ֔ה וּבַֽחוֹמָ֖ה הִ֥יא יוֹשָֽׁבֶת.

ובפירוש רבינו הגר"א שם: כי ביתה בקיר החומה וגו'. פירוש שהיו לה ב' בתים א' בתוך חלל החומה ואחד דבוק אל החומה, לפיכך כשהורידה את האנשים הורידה מן החלון שבבית אשר בתוך חלל החומה והיא היתה יושבת עם בני משפחתה בשעת נפילת חומת העיר בבית הדבוק לחומה ולכן כשנפה החומה נשאר ביתה קיים, וז"א כי ביתה בקיר החומה, פירוש בית הדבוק לחומה שם עיקר דירתה ובחומה היא יושבת לפעמים, וכשהורידה האנשים בעד החלון היתה שם.

והנה הראיה הגדולה של רבינו הגר"א ליסודו זה, מלבד הכפילות בלשון הכתוב 'כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת', היא קושיית כל המפרשים היאך ביתה של רחב לא נפל עם החומה אחר שבחומה היא יושבת, עי' ברד"ק להלן ו, ה ובאברבנאל שם ובמלבי"ם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' יוני 11, 2020 8:13 pm

סימוכין מדברי חז"ל

[ב] וכבר העירו שבלשון הגמ' בערכין (לב, א):
בית הבנוי בחומה ר' יהודה אומר אינו כבתי ערי חומה [וכו']. אמר רבי יוחנן, ושניהם מקרא אחד דרשו: ותורידם בחבל בעד החלון כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת [ר' שמעון] סבר: כפשטיה דקרא, ור' יהודה סבר: בחומה היא יושבת, ולא בעיר חומה.
ופירש"י: כפשטיה דקרא - דחזינן דביתה בתוך החומה וקאמר בחומה היא יושבת כלומר בעיר חומה היא יושבת. ובפשטות משמע שזה ברור שהבית הוא בתוך החומה ממש אלא שהנידון הוא אם לפרש את הפסוק על ישיבה בתוך החומה או בעיר חומה. [ועי' בספר משאת המלך בשם בנו הרה"ג יצחק זאב שליט"א].

אולם באמת נמצאו סימוכין לדברי הגר"א בדברי חז"ל.

בספרי זוטא פרשת בהעלותך (י, כט): ד"א רחב הזונה שהיתה מזנה עם בני המדינה מבפנים ועם הליסטים מבחוץ שנא' כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת.

וכן בפסיקתא רבתי (פיסקא מ בחדש השביעי): דבר אחר בחדש השביעי, פתח והוא ישפוט תבל בצדק ידין לאומים במישרים. מהו במישרים, אמר ר' אלכסנדרי דן את האומות במישרים שלהם, ברחב ביתרו ברות, כיצד, אומר לאומות העולם למה לא קרבת אצלי, והוא אומר שהייתי רשע מוחלט והייתי מתבייש, והוא אומר לו וכי יותר היית מרחב שהיה ביתה בקיר החומה והייתה מקבלת את הליסטים ומזנה מבפנים, וכשנתקרבה אצלי לא קיבלתיה והעמדתי ממנה נביאים וצדיקים.

הרי מפורש במדרשים שהיו ב' חלקים בביתה של רחב מבפנים ומבחוץ, והרי זה כדמות ראיה ליסודו של הגר"א שהיו ב' בתים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' יוני 11, 2020 8:14 pm

תחבולת רחב

[ג] ונראה לדרוך בעקבות רבינו הגר"א ולומר שרחב הגתה כאן תחבולה מיוחדת, שהרי לעיל בסמוך (פס' ג) כתיב: וַיִּשְׁלַח֙ מֶ֣לֶךְ יְרִיח֔וֹ אֶל־רָחָ֖ב לֵאמֹ֑ר ה֠וֹצִיאִי הָאֲנָשִׁ֨ים הַבָּאִ֤ים אֵלַ֙יִךְ֙ אֲשֶׁר־בָּ֣אוּ לְבֵיתֵ֔ךְ כִּ֛י לַחְפֹּ֥ר אֶת־כָּל־הָאָ֖רֶץ בָּֽאוּ.

וצ"ב הכפילות, הבאים אליך, אשר באו לביתך, עי' ראשון לציון ומלבי"ם ועוד.

ונראה לומר שמלך יריחו ידע על ב' הבתים של רחב והחלוקה ביניהם, לאנשים מבחוץ כלסטים מיועד הבית החיצוני, ואילו הבית הפנימי שאינו בתוך החומה אלא דבוק לו הוא לה ולבני המדינה, ושם ישבה בקביעות. וטען מלך יריחו שהאנשים הללו לא הגיעו רק אליך – אל הבית החיצוני, אלא אל ביתך – הבית הפנימי, והיינו מקום בני המדינה, וזה מוכיח שבאו לחפור את הארץ.

ואילו מענה רחב היה כדכתיב (פס' ד-ה): וַתִּקַּ֧ח הָֽאִשָּׁ֛ה אֶת־שְׁנֵ֥י הָאֲנָשִׁ֖ים וַֽתִּצְפְּנ֑וֹ וַתֹּ֣אמֶר׀ כֵּ֗ן בָּ֤אוּ אֵלַי֙ הָֽאֲנָשִׁ֔ים וְלֹ֥א יָדַ֖עְתִּי מֵאַ֥יִן הֵֽמָּה: וַיְהִ֨י הַשַּׁ֜עַר לִסְגּ֗וֹר בַּחֹ֙שֶׁךְ֙ וְהָאֲנָשִׁ֣ים יָצָ֔אוּ לֹ֣א יָדַ֔עְתִּי אָ֥נָה הָלְכ֖וּ הָֽאֲנָשִׁ֑ים רִדְפ֥וּ מַהֵ֛ר אַחֲרֵיהֶ֖ם כִּ֥י תַשִּׂיגֽוּם.

והיינו שהיא הכניסתם פנימה וצפנה אותם בבית הפנימי, [ואח"כ העלתם הגגה], וטענה שמלכתחילה באו האנשים 'אלי' – אל הבית החיצוני, ולא אל הבית הפנימי, ועתה יצאו והלכו.
וזוהי תחבולה מחוכמת שנעשתה ע"י רחב, ובזה נבין עומק דברי חז"ל וחידותם, דהנה על רחב איתא בזבחים (קטז, ב): אחר נ' שנה נתגיירה, אמרה יהא מחול לי בשכר חבל חלון ופשתים.
אבל מהרש"א בח"א שם מביא שבמכילתא דרבי ישמעאל תחילת פרשת יתרו איתא הגירסא: והיא אומרת: רבש"ע, בשלשה דברים חטאתי, בשלשה דברים מחול לי, בחבל בחלון בחומה, ותורידם בחבל בעד החלון כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת.

ולכאורה צ"ב, התינח חבל ופשתים ואף החלון, הרי זוהי פעולת ההברחה שעשתה רחב וסיכנה עצמה, אבל מה ענין חומה לכאן.

ולפי האמור את"ש, שתחבולת החומה היתה חלק מתחבולת רחב להציל את המרגלים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' יוני 11, 2020 9:27 pm

נתחדש ב"ה היום לרגלי ההפטרה,
רק כעת נתתי לבי לאשכול אודות חומות יריחו.
לא מצאתי שם איזכור לדברי הגר"א הנפלאים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' יוני 11, 2020 9:29 pm

יתכן אולי להרחיב את הרעיון שרחב נטלה סיכון נוסף בכך שהוציאה אותם - לטובתם דרך הבית החיצוני,
כלשון הגר"א ובחומה היא יושבת לפעמים, וכשהורידה האנשים בעד החלון היתה שם., וזה כדי שיחשבום כלסטים שבאו לשם,
זאת למרות שהיא כבר הצהירה שהם הלכו מביתה ואינם.

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: "כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת"

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 12, 2020 12:18 am

יש"כ!
אמנם עדיין צריך לבאר למה אֶת תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי הַזֶּה תִּקְשְׁרִי בַּחַלּוֹן אֲשֶׁר הוֹרַדְתֵּנוּ בוֹ ולא בבית בו היא יושבת.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' יוני 12, 2020 2:29 pm

רש"י בשה"ש (ד, ג): כחוט השני שפתותיך - נאות להבטיח ולשמור הבטחתם כמו שעשו המרגלים לרחב הזונה שאמרו לה (יהושע ב) את תקות חוט השני וגומר ושמרו הבטחתם.

ולכאורה צ"ב, מה הרבותא בכך ששמרו הבטחתם ולא היו אנשי מרמה שאינם עומדים בדבורם, מה גם שרחב עשתה עמהם טובה גדולה וסיכנה עצמה בעבורם, ואטו מגיע להם תשבחות על זה שלא היו כפויי טובה.

ונראה בהקדם דברי רבינו הגר"א בפירושו ליהושע (ב, יב) בביאור הכתובים (יב) וְעַתָּ֗ה הִשָּֽׁבְעוּ־נָ֥א לִי֙ בַּֽד' כִּי־עָשִׂ֥יתִי עִמָּכֶ֖ם חָ֑סֶד וַעֲשִׂיתֶ֨ם גַּם־אַתֶּ֨ם עִם־בֵּ֤ית אָבִי֙ חֶ֔סֶד וּנְתַתֶּ֥ם לִ֖י א֥וֹת אֱמֶֽת: (יג) וְהַחֲיִתֶ֞ם אֶת־אָבִ֣י וְאֶת־אִמִּ֗י וְאֶת־אַחַי֙ וְאֶת אַחְיוֹתַ֔י וְאֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר לָהֶ֑ם וְהִצַּלְתֶּ֥ם אֶת־נַפְשֹׁתֵ֖ינוּ מִמָּֽוֶת: (יד) וַיֹּ֧אמְרוּ לָ֣הּ הָאֲנָשִׁ֗ים נַפְשֵׁ֤נוּ תַחְתֵּיכֶם֙ לָמ֔וּת אִ֚ם לֹ֣א תַגִּ֔ידוּ אֶת־דְּבָרֵ֖נוּ זֶ֑ה וְהָיָ֗ה בְּתֵת ד' לָ֙נוּ֙ אֶת־הָאָ֔רֶץ וְעָשִׂ֥ינוּ עִמָּ֖ךְ חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת.
וז"ל,
כי מה שתעשו עמי הוא אמת ועם בית אבי חסד, וזהו מה שאחז"ל המאכיל לחבירו עדשים מאכילו פטומים, כי מה שאדם עושה טובה לזולתו בחינם הוא חסד, ושילום טובה הוא הנקרא אמת, כי אמת הדבר שמחויב לשלם, אבל מהראוי לעשות חסד כמו שעשה עמו על כן יאכילנו פטומים.
לכן אמרה והחייתם את בית אבי זהו חסד, אבל מה שתחיו את נפשי זהו אמת, וזש"ה תתן אמת ליעקב חסד לאברהם, כי הבטחה החדשה שהיתה לאברהם הוא הנקרא חסד, אבל ליעקב הוא אמת שמאמת הבטחתו שהבטיח לאברהם.
ועשינו עמך וגו', מה שנחיה אביך זהו חסד, ומה שנחיה אותך הוא אמת.
עכ"ד רבינו הגר"א הנפלאים.

ומעתה נראה לומר שהשבח על קיום ההבטחה היינו לא על החלק של הצלת רחב עצמה, אלא על החלק של משפחתה, שזה בעצם קיום של 'חסד' ולא של 'אמת', ומ"מ ע"י ההבטחה הרי זה נהפך ג"כ לקיום של אמת ולא 'חסד', וכמו 'אמת ליעקב', וכללו המרגלים בהבטחתם ובשבועתם את כל בני הבית, כמבואר להלן בפס' יח – יט, ובכך נהפך הכל לקיום של אמת.

ובמדרש משלי (מ, כא): לא תירא לביתה משלג כי כל ביתה לבוש שנים. זו רחב הזונה, בשעה שבאו ישראל להחריב יריחו, לא נתיראה מהם, מפני שנתנו לה סימן, את תקות חוט השני.
ונראה שזוהי ההדגשה 'כי כל ביתה לבוש שני', והיינו שההבטחה של תקות השני היא על הצלת כל ביתה ולא רק על הצלת ביתה.

------

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' יוני 13, 2020 11:52 pm

ועוד יש לפרש באופן אחר:
כחוט השני - שפתותייך.
דהיינו: כמו שעם ישראל שמר את ההבטחה לרחב - כך הוא שומר את כל הבטחותיו.

ועוי"ל, ששני המרגלים הבטיחו לרחב, למרות שהדבר לא היה ממש בסמכותם, ובכל זאת כל העם שמר את ההבטחה, וזהו הדבר המיוחד שראוי להשתבח בו.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת"

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' יוני 14, 2020 12:38 am

לכאורה, לא הזכירה רחב בבקשתה כי אם הצלת בית אביה, ואילו הצלת גופה לא הזכירה כלל.

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: "כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת"

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » א' יוני 14, 2020 12:57 am

נקודה נוספת. בגמ' ערכין ישנה התיחסות לכפל הלשון

ר''ש לומד מזה שבית שהוא בקיר החומה אינו נחשב לבית מושב עיר חומה. שנאמר כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת, היינו שנחשב שביתה אינו בתוך העיר אלא בחומה.


וחשבתי לפי''ז יכול להיות שהטעם שביתה לא היה חלק מהחרם משום שלא היה נחשב בתוך החומה [כי החומה היא חלק מהבית ולא מסביב - כסברת ר''ש].
וממילא מדיוק היטב שביהושע ה' לפני שהחומה נופלת יהושע מזהיר את כלל ישראל מהחרם ומייד מסייג שביתה של רחב אינו בכלל - למרות שההצלה היתה אחר כך על ידי כלב ופנחס בלבד - להטעם הנ''ל שביתה אינו בכלל החרם

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: "כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת"

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יוני 14, 2020 1:19 am

נוטר הכרמים כתב:רש"י בשה"ש (ד, ג): כחוט השני שפתותיך - נאות להבטיח ולשמור הבטחתם כמו שעשו המרגלים לרחב הזונה שאמרו לה (יהושע ב) את תקות חוט השני וגומר ושמרו הבטחתם.

ולכאורה צ"ב, מה הרבותא בכך ששמרו הבטחתם ולא היו אנשי מרמה שאינם עומדים בדבורם, מה גם שרחב עשתה עמהם טובה גדולה וסיכנה עצמה בעבורם, ואטו מגיע להם תשבחות על זה שלא היו כפויי טובה.

ונראה בהקדם דברי רבינו הגר"א בפירושו ליהושע (ב, יב) בביאור הכתובים (יב) וְעַתָּ֗ה הִשָּֽׁבְעוּ־נָ֥א לִי֙ בַּֽד' כִּי־עָשִׂ֥יתִי עִמָּכֶ֖ם חָ֑סֶד וַעֲשִׂיתֶ֨ם גַּם־אַתֶּ֨ם עִם־בֵּ֤ית אָבִי֙ חֶ֔סֶד וּנְתַתֶּ֥ם לִ֖י א֥וֹת אֱמֶֽת: (יג) וְהַחֲיִתֶ֞ם אֶת־אָבִ֣י וְאֶת־אִמִּ֗י וְאֶת־אַחַי֙ וְאֶת אַחְיוֹתַ֔י וְאֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר לָהֶ֑ם וְהִצַּלְתֶּ֥ם אֶת־נַפְשֹׁתֵ֖ינוּ מִמָּֽוֶת: (יד) וַיֹּ֧אמְרוּ לָ֣הּ הָאֲנָשִׁ֗ים נַפְשֵׁ֤נוּ תַחְתֵּיכֶם֙ לָמ֔וּת אִ֚ם לֹ֣א תַגִּ֔ידוּ אֶת־דְּבָרֵ֖נוּ זֶ֑ה וְהָיָ֗ה בְּתֵת ד' לָ֙נוּ֙ אֶת־הָאָ֔רֶץ וְעָשִׂ֥ינוּ עִמָּ֖ךְ חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת.
וז"ל,
כי מה שתעשו עמי הוא אמת ועם בית אבי חסד, וזהו מה שאחז"ל המאכיל לחבירו עדשים מאכילו פטומים, כי מה שאדם עושה טובה לזולתו בחינם הוא חסד, ושילום טובה הוא הנקרא אמת, כי אמת הדבר שמחויב לשלם, אבל מהראוי לעשות חסד כמו שעשה עמו על כן יאכילנו פטומים.
לכן אמרה והחייתם את בית אבי זהו חסד, אבל מה שתחיו את נפשי זהו אמת, וזש"ה תתן אמת ליעקב חסד לאברהם, כי הבטחה החדשה שהיתה לאברהם הוא הנקרא חסד, אבל ליעקב הוא אמת שמאמת הבטחתו שהבטיח לאברהם.
ועשינו עמך וגו', מה שנחיה אביך זהו חסד, ומה שנחיה אותך הוא אמת.
עכ"ד רבינו הגר"א הנפלאים.

ומעתה נראה לומר שהשבח על קיום ההבטחה היינו לא על החלק של הצלת רחב עצמה, אלא על החלק של משפחתה, שזה בעצם קיום של 'חסד' ולא של 'אמת', ומ"מ ע"י ההבטחה הרי זה נהפך ג"כ לקיום של אמת ולא 'חסד', וכמו 'אמת ליעקב', וכללו המרגלים בהבטחתם ובשבועתם את כל בני הבית, כמבואר להלן בפס' יח – יט, ובכך נהפך הכל לקיום של אמת.

ובמדרש משלי (מ, כא): לא תירא לביתה משלג כי כל ביתה לבוש שנים. זו רחב הזונה, בשעה שבאו ישראל להחריב יריחו, לא נתיראה מהם, מפני שנתנו לה סימן, את תקות חוט השני.
ונראה שזוהי ההדגשה 'כי כל ביתה לבוש שני', והיינו שההבטחה של תקות השני היא על הצלת כל ביתה ולא רק על הצלת ביתה.

------

נפלא. וע"ע משבצות זהב (וייס) מה שביאר הפסוק בשיר השירים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 14, 2020 10:12 pm

ועצם דברי הגר"א הללו על חסד ואמת הובאו בפירוש הרד"ל לפרקי דר"א פרק יז, יעו"ש בדבריו.

ויש להעיר, שדברי חז"ל כפי שהם מצוטטים בדברי הגר"א על עדשים ופטומים לא נמצאו כלשונם בחז"ל, ובביאור הגר"א למשלי (יד, כב) שכתב ג"כ רעיון זה מצוטט: המאכיל את חבירו עדשים אל יאכיל אותו עדשים אלא קטניות שהם יותר טובים מעדשים, ובהערות שם צויין לדברי המדרש בראשית רבה פר' נח (לח, ג): אמר רבי יוחנן אם קידמך חבירך בעדשים קדמנו בבשר, למה שהוא גמל עליך תחלה. והרי זה מתאים עם המצוטט בדבריו בפי' ליהושע ולא עם המצוטט במשלי!

[ובמה שנקט במשלי עדשים וקטניות צ"ב קצת, שהרי עדשים הוי מין קטניות, ואין כ"כ חילוק ביניהם. ואילו החילוק בין עדשים לבשר הוא חילוק ניכר מן הקצה אל הקצה, עי' בכתובות סז, ב: ההוא דאתא לקמיה דרבי נחמיה, אמר ליה במה אתה סועד, א"ל: בבשר שמן ויין ישן. רצונך שתגלגל עמי בעדשים גלגל עמו בעדשים ומת].

=--=-=-=-

אגב גררא, שמעתי מפי הגאון רבי יעקב מרקוביץ שליט"א לפרש לפי דברי הגר"א את לשון הפס' בתחילת פרשת ויחי (מז, כט) וַיִּקְרְב֣וּ יְמֵֽי־יִשְׂרָאֵל֘ לָמוּת֒ וַיִּקְרָ֣א לִבְנ֣וֹ לְיוֹסֵ֗ף וַיֹּ֤אמֶר לוֹ֙ אִם־נָ֨א מָצָ֤אתִי חֵן֙ בְּעֵינֶ֔יךָ שִֽׂים־נָ֥א יָדְךָ֖ תַּ֣חַת יְרֵכִ֑י וְעָשִׂ֤יתָ עִמָּדִי֙ חֶ֣סֶד וֶאֱמֶ֔ת אַל־נָ֥א תִקְבְּרֵ֖נִי בְּמִצְרָֽיִם, דאמנם בקשת יעקב אבינו היתה בקשת חסד, והיינו לפי שלא היה תשלום גמול, וכמו שנתבאר להלן (מח, ו) בדברי רש"י "ואף על פי שאני מטריח עליך להוליכני להקבר בארץ כנען, ולא כך עשיתי לאמך, שהרי סמוך לבית לחם מתה", ומ"מ מבקש ממנו יעקב שישבע לו על הדבר הזה ואזי יהפך הדבר ל'אמת'.

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: "כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת"

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יולי 05, 2020 12:33 pm

עושה חדשות כתב:יש"כ!
אמנם עדיין צריך לבאר למה אֶת תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי הַזֶּה תִּקְשְׁרִי בַּחַלּוֹן אֲשֶׁר הוֹרַדְתֵּנוּ בוֹ ולא בבית בו היא יושבת.

כי זה יהיה סימן לעם שצר על יריחו מחוצה לה, שהבית הקרוב למקום החומה שבה היה החלון ותקוות השני - לא יהרגו את יושביו. שהרי כשהחומה טבעה בארץ, גם הבית (החדר שבחלונו קשורה תקוות השני) שקע בארץ.
(פשוט שכוונת הגר"א לשתי חדרים ולא לשתי בתים נפרדים).


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים