עמוד 1 מתוך 1

בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

פורסם: ד' אפריל 07, 2021 7:42 pm
על ידי feder6806
בפרשה של השבוע כתיב האיסור של בל תשקצו את נפשותיכם. כתב רש"י באכילתם
מנהג העולם לומר לאדם שעושה דברים הגעיל את אחרים, "בל תשקצו"
לא מצאתי עדיין בשום מקום שיש איסור לשקץ אחרים. רק מצד גמילת חסד. אשמח לשמוע מקורות מחזל לאסור בל תשקצו לאחרים

Re: בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

פורסם: ד' אפריל 07, 2021 7:46 pm
על ידי א מבקש
אכן לא בל תשקצו אך זה לשון הגמ' חגיגה ה, א "בי יוחנן כי מטי להאי קרא בכי (קהלת יב, יד) כי את כל מעשה האלהים יביא במשפט על כל נעלם עבד שרבו שוקל לו שגגות כזדונות תקנה יש לו מאי על כל נעלם אמר רב זה ההורג כינה בפני חברו ונמאס בה ושמואל אמר זה הרק בפני חבירו ונמאס" ודו"ק

Re: בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

פורסם: ד' אפריל 07, 2021 7:57 pm
על ידי feder6806
תודה זה ראיה גמורה שאין בל תשקצו

Re: בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

פורסם: א' יוני 20, 2021 9:29 am
על ידי feder6806
עוד מצינו תמיד כז: אסור לרב ליתן לתלמיד מכוסו לשתות, שפעם אחת היה תלמיד אסטנית שלא רצה לשתות ומת, לכך תקנו חכמים " לא ישתה אדם מים ויתן לתלמידו אלא אם כן שפך..." אלמא בהדיא שאין בזה משום בל תשקצו

Re: בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

פורסם: א' יוני 20, 2021 10:12 am
על ידי שבענו מטובך
ממה שהרב המבקש הביא, רואים בבירור שיש עכ"פ איסור לעשות דברים מאוסים בפני אחרים.
אלא שכדברי הרב פיידר לא שייך על זה "איסור בל תשקצו".

אבל נמצא כזה גם בכמה איסורים אחרים שהלשון המורגל אצל ההמון אינו הלשון המדויק. לדוגמא,
הביטוי "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" כאזהרת התורה לשמירת הגוף והבריאות, אינו נכון.
הביטוי "איסור השגת גבול" כאזהרה ליורד לאומנותו של חבירו וכיוצ"ב, ג"כ אינו צודק.

בכל זאת מדובר באזהרות של ממש (מה"ת או מדרבנן), אלא שבכל הנ"ל נוקטים לשון שרגילים בו העולם.

Re: בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

פורסם: א' יוני 20, 2021 11:24 am
על ידי עקביה
feder6806 כתב:בפרשה של השבוע כתיב האיסור של בל תשקצו את נפשותיכם. כתב רש"י באכילתם
מנהג העולם לומר לאדם שעושה דברים הגעיל את אחרים, "בל תשקצו"
לא מצאתי עדיין בשום מקום שיש איסור לשקץ אחרים. רק מצד גמילת חסד. אשמח לשמוע מקורות מחזל לאסור בל תשקצו לאחרים

אכן, אין בל תשקצו לאחרים.
יש איסור 'אונאת דברים'.

Re: בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

פורסם: א' יוני 20, 2021 9:48 pm
על ידי לבי במערב
שבענו מטובך כתב:הביטוי "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" כאזהרת התורה לשמירת הגוף והבריאות, אינו נכון.
ראה ברכות לב, סע"ב. לבוש יו"ד ר"ס קטז.

Re: בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

פורסם: א' יוני 20, 2021 10:01 pm
על ידי נוריאל עזרא
לבי במערב כתב:
שבענו מטובך כתב:הביטוי "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" כאזהרת התורה לשמירת הגוף והבריאות, אינו נכון.
ראה ברכות לב, סע"ב. לבוש יו"ד ר"ס קטז.

ייש"כ!