מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

א+ב.למה אין שמות לדגים ? ואיך הקוף נפוץ בכל העולם.ולאן נעלם הנחש.שמות בע"ח בשמיני.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

א+ב.למה אין שמות לדגים ? ואיך הקוף נפוץ בכל העולם.ולאן נעלם הנחש.שמות בע"ח בשמיני.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' מרץ 25, 2022 1:18 pm

א.
. בתנך  כ 200  [208] שמות שונים של בעח.  אבל לדגים  למרות שמוזכרים בתנך כארבעים פעם אין שמות " לפי שהם מכוסים מעין אדם אין להם שמות " חזקוני ובעל הטורים ,[ אבל תוס חולין סו: כתבו דמ "כל אשר יקרא לו האדם ,יש לרבות אפילו דגים שבים" שקרא להם שמות] . ויא מפני שהם רבים (תוס השלם).והרדק אומר "שאי אפשר היה להוציאם מהמים ולהביאם לאדם שיעניק להם שמות "כי אין חיותם אלא במים..וימותו".
[אינני נכנס כלל לבעיית זיהוי בעה"ח, אלא בשמותיהם בלבד].

השמות שכן נמצאים הם בעיקר של יונקים ועופות וגם דוחי אחד:הצפרדע. 
 ידעו גם ידעו חזל שיש מינים רבים מאוד. שכן בחזל  כתוב שיש 700 מיני דגים ו- 800 מיני חגבים  ולעופות אין מספר (חולין סג,ב).ואכן בהמשך - בשפה שלאחר התנך אנו מוצאים כבר עוד שמות של  387 בעח שונים.

ב.
ונתייחס בעיקר לאלו המוזכרים בפרשת שמיני [ולא רק] וממה שפירשו רבותינו.

1. פרס = ששובר ופורס את הטרף והעצמות עי השלכה מגובה על סלעים. ויא שפורס כנפיו הגדולים , חזקוני.

2. תנשמת בעופות - תנשמת = ישתומם כל הרואה אותה ,חזקוני. או עש נשימתיה הכבדות שנשימותיה עזות ומרעישות. ולת"י - היא הסלמנדרא. [תנשמת בשרצים= אשותא באונקלוס, אישות בחזל,נקראים כיום: חולד או חפרפרת.]
3. רחם- שמרחם על בניו , חולין סג, ב, או שמביאה רחמים לעולם". ולרסג הרחם= עוף הרכם בערבית ,שדומה לנשר. באונקלוס רחם= ירקרקא . ובחולין סג ברשי- שרחם הוא שרקרק - ע"ש הקול שמשמיע .

4. עזניה. לפי חזקוני עזניה על שם עזותה ועקשותה לעוף מרחקים גדולים. לרסג עזניה היא חיה שאינה קיימת כך להבנת האבע. ולפי האבע עצמו העזנייה =עקב.
5. דאה = שדואה באויר. איה = שחיה באיי הים, באבע וחזקוני. והראה כוללת את שני המינים .וזה מתאים לדברי חזל בחולין שאיה ודיה זהים.
ולרי גנאח זוהי אותה חייה באותו שם "דאייה" אלא שדרך אותיות יהו"א שלעיתים נשמטות: (ד)א(י)ה ד(א)יה.

6. נשר= שמשיר נוצותיו. או לאבע שרואה רחוק "מן אשורנו".
7. עורב = ערב = שצבעו שחור- חזקוני.ויא בנוסף, עורב מלשון תערובת. לפי שיש לו סימני טהרה וסימני טומאה.
8. שלך = ששולה דגים מהים-ברשי. ולאבע השלכה=שמתאכזר ומשליך ילדיו.

9. תחמס = לאבע שחומס וגוזל מזון מאחרים.או או שטורף את האחרים.

10. שחף= אין במפרשים .וחדשים מנסים למצוא כאן: שגורם למחלת השחפת.ויא לשון חוף שנמצא בסמוך לחוף.
11.נץ =ע"ש ריבוי נוצותיו - חזקוני. ולבעה"ט שמנצח- שאר העופות ותופשם.

12. חולד(חולדה) 'חלד' פירושו הארץ והאדמה, ובתהילים מט,ב "האזינו כל יושבי חלד =הארץ ,שהיא חלודה וישנה. וחיה זו חופרת מחילות מתחת לאדמה . ושערי חולדה על שום מה ?. על שום שעוברים בה במחילות ואחכ עולים במדרגות אל הר הבית, "כחולדה הנמצאת בעיקר הבית" (רא"ש למידות א, ג).

13. כוס = מכוסה מאנשים, שחי ומסתתר בחורבות.
14. ינשוף= שמעופף ופעיל בנשף בערב. וגם על שם הנשיפות שמשמיע בשעת רוגזה.

15. קאת = הקאה, שמקיא את מאכלו.
16. אנפה= רוגז. שממהרת לרגוז.חולין סג.

17. עטלף= לאבע שם עצם שמורכב מארבע אותיות. ובחזקוני שעט ועפ והל' = בלילה. ויא על שם שמתעטף בכנפיו, שמכסה עצמו להתגונן. ובת"י עטלף = ערפד.
18. ארבה =ריבוי ,שבאים בלהקות. או שמולידים ומתרבים מאוד. האבן עזרא (שמות, י ד'): "ארבה שם מין. אולי נקרא כן בעבור שהוא יותר רב מהמינים האחרים.

19. לטאה = ת"י שממית ,ורלבג פירש: עכביש.= שְׂמָמִית בלשון התורה.ויא לפי שממית והורג חרקים הנופלים ברשתו,או מלשון שומם, ולפי שטווה קוריו בעיקר במקומות שוממים.
20. עכבר = יא מלשון בר או בור : עכב-בר (מזון) שאוגר מזון , עכב-בור. מעכב לעצמו מזון אחרים, שחוטף ונוטל לבור מחבואו.

21. חרגול
[שמנתר] לחזקוני-מלשון מתחרה - ברגלו כדי לנתר. ולאבע חרג (ב)רגלו דהיינו חיגר- פיסח ברגליו.ובצפנת פענח פירש חר- גול, שמגלגל עצמו לחורים.
22. מרבה רגליים= נדל , כך בת.יונתן.
23. שפן = באונקלוס =טפזא שמקפץ ולרקוד. החלפת השפן בארנבת - באירופה אין שפנים ואנשי אירופה זיהו את השפן המקראי כארנבת המצויה באירופה וכך אפשר למצוא עד היום שימוש במילה שפן כשהכוונה לארנבת.(באיורי הזמר 'השפן הקטן' ועוד בדכ היו מציירים ארנבת).

24. נאקה = קיפוד לרשי. וגם לת,י-קיפוד וע"ש שיונקת מנחש "מינקת חיוויא". ולפי אהבת יונתן נאקה מלשון צעקה שזועקת מהחורים בשדות.[יש גם נאקה=מינקת, נקבת הגמל].
25. חגב= מלשון עגב, שמנתר בעגבותיו וכרעיו -בחזקוני. ( ויש שמנסים לחדש ולומר מחגג=רוקד ומקפץ. או מגובה- שלוקח וגובה מזון כמס).
26. ארנבת = אין במפרשים.וחדשים מנסים אולי מלשון ש"נוברת "כל היום בחילופי אותיות. או "ארה-קללה +ניב" מניב תוצרת.

27. גחון=אונקלוס על מעוהי = הבטן המעיים, אונקלוס. רק פעמיים בתנך , השני בבראשית על גחונך תלך.. אין לו אח האבע,
28. מעלה גרה= גרון מעלה ומגרגר בגרון.או שניגר נוזל .בחזקוני.
29. לנתר= לקפוץ אונקלוס. בדוגמת "ויתר גויים הקפיצם והגלם ממקומם"(חבקוק ג,ו),והוא משרש נ,ת,ר -פועל עומד.
ולאבע משורש נ,ת,ר פועל יוצא שהתיר ופתח את הקשר שלהם למקומם והגלה אותם. לשני הפירושים נתר = שינוי מקום.

ושמות מחוץ לפרשה -
יש מהן אונומטופאיות דהיינו- השם על פי צליל הקול:
30. אוח- קולו או הו.  תור - תורר תורר.  צרצר- צרר צרר.

ועוד שמות מעניינים -
31. אין פילים בתנך, אבל יש שנהבים - שן הבים.(י"א הב הוא פיל במצרית).
32. קוף: משום תכונתו לחקות הפך שמו להיות כינוי לחקיין.
ויא שמכאן מקור המילה "קופי" באנגלית שפירושו "להעתיק", לחקות. מבלי שייזכר שורשו העברי.

יש עוד חומר מעניין בנושא ואי"ה - אביא חלק ב.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב א' מרץ 27, 2022 2:50 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: למה אין שמות לדגים ? ואיך הקוף נפוץ בכל העולם.שמות בע"ח בשמיני.

הודעהעל ידי יהודהא » א' מרץ 27, 2022 12:28 am

u]לגבי סעיף א[/u]
את המספר 208 בעח המוזכרים בתנך לקחתי מר,רוזנטל. אולם בבדיקה שטחית שעשיתי המספר נראה לי מוגזם ! ואכן באינצלופ' החי והצומח יש מספרים אחרים כדלהלן:
סהכ המינים בתנך כ 120. מהם יונקים 40 . עופות 38. זוחלים 13. דוחי 1. שרצים וחרקים 27.
. . מתוך ה 120 בעהח , בפרשתינו "שמיני", יש מהם כשליש כ 40 מיני בעח. הכוללים 19 עופות שהם מחצית ממיני העופות בתנך .

.במדריך לזוחלים של פ,אמיתי ובוסקילה -כתבו שיש 160 שמות בעח בתנך.ועכ יש בפרשת שמיני רבע מכלל השמות.
לפי הנל - מזוהים 10\5 בעהח הכשרים, שור,עז, כבש,אייל וצבי.ואילו לגבי יחמור ואקו ודישון ותאו וזמר הדעות חלוקות.
וכך מפורש באבן עזרא על הפסוק המפרט את שבע החיות הערה קצרה "אייל וצבי ידועים והחמשה האחרים צריכים לקבלה".

בויקי ספרתי כ 140 בעח שבתנך. וכנל יש המונים שמות כפולים,או זכר נקבה וצעיר לחוד, או מחודשים לפי החוקרים, לדוגמא ראם, רם, רים \ קיפוז ?\רכש ?\ בעירכם ? אי שלרשי = חתול \אחשתרן ועד אחרים . שור\ פרה\ עגל. גמל ונאקה. וכל אלה משנים את המספר הסופי.

לסעיף 23
. לא רק לגבי השפן התקבעה הטעות , אא תופעה דומה היתה גם עם הצבי שאינו חי בארופה, ולכן בתרגומים ובפירושים הם תורגמו לאייל..
. .ועוד - הביטוי ימי חרפי" שבספר איוב שכוונתו ימיהנעורים והצמיחה. לא הובן נכון שכן באירופה החורף הם סמל של קיפאון תשישות ומוות,[ הצמחים עירומים בשלכת ובעח החיים מסתתרים ובתרדמת חורף].
בביאור המילות- למלבים איוב כט,ה.
"בימי חרפי". כינוי לימי הנערות מלשון ארמי הא בחרפי הא באפלי, ויל"פ על רתיחת הדם והתעצמותו בעת הנערות,

ואיך אפשר לומר על נהרות אירופה "אחי בגדו כמו נחל" שמתאימים לנחלי האכזב של המדבריות שבשטחי ארץ ישראל !
ועדיין לא אמרנו כלום על שיר השירים שכולו מלא במשלים ודימויים מהנוף הצמחייה ובעהח שבארץ ישראל.

לסעיף 11 ,9-
תחמס ת,י חטופיתא. רדק.
נץ יא מלשון ניצים שלוחם עם שאר העופות.או מלשון נצנץ -שיש בן נצנוץ במעופו ובכנפיו. כוס באונקלוס וקדיא -שעיניו לפניו
כשל אדם.

לסעיף 30 -אמר רב ביבי בר אביי והוא דיתיב אמידי ועביד שרקרק חולין סג רשי שם )כשהוא מצפצף נשמע קולו כאומר שרקרק. וראינו שכבר חזל הסבירו שמות כתוצאה מהקולות שהם משמיעים.

33. חסידה -
באדרת אליהו בפ' ראה"מנהג החסידה טובלת אחר שמושה. ובמושב זקנים - שטובלת לאחר ניאוף - שלא יריח בה בעלה.
והשך - הטעם שאסרה תורה חסידה,הכוונה על חסיד שוטה דחזי אשה טובעת ואינו מציל שאסור להסתכל וכו.

34. דוכיפת -
. .הפירוש הידוע וברשי שכרבלתו כפולה. וברלבג דו כיפא, שעושה מהסלע שניים - שמבקעתו. דו =שניים, כיפי= סלעים . וזה בהסתמך על המסופר על שלמה המלך עם השמיר בגיטין. וכן באונקלוס ,נגר טורא, וברשי מסביר על שם מעשיו.
ולפי הרלבג לפי מעשיו - לא רק בארמית אלא גם בלה"ק.

35. פרק יא ,כז, הולך על כפיו .
רשי כלב דוב חתול וכו, ובתו"כ "זה הקוף" . ומסביר המלבים מנין שכך ? שכף סתם הכוונה לכפות הידיים
"שמשפחת הקופים כפי שגדרו חכמי הטבע הם בעלי 4 ידיים, כי יכולים הם לאחוז כל דבר בידיהם וברגליהם- כבידיהם אשר לפנים וכו".

36. הצב -
. פירש רשי שדומה לצפרדע. וקשה לנו להבין איך מה שנקרא בימינו צב במה ידמה לצפרדע ? והרלבג שהוא אורא"ן בלעז והבינו מלשון צבה = נפיחות, "שמתנפח בעת כעסו עד שיבקע וימות. ותיב"ע חרדונא אולי הכוונה למה שמכונה היום חרדון צבף שהיא לטאה שאורכה כ 75 ס"מעם זנב ארוך ומכוסה בקשקשים חיה במדבר ובאיזור ים המלח.

37. אבל למה ? למה ?
. .והחומט והתנשמת. הזכיר שמונה שרצים ואמר בהם אלה הטמאים לכם, והנחש אינו בכללם. ויש לתמוה בזה כי ראוי היה בודאי שיהיה הנחש טמא ומטמא, כי הוא שורש הטומאה והזוהמא כידוע מן הנחש הקדמוני, ואם כן למה לא הכניסו הכתוב בכלל השרצים הטמאים.
. ..אבל הענין הוא מכללי דרכי התורה שכל נתיבותיה שלום שלא רצתה לטמא הנחש במגעו שאם כן היה אדם נמנע מלהרגו כדי שלא יטמא. ומזה הזכיר כל הולך על גחון שהוא הנחש, והולך על ארבע שהוא עקרב, ומרבה רגלים והוא ששמו נדל, מפני שהן בריות מזיקות לבני אדם בארס שלהם ויש בהם מחליאות ויש בהם ממיתות, והזכיר בהם לא תאכלום כי שקץ הם, לא אסר כי אם האכילה אבל טהר את המגע, משא"כ בשמונה שרצים שאין להם ארס כלל.
.ויא שבנחש הרוע והטומאה היא בנפשו - ולכן אחר שמת פקעה טומאתו. משכ שאר החיות הטמאות טומאתם בגופם ומטמאים אחר מותם.

38. ובהכללה-
בהמות וחיות טמאות או טהורות נבלתם מטמאות. והכשרות שנשחטו אינן מטמאות .
העופות נבלתם אינן מטמאות להוציא נבלת עוף טהור ורק בבית הבליעה.
הדגים וכל חיות הים נבלתם אינם מטמאות .
השרצים כולם אין נבלתם אינם מטמאות ,ורק השמונה שרצים נבלתם מטמאות.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: א+ב.למה אין שמות לדגים ? ואיך הקוף נפוץ בכל העולם.ולאן נעלם הנחש.שמות בע"ח בשמיני.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' מרץ 28, 2022 5:31 pm

. .בספר של י, פליקס שההדירו הרבנים דבורקס " חי וצומח בתורה" נמצאת חלוקה ורשימה בחלוקה שונה ולהלן תמציתה:

יונקים-
יונקים כשרים : איל,אקו, בקר, דישון,זמר,יחמור, כבש ,עז, צבי, ראם, תאו=תוא.
יונקים טמאים-
א, מפריס ואינו מ- גרה- חזיר, ובהמות= לפי המדרש חזיר של יאור =היפופוטם.
ב. מ-גרה,ולא מפריס: הגמל,

עופות-
עופות כשרים: יונה, קורא, חגלה, שכוי, צפור, דרור,תוכיים(טווס) ,ברבורים ואבוסים. סהכ 9.
עופות שאינם כשרים:
. .דורסי לילה: אוח,בת יענה,ינשוף,כוס,לילית,קאת, קיפוז,שלך,שעיר, תנים ותנשמת. ועטלף(יונק שעף) =12.
. .דורסי יום:איה, ראה, דיה, דאה, נץ, עיט ותחמס.=6.
. .אוכלי נבלות:נשר,עונייה,פרס ורחם.=4.
. .עופות מים \ביצה: אנפה ,חסידה, עגור,שחף.=4.
. .אחרים: דוכיפת,יען,סיס ועורב =4.
. .סהכ עופות 30.
.
זוחלים-
זוחלים ודו חיים: רק הצפרדע מהדו חיים =1.
זוחלים: אנקה,(=שממית), חומט, כוח, לטאה, צב, תנשמת וגם תנין. סהכ 7.
נחשים: אפעה, פתן, צפעוני, שפיפון,שרף.=5. ואולי גם נחש בריח ונחש עקלתון.ואז יש 7.
. .סהכ 13 \15.

דגים-
. .ככלל אין שמות. אבל מוצאים אנו לוויתן ותנינים [ולעיתים גם תנין הכוונה ללוויתן] ונראה שבתורה נחשבים
כל שרצי וחיות הים= דגים. למרות שכיום בזואולוגייה הנל הם יונקים \זוחלים. כך גם פנינה ואלמוגים -אפשר שנכללו בדגים. =4 או 0. כך גם העטלף שהוא יונק שעף - ונחשב בעופות.
בישעיהו כז,א , "התנין אשר בים". ובתהילים עד,יד, שם אניות יהלכון לויתן זה יצרת".

חסרי חוליות-
חסרי חוליות : כשרים רק 4 מהחגבניים- ארבה, חרגול, סלעם, וחגב.
וזה מתוך כמליון מיני חרקים = 75% ממיני בעהח בעולם..

שמות חרקים טמאים:
תולעת [שני], דבורה, זבוב,כינים, נמלה, סס, ערוב, פרעוש, צרעה, רימה, תולעת,

פרוקי רגליים: מרבה רגליים עכביש,עכשוב ועקרב, =4.

חסרי חוליות אחרים-
שבלול. חלזונות. תכלת, ארגמן,[אם הם שמות מיני חלזונות]. שחלת, עלוקה,,פנינה ואלמוגים.

ונתנו ידידים
הודעות: 1151
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: א+ב.למה אין שמות לדגים ? ואיך הקוף נפוץ בכל העולם.ולאן נעלם הנחש.שמות בע"ח בשמיני.

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' מרץ 28, 2022 11:06 pm

יהודהא כתב:.
עופות-
עופות כשרים: יונה, קורא, חגלה, שכוי, צפור, דרור,תוכיים(טווס) ,ברבורים ואבוסים. סהכ 9.
עופות שאינם כשרים:
. .דורסי לילה: אוח,בת יענה,ינשוף,כוס,לילית,קאת, קיפוז,שלך,שעיר, תנים ותנשמת. ועטלף(יונק שעף) =12.
. .דורסי יום:איה, ראה, דיה, דאה, נץ, עיט ותחמס.=6.
. .אוכלי נבלות:נשר,עונייה,פרס ורחם.=4.
. .עופות מים \ביצה: אנפה ,חסידה, עגור,שחף.=4.
. .אחרים: דוכיפת,יען,סיס ועורב =4.
. .סהכ עופות 30.
.

מה כונתך במספרים האלו?
שכחת תרנגול
ובחז"ל שמנה הפחותים דהיינו שיש יותר עופות כשרים מאשר לא כשרים ואתה אומר הפוך?

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: א+ב.למה אין שמות לדגים ? ואיך הקוף נפוץ בכל העולם.ולאן נעלם הנחש.שמות בע"ח בשמיני.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' מרץ 28, 2022 11:26 pm

ונתנו ידידים כתב:
יהודהא כתב:.
עופות-
עופות כשרים: יונה, קורא, חגלה, שכוי, צפור, דרור,תוכיים(טווס) ,ברבורים ואבוסים. סהכ 9.
עופות שאינם כשרים:
. --------------
.

מה כונתך במספרים האלו?
שכחת תרנגול
ובחז"ל שמנה הפחותים דהיינו שיש יותר עופות כשרים מאשר לא כשרים ואתה אומר הפוך?


תשובה:
בניחותא -לעיל מספר "שמות" העופות הכשרים המוזכרים בתנך, ולא מספרם !
ו "תרנגול" בתנך שלי לא כתוב , ומה אצלך ?
שכוי - אכן כתוב אצלי ואצלך, ודומני שהיינו הך - לא כך ?
ממ תודה

מענה איש
הודעות: 1024
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: א+ב.למה אין שמות לדגים ? ואיך הקוף נפוץ בכל העולם.ולאן נעלם הנחש.שמות בע"ח בשמיני.

הודעהעל ידי מענה איש » ב' מרץ 28, 2022 11:41 pm

דברים נעימים ונפלאים מבחינת התוכן.

במחכ''ת אם אפשר להקפיד על פיסוק תקני.
לדוגמא..
פסיק בין שתי רווחים
מקף צמוד לאות השניה
סימן שאלה לא צמוד

ובכך תהיה תורה מפוארה בכלי מפואר

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: א+ב.למה אין שמות לדגים ? ואיך הקוף נפוץ בכל העולם.ולאן נעלם הנחש.שמות בע"ח בשמיני.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' מרץ 29, 2022 12:50 am

מענה איש כתב:דברים נעימים ונפלאים מבחינת התוכן.

במחכ''ת אם אפשר להקפיד על פיסוק תקני.
לדוגמא..
פסיק בין שתי רווחים
מקף צמוד לאות השניה
סימן שאלה לא צמוד

ובכך תהיה תורה מפוארה בכלי מפואר


א. תודה

ב. אודה ואבוש-
כבר העירו לי על כך- אבל
לא מזלזול בקוראים החשובים הדברים אינם כתיקונם.
ולא בשל עצלות התבשיל קשה לאכילה.
הרגל וגם אם אינו ראוי קשה מאוד לשנותו .
מתנצל ומקווה לאורך רוח על משוגותי.
יהודהא

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: א+ב.למה אין שמות לדגים ? ואיך הקוף נפוץ בכל העולם.ולאן נעלם הנחש.שמות בע"ח בשמיני.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' אפריל 03, 2024 3:08 pm

שמיני תשפד.
מה המשותף לאדם נוח ומשה ?
וכמה פעמים נאספו כל החיות או מיני החיות שבעולם למקום אחד ?

שתיים ואולי שלוש:
1.כאשר השם הביא את כל מיני בעלי החיים לאדם לקרוא להם שמות.
2. בתיבת נוח, כמעט כולם . שהרי הדגים לא נאלצו למחסה בתיבה.
אולם מצד שני אלו שנכנסו לתיבה היו כולם, והשאר ממיניהם כולם הושמדו.
3.בפרשתינו שמיני יא,ב. מכל המינים כולל מהחי במים באו למשה שיציגם לישראל.

וכך במפורש ברשי על אתר:
"את החיה – מלמד שהיה משה אוחז בחיה ומראה אותה לישראל: זו תאכלו, וזו לא תאכלו.
את זה תאכלו וגומ׳ (ויקרא י״א:ט׳) – אף בשרצי המים אוחז מכל מין ומין ומראה להם,
וכן בעוף: את אלה תשקצו (ויקרא י״א:י״ג),
וכן בשרצים: זה להם הטמא (ויקרא י״א:כ״ט)."

כמו"כ על מהות מטרת וגדרי הטומאה לפי השיטות השונות בראשונים,
ראה כאן-
viewtopic.php?f=46&t=59202&hilit=%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%99


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים