מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קשרים נוספים בין ההפטרה לקריאה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

קשרים נוספים בין ההפטרה לקריאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 12, 2022 7:54 pm

ידועים ליודעים (ורבים מהם גם מפורסמים) הטעמים לקריאת ההפטרות בשבתות ובמועדים המתאימים.
אך פעמים רבות ניתן לשים לב שיש קשרים נוספים בין ההפטרה לבין הקריאה או המועד, ומעניין לציינם.
ייתכן שהקשרים האלו הם חלק מהסיבות מדוע נבחרה דווקא הפטרה זו ולא אחרת הדומה לה.

דוגמא מפורסמת:
הפטרת יום בדר"ה - הנימוק ה"רשמי" שלה הוא בגלל שקוראים בה פסוק מ"זכרונות".
אך אם זוהי הסיבה היחידה - לא היה עדיף לקרוא הפטרה עם פסוק מ"שופרות" או "מלכויות"?!
ועל זה נאמר (אינני זוכר את המ"מ), שידוע מארז"ל כי בר"ה נפקדו שרה רחל וחנה. והנה על שרה אנו קוראים ביום הראשון, ועל חנה אנו מפטירים ביום הראשון. ונותרה לנו רחל, שעליה מפטירים ביום השני!
ועוד יש להוסיף, שאיננו מפטירים "סתם הפטרה" שמוזכרת בה רחל, אלא הפטרה המעוררת "זכות אבות" (או ליתר דיוק: אמהות):
כה אמר ה' קול ברמה נשמע נהי בכי תמרורים רחל מבכה על בניה מאנה להנחם על בניה כי איננו:
כה אמר ה' מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה כי יש שכר לפעלתך נאם ה' ושבו מארץ אויב:
ויש תקוה לאחריתך נאם ה' ושבו בנים לגבולם:

בב"א.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ד' ינואר 12, 2022 8:02 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קשרים נוספים בין ההפטרה לקריאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 12, 2022 8:01 pm

עוד דוגמא:
הפטרת השבוע שלנו - פרשת בשלח.
ברור שעיקר הסיבה להפטרה זו היא קריאת שירת-דבורה (ורבים נוהגים להוסיף גם את תיאור כל המלחמה, שניתן למצוא בו קווי-דמיון עם מלחמת פרעה ובנ"י וכו').

אך אם נחפש היטב - נשים לב שיש קשר מיוחד בין ההפטרה גם לסיום הקריאה:
בהפטרה מובא הפסוק (שופטים ה,יד):
מני אפרים שרשם בעמלק אחריך בנימין בעממיך מני מכיר ירדו מחקקים ומזבולן משכים בשבט ספר
ופירש"י:
"מני אפרים" - מן אפרים יצא שורש יהושוע בן נון לרדות בעמלק לחלש אותו לפי חרב ומחובר מקרא זה לעליון לפרש ה' ירד לי בגבורים את יהושוע הקים לרד בעמלק.
ומי שעדיין לא מזהה את הקשר - שיקרא את דברי המצודת-דוד על פסוק זה:
"בעמלק" - מאז נלחם הוא בעמלק והחלישם כמו שכתוב (שמות יז יג) ויחלש יהושוע את עמלק.
(הפסוק "ויחלוש יהושע" - הוא מסיום פרשת בשלח!)

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: קשרים נוספים בין ההפטרה לקריאה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' ינואר 14, 2022 10:51 am

עזריאל ברגר כתב:עוד דוגמא: הפטרת פרשת בשלח.

viewtopic.php?f=46&t=49285&p=689541&hilit=%D7%93%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%94#p600749

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קשרים נוספים בין ההפטרה לקריאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ינואר 14, 2022 12:01 pm

ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:עוד דוגמא: הפטרת פרשת בשלח.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 94#p600749

יישר כח. אכן שם האריכו בנושא הפטרת פרשתנו - אך רק בדיוקי הקשר שבין קריעת ים סוף לניסי מלחמת דבורה וברק וכו'. ולא עמדו על קיומו של קשר חזק גם למלחמת עמלק החותמת את פרשתנו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קשרים נוספים בין ההפטרה לקריאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ינואר 24, 2022 5:22 pm

עתה מצאתי מה שכתב לי חבר בעבר בקשר להפטרת וירא (מעתיק את לשונו, בתיקונים קלים):
בענין ההפטורה היתה לי סברת בטן שהנושה בא לפרוע חוב מעובדיה שהיה זן את הנביאים והוא דוגמת הכנסת האורחים של אברהם אבינו, וזה שנעשה לאלמנתו מופת עם השמן הוא כענין שנעשה נס לאברהם ושרה.

עכשיו אני חושב שאולי גם "הנושה בא לקחת את שני ילדי" מקביל אולי לניסיון העקידה.

(כוונתו בסיום דבריו - כנראה למה שארז"ל שהנושה הוא יהורם בן אחאב, שבא לקחת את ילדיה להעבידם עבודה זרה)

ועתה עיינתי וראיתי שהפטרת וירא נידונה כבר בפורום באריכות גדולה, וכתבו כמה נימוקים וקשרים בין תחילת ההפטרה לבין הפרשה - עיינו באשכול viewtopic.php?t=30097 ותרוו צמאונכם.

אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: קשרים נוספים בין ההפטרה לקריאה

הודעהעל ידי אור עולם » ו' פברואר 11, 2022 12:19 pm

כמדומה שגם בפרשת משפטים נמצא כדבר הזה.
לכאו' עיקר הקשר הוא בפרשת שילוח עבדים,
אבל יש עניין שחוזר ע"ע בהפטרה שוב ושוב - פרשת כריתת הברית בין הקב"ה לישראל ביציאת מצרים - היינו מעמד הברית בהר סיני הכתוב בפרשה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קשרים נוספים בין ההפטרה לקריאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 15, 2022 6:19 pm

אור עולם כתב:כמדומה שגם בפרשת משפטים נמצא כדבר הזה.
לכאו' עיקר הקשר הוא בפרשת שילוח עבדים,
אבל יש עניין שחוזר ע"ע בהפטרה שוב ושוב - פרשת כריתת הברית בין הקב"ה לישראל ביציאת מצרים - היינו מעמד הברית בהר סיני הכתוב בפרשה.

יפה. וגם האזהרה שאם לא ישמרו את הברית - "הנני קרא לכם דרור נאם ה' אל החרב" - מתאימה לדברי הפרשה "וחרה אפי והרגתי אתכם בחרב".
והנה מנהגנו (לאפוקי מנהגים אחרים שמוסיפים פסוק(ים) אחר(ים), כפי שראיתי בספר הפטרות) בהפטרה זו שמוסיפים פסוקים לסיים בטוב, והם מדברים על "בריתי יומם ולילה", שזה מעין סיום הפרשה שמילותיה האחרונות הן שמשה עלה להר סיני והיה שם "ארבעים יום וארבעים לילה".

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קשרים נוספים בין ההפטרה לקריאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 12, 2022 10:54 am

פרשת בהעלותך, כותב הספורנו על "פה אל פה אדבר בו ומראה ולא בחידות":
לא כענין בזכריה וזולתו שראה חידות ומשלים ואמר לו המלאך הלא ידעת מה המה אלה ואומר לא אדוני והמלאך פירש לו את המשל

הרי זה פסוק מהפטרת בהעלותך!
וגם "לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי" - מתאים לענין רוחו של הקב"ה השורה על הזקנים והנביאים בפרשתנו.
וכן ענינו של יהושע הכהן הגדול, שהקב"ה דקדק עמו וכו', דומה קצת לסיפור של מרים הנביאה שבפרשה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים