מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עצת יתרו למשה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

עצת יתרו למשה

הודעהעל ידי עליך עיננו » ו' פברואר 05, 2021 12:03 pm

במדרשים משמע שעצה זו סיבב הקב"ה שתגיע מיתרו דוקא שהרי ודאי לא יתכן שמשה לא חשב על זה,וי"א שזה נאמר לו בסיני ונעלם ממנו כדי שיתלה הדבר ביתרו (ספרי בהעלותך למ"ד יתרן אחר מ"ת בא) וכן הוא במכילתא דרשב"י שיהיה גדול בעיני העם שהסכים הקב"ה על דבריו
האם יש טעם למה הוא זכה לכך?
האם בזכות הגירות?

לי א רוזן
הודעות: 81
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2020 9:52 pm

Re: עצת יתרו למשה.

הודעהעל ידי לי א רוזן » ב' פברואר 08, 2021 12:40 am

מאמר העולם: א גאסט אויף א ווייל זעט אויף א מייל.
מהנכון לציין ללקוטי שיחות חלק ט"ז שיחה ב' לפרשת יתרו (כאן מתורגם ללה"ק) מבאר באריכות החידוש דעצת יתרו ולמה מרע"ה לא הבחין בעצה זו
ספרי בהעלותך למ"ד יתרן אחר מ"ת בא

(יתכן גם למ"ד קודם מ"ת, רק שיעץ אחרי)

דרומי
הודעות: 9112
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: עצת יתרו למשה.

הודעהעל ידי דרומי » ה' פברואר 23, 2023 8:53 pm

נשאלתי:

יתרו מסיים את עצתו - 'אם את הדבר הזה תעשה וצוך אלקים ויכלת עמוד'.

ומפרש רש"י:

'הימלך בגבורה. אם מצוה אותך לעשות כך תוכל עמוד, ואם יעכב על ידך לא תוכל לעמוד'.

מה פשר החצי השני של המשפט (שהדגשתי)?

לכאורה זו תמיהה עצומה מה התכוון יתרו במלים אלו, ואני מתפלא על עצמי שלמדתי זאת עשרות פעמים ולא חשבתי לרגע על משמעות המלים

[ובכלל, למה הוצרך רש"י להוסיף זאת, ולמה לא די בחצי הראשון של דבריו?]

נוריאל עזרא
הודעות: 1875
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: עצת יתרו למשה.

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ה' פברואר 23, 2023 10:13 pm

דרומי כתב:נשאלתי:

ייש"כ שאלה יפה.

יש לציין שדברי רש"י הם ע"פ דברי המכילתא [בשינוי לשון קצת]:
"אִם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה תַּעֲשֶׂה, וְצִוְּךָ אֱלֹהִים, וְיָכָלְתָּ עֲמֹד". צֵא וְהִמָּלֵךְ בַּגְּבוּרָה!
"וְצִוְּךָ אֱלֹהִים, וְיָכָלְתָּ עֲמֹד" אִם מוֹדֶה לָךְ, "וְיָכָלְתָּ עֲמֹד", וְאִם לָאו, אֵי אַתָּה יָכֹל לַעֲמֹד.


ואולי הכוונה של המכילתא שנראה פשט הפסוק שיתרו מצריך ב' תנאים כדי שמשה יעמוד במשא המוטל עליו. א. שמשה יעשה כדברי יתרו. ב. שה' יצוה את משה.

ובאמת שהוא תמוה הרי ה' צוה את משה!

אלא בהכרח שהכוונה שב' התנאים הם א. שמשה יעשה כן. ב. שמשה ימלך בגבורה ואם ה' יסכים שיעשה באופן שאמר יתרו אז יוכל משה לעמוד בזה.

והקושי בזה שסוף סוף כתוב רק צד הציווי ונראה כפירוש הראשון שהוא ציווי ממש. ולא דבר הסכמי בעל ב' פנים שיש בו הסכמה או אי הסכמה. על זה משיב המדרש בזה שכתב הצד השני [המובן מאליו] שבעצם הפסוק קיצר.

ויש גם לעמוד על שינוי הלשון של רש"י. אם היה לפניו נוסחא אחרת או מדרש אחר דומה או ששינה הלשון לתוספת ביאור שיש לעמוד על טיב הביאור ומה מוסיף.

זיז שדי
הודעות: 549
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: עצת יתרו למשה

הודעהעל ידי זיז שדי » ו' פברואר 24, 2023 4:15 am

ודאי שינוי הלשון לתוספת ביאור.
דהנה יש ג' אפשרויות בביאור 'ואם לאו' א - אם יגיד לו שלא לעשות ומשה יעשה אעפ"כ. ב - אם לא ימלך בגבורה ויעשה ע"ד עצמו. ג - אם יגיד לו שלא לעשות ואז ישאר במצב הנוכחי.
ובא רש"י לומר שיתרו לא חשש שמשה יעבור על ציווי המקום, או שיעשה דבר בלי להמלך בגבורה, והחשש היחיד שהיה לו ב'ואם לאו' הוא שיעכב על ידו וישאר במצב של 'לא תוכל לעמוד' והבן

סגי נהור
הודעות: 5663
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: עצת יתרו למשה.

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' פברואר 24, 2023 8:08 am

דרומי כתב:יתרו מסיים את עצתו - 'אם את הדבר הזה תעשה וצוך אלקים ויכלת עמוד'.

ומפרש רש"י: 'הימלך בגבורה. אם מצוה אותך לעשות כך תוכל עמוד, ואם יעכב על ידך לא תוכל לעמוד'.

מה פשר החצי השני של המשפט (שהדגשתי)?

[ובכלל, למה הוצרך רש"י להוסיף זאת, ולמה לא די בחצי הראשון של דבריו?]

לפענ"ד כוונת רש"י, שאע"פ שהעצה עצה טובה, מ"מ רק אם יסכים אלקים על ידה תביא את התועלת הרצויה ויכלת עמוד, וללא הסכמת הקב"ה לא תועיל (כמובן הבין זאת רש"י מתוך לשון הפסוק: וצוך אלקים (ואח"כ) ויכלת עמוד). ואין דבר זה מובן מחלקו הראשון של המשפט אלא רק משני החלקים יחדיו.

דרומי
הודעות: 9112
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: עצת יתרו למשה

הודעהעל ידי דרומי » ו' פברואר 24, 2023 1:42 pm

הרב סג"נ, אתה כותב "טייטש" של הדברים בלבד ולא נכנס כלל למשמעותם.

סגי נהור
הודעות: 5663
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: עצת יתרו למשה

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' פברואר 28, 2023 10:36 pm

אולי תסביר יותר את שאלתך, כי כשאני קורא את דברי רש"י אינני רואה כלל מקום לשאלה. עיקר דברי רש"י נמצא בחלק השני של המשפט.

דרומי
הודעות: 9112
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: עצת יתרו למשה

הודעהעל ידי דרומי » ד' מרץ 01, 2023 1:12 am

בינתיים נתקבל מ"ש בזה הרב יחזקאל סופר שליט"א
קבצים מצורפים
וצוך אלקים.pdf
(563.1 KiB) הורד 58 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים