מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ונהפוך- במובן המחודש של מילים - מפרשת פקודי

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

ונהפוך- במובן המחודש של מילים - מפרשת פקודי

הודעהעל ידי יהודהא » ה' מרץ 03, 2022 4:13 pm

הפעם נדון בשתי מילים מיוחדות שמופיעות רק בשמות וגם בפרשתינו פקודי.

איך מגיעים למשרד ?
המשוריין שהפך למלמלה !

.         א. שרד.
.         ב. תחרא.

א.
שרד= שרות \ רשת \ ציורים \ צבע \ שאריות \ נסיעה \ יחיד \ ומיוחד. ולהלן ההסבר-

.    .בגדי השרד- מוזכרים בתורה  4 פעמים כולם בשמות , ופעמיים בפקודי  ב- לט,א, וגם -מא, . רשי כאן מביא את התרגום שהוא מלשון שימושא= שרד\שירות, והכוונה לבגדי הכהונה.  דטלנ"ת מתחלפים.
.
.     .ולרשי עצמו נראה שהוא מעשי רשת = קלעים, ובתרגום מכונה "סרדין = שרד, ששימשו לכסות את הכלים במסעות.וגם בחזל יש סרדא וכדומה.

  .לרשבם "שעשויין כעין שרד וקליעות = ציורים \שרטוטים ,מקלעות ופיתוחים, ונראה ששרד מלשון שרט - לשרטט\לצייר.

גם לספורנו עניינו ציור = שם של הצבע,  - אך במובן שונה וזל : בגדים שלא היה להם שום תמונה מוגבלת זולתי המצוייר בשרד (בניקוד סגול)  כמספיק לכסות את הכלים". בישעיהו  מד,יג, יתארהו בשרד=בחוט צבעוני. והכוונה ללא ציורים וקישוטים נוספים ,וזה הפוך מהרשבם.
.
אולם לאבע - מכונה שרד=שריד על שם שנעשה משאריות הבדים מהם עשו את היריעות וכו. ובגלל שמהשש לא היו שאריות לא עשו ממנו בגדי שרד.חזקוני והכוה"ק.
. .ויש שפירשו באבע לפי הפירוש הקצר, ששרד - שריד=בגדי נסיעה.מכיון  ששריד ופליט= נמלט = נוסע.

הרמבן מזכיר את האבע שהוא מלשון שריד= יחיד =אחד,  אבל בהסבר שונה- "בעבור היותם מין אחד"רק מתכלת או מארגמן וכדומה. 
. .אך למסקנה הרמבן סובר שהם בגדי הכהונה ונקראים שרד מלשון שריד = יחיד = מיוחד . וז"ל "בגדי השרד ,בגדי היחוד, כלומר בגדים שנתייחד בלבישתם אחד העם,שלא ילבשם רק היחיד בדורו (הכה"ג המיוחד שבעם).
.
יש גם תלות בין הנל , והפירושים למה שימשו בגדי השרד ? לכיסוי במסעות או בגדי הכהונה.

ב.
איך הפך המשרת - למשרד.
.   .איך ממילה שבכל התנך מוזכרת רק פעמיים ונדירה - נהפכה לאחת מהמילים השימושיות ביותר על נגזרויותיה , וזאת בהסתמך על הבנת שרד= כשירות. 
.
.   .כך קיבלנו דירת שרד ומכונית שרד במובן של מפואר \שירות .אבל מה שהפך את המילה לפופולארית היה החידוש  של הלשונאי ב, יהודה "השרד -מקום השרד" = משרד. (...ונוכל עוד לבנות מזה שם משרד, לאמר מקום השרד, והוא יהיה מכוון ממש להמלה האנגלית אופיס .. והוא בית הכתיבה, בית העבודה, בית ה'שרת' ...)  והמשרד על נגזרותיו והטיותיו נשמע ונכתב בתפוצה רחבה ביותר.
.
.        .היו שחלקו עליו - אך הנוהג ניצח וה"משרד" השתלט על מרחבי השפה.

ג. תחרא.
תחרא- מופיע רק פעמיים בתנך והם לעניין המעיל  בשמות כח, לב, וגם לט,כג,
 . ."וְהָיָה פִי רֹאשׁוֹ בְּתוֹכוֹ שָׂפָה יִהְיֶה לְפִיו סָבִיב מַעֲשֵׂה אֹרֵג כְּפִי תַחְרָא יִהְיֶה לּוֹ לֹא יִקָּרֵעַ.".

 .     .המפרשים כולם התקשו בשרשו \משמעותו של התחרא,  – לפי אונקלוס "תחרא" פירושו "שריין", היינו מעיל של שריון.  וזל הרשר"ה  "תחרא" לא נמצא במקום אחר בתנ"ך ולא ברור מאיזה שורש נגזר.ורשי מפרש כמו אונקלוס שהכוונה לשריון "כפום שריין". 
.
.   .ובהואיל משה הסביר שתחרא מתקשר לשריון בשל תחרות [מלשון מריבה - בבן סירא. וכן בחז"ל  "לא קנאה ולא שנאה ולא תחרות" ויקרא רבה ח,] !  ,וז"ל- "מלשון   תחרא – שריון נחשת וברזל שלובשו לא יחת, ויתחר עם כל אדם ויתגר מלחמה בכל הקמים עליו".
         (גם חוקרי הלשון נלאו מלרדת לשרשי השורש, והעלו רעיונות הבל . וזה גם לא תחרות במובן של -מי ינצח, שכן הוא פירוש מחודש).

ד.
אז במסגרת ה"ונהפוך" של חודש אדר-
.     . קיבלנו - שהשרד\סרד שי"א שהוא מעשי רשת בגד מחורר,ולחילופין שאריות בד [חולשה- פחות וזול].
הפך להיות כיום מונח המבטא יוקרה חוזק וחשיבות . רכב שרד , משרדי ממשלה וכדומה.

.   .ואילו התחרא - שבמקור באה לציין אריגה של עמידות חוזק ועוצמה "לא יקרע". הפכה בהשפעת הערבית (תחרים) ובחילופי אותיות א\ה לבגד תחרה,שברירי ופגיע  מחורר, ציור , עדין וקל להיקרע .וגם היא הפכה ממילה נדירה למילה שימושית מאוד.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' מרץ 15, 2024 12:43 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ונהפוך- במובן המחודש של מילים - מפרשת פקודי.

הודעהעל ידי במסתרים » ה' מרץ 03, 2022 9:21 pm

מה לתבן את הבר

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ונהפוך- במובן המחודש של מילים - מפרשת פקודי.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' מרץ 04, 2022 12:36 am

שרד ותחרא - הם שתי המילים האחרונות מתוך רשימת מילים המופיעות בתנך רק בחומש שמות:

להלן חלק מהמילים ברשימה הנ"ל (יחידאיות ושאינן יחידאיות):
אֲבַעְבֻּעֹת*2 ,אַחְלָמָה *2,הָאָסִיף ,גַּבְלוּת*1, יִזַּח*2, טָווּ*2,כַּרְכֹּב*2,מִכְבָּר*6,מַשְׁקוֹף*3,פַּעֲמֹן*7,מְשֻׁלָּבֹת *2,מַסְוֶה *3,פִּיחַ *2,

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ונהפוך- במובן המחודש של מילים - מפרשת פקודי.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' מרץ 04, 2022 8:21 am

מן הראוי היה לדון גם בכובעים:

א. מצנפת 8 פעמים בשמות , 3 בויקרא ןפעם אחת בנך ביחזקאל סהכ 12 פעם.

ב. ומגבעת-(במובן כובע ולא הר קטן) בשמות 3 פעמים ובויקרא פעם אחת סהכ 4 פעמים בתנך.

ג. כובע ! אה, זה כלל אינו מופיע בתורה אלא רק בנך 6 פעמים , תיקון - 8 פעמים כי יש עוד פעמיים "קובע בק'.
לכשיתאפשר בעזהי נדון בכך.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ונהפוך- במובן המחודש של מילים - מפרשת פקודי.

הודעהעל ידי יהודהא » א' מרץ 06, 2022 12:51 am

הרחבה - 2 . כובעים וקובעים . גובה- וגבעות .

. .רבו הדעות והשיטות השונות על צורתן של המגבעת\ מצנפת ולא נדון בהן כאן , אבל מקובל שהמצנפת היתה רצועת בד מלופפת , והיתה נמוכה יותר ושטוחה יותר מהמגבעת -ובוודאי לסוברים שהפתיל האמצעי עבר מעל המצנפת,רשי ועוד . ואז זה תואם למובן הלשוני כדלהלן : מגבעת להדיוט ומצנפת לכה"ג.

הבדלי גובה וצורה

בתוס יומא כה " (ד"ה נוטל) כותבים בשם ריב"א שבלשון התורה יש הבדל בין "מגבעת" ל"מצנפת". המגבעת, שהיא גדולה יותר, הייתה על ראשו של כהן הדיוט ואילו המצנפת, שהיא קטנה יותר, הייתה על ראשו של הכהן הגדול.".

ובאבע שמות כח לז "
ויש אומרים כי מגבעות מגזרת גבעות. כי המצנפת עוטרת הראש ועוטה אותו.
וכן כתוב: צנוף יצנפך צנפה. ועוטך עטה....

והראבד
. .בהשגות הראבד על הרמבם עבודה, כלי המקדש , י',ו', וזל "א"א אני אומר אין מעשהו של זה כמעשהו של זה מצנפת ארוך הרבה וכורך אותו כריכות הרבה ככריכות הישמעאלים אבל מעשה המגבעות כעין הכובעין שלנו חדין מלמעלה והן קצרין".

הגדרות
כובע =בתנך בדכ הוא כיסוי ראש ללוחמים .שורש כ,ב,ע.

קובע = כובע או כוס "קובעת התרעלה" .[ יש גם כפועל - במובן אחר קביעה להחליט בחזל.]

כיפה =כיסוי בצורת חצי כדור בלי שוליים משורש כ,פ,ף, מופיע בחזל,

מצנפת=שורש צ,נ,פ, כובע עשוי מרצועת בד שצונפים\כורכים אותה מסביב לראש."במצנפת בד יצנוף".

מגבעת כיסוי ראש בצורת חרוט=[כובע- חילופי כ\ג]. שרש ג,ב,ע,ואולי קשור גם לגובה חילופי ע\ה.

נ.ב. משפחה לתפארה!
אנו מוצאים קבוצת מילים המבטאים צורה עקומה\מעוגלת, קמורה או קעורה וכוללות את המבטא כב- קב - גב:
כבע, מגבעת, קובע, גב[מים], גבעה, גביע, גבן, גבנון, ובחילופי ב\פ : כף,
כף היד, כפף.[כאפייה]. ואפשר שיש קשר בין המובן לצורתה המעוגלת עם חלל פנימי - של האות כ' .

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ונהפוך- במובן המחודש של מילים - מפרשת פקודי.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' מרץ 07, 2022 12:09 am

מצאתי פירוש מעניין באברבנאל על המילה "שרד" . (לה,ה)
. .וזל - ויותר נכון לפרש שהיו בגדים שעשו לנקות בהם כלי הקודש, כדי שיהיו תמיד נקיים. ומפני זה תמצא תמיד שנזכרו בגדי השרד אחר כלי המשכן, קודם זיכרון בגדי הכוהנים. לפי שהיו מיוחדים לנקותם, ולא היה עניינם כשאר כלי המשכן. ...
ומעניין מי מהקוראים יעלה רעיון שיכול לקשר בין המילה שרד - לנקיון ?

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ונהפוך- במובן המחודש של מילים - מפרשת פקודי.

הודעהעל ידי במסתרים » ב' מרץ 07, 2022 4:21 am

עוד על בגדי השרד viewtopic.php?t=32587

פירוש אברבנאל לנקות אפשר דהיינו שבגדי השרד משרתים לבגדי הכהונה.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ונהפוך- במובן המחודש של מילים - מפרשת פקודי.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' מרץ 07, 2022 8:00 am

במסתרים כתב:עוד על בגדי השרד https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=32587

פירוש אברבנאל לנקות אפשר דהיינו שבגדי השרד משרתים לבגדי הכהונה.

--------------------------------
ישכח על ההפנייה המעשירה ומאירה גוונים נוספים בנושא.
וכן על ההסבר המתקבל על הדעת לאברבנאל, ואפשר שמאן זהו ימצא גם קשר לשוני ישיר בין שרד לנקיון ?

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ונהפוך- במובן המחודש של מילים - מפרשת פקודי.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' מרץ 15, 2024 12:17 am

אסתר ב, ג
וְיַפְקֵ֨ד הַמֶּ֣לֶךְ פְּקִידִים֮
בְּכָל־מְדִינ֣וֹת מַלְכוּתוֹ֒.

נכון - פְּקִידִים֮ ומְפַקֵּ֖ד פקודי ועוד רבים כולם משורש אחד יצאו.

לטוב ולרע. נוכח ונעדר. פרשת פקודי רב משמעי.

א.
השרש פק"ד הוא שרש מיוחד במינו שהוא משמש בלשון הקודש למשמעויות שונות!
וזאת אחת הסיבות שהמדקדקים השתמשו בשרש זה כמשל לכל השרשים (ראה בלחם הביכורים שער ד')

1.
לשון פקידה וזכרון כמו "וה' פקד את שרה"
”כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת פָּקַדְתִּי אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה עֲמָלֵק לְיִשְׂרָאֵל (שמואל א׳ טו, פסוק ב)
”וַיהוָה פָּקַד אֶת שָׂרָה כַּאֲשֶׁר אָמָר; וַיַּעַשׂ יְהוָה לְשָׂרָה כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר“ (בראשית כא, פסוק א)

2.
לשון מנין וספירה כמו "פקודי המשכן" . וכן בפרשת במדבר "תפקדו אותם" .
”וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה, פְּקֹד כָּל בְּכֹר זָכָר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל מִבֶּן חֹדֶשׁ וָמָעְלָה; וְשָׂא אֵת מִסְפַּר שְׁמֹתָם“ (במדבר ג, פסוק מ)

3. לשון חסרון כמו "ולא נפקד ממנו איש".

4.
לשון מינוי כמו "פקודת משמרת". וגם מְפַקֵּ֖ד "ה' צבקות 'מְפַקֵּ֖ד' צבא המלחמה, ישעיה יג,ד. יחידי בתנך

5. לשון ציוי כמו פוקד.
”כֹּה-אָמַר כּוֹרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס, ... אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, וְהוּא פָקַד עָלַי לִבְנוֹת לוֹ בַיִת בִּירוּשָׁלִַם ..“ (דבה"י ב׳ לו, כג)

6.
לשון פיקדון כמו "והשיב וגו' את הפקדון אשר הופקד אתו" (סוף פרשת ויקרא)

7. הֶעֱנִישׁ,
”וּפָקַדְתִּי עַל הַיּוֹשְׁבִים בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, כַּאֲשֶׁר פָּקַדְתִּי עַל יְרוּשָׁלִָם-בַּחֶרֶב, בָּרָעָב וּבַדָּבֶר“ (ירמיהו מד, פסוק יג)

8
, מצוות, דרך פיקודיך הבינני. תהלים קיט.

9. נישואין.
"כל היודע באשתו שהיא יראת שמים ואינו פוקדהּ נקרא חוטא..." ( יבמות, דף ס"ב, ב' )

10. בִּקֵּר.
”וַיְהִי מִיָּמִים בִּימֵי קְצִיר-חִטִּים, וַיִּפְקֹד שִׁמְשׁוֹן אֶת אִשְׁתּוֹ בִּגְדִי עִזִּים...“ (שופטים טו, פסוק א)

ומה המשותף בין כולם ?
תשומת לב לדבר.

ואז אני זוכר אותו ואני גם סופר וגם שם לב כשהוא נחסר מן המנין. וזה כולל גם למנות אותו לתפקיד וגם ומצוות ושפקדו עלינו לקיים . וכן כבפיקדון דבר - פירושו שממנים אותו לשים לב ולשמור עליו .


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים