מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
בערקע חייט
הודעות: 130
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:42 am

בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי בערקע חייט » א' אוגוסט 23, 2020 6:23 am

ברש"י פרשת שופטים (דברים כ, א) מביא מספרי:
כי תצא למלחמה. סמך הכתוב יציאת מלחמה לכאן, לומר לך שאין מחוסר אבר יוצא למלחמה.

ויש להקשות מכאן על מה שאמרו חז"ל (...) שבר כוכבא ניסה את גבורת אנשי חיילותיו על ידי שציווה אותם לנשוך את אצבעותם. ואיך הוכשרו אחר כך לשרת בצבא בהיותם מחוסר אבר? ואם תאמר שאכן היה נגד ההלכה, איך דימה עליו רבי עקיבא שהוא משיח?

דעתן
הודעות: 59
הצטרף: ד' יוני 17, 2020 9:57 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי דעתן » א' אוגוסט 23, 2020 8:52 am

"שלחו לו חכמים עד מתי אתה עושה לישראל בעלי מומין (אם לא היה מפסיק, זו הייתה שאלה טובה) אמר להם והיאך יבדקו ..."

בערקע חייט
הודעות: 130
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:42 am

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי בערקע חייט » א' אוגוסט 23, 2020 10:53 pm

הוא אכן הפסיק את ההבחנה, אך החזיק 200,000 מחוסרי אבר בצבאו:
והיה שם בן כוזיבא, והיו לו מאתים אלף מקוטעי אצבע. שלחו לו חכמים, "עד מתי אתה עושה לישראל בעלי מומין?" אמר להם, "והיאך יבדקו?" אמרו לו, "כל מי שאינו עוקר ארז מלבנון, אל יכתב באסטרטיא שלך." והיו לו מאתים אלף מכאן ומכאן. ובשעה שהיו יוצאין למלחמה היו אומרים, "לא תסעוד ולא תסכיף."

אלא שממילא קשה במה שמסיים שהיו אומרים דברי חירוף כלפי מעלה. ודעת הרמב"ם שרבי עקיבא וחכמי הדור החזיקו במשיחותו מפני שהתאים עם תנאי המשיח, והרי תנאי הראשון הוא שיהיה צדיק ויכוף את העם לתורת ה'?

גחלת
הודעות: 63
הצטרף: ג' יולי 29, 2014 5:56 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי גחלת » ג' אוגוסט 25, 2020 12:19 pm

אולי משום כך יש שהביאו אחרת (או הבינו אחרת) את המדרש הזה.
בברטנורא על רות כתב ששמו האצבעות באש עד זוב דם ומי שיכל לסבול לקח אותו.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' אוגוסט 25, 2020 2:00 pm

מנ''ל שדין מחוסר איבר של יוצאים למלחמה כולל גם אצבע? לכאורה הדין של בעל מום יש שפירשו שהוא מחשש שלא ימריך לב אחיו שבמלחמה, ויתכן דבאצבע אחד לא נאמר דין זה וצ''ע. ומה שאמרו לבר כוכבא לא היה מדין המלחמה אלא שאין ראוי לנהוג כך לעשות ישראל בעלי מומין, אבל לא מדין המלחמה. ואולי זה גם מבאר למה השאירם בצבאו אף שהיו מחוסרי אצבע. וצע''ע.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי עקביה » ג' אוגוסט 25, 2020 2:40 pm

בערקע חייט כתב:אלא שממילא קשה במה שמסיים שהיו אומרים דברי חירוף כלפי מעלה. ודעת הרמב"ם שרבי עקיבא וחכמי הדור החזיקו במשיחותו מפני שהתאים עם תנאי המשיח, והרי תנאי הראשון הוא שיהיה צדיק ויכוף את העם לתורת ה'?

ראה במאמר שהועלה כאן viewtopic.php?t=26743

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' אוגוסט 26, 2020 1:03 am

בערקע חייט כתב:ברש"י פרשת שופטים (דברים כ, א) מביא מספרי:
כי תצא למלחמה. סמך הכתוב יציאת מלחמה לכאן, לומר לך שאין מחוסר אבר יוצא למלחמה.

ויש להקשות מכאן על מה שאמרו חז"ל (...) שבר כוכבא ניסה את גבורת אנשי חיילותיו על ידי שציווה אותם לנשוך את אצבעותם. ואיך הוכשרו אחר כך לשרת בצבא בהיותם מחוסר אבר?

שיירי מנחה - שטגר.png
שיירי מנחה - שטגר.png (16.42 KiB) נצפה 3231 פעמים

בערקע חייט
הודעות: 130
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:42 am

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי בערקע חייט » ד' אוגוסט 26, 2020 2:11 am

בקרו טלה כתב:
שיירי מנחה - שטגר.png

תודה. ראיתי הערת המנחת חינוך על הרמב"ם, ושמחתי באומרים לי שקושיא אחת מתרצת את השניה.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי פלגינן » ד' אוגוסט 26, 2020 8:38 am

לאחרונה ראיתי מאמר יפה של חגי עמיצור שתוהה על הקושיות הנ"ל. הוא גם שואל איך ייתכן שאנשים קטועי אגודל ייטיבו להילחם ולהחזיק בחרב. וגם למה רבו ר"ע שותק מול דבר כזה. וכן למה נכתב רק כאן המונח 'מטיפי' במקום 'קטועי' או 'קצוצי' כמצוי בחז"ל (יש בכמה דפוסים שתיקנו, אך בכת"י מטיפי). הוא מנסה לקחת לכיוון של אצבע במובן של אבר הברית כמו לא כל האצבעות שוות (ויש מי שביאר כאן על אצבע קטנה של רבי), מקשר את זה לגזרות של אדריאנוס בימי בן כוסבא שבגללן רבים משכו ערלתם, ומסיק שכדי לנצח במלחמה חשובה זו הביא ב"כ שצריך הטד"ב וכו' וכו'.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי עקביה » ד' אוגוסט 26, 2020 8:51 am

אם כן, מה רצו חכמים מב"כ?

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי פלגינן » ד' אוגוסט 26, 2020 9:02 am

לדעת חכמים משוך לא די לו בהטד"ב, וא"כ יש בהטפה סתם עשיית מום. הנה המאמר.
קבצים מצורפים
מבחני הכניסה לצבאו של בר כוכבא(1).pdf
(243.95 KiB) הורד 128 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9237
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוגוסט 27, 2020 12:30 am

היכן מצוי המשכו, או שמא עוד לא נדפס?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי עקביה » ה' אוגוסט 27, 2020 9:17 pm

פלגינן כתב:לדעת חכמים משוך לא די לו בהטד"ב, וא"כ יש בהטפה סתם עשיית מום. הנה המאמר.

מאמר מעניין מאד.
הרעיון שלו יפה למדי, ובכל זאת נקודת התורפה היא המשמעות של דברי חכמים - שמדובר במבחן אומץ. לדברי הכותב, מדוע לא אמרו לו חכמים שכל מי שאינו נימול לא יהיה נכתב באיסרטיא שלו?
צריך לראות את המשך דבריו, אם תואיל להעלותם.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי פלגינן » ה' אוגוסט 27, 2020 9:20 pm

לבי במערב כתב:היכן מצוי המשכו, או שמא עוד לא נדפס?

עקביה כתב:מאמר מעניין מאד.
הרעיון שלו יפה למדי, ובכל זאת נקודת התורפה היא המשמעות של דברי חכמים - שמדובר במבחן אומץ. לדברי הכותב, מדוע לא אמרו לו חכמים שכל מי שאינו נימול לא יהיה נכתב באיסרטיא שלו?
צריך לראות את המשך דבריו, אם תואיל להעלותם.

אני לא מנוי על רשימת התפוצה שלו. אין לי מושג אם פרסם המשך. אשמח גם לראות.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' אוגוסט 27, 2020 10:32 pm

בערקע חייט כתב:ברש"י פרשת שופטים (דברים כ, א) מביא מספרי:
כי תצא למלחמה. סמך הכתוב יציאת מלחמה לכאן, לומר לך שאין מחוסר אבר יוצא למלחמה.

ויש להקשות מכאן על מה שאמרו חז"ל (...) שבר כוכבא ניסה את גבורת אנשי חיילותיו על ידי שציווה אותם לנשוך את אצבעותם. ואיך הוכשרו אחר כך לשרת בצבא בהיותם מחוסר אבר? ואם תאמר שאכן היה נגד ההלכה, איך דימה עליו רבי עקיבא שהוא משיח?

לא הבנתי הקושיא, לכאו' פשוט שדין מחוסר אבר אינו אלא במלחמת הרשות ולא במלחמת מצוה [עזרת ישראל מצר], וכשם שכל הפרשה שם היא רק במלחמת הרשות אבל במלחמת מצוה יוצא אפי' חתן מחדרו וכו', ומלחמת בר כוכבא לדעתו היתה מלחמת מצוה.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי עקביה » ו' אוגוסט 28, 2020 7:38 am

שש ושמח כתב:לא הבנתי הקושיא, לכאו' פשוט שדין מחוסר אבר אינו אלא במלחמת הרשות ולא במלחמת מצוה [עזרת ישראל מצר], וכשם שכל הפרשה שם היא רק במלחמת הרשות אבל במלחמת מצוה יוצא אפי' חתן מחדרו וכו', ומלחמת בר כוכבא לדעתו היתה מלחמת מצוה.

א. מהיכן זה פשוט?
ב. מלחמת ב"כ לא הייתה "עזרת ישראל מיד צר". אבל אולי ניתן להגדיר אותה כמלחמת כיבוש הארץ.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' אוגוסט 28, 2020 3:08 pm

עקביה כתב:א. מהיכן זה פשוט?

מסתבר שכשם שהדינים שנאמרו במפורש בפרשה על בנה בית ולא חנכו כו' אינם נוהגים במלחמת מצוה, כך הדינים שנדרשים מפרשה זו אינם נוהגים במלחמת מצוה.
ובפשטות כן מבואר בספרי כאן (פיסקא קצ)
רבי יוסי הגלילי אומר מנין שלא יצא למלחמה עד שיהו לו ידים ורגלים ועינים ושנים תלמוד לומר לא תחוס עינך נפש בנפש וג' כי תצא למלחמה. אמר רבי יהודה במה דברים אמורים במלחמת מצוה אבל במלחמת חובה הכל יוצאים אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה.

וכן הבין המנ"ח סו"מ תקכ"ז. ועי' מלבי"ם. אבל יש גירסאות אחרות ופירושים אחרים בספרי.
עקביה כתב:ב. מלחמת ב"כ לא הייתה "עזרת ישראל מיד צר".

???

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי עקביה » ו' אוגוסט 28, 2020 4:17 pm

שש ושמח כתב:
עקביה כתב:א. מהיכן זה פשוט?

מסתבר שכשם שהדינים שנאמרו במפורש בפרשה על בנה בית ולא חנכו כו' אינם נוהגים במלחמת מצוה, כך הדינים שנדרשים מפרשה זו אינם נוהגים במלחמת מצוה.
ובפשטות כן מבואר בספרי כאן (פיסקא קצ)
רבי יוסי הגלילי אומר מנין שלא יצא למלחמה עד שיהו לו ידים ורגלים ועינים ושנים תלמוד לומר לא תחוס עינך נפש בנפש וג' כי תצא למלחמה. אמר רבי יהודה במה דברים אמורים במלחמת מצוה אבל במלחמת חובה הכל יוצאים אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה.

וכן הבין המנ"ח סו"מ תקכ"ז. ועי' מלבי"ם. אבל יש גירסאות אחרות ופירושים אחרים בספרי.

יפה!

לולי דמסתפינא הייתי אומר: א. שמי שאין לו ידיים ורגליים וכו' מסתבר לפטור אותו גם ממלחמת מצוה. ב. שיש משהו מוזר בלשון הספרי, שכן לא כ"כ משמע שדברי רבי יהודה נסובים על דברי רבי יוסי הגלילי. יותר משמע שאיכשהו הועתקו לשם דבריו מהמשנה בסוטה מד ע"ב.
שש ושמח כתב:
עקביה כתב:ב. מלחמת ב"כ לא הייתה "עזרת ישראל מיד צר".

???

על מה הפליאה? מרד ב"כ לא פרץ לשם הגנה על סכנה פיזית כלשהי, אלא לשם פריקת עול המשעבד הרומאי, שגזר על המילה וכנראה גם על שאר מצוות.

בערקע חייט
הודעות: 130
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:42 am

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי בערקע חייט » ו' אוגוסט 28, 2020 6:22 pm

עקביה כתב:על מה הפליאה? מרד ב"כ לא פרץ לשם הגנה על סכנה פיזית כלשהי, אלא לשם פריקת עול המשעבד הרומאי, שגזר על המילה וכנראה גם על שאר מצוות.

תמהני עליך, אם לא היה אדריאנוס שחיק טמיא "צר", אלא מי הוא זה ואיזה הוא? וכי היה אי פעם צר כזה לעם הישראלי? אולי מלחמת החשמונאים גם כן לא היתה של מצוה, כי היוונים לא איימו להרוג את כל האומה כליל, אלא לשעבדם ולגזור גזירות על שמירת התורה ומצוותיה?

כך הוא לשון הרמב"ם (הלכות מלכים ה, א) בהגדרת מלחמת מצוה:
ואי זו היא מלחמת מצוה, זו מלחמת שבעה עממים ומלחמת עמלק ועזרת ישראל מיד צר שבא עליהם. ואחר כך נלחם במלחמת הרשות, והיא המלחמה שנלחם עם שאר העמים כדי להרחיב גבול ישראל ולהרבות בגדולתו ושמעו.

הוי אומר, אם היא מלחמת הגנה מצר שנכנס בתוך גבול ישראל, הרי זו מלחמת מצוה; אם היא התקף על הגוים מחוץ לגבול ישראל, הרי זו מלחמת רשות.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי שש ושמח » ש' אוגוסט 29, 2020 10:37 pm

עקביה כתב:לולי דמסתפינא הייתי אומר: א. שמי שאין לו ידיים ורגליים וכו' מסתבר לפטור אותו גם ממלחמת מצוה. ב. שיש משהו מוזר בלשון הספרי, שכן לא כ"כ משמע שדברי רבי יהודה נסובים על דברי רבי יוסי הגלילי. יותר משמע שאיכשהו הועתקו לשם דבריו מהמשנה בסוטה מד ע"ב.

א. כמובן שבד"כ שר הצבא לא יגייס את מי שאין לו ידים ורגליים [כמו שזכותו לא לגייס מי שאינו מגיע לגובה או משקל מסויים], כל הנידון הוא רק באופן שרצון שר הצבא לגייסו, ובזה אינני רואה סברא לפוטרו.
ב. יש משהו בדבריך [למרות שמצינו במקומות אחרים שר' יהודה מפרש ד' ריה"ג, הלשון כאן יוצא חתן מחדרו וכו' משמע שלא איירי בנידון זה]. מ"מ שכחתי להדגיש שגם אם לא נגרוס כאן את דברי ר' יהודה יש לגרוס כאן בסתם "כי תצא למלחמה על אויבך. במלחמת הרשות הכתוב מדבר". וא"כ ממ"נ מבואר בספרי שאין לנו מקור למעט מחוסר אבר אלא במלחמת הרשות.

לגבי מלחמת בר כוזיבא, אין לי אלא להצטרף לדברי ר' בערקע.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי עקביה » ש' אוגוסט 29, 2020 11:10 pm

בערקע חייט כתב:
עקביה כתב:על מה הפליאה? מרד ב"כ לא פרץ לשם הגנה על סכנה פיזית כלשהי, אלא לשם פריקת עול המשעבד הרומאי, שגזר על המילה וכנראה גם על שאר מצוות.

תמהני עליך, אם לא היה אדריאנוס שחיק טמיא "צר", אלא מי הוא זה ואיזה הוא? וכי היה אי פעם צר כזה לעם הישראלי? אולי מלחמת החשמונאים גם כן לא היתה של מצוה, כי היוונים לא איימו להרוג את כל האומה כליל, אלא לשעבדם ולגזור גזירות על שמירת התורה ומצוותיה?

כך הוא לשון הרמב"ם (הלכות מלכים ה, א) בהגדרת מלחמת מצוה:
ואי זו היא מלחמת מצוה, זו מלחמת שבעה עממים ומלחמת עמלק ועזרת ישראל מיד צר שבא עליהם. ואחר כך נלחם במלחמת הרשות, והיא המלחמה שנלחם עם שאר העמים כדי להרחיב גבול ישראל ולהרבות בגדולתו ושמעו.

הוי אומר, אם היא מלחמת הגנה מצר שנכנס בתוך גבול ישראל, הרי זו מלחמת מצוה; אם היא התקף על הגוים מחוץ לגבול ישראל, הרי זו מלחמת רשות.

האם הבנת מתוך דבריי שאדריאנוס ש"ט היה חמוד ומתוק?
לא אמרתי אלא שאין מרד ב"כ נופל בהגדרת "עזרת ישראל מיד צר", שכן הגדרה זו מתייחסת להגנה (כפי שכתבת) על ישראל מיד אויב המאיים עליהם פיזית. ולא לשם כך פרץ המרד.
הוא אכן דומה וזהה למלחמת החשמונאים. שגם היא לא הייתה "עזרת ישראל מיד צר" כנ"ל.

אינני טוען שמלחמות אלה לא היו מלחמות מצוה, אלא רק אומר שצריך למצוא להם הגדרה אחרת. אפשר שהם דומות למלחמת כיבוש הארץ.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי עקביה » ש' אוגוסט 29, 2020 11:37 pm

שש ושמח כתב:א. כמובן שבד"כ שר הצבא לא יגייס את מי שאין לו ידים ורגליים [כמו שזכותו לא לגייס מי שאינו מגיע לגובה או משקל מסויים], כל הנידון הוא רק באופן שרצון שר הצבא לגייסו, ובזה אינני רואה סברא לפוטרו.
ב. יש משהו בדבריך [למרות שמצינו במקומות אחרים שר' יהודה מפרש ד' ריה"ג, הלשון כאן יוצא חתן מחדרו וכו' משמע שלא איירי בנידון זה]. מ"מ שכחתי להדגיש שגם אם לא נגרוס כאן את דברי ר' יהודה יש לגרוס כאן בסתם "כי תצא למלחמה על אויבך. במלחמת הרשות הכתוב מדבר". וא"כ ממ"נ מבואר בספרי שאין לנו מקור למעט מחוסר אבר אלא במלחמת הרשות.

א. ואני כן רואה סברא לפוטרו.
ב. כתוב בספרי "כי תצא למלחמה על אויבך. במלחמת הרשות הכתוב מדבר"?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי שש ושמח » א' אוגוסט 30, 2020 12:09 am

כן הנוסח בספרי דפו"ר:
רבי יוסי הגלילי אומר מניין שלא יצא למלחמה עד שיהו בו ידים ורגלים ועינים ושנים ת"ל לא תחוס עינך נפש בנפש. כי תצא למלחמה.
[א"ר יהודה בד"א במלחמת מצוה אבל במלחמת חובה הכל יוצאים אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה. [סוס ורכב] כשישראל עושים רצונו של מקום כל הגוים לפניהם נעשים כסוס אחד שנ' סוס ורוכבו רמה בים וכי סוס אחד היה, מתנית'.]
כי תצא למלחמה על אויביך. במלחמת הרשות הכתוב מדבר.

והקטע המוסגר ליתא בכמה כת"י וכן בגי' הגר"א.

לבי במערב
הודעות: 9237
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוגוסט 30, 2020 3:02 am

וכי משום שבמשך כמה שנים 'שתקו' ישראל לאדריאנוס ש"ט ולאנטיוכוס רשיעא, כבר אינו בגדר 'צר שבא עליהם'?
ואם סכנה 'פיזית' דוקא היא גדר מלחמת החובה, הרי כמה חללים מישראל הפיל צבא רומא.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 30, 2020 8:17 am

לענ"ד השורה "כי תצא למלחמה על אויביך. במלחמת הרשות הכתוב מדבר", נכתבה כפתיח להמשך, ואינה מוסבת על האמור לעיל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 30, 2020 10:20 am

עקביה כתב: אינני טוען שמלחמות אלה לא היו מלחמות מצוה, אלא רק אומר שצריך למצוא להם הגדרה אחרת. אפשר שהם דומות למלחמת כיבוש הארץ.


מרן הראי"ה, משפט כהן סימן קמ"ד: "... טו־א. ומ״ש כת״ר, דאם מלחמות ממשפט המלוכה הן, איך נלחמו החשמונאים נגד חיילות סוריא בלא מלך. הנה על המלחמה היסודית של החשמונאים, שהיתה ביחוד נגד השמד ושעת הגזירה של היונים, ״להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך״׳ ע״ז אין מה לשאול כלל, שהרי גם על מצוה קלה יהרג וא״י, ואיך לא תהי׳ רשות וגם חובה להתחזק במלחמה, כדי לבטל את כח השמד ולהעמיד את כללות הדת על תילה."

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בר כוכבא ציווה לחייליו לנשוך אצבעותם

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 30, 2020 10:56 am

בברכה המשולשת כתב:
עקביה כתב: אינני טוען שמלחמות אלה לא היו מלחמות מצוה, אלא רק אומר שצריך למצוא להם הגדרה אחרת. אפשר שהם דומות למלחמת כיבוש הארץ.


מרן הראי"ה, משפט כהן סימן קמ"ד: "... טו־א. ומ״ש כת״ר, דאם מלחמות ממשפט המלוכה הן, איך נלחמו החשמונאים נגד חיילות סוריא בלא מלך. הנה על המלחמה היסודית של החשמונאים, שהיתה ביחוד נגד השמד ושעת הגזירה של היונים, ״להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך״׳ ע״ז אין מה לשאול כלל, שהרי גם על מצוה קלה יהרג וא״י, ואיך לא תהי׳ רשות וגם חובה להתחזק במלחמה, כדי לבטל את כח השמד ולהעמיד את כללות הדת על תילה."

ייש"כ.
אם כן הוא לא סבר שהייתה זו "עזרת ישראל מיד צר", אף כי היה פשוט לו שזו מלחמת מצוה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים