עבר הירדן, מפת מידבא, אונומסטיקון, וגורן האטד.והקשר האפשרי לבית חגלה ?
מפה להקלת הכתוב בתגובות.
וגם ראיתי שיש כאן אשכולות הנוגעות בחלק מהדברים,ולהרחיב באתי.
א.
י וַיָּבֹאוּ עַד גֹּרֶן הָאָטָד אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן וַיִּסְפְּדוּ שָׁם מִסְפֵּד גָּדוֹל וְכָבֵד מְאֹד וַיַּעַשׂ לְאָבִיו אֵבֶל שִׁבְעַת יָמִים. יא וַיַּרְא יוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַכְּנַעֲנִי אֶת הָאֵבֶל בְּגֹרֶן הָאָטָד וַיֹּאמְרוּ אֵבֶל כָּבֵד זֶה לְמִצְרָיִם עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ אָבֵל מִצְרַיִם אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן.בראשית נ, י- יא,
אז היכן גורן האטד ? בשכל הפשוט הוא אמור להיות בין מצרים – לחברון , אבל בפסוק כתוב : בעבר הירדן : ובאיזה" עבר" - האם בעבהי המערבי או בצד המזרחי ? ,נניח כרגע שזה בצד המערבי,(בתוך א"י) , אבל היכן הוא הירדן ,ומהיכן להיכן חצו אותו ? נראה לכם שאלה טפשית – נתקדם,
ב.
כדי ללכת ממצרים לחברון ,נבחן שלוש הצעות מדוברות. שלושת הדרכים הם :
1- -לאורך החוף עד אשדוד, ,ואז פנייה מזרחה לחברון,(במפה –צהוב)
2 – לאורך החוף עד חדרה, פנייה מזרחה לעמק יזרעאל ,ואז ח ז ר ה דרומה על דרך ההר עד חברון, (במפה – כחול)
3 – ללכת מזרחה בנגב עד הרי מואב ,ואז פנייה צפונה על דרך המלך בעבר הירדן ,
ואחכ פנייה מערבה לא"י ודרומה לקבורה בחברון (במפה – אדום). וזה נותן לנו שתי אפשרויות. ג'א. ו ג'ב.
ג.
ולמה כל הבאלאגן ?
א )- כי כתוב כאן פעמיים שזה היה בעבר הירדן ! ולכן כל מי שהולך בדרך מספר אחת אינו צריך כלל לעבור את הירדן ,בנוסף חברון (וכל הרי יהודה ) אינה מעבהי - וכלל אינה תחומה עי - הירדן , אלא עי ים המלח, ,ולכן י"א שגם כאן הכוונה לעבהי המערבי המתפשט על כל א"י המערבית, שכולל: גם את חברון והנגב, וגורן האטד נמצא אי שם על דרך זו , –והכול על מקומו בשלום.
ב)- ויש שואלים : , אם כן מה נעשה עם המדרש האומר שיוסף עבר ליד הבור שבו זרקו אותו
(ושהיו בו נחשים ועקרבים), ,,"ויראו אחי יוסף כי מת אביהם" מה ראו ? ראו את יוסף כשחזר מלקבור את אביו, הלך והציץ בתוך הבור שהשליכוהו לשם, והם חשבו "לו ישטמנו אחינו..." ויוסף לשם שמים התכוון, לברך "ברוך שעשה לי נס במקום הזה " .
וקשה שהרי בדרך לחברון ,אין צורך כלל להגיע צפונה לעמק דותן " אלא הם מציעים את הדרך השנייה , שעלו עד, עמק יזרעאל , ,,וכך יוסף עבר ליד הבור.( כך גם אחד הפירושים של החזוא זרעים) . וכך הם אכן עברו בעבר הירדן המערבי, שכן השומרון תחום בירדן ממזרח !
ולמה להאריך את הדרך ? יש תירוצים רבים, וי"א - שזה כדי להרבות כבוד ואבל לנפטר,
כך למשל - העמק דבר על בראשית פרק נ פסוק י ." ויבואו עד גורן האטד אשר בעבר הירדן. באמת ההולך ממצרים מערבה דרומה של א"י לחברון מזרחה א"צ להגיע לירדן כלל ,
. אלא בהגיעו נגד חברון מעקם דרכו ל,צפון ובא לחברון. אבל יוסף הקיף מהלכו הלאה כדי שיתוספו במהלכו הרבה ממואב וכנענים היושבים על יד הירדן. ,,,דהיינו להרבות אבלים לכבוד המת.
ג) אבל יש האומרים שהם הלכו בדרך השלישית, ממזרח למערב להרי מואב ואחכ צפונה . וחצו את הירדן ממזרח למערב ומשם פנו דרומית מערבית לחברון. [ ולפי המדרש שעברו בדותן יש להאריך עוד את הדרך: מגורן האטד עלו צפונה לדותן -ומשם ירדו לחברון.]
וכאן שיש לנו שתי אפשרויות : ג,א ו ג,ב.
ג.א) ויש גם שרצו לומר [מובא בתורה שלמה] שאז הירדן המשיך מים המלח דרומה עד לים סוף, דהיינו שהירדן לא רק נכנס לים המלח , אלא גם היה יוצא ממנו בדרום ונמשך עד אילת לים סוף , או אז נצטרך לפרש שחצו את הירדן פעמיים ! בהלוךהלכו בנגב ממערב למזרח- חצו את הירדן להרי מואב לעבר הירדן המזרחי ,אולי שם בעה"י [u]המזרחי היה גורן האטד[/u] ההספדים והאבל, ומשם המשיכו לחברון לקברו ,וחצו שוב- את הירדן ממזרח למערב. .
דומה שקרוב לדרך זו הוא מש"כ בתבואת הארץ בהערה שבעמ' צג . ואולי אחכ היה משהו בדומה למהפיכת סדום, שייבש את הירדן הדרומי והפסיק את מהלכו שם. בהפיכת סדום כתוב : "נבקעו הצורים ונמשכו היאורים ונוצר ים המלח". , והפעם אפשר שהיה תהליך הפוך, כנאמר: המביט לארץ ותרעד -יגע בהרים ויעשנו ,תהילים קד,לב,
המשך להלן