.....
.כי הקב״ה בוחר ביותר בקטנים,-
וכל אדם שיש בו צד קטנות אז ביותר הקב״ה מגביהו לשיתו לאלפי רבבה כמ״ש (דברים ז׳:ז׳) לא מרבכם מכל העמים חשק ה׳ בכם וגו׳ כי אתם המעט. וכתיב (ישעיהו ס׳:כ״ב) הקטן יהיה לאלף והצעיר לגוי עצום.
לשון ב.פורסם בעבר
והועתק לכאן : מעניין לעניין באותו עניין.
עניני לשון בפרשת ויחי,
מי עבר מישיבה אירופאית =לישיבה מזרחית ? טיפחא או תביר .
ואיך הגע אייל הצפון לפרשתינו .
והפעם לשון בפרשת ויחי, אך רבים הם והפעם נתייחס לחלקם בלבד.
אשר כריתי לי מהפרשה,,,,,,,
א. מי עבר מישיבה אירפאית -(אדום) לישיבה מזרחית(ישמעלית) ?
ב. מי מתאר שליחת דואר עי אייל הצפון. שמגדלים בדרום - ואז קושרים כתב בשורה בקרניה.והא תרוץ מהר למעונה (צפון) .ותבשר הבשורות. !
ג, ולמה שן ביחיד - הופך ברבים לשיניים ,ולא לשינים ?
ד, טיפחא או תביר ?
ה. מי עלה - וממה עלה ?
ו. מכירותיהם , חקר שורשים.
ז. השכלה והסכלה.
ח. מאיפוה זה הגיע - בי"ה שמ"ו.
ט.רב תודות !
י. התאנים שחנטו.
תשובותא, יעקב אבינו ! נ. לג. אבע "יאסף רגליו אל המטה - כי בתחילה ישב על המטה ורגליו תלויות, כמנהג ארץ אדום היום. ולא כן מיטות הישמעאלים",
תשובה ב , אז זה מה
שהרמבן כותב על " נפתלי איילה שלוחה.
נפתלי אילה שלוחה" - מנהג במושלי ארץ לשלוח זה לזה האילים וכך הענין כי האילות שנולדו בארץ מלך הצפון יגדלו אותן בהיכלי מלך הנגב ו
יקשרו כתב הבשורה בקרניה והיא תרוץ מהר ותשוב למעונה ויתבשרו בהן וזה טעם אמרי שפר כלומר אילה שלוחה מבשר בשורות טובות .
..והענין הזה ידוע והוא מוזכר בירושלמי במסכת שביעית (פ"ט ה"ב) אמרו אין אזלין לון חזרין ואי בעית למבדקיה אייתו טביין וישלחון לארע רחיקא בסוף אינון חזרין עבד כן ואייתי טביין וחפי קרניהון בכסף ושלחון לאפריקי ובסוף תלת עשרה שנין חזרון לאתריהון שהתירום לאחר י"ג שנה ומיד חזרו .
. .והמשל כי נפתלי שבע רצון ומלא כל טוב וממנו תבא בשורה לכל ישראל כי עשתה ארצו פירות לשבעה כמו שהזכירו רבותינו בפירות גנוסר (תנחומא ויחי יג)
תשובה ג,
ולזה אומרים שן- שיניים. ולא שינין. ? כי הסיומת - ים היא סימן זוגי. "לבן שניים — שם התואר. ונקראו שניים על שם מערכות שניים, בעבור היותם שתי מערכות." שניים. למעלה/ למטה.אבע מט,יב,
תשובה ד.
מטרף בני עלית* מי עלה? ממה עלה?
* ומי רצה לטרוף - את מי?
* היכן מפסיקים ? מטרף בני \ עלית ? ואולי מטרף \ בני עלית ? או בלי הפסק כלל ?
רבו הפירושים-בפשט, ( ועוד יותר בדרש- ולא נידרש לכך) ואבוא רק בקצירת האומר :( מט, ט,)
1. יהודה עלה -מהחשד , שיהודה ,הוא שטרף = הרג את יוסף ותמר בני עלית,
במטרף - יש טיפחא - מפסיק ! מטרף\ בני עלית. רשי
2. יהודה עלה הסתלק מהעצה להרגהו ,אלא,....אלא לכו ונשליכוהו לבור . ובכך יוסף ניצל.( אמרי שפר)
3, מטרף בני \ עלית, מהרג בני= יוסף ,שרצו אחיו להורגו, יהודה עלה. ואז מטרף בתביר משרת ( ולא טיפחא), דעת שכל טוב,
4, לספורנו :הכול מחובר -מטרף בני עלית ,הכול על יוסף ,שניצל מהאריה= מיהודה, שאז כרע רבץ = בלתי מזיק ולא ציווה להרגך.
5, מטרף\בני עלית .עי שטרפת [יהודה=דוד ]את גוליית נתעלית [גדלת !] לשר צבא ולמלך, הרלבג.
ואלו רק חלק מהפירושים. וזה תלוי אם\והיכן שמים את הפסיק.
1. מטרף \ בני עלית 2. מטרף בני. \ עלית. 3, , מטרף בני עליתתשובה ה,
חקר שורשים.כלי חמס- מכירותיהם... מט,ה, עשרה מי יודע ?
* מה זה.. ? *ועל מה זה ? * קבלו מבחר מהפירושים ...תבחרו!
1 ,
כלי זיין -ביוונית רשי,
2, מכורותיהם =
מגוריהם, כף מחליף לג' - מגוריהם,דהיינו שבגדו במקום מגוריהם ולחמו בהם,( אונקלוס).
3, מכורותיהם = מגורותיהם, אבל פירושו שונה : "ימי חייהם=
אורח חייהם, "כלשון ימי מגורי, כי בם יחיו ויזונו", רמבן.
4, משורש =
הכרה,שהכרתם זה לזה,,,חמסנים יוצאים מתןך עצתם,, " כלי חמס היו
אחוותם" רשבם וחזקוני.
5, משורש
הכרה ,כנל, זה מה שהם
מכירים כלי זיין,ולא אתים ומחרישות לעבודת האדמה (שכל טוב),
6, הכרה, החמס
ניכר על פניהם,פירוש שאבע - דוחה.
7, מכורותיהם=
מגרותיהם, מגירות ! שאפילו המגירות = כלי נגרות, הופכים הם לנשק להרוג אנשים ! רלבג.
8, , מכורותיהם -מלשון
מכירה, ממה שמכרו א
ת יוסף,,חמס מכרוהו על מה שלא נתחייב בדין (,האוהח).
9, ,מכורותיהם -מלשון
נכלים, : ובליבם כלי חמס מצאו בית ומושב תמידי,,,מלבים
10, מלשון
מכירה- שמכרו
עצמן לחמס( אולי במובן התמכרו) אבע .
11, מלשון
קנייה = (חפרו לעצמם) שזה הפך לקניינם, כמו תכרו מאיתם בדברים ב, ו, אבע
אז מה קיבלנו : אם במילון יש לשורש מ,כ,ר, שלושה מובנים:מכירה הכרה וחפירה,
הרי לפי המפרשים דלעיל יש כאן :
מ,כ,ר, במובנים של:מכירה הכרה, וחפירה, ובנוסף -מגירות, נכלים,קנייה, וגם יוונית= נשקועוד במיקום הפסיק וביאור מילים.
[b][u]ו.[/u][/b]
* יש להוסיף , שגם ב-
שמעון ולוי אחים כלי חמס מכירותיהם-יש לנו את עניין מיקום הפסיק והרווח ,בין המילים :
א, שכן לכול ההסברים
הפסיק הוא אחרי המילה
אחים: כך: -שמעון ולוי אחים \ כלי חמס מכירותיהם-.
ב, אולם לפי מפרשים באונקלוס: אחין גברין גוברין,,, הכוונה ששמעון ולוי נקראים - כלי חמס,כי לא צדקו לא בשכם, ולא במכירת יוסף.
ןלכן יש לה
פסיק אחרי המילה
חמס , כך : שמעון ולוי אחים כלי חמס \ מכירותיהם, (ביאורי אונקלוס).
ז.השכלה- והסכלה.
שכל או סכל. חכם= ישר, או טיפש = עקום ?
1. בראשית מח,יד, "שיכל את ידיו כי מנשה הבכור", וברשי כתרגומו אחכמין ..השכיל את ידיו.=
חכמה ושכל.
2. אבל הרשבם אומר " כמו שכל
בשין שמאלית [סכלות] שהוא לשון אדם מעוקם ונפתל,= כאילו
סכל !
וזה כפל משמעות -לסכל להפר עצתו, שכך בשמואל ב טו לא - כתוב -
—" ודוד הגיד לאמר אחיתפל בקשרים עם אבשלום ויאמר דוד סכל נא את עצת אחיתפל .".
וברשי שם :
סכל - קלקל כמו (קוהלת י יד) הסכל ירבה דברים.
ח.מאיוה זה הגיע:
בי"ה שמ"ו-" ומה הקשר לפרשה ? תשובה - לו הייתם סופרים כי אז ידעתם.
ב- ראשית, י-הודה, ה-באים, ש-מר לך, מ-ה טובו, ו-אעידה,
בס"ת כל המילים הנל
חייבות להיכתב בראש העמוד. ובפרשתינו המילה "יהודה" בראשית מט,ט.
ט,רב תודות !"יהודה אתה יודוך אחיך"בראשית מט,ח, באיזה מובן - יודוך-?
מלשון ישבחוך, או הודאה היינו מתוודה ,או תודה, ,ואפשר גם מלשון הוד או יהודי,
ואולי בכלל מלשון יאדונוך ?
1. נשמע קצת מוזר- אבל זה מה שפירשו הרסג והראבם יודוך=יאדונוך= יעשו אותך אדון עליהם.
2. נכון לחזקוני ור מיוחס הכוונה לפירוש העולה בראש ראשונה ,יודוך= ישבחוך ויכבדוך.
3. ולרשבם -יהודוך מלשון הוד, שאחיך יתנו לך הוד מלכות. ולכן כתוב בהמשך "ישתחוו לך..
4. והרדק פירש- יודוך שאחיך יודו כי לך המלוכה ללא עוררין ,דהיינו מלשון הודאה והכרה.
5. במדרש- כל ישראל נקראים יהודה על שמך, וכך גם בתר, יונתן. הודית על מעשי תמר,בגין כך יודוך אחיך ויקראו יהודים על שמך.
י. התאנים שחנטו.שמנים וסממנים אבקה ומשחה -כל אלו שימשו לצרכי החניטה.
אבל מה פרוש המילה חניטה ? כולם מסמיכים לכאן את הפסוק משהש ב,יג, "התאנה חנטה פגיה".
אבל במה הם שווים לפגה ? מכאן נחלקות הדעות:
1. לאבע מלשון
אבק-[סממנים] שמפזרים על הגופה שלא ירקיב ,ונקרא "חניטה" כשם שהאבקנים בפגה שמפזרים את הפולן.
2.לחזקוני -שסכין את המת
בשמן שהופק מצמח שעדיין לא הביא שליש,שמחליק ומשמר .בדומה לשמן מאנפקינון שהם זיתים שעדיין לא הביאו שליש.
3. מלשון המתקה ,כך לדבעה"ת ,שכדי שלא יסרח השליכו בתוכו סממנין מתוקים להריח ריח טוב,ודומה לו התאנה חנטה פגיה=
המתיקה פירותיה.
ויאסוך רגליו אל המיטה .. מוצג מהמוזיאון היהודי בבודפסט.
המשפחה מסביב למיטת האב העומד למות.
- ויאסוף יעקב רגליו.jpg (132.11 KiB) נצפה 468 פעמים