מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סיכום עם סיום ,על ספר שמות. 111 מה זה? ואלו שלושה הם לא בסדר !

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

סיכום עם סיום ,על ספר שמות. 111 מה זה? ואלו שלושה הם לא בסדר !

הודעהעל ידי יהודהא » ד' מרץ 02, 2022 11:14 pm

. .עם סיום חומש שמות סיכום קצר:

א, זמנים:

1, משך הזמן של האירועים חומש זה הוא כמאה ושבע עשרה שנה, 2332 - 2449 לבריאה. מתחיל עם פטירת לוי ותחילת השעבוד.(אם נחשב ממות יוסף יהיה זה 140 שנה).
2, אןלם 116 מתוכם אירעו בפרשיות: שמות וארא בוא,
3, בשלח - כחודש וחצי למעט הפסוקים לג, לד בפרק טז, שנאמרו לאחר בניית המשכן.
4 יתרו - כשנה. מאייר תמח ועד אייר תמט. לדעה שיתרו קודם מתן תורה בא.
5, משפטים - פחות מחודש וחצי , מד סיון ועד יז בתמוז. לגבי הדינים בתחילת הפרשה ,נחלקו אם ביום מתן תורה , או ב 40 הימים שעלה.
6 , תרומה תצווה ויקהל פקודי - כחצי שנה , מי' בתשרי ועד א בניסן (בו הוקם המשכן) תמט. וזה לדעה שעל המשכן נצטווה ב 40 ימים אחרונים
7 , כי תשא - כשלושה חודשים. מ טו תמוז תמח, ועד יא תשרי תמט. למחרת ירידתו ביום כיפור. ביום זה נצטווה על מחצית השקל לכפר עליהם,

ב.תוכן:

1, פרשיות : שמות וארא בא בשלח - עוסקות ב כותרת "שלח את עמי". והוא כולל:
תחילת שעבוד מצרים, הולדת משה -והיותו נביא, הסנה והשליחות , משה לפני פרעה והכבדת הגזירות, 9 המכות, מכת בכורות ויציאת מצרים, קריעת ים סוף.

.ואילו- לרמבן החלוקה היא כדלהלן:
א. הגלות - כשעם ישראל במצרים ,והם בפרשיות שמות וארא בא,
ב. שלב ביניים, מעמד הר סיני וקבלת התורה והמצוות שלאחריו, והם בפרשיות בשלח יתרו - משפטים, וכל זה מהווה -
הכנה לשלב ג,
ג, הגאולה - בניית המשכן והשראת השכינה בעם ישראל כדבר קבוע, ולא בהתגלות חד פעמית, וזה בפרשיות תרומה...פקודי.

2, שאר הפרשיות עוסקות ב "ויעבדוני".
כולל- קבלת התורה המצוות והמשפטים, כריתת הברית ועליית משה להר, בניית משכן לשם, הנפילה של חטא העגל , לוחות שניות וחידוש השראת השכינה במשכן.

3, יש בחומש זה 3 אירועים שנחלקו אם הם כסדרן , או אין מוקדם וכו, :
א- ביאת יתרו אל משה, לפני או אחרי מתן תורה.
ב- המזבח הברית והזאת הדם על ישראל , לפני או אחרי עשרת הדברות,
ג - ציווי מלאכת המשכן ,ב 40 הימים הראשונים=לפני העגל. או ב 40 ימים שניים = אחרי חטא העגל.

ד. לשלושה אלו יש להוסיף גם את הפסוקים הבאים ,כפי שהוזכרו לעיל :
שהפסוקים לג, לד ואפשר שגם לה' בפרק טז, שנאמרו לאחר בניית המשכן.
פסוק לג: ויאמֶר מֹשֶׁ֜ה אֶֽל ־אַהֲרֹ֗ן קַ֚ח צִנְצֶ֣נֶת אַחַ֔ת וְתֶן ־שָׁ֥מָּה מְלֹֽא ־הָעֹ֖מֶר מָ֑ן וְהַנַּ֤ח אֹתוֹ֙ לִפְנֵ֣י השם לְמִשְׁמֶ֖רֶת לְדֹרֹתֵיכֶֽם.
לד: כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה השם אֶל־ מֹשֶׁ֑ה וַיַּנִּיחֵ֧הוּ אַהֲרֹ֛ן לִפְנֵ֥י הָעֵדֻ֖ת לְמִשְׁמָֽרֶת.
לה: וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אָכְלוּ אֶת הַמָּן אַרְבָּעִים שָׁנָה עַד בֹּאָם אֶל אֶרֶץ נוֹשָׁבֶת אֶת הַמָּן אָכְלוּ עַד בֹּאָם אֶל קְצֵה אֶרֶץ כְּנָעַן.
[והעיר לי ח,א שלפי זה -הריהו המאורע המאוחר ביותר שמוזכר בתורה (אם מלכי אדום קדמו למשה)].

ג.

בחומש שמות 111 מצוות, 45 עשה ו 66 לא תעשה. בפרשיות שמות וארא ופקודי אין אף מצווה. (להזכיר בחומש בראשית רק 3 מצוות).

לפי חשבון זה שיציאת מצרים היתה בב אלפים תמח, וכאו ןעד ג אלפים תמח, שהיא תחילת מניין השטרות, הרי יש כאו סך של 1000 שנות נבואה בישראל,שכן עם מלכות יוון פסקה הנבואה !

ד.
- לפי הרמבן: שם הספר הוא: "ספר הגלות והגאולה" כך בהקדמתו.

. .ולהבדיל - שמו של ספר שמות בלועזית הוא " אקסודוס" = יציאה = יציאת מצרים .השם שניתן לאוניית המעפילים המפורסמת על 4000 נוסעיה שגורשו מחופי הארץ.

ועדיין לא החילונו לגעת - אפילו בחלק קטן מהפרדס הטמון בחומש זה.

יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: סיכום עם סיום ,על ספר שמות. 111 מה זה? ואלו שלושה הם לא בסדר !

הודעהעל ידי יהודהא » ו' מרץ 04, 2022 11:39 am

.הרחבה - והערה: 8 פרחים ועוד פרח.

. .מלאכת המשכן וכליו על כל פרטיו תופסים חלק גדול בחומש זה ,ועם כל זה נראה שיש פרט אחד מחודש במעשי המנורה שמופיע רק בחומש במדבר בפרשת בהעלותך (ח,ד) ,והכוונה לפרח השלישי שהיה במנורה עצמה.
.
. .וכפי שרשי כתב בשמות (כה,לה) : ואחד עשר כפתורים ו' בששת הקנים וג' בגופה של מנורה שהקנים יוצאים מהם וב' עוד נאמרו במנורה שנא' משוקדים כפתוריה ומיעוט כפתורים שנים האחד למטה אצל הירך והאחד בג"ט העליונים
עם ג' הגביעים .
. .ותשעה פרחים היו לה ו' לששת הקנים שנאמר בקנה האחד כפתור ופרח וג' למנורה שנאמר משוקדים כפתוריה ופרחיה ומיעוט פרחים שנים ואחד האמור בפרשת בהעלותך עד ירכה עד פרחה.

ונתנו ידידים
הודעות: 1120
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: סיכום עם סיום ,על ספר שמות. 111 מה זה? ואלו שלושה הם לא בסדר !

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' מרץ 11, 2022 3:15 pm

חן חן לך
יהודהא כתב:. .עם סיום חומש שמות סיכום קצר:
[והעיר לי ח,א שלפי זה -הריהו המאורע המאוחר ביותר שמוזכר בתורה (אם מלכי אדום קדמו למשה)].

גם שירת האזינו אם הוא הבטחה.

יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: סיכום עם סיום ,על ספר שמות. 111 מה זה? ואלו שלושה הם לא בסדר !

הודעהעל ידי יהודהא » ב' מרץ 20, 2023 8:26 am

תשפג
הוספה לסיכום פרשיות המשכן-

בריאת העולם - ועשיית המשכן וכליו.

דומה - ושונה.
צמצום - והרחבה.
חשוב - וחשוב יותר.

ראה בקישור
posting.php?mode=post&f=46


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים