מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עזר כנגדו - פשוטו של מקרא

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
מחשב מסלול
הודעות: 430
הצטרף: ו' מאי 01, 2020 11:24 am
מיקום: ירושלים

עזר כנגדו - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מחשב מסלול » ג' אפריל 06, 2021 12:06 pm

ספורנו (פרשת בראשית) פרק ב פסוק יח
עזר כנגדו. עזר שיהיה כמו שוה לו בצלם ודמות, כי זה הכרחי לו בידיעת צרכיו והמציאם במועדם. ואמר "כנגדו", כי הנכנס לכף נגד דבר אחר כשיהיה שוה לו בשקל יהיה "נגדו" בקו ישר. אבל כשלא יהיו שוים שני הנשקלים, יהיה זה עולה וזה יורד, ולא יהיו זה נגד זה בקו ישר. ובזה האופן אמרו רז"ל שקול משה כנגד כל ישראל (מכילתא יתרו א'. שיה"ש א, סד). אמנם לא היה ראוי שיהיה העזר שוה לו לגמרי, כי אז לא היה ראוי שיעבוד וישרת אחד מהם לחבירו:

משמעות הדברים שבריאת האשה נשאה אופי של חוסר שוויוניות בתפקוד המינים, מאחר ותכלית בריאת האשה היתה, שתהיה עזר לאיש, אשר נצטווה בעבודה הקשה והנכבדה של עבודת ה'.

העמק דבר בראשית פרק ב פסוק יח
אעשה לו עזר כנגדו. "משום שהאדם אין טבע מינו באופן אחד, כי כל המידות וכל הברואים כלולים בו, וזה האדם טבעו נוטה לזה האופן, וזה האדם להיפך, על כן יש לעשות העזר שהיא האישה רואיה לכל אופן שיהא בהאיש והינו כנגדו, איך שהוא נצרך לעזר תמידי לפי תכונתו".

כלומר האנשים יש בהם מידות שונות וטבעים שונים, והנשים יש להם יכולת להתאים עצמם לכל אדם, כי כל מטרת בריאת האישה היא להיות לעזר, לכן נבראה אם טבע שיכולה להתאים עצמה לכל אחד ולהיות לו לעזר.
רואים בפשטות - שהגבר עליו מוטל תפקידי הבריאה, והאישה היא רק לעזר.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: עזר כנגדו - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי פולסברג » ג' אפריל 06, 2021 1:20 pm

בדיוק כמו משלו המפו' של המגיד מדובנא, בהטעם שנשים פטורות ממ''ע שהזמ''ג.

צופה_ומביט
הודעות: 4640
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עזר כנגדו - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אפריל 06, 2021 6:01 pm

מחשב מסלול כתב:כלומר האנשים יש בהם מידות שונות וטבעים שונים, והנשים יש להם יכולת להתאים עצמם לכל אדם, כי כל מטרת בריאת האישה היא להיות לעזר, לכן נבראה אם טבע שיכולה להתאים עצמה לכל אחד ולהיות לו לעזר.


לא בטוח, יתכן [ומסתבר] שגם לאשה יש טבע מסוים, מתאים בהתאמה לטבעו המסוים של האיש שאיתו תתחתן, כפי ידיעת הבורא שקובע זאת ארבעים יום לפני יצירת הוולד.

ואדרבה, בזה מובן למה מכריזים זאת לפני יצירת הוולד, [ודוק שההכרזה היא בת פלוני לפלוני, כלומר הכרזה על האשה], כדי שתיווצר אשה זו בטבע מתאים ךהיות כנגדו של בעלה לעתיד.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 130 אורחים