עקביה כתב:על מה הפליאה? מרד ב"כ לא פרץ לשם הגנה על סכנה פיזית כלשהי, אלא לשם פריקת עול המשעבד הרומאי, שגזר על המילה וכנראה גם על שאר מצוות.
תמהני עליך, אם לא היה אדריאנוס שחיק טמיא "צר", אלא מי הוא זה ואיזה הוא? וכי היה אי פעם צר כזה לעם הישראלי? אולי מלחמת החשמונאים גם כן לא היתה של מצוה, כי היוונים לא איימו להרוג את כל האומה כליל, אלא לשעבדם ולגזור גזירות על שמירת התורה ומצוותיה?
כך הוא לשון הרמב"ם (הלכות מלכים ה, א) בהגדרת מלחמת מצוה:
ואי זו היא מלחמת מצוה, זו מלחמת שבעה עממים ומלחמת עמלק ועזרת ישראל מיד צר שבא עליהם. ואחר כך נלחם במלחמת הרשות, והיא המלחמה שנלחם עם שאר העמים כדי להרחיב גבול ישראל ולהרבות בגדולתו ושמעו.
הוי אומר, אם היא מלחמת
הגנה מצר שנכנס בתוך גבול ישראל, הרי זו מלחמת מצוה; אם היא
התקף על הגוים מחוץ לגבול ישראל, הרי זו מלחמת רשות.