מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרשת שופטים - פן ימות במלחמה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עושה חדשות
הודעות: 9441
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פרשת שופטים - פן ימות במלחמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 08, 2019 11:51 pm

ראיתי נידון מענין אצל הגרח"ק שליט"א,
(על הראיה מסוכה יל"ד, אבל לכאו' פשיטא כך מסברא שאם נפל הבית או גרש את האשה אינו חוזר).
מצו"ב. אשמח להוספות.

טעמא דקרא להגרח''ק - בנה בית ומכרו.png
טעמא דקרא להגרח''ק - בנה בית ומכרו.png (33.36 KiB) נצפה 702 פעמים

ביקורת תהיה
הודעות: 2152
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: פרשת שופטים - פן ימות במלחמה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' ספטמבר 09, 2019 1:09 am

עושה חדשות כתב:אירש ולקחה, בנה וחנכו, נטע וחללו, אינו יוצא כל השנה מביתו כלל. מה פשר הדין הזה, והאם יש ל'שנה ראשונה' בבית משמעות נוספת מלבד הפטור מהמלחמה?
מתוך פרטי המצוות שמונה הרמב"ם בראש הלכות מלכים ומלחמותיהם:
לִהְיוֹת מְאָרֵס וּבוֹנֶה בִּנְיָן וְנוֹטֵעַ כֶּרֶם שְׂמֵחִים בְּקִנְיָנָם שָׁנָה תְּמִימָה, וּמַחֲזִירִין אוֹתָן מִן הַמִּלְחָמָה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2152
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: פרשת שופטים - פן ימות במלחמה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' ספטמבר 09, 2019 1:32 am

תוך כדי דיבור כתב:מה הטעם שפטרה תורה ממלחמת הרשות כל מי שבנה בית ולא חנכו ונטע כרם ולא חיללו ואירס אשה ולא לקחה?
משנה בפרק משוח מלחמה: רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר, 'הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב' זֶהוּ הַמִּתְיָרֵא מִן הָעֲבֵרוֹת שֶׁבְּיָדוֹ, לְפִיכָךְ תָּלְתָה לוֹ הַתּוֹרָה אֶת כָּל אֵלּוּ שֶׁיַּחֲזֹר בִּגְלָלָן.
רש"י: לְפִיכָךְ - שֶׁ'הַיָּרֵא' זֶהוּ הַיָּרֵא מֵעֲבֵרוֹת, תָּלְתָה הַתּוֹרָה בָּנָה וְנָטַע וְאֵרַס לַחֲזֹר בִּגְלָלָן, כְּדֵי שֶׁיִּתְלֶה בְּכָךְ הַחֲזָרָה וְלֹא יִתְבַּיֵּשׁ לוֹמַר מֵעֲבֵרוֹת שֶׁבְּיָדוֹ הוּא יָרֵא וְחוֹזֵר:

דרומי
הודעות: 6583
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פרשת שופטים - פן ימות במלחמה

הודעהעל ידי דרומי » ב' ספטמבר 09, 2019 10:02 am

ןהביאו רש"י עה"ת, אך גם דעת רע"ק החולק. ועיין גם כאן
קבצים מצורפים
עומק הפשט - שופטים (חלק ט).pdf
(164.98 KiB) הורד 59 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 9441
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פרשת שופטים - פן ימות במלחמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 01, 2019 11:11 pm

בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב:אגב, לש' הפס' בשופטים פ"ז -

וַיֹּאמֶר ה' אֶל גִּדְעוֹן רַב הָעָם אֲשֶׁר אִתָּךְ מִתִּתִּי אֶת מִדְיָן בְּיָדָם פֶּן יִתְפָּאֵר עָלַי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר יָדִי הוֹשִׁיעָה לִּי:
וְעַתָּה קְרָא נָא בְּאָזְנֵי הָעָם לֵאמֹר מִי יָרֵא וְחָרֵד יָשֹׁב וְיִצְפֹּר מֵהַר הַגִּלְעָד וַיָּשָׁב מִן הָעָם עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם אֶלֶף וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים נִשְׁאָרוּ:

האם יש ללמוד מכאן שענין החזרה מהמלחמה וכו' המצווה בתורה הוא "פן יתפאר"? (האם זה הובא בטעמי המצוות למיניהם?)


לכאורה שם זה בכלל היה מלחמת מצוה, ועל כורחנו שכל ההוראה הזאת היא הוראה מיוחדת בנבואה


אין מדובר שם במלחמה של כיבוש, אלא דלא ליתי עלייהו גויים. ותליא בפלוג', סוטה מד:

בברכה המשולשת
הודעות: 12051
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פרשת שופטים - פן ימות במלחמה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוקטובר 02, 2019 5:11 am

עושה חדשות כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב:אגב, לש' הפס' בשופטים פ"ז -

וַיֹּאמֶר ה' אֶל גִּדְעוֹן רַב הָעָם אֲשֶׁר אִתָּךְ מִתִּתִּי אֶת מִדְיָן בְּיָדָם פֶּן יִתְפָּאֵר עָלַי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר יָדִי הוֹשִׁיעָה לִּי:
וְעַתָּה קְרָא נָא בְּאָזְנֵי הָעָם לֵאמֹר מִי יָרֵא וְחָרֵד יָשֹׁב וְיִצְפֹּר מֵהַר הַגִּלְעָד וַיָּשָׁב מִן הָעָם עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם אֶלֶף וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים נִשְׁאָרוּ:

האם יש ללמוד מכאן שענין החזרה מהמלחמה וכו' המצווה בתורה הוא "פן יתפאר"? (האם זה הובא בטעמי המצוות למיניהם?)


לכאורה שם זה בכלל היה מלחמת מצוה, ועל כורחנו שכל ההוראה הזאת היא הוראה מיוחדת בנבואה


אין מדובר שם במלחמה של כיבוש, אלא דלא ליתי עלייהו גויים. ותליא בפלוג', סוטה מד:


לכאורה כשזה בתוך גבולות ארץ ישראל מול גויים ימש"ו שכבר משעבדים אותם הוי בכלל כיבוש

עושה חדשות
הודעות: 9441
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פרשת שופטים - פן ימות במלחמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 29, 2019 1:55 pm

עושה חדשות כתב:ראיתי נידון מענין אצל הגרח"ק שליט"א,
(על הראיה מסוכה יל"ד, אבל לכאו' פשיטא כך מסברא שאם נפל הבית או גרש את האשה אינו חוזר).
מצו"ב. אשמח להוספות.

טעמא דקרא להגרח''ק - בנה בית ומכרו.png


מענין לענין, בשפ"א ליקוטים כ' "נסתפקתי אי גירש אשתו מיד אחר שקידשה ולא שהה עמה שנה וחזר וקידשה די"ל דשפיר מיקרי חדשה ואת"ל דהכי הוא יש להסתפק אי לצרף החדשים ששהה עמה קודם הגירושין או לחשוב שנה שלימה אחר קיחה שניה כיון דהוא בכלל חדשה".


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים