מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דוחה את החמורה ונדחית בקלה, מת מצוה.וגם על גורנישט !

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1479
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

דוחה את החמורה ונדחית בקלה, מת מצוה.וגם על גורנישט !

הודעהעל ידי יהודהא » ה' אוגוסט 24, 2023 5:54 pm

מצוה מאוד מפורסמת - שדוחה את החמורות ונדחית בקלות , מת מצוה.
כך עולה מלימוד פרטיה - שמחודשים וטעונים הסבר.

גורנישט - וגם על המהומה על לא מאומה.

כי תצא כא,כג.

לֹא תָלִין נִבְלָתוֹ עַל הָעֵץ כִּי קָבוֹר תִּקְבְּרֶנּוּ בַּיּוֹם הַהוּא כִּי קִלְלַת אֱלֹהִים תָּלוּי וְלֹא תְטַמֵּא אֶת אַדְמָתְךָ אֲשֶׁר השם אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה. (דברים כא, כג)

א.
מת מצוה - מה מקור השם ?
לרמבם בספר המצוות, עשה רלא -
..לקבור את התלוי ביום תלייתו, וכן את כל המתים היא שצונו לקבור הרוגי בית דין ביום שנהרגו, והוא אמרו יתעלה "כי קבור תקברנו ביום ההוא" (דברים כא, כג).

ולשון ספרי "כי קבור תקברנו" מצות עשה והוא הדין בשאר מתים, רוצה לומר שנקבור כל מתי ישראל ביום מותם.
"ולכן המת שאין לו מי שיתעסק בקבורתו נקרא מת מצוה,"
כלומר המת שמצוה על כל אדם לקברו באמרו "קבור תקברנו".
אגב - עצם דין זה שכהן מיטמא לאשתו -הוא שעשאוה לו כמת מצווה ]

ובחינוך תקלז -
מדיני המצוה. מה שאמרו זכרונם לברכה (סנהדרין מו.) שאין מצוה זו בנתלה לבד, אלא אף כל הרוגי בית דין מצוה לקברם ביום הריגתם, גם בכלל המצוה לקבר כל מת מישראל ביום מותו,
ומפני כן יקראו זכרונם לברכה המת, שאין לו מי שיתעסק בקבורתו מת מצוה,
כלומר שמצוה על הכל, לקברו מצד הצווי הזה.

ב.
לכולם או רק למתי ישראל ?
לחינוך החיוב מהתורה הוא רק לישראל -
..נוהגת מצוה זו לענין הרוגי בית דין בזמן שנוהג דיני נפשות, ולענין שאר מתי ישראל בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות, שמצוה לקברם ביום מיתה.

ובחזל- "ת"ר מפרנסים עניי נכרים עם עניי ישראל ומבקרין חולי נכרים עם חולי ישראל
וקוברין מתי נכרים עם מתי ישראל מפני דרכי שלום".
הרי רואים כאן שכל הטעם לקבורת גוים זה רק משום דרכי שלום, ואין בזה ל"ת של "לא תלין". [גיטין סא,א.]

ואולם - לפי הרמב"ן [ראה להלן] לדעה אחת , לפחות בארץ ישראל יש חיוב לקבור גם את הגוים,
ואפשר לדחוק שהברייתא מדברת בחו"ל.
ואולי אפשר לומר שאינו מדובר פה על מת נכרי שאין לו קוברים, יש לו נכרים שיטפלו בקבורתו, מפני דרכי שלום צריך שהיהודים יסייעו בקבורתו.

ג.
מצווה התלויה בארץ - או גם בחו"ל ?

שהציווי ולא תטמא את אדמתך - זה רק בארץ ישראל, ובחוצה לארץ אינו מצוה לקבור העכו"ם אלא מפני דרכי שלום, וראיתי שרמב"ן נסתפק בזה. (דברים כא כג).
שהרמבן סובר שיש כאן עוד ל"ת והוא " ולא תטמא את אדמתך ", שאין זה טעם, אלא איסור נוסף, והכוונה שיש עוד איסור להלין את המת בארץ ישראל משום טומאת הארץ.
והוא מסביר שזה הטעם שיהושע ציוה להוריד את מלכי כנען שתלה ולא להלין אותם תלויים. ז"א לפי הרמב"ן יש ל"ת שלא להשאיר גוי בלי קבורה בא"י, וזה הל"ת של "לא תטמא את אדמתך".
והגרי"פ, בספר המצות לרס"ג, חלק ב', ל"ת קי"ד: מסביר שלפי הרמב"ן ב " ולא תטמא את אדמתך " יש איסור נוסף של "לא תלין" שזה בארץ ישראל, דהיינו בארץ ישראל עובר בשני לאוין [ ועשה אחד] כשמלין את המת.

ד.
דוחה את החמורות - ואינו דוחה את הדרבנן !

מצוה שדוחה את הפסח ואת ברית המילה מצוות עשה שביטולן גורם לעונש כרת החמור, הותרו לצורך קבורת מת מצווה.וכן הותרה טומאת נזיר וטומאת כהן למתים גם לכה"ג - אך אינה דוחה חילול שבת אפילו ע"י גוי.
ובשוע סימן שעד,א: טומאת כהן למת מצוה,
ומצוה זו דוחה עשה ול"ת בקום ועשה. בלא תעשה - שנאמר: אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים וגו' לְנֶפֶשׁ לֹא יִטַּמָּא בְּעַמָּיו , ונאמר: לֹא יִטַּמָּא בַּעַל בְּעַמָּיו לְהֵחַלּוֹ (ויקרא כא ד. רמב"ם גזלה ואבדה שם); בעשה - שנאמר: קְדֹשִׁים יִהְיוּ (ויקרא שם ו.

ובשבת - תקכו ,ג. במשנה ברורה-
(יז) אפילו להוציאו על ידיהם ולהניחו בכוך - אע"ג דאינו אלא טלטול על ידי נכרי לא רצו להתיר משום כבוד המת דאדרבא כבוד המת הוא שלא יתחלל שבת ויוהכ"פ דחמירי על ידו .
ואיסורי דרבנן במוקצה כגון טלטול עיין שם הותרו מפני כבוד המת.


ה.
מפורסם ולא מפורש.

מת מצווה - איננו מוזכר בתנך.
מצוות מת מצווה אינה מופיעה כמצווה מיוחדת על כל פרטיה הנל, אלא היא חלק מאיסור כללי ורחב הדן בהלנת המת.

- ובספר המצוות עשה רלא -
שנצטוינו לקבור הרוגי בית דין ביום הריגתם, והוא אמרו יתעלה 'כי קבור תקברנו ביום ההוא' )דברים כא,כג(. ולשון ספרי 'כי קבור תקברנו' - מצות עשה. וכך הוא הדין בשאר המתים. כלומר שיקבר כל מת מישראל ביום מותו. ולפיכך, קוראים את המת שאין לו מי שיתעסק בקבורתו מת מצוה ענינו - המת שמצוה על כל אחד לקברו, לפי שאמר יתעלה 'כי קבור תקברנו'.
וכן הובא גם בחינוך.
.

ו.
שבעעס - אסור !

שהרי הגמרא בסנהדרין לה ע"ב
..יָכוֹל כְּשֵׁם שֶׁאֵינוֹ מִטַּמֵּא לַאֲחוֹתוֹ כָּךְ אֵינוֹ מִטַּמֵּא לְמֵת מִצְוָה תַּלְמוּד לוֹמַר וּלְאַחֹתוֹ לַאֲחוֹתוֹ הוּא דְּאֵינוֹ מִטַּמֵּא אֲבָל מִטַּמֵּא לְמֵת מִצְוָה
שַׁבָּת שֶׁנִּידְחֵת מִפְּנֵי עֲבוֹדָה אֵינוֹ דִּין שֶׁתְּהֵא קְבוּרַת מֵת מִצְוָה דּוֹחָה אוֹתָהּ.
אֲמַר לֵיהּ רְצִיחָה תּוֹכִיחַ שֶׁדּוֹחָה אֶת הָעֲבוֹדָה וְאֵינָהּ דּוֹחָה אֶת הַשַּׁבָּת...

ונפסק כך בשוע תקכו ,ח,
בשבת וביום הכפורים לא יתעסקו בו [במת] כלל אפילו על ידי עממין אפילו להוציאו על ידיהם ולהניחו בכוך (פירוש בחפירה) העשויה מאתמול:

ולמה ?

ו.
יש הסבר לדבר ?

והתקשו המפרשים בהסבר העניין.
ואמנם טיבו של היתר זה של מת מצווה לעניין איסור הטומאה שנוי במחלוקת בין הראשונים במסכת ברכות,

הדיון נסוב סביב סוגיית "גדול כבוד הבריות שדוחה לא תעשה שבתורה".
רש"י (ברכות כ ע"א ד"ה שב) הסביר:
"טומאת גופיה שהותרה לכהן ולנזיר ליטמא למת מצוה... לאו כבוד הבריות הוא דדחי לא תעשה דידה, דמעיקרא כשנכתב לא תעשה דטומאה לא על מת מצוה נכתב, כשם שלא נכתב על הקרובים".
על פי הבנה זו, התורה מראש הוציאה את הטומאה למת מצווה מאיסור הטומאה של הכוהנים.

ואולם בעלי התוספות שם חלקו על רש"י, ולדעתם איסורי הטומאה של נזיר וכוהן חמורים פחות מאיסורים אחרים בתורה, ולכן כבוד הבריות גובר עליהם ודוחה אותם, אך טומאה למת מצווה לא הוצאה מן האיסור המקורי.

ראינו שבטומאת מת מצוה -אם דחויה או הותרה נחלקו רש"י ותוספות (ברכות כ/א) אם מה שכהן מיטמא למת מצווה זוהי 'הותרה', או 'דחויה' בלבד. ולשיטת התוס יש להבין מדוע איסור שבת ואפילו דרבנן - גובר עליו.

והגר"ז סורוצקין זצ"ל, בספרו אזנים לתורה (אמור), תולה את מחלוקתם במחלוקת מדרשים; בפרשת טומאת כהנים נאמר (ויקרא כא/א):
"וַיּאמֶר ה' אֶלׁ מֹשֶה אֱמֹר אֶל הַכּהֲנים בנֵי אַהֲרֹן וְאָמורְ ת אֲלֵהֶם לנֶפׁש לֹא יִטמא בעַמיו .
ובמדרש איכה דרשו שאמירה ראשונה באה לאסור טומאת מת והשנייה .להתיר.מת מצווה,
ואילו במדרש ויקרא רבה דרשו זאת להיפך. בכך, איפוא, נחלקו:
* אם מלכתחילה נאסר הכל ושוב הותר האיסור למת מצווה,
* או שהאמירה הראשונה התירה טומאת מת מצווה,שלא נאסרה כלל באמירה שלאחריה.

דברי קבלה-
וברמבם פרק ג אבלות מנמק זאת ב "הלכה מפי הקבלה".
..כוהן שפגע במת מצוה בדרך, הרי זה מיטמא לו: אפילו כוהן גדול, חייב להיטמא לו ולקוברו. ואיזה הוא מת מצוה--זה אחד מישראל שהיה מושלך בדרך, ואין לו קוברים. ודבר זה, הלכה מפי הקבלה."

וכן במשנה תורה, הלכות נזירות ז׳:י״ב
וְכֵיצַד הוּא מֻתָּר בְּטֻמְאַת מֵת מִצְוָה. הָיָה מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ וּפָגַע בְּמֵת שֶׁאֵין שָׁם מִי שֶׁיִּקְבְּרֶנּוּ הֲרֵי זֶה מִטַּמֵּא לוֹ וְקוֹבְרוֹ.
וּדְבָרִים אֵלּוּ דִּבְרֵי קַבָּלָה הֵן:

ז.
מצוה התלויה בארץ ?

ולא תטמא את אדמתך - זה רק בארץ ישראל, ובחוצה לארץ אינו מצוה לקבור העכו"ם אלא מפני דרכי שלום, וראיתי שרמב"ן נסתפק בזה. (דברים כא כג).
שהרמבן סובר שיש כאן עוד ל"ת והוא " ולא תטמא את אדמתך ", שאין זה טעם, אלא איסור נוסף, והכוונה שיש עוד איסור להלין את המת בארץ ישראל משום טומאת הארץ.
.. והוא מסביר שזה הטעם שיהושע ציוה להוריד את מלכי כנען שתלה ולא להלין אותם תלויים. ז"א לפי הרמב"ן יש ל"ת שלא להשאיר גוי בלי קבורה, וזה הל"ת של "לא תטמא את אדמתך".
הגרי"פרלא, בספר המצות לרס"ג, חלק ב', ל"ת קי"ד: מסביר שלפי הרמב"ן ב " ולא תטמא את אדמתך " יש איסור נוסף של "לא תלין" שזה בארץ ישראל, דהיינו בארץ ישראל עובר בשני לאוין [ +עשה] כשמלין את המת.

ח.
יום או לילה ?

הלילה לפני היום כמו בכל המצוות , או היום והלילה שאחריו כמו בשריפת אימורים ואכילת קדשים ?
הבעייה עולה מהפסוק עצמו "לא תָלִין נִבְלָתוֹ עַל הָעֵץ כִּי קָבוֹר תִּקְבְּרֶנּוּ בַּיּוֹם הַהוּא"
לפי החינוך נראה שיש לקברו ביום.
" שמצוה לקברם ביום מיתה. והעובר על זה והלין את המת שלא לכבודו בטל עשה זה,

ומצינו בזה שלוש דעות:

1. [bהמנחת חינוך[/b] שחלות העשה לקברו היא ביום.
וחלות הל"ת לא תלין עובר עליו עם עלות השחר [ פיצול זמני החיוב]

2. הגינת וורדים -שלא תלין כאן איננו שעבר כל זמן הלילה , אלא במשמעות של כניסת זמן הלילה . ולכן שתי המצוות :לא תלין -וביום " חלים עיחד עם שקיעת החמה.

3. דעת האבני נזר - ששתיהן חלות עם עלות השחר . ו"תקברנו ביום" הוא היוםוהלילה שאחריו כמו קרבנות.


[b][u]ט. דאורייתא או דרבנן

קבורת מת רגיל היא מצווה דאורייתא או רק דרבנן ?
אך יש דעה בחזל -
"..ואם לן עובר עליו בלא תעשה, שנאמר לא תלין נבלתו על העץ כי קבר תקברנו.., מכאן למלין את מתו שעובר בלא תעשה, איכא דאמרי אמר רבי יוחנן משום ר"ש בן יוחי רמז לקבורה מן התורה מניין, תלמוד לומר כי קבר תקברנו, מכאן רמז לקבורה מן התורה...[ סנהדרין נו]

וכן ברמב"ם אבילות י"ד, א':
מ"ע של דבריהם
לבקר חולים. ולנחם אבלים. ולהוציא המת. ולהכניס הכלה וללוות האורחים. ולהתעסק בכל צרכי הקבורה. לשאת על הכתף. ולילך לפניו ולספוד ולחפור ולקבור...ואלו הן גמ"ח שבגופו שאין להם שיעור.
אע"פ שכל מצות אלו מדבריהם הרי הן בכלל "ואהבת לרעך כמוך". כל הדברים שאתה רוצה שיעשו לך אחרים. עשה אתה אותן לאחיך בתורה ובמצות.
כאן לכאורה כותב הרמב"ם שקבורת המת היא מ"ע מדבריהם. והמפרשים דנו ועסקו בכך.
אך לחינוך שכתב נראה "גם בכלל המצוה לקבר כל מת מישראל ביום מותו, ". היינו מהתורה לכל ישראל. כמשתמע במפורש מהרמבם בסה"מ .

י .
שתיים או שלוש מצוות ?

מהפסוק ”לֹא-תָלִין נִבְלָתוֹ עַל-הָעֵץ, כִּי-קָבוֹר תִּקְבְּרֶנּוּ בַּיּוֹם הַהוּא” (ספר דברים, פרק כ"א, כ"ג) - פסוק המכיל מצוות לא תעשה ומצוות עשה כאחד.
אולם כדלעיל לרמבן הרי בא"י יהיו בו שלושה ציוויים שמתווספת עוד מצווה "ולא תטמא את אדמתך" .
ובחול רק שניים.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' אוגוסט 25, 2023 8:47 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1479
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: דוחה את החמורה ונדחית בקלה, מת מצוה.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' אוגוסט 24, 2023 10:52 pm

חלק שני.

ט. הקללה ממי - ולמי ?
כִּי קִלְלַת אֱלֹהִים תָּלוּי וְלֹא תְטַמֵּא אֶת אַדְמָתְךָ ...
דברים כא ,כג

1. לרשי

כִּי קִלְלַת אֱלֹהִים תָּלוּי – זִלְזוּלוֹ שֶׁל מֶלֶךְ הוּא, שֶׁאָדָם עָשׂוּי בִּדְמוּת דְּיוֹקָנוֹ, וְיִשְׂרָאֵל הֵם בָּנָיו. מָשָׁל לִשְׁנֵי אַחִים תְּאוֹמִים, שֶׁהָיוּ דּוֹמִים זֶה לָזֶה: אֶחָד נַעֲשָׂה מֶלֶךְ, וְאֶחָד נִתְפַּס לְלִסְטִיּוּת וְנִתְלָה. כָּל הָרוֹאֶה אוֹתוֹ אוֹמֵר: הַמֶּלֶךְ תָּלוּי (סנהדרין מ"ו ע"ב). כָּל קְלָלָה שֶׁבַּמִּקְרָא – לְשׁוֹן הֶקֵּל וְזִלְזוּל, כְּמוֹ: "וְהוּא קִלְלַנִי קְלָלָה נִמְרֶצֶת" (מל"א ב,ח)..היינו [b]התלוי יוצר קללה\ביזוי לקבה.[/b]

2. לרשבם -
כשרואין בני אדם את התלוי רגילין לקלל את הדיינין או קרובים של הרוג או שאר בני אדם לפי שפעמים על עבירה מועטת הוא נהרג כמו מקושש והקב"ה אמר אלהים לא תקלל, לפי שרגילין בני אדם לקללם ולכך לא תלין נבלתו אלא קבר תקברנו ביום ההוא, ועוד טעם אחר בדבר שלא תטמא את אדמתך שאם היה נקבר יטמאו בו נוגע או מאהיל.
היינו האנשים יקללו לדיינים.

3. ולאבע -
"כי קללת אלהים תלוי" - על דרך הפשט, כי אלהים פועל, והקללה תבוא אל מקום קרוב מהתלוי, ויש לו סוד מודבק בנפש, על כן "לא תטמא את אדמתך".
הקללה מהשם היא על התלוי ועל סביבותיו , וזוהי הטומאה = הקללה מהשם על התלוי וסביבתו שמצריכה לקברו וכו.

4. ברא"ש
ובחינוך - לפי שלא היה נתלה אלא מגדף ועובד עבודה זרה, ואם ישהנו שם יאמרו הכל מפני מה זה תלוי מפני שברך את השם או מפני שעבד עבודה זרה בכך וכך עבודה, והספור בעניני עבודה זרה הכל זלזול בכבודו של מקום, היינו שהאנשים ישיחו=יקלו ויזכירו את ביזוי השם.
כל קללה שבמקרא לשון הקל וזלזול, כמו (מלכים א ב ח): "והוא קללני קללה נמרצת"
לחינוך - כלומר, שלא יאמרו הבריות מפני מה זה תלוי? מפני שקלל את השם, ונמצא בהזכירם זה
ובהעלותם הדבר בפיהם שהם מחללים שם שמים וגומלים רע לנפשם,

5. הספורנו - מחדש -
כי קללת אלהים תלוי" הנה כל עצם נבדל מחומר יקרא אלהים ומזה המין הוא עצם הנפש השכלית באדם הנקראת צלם אלהים. וע"ז הדרך אמרה בעלת אוב לשאול אלהים ראיתי עולים.
ובהיות שהבזיון הנעשה למת אחר מיתה הוא בזיון לנפש השכלית אשר היא עצם נבדל הנשאר אחר מיתת הגוף אמר שהוא קללת אלהים.
כי הלנת התליה לגוף המת - בלתי קבורה היא בזיון לאותו העצם הנצחי הנקרא אלהים:
" ולא תטמא" להשרות רוח הטומאה במקום המת הבלתי נקבר:
היינו האלוהים כאן היא נפשו השכלית - של המת, ולה נגרם בזיון לאחר שהגוף מת - ורק היא שרדה ומבוזה.

6. והראש מביא גם ע"פ קבלה -
וע"ד הקבלה באור הכתוב והמשל, כי המלך הוא הכבוד הנקרא צלם אלהים, כלומר נבדל ממנו, כלומר עבד אלהים, וכיון שהתלוי בדמות צלם אלהים הנה הוא קללת אלהים אם לא יקבר ביומו וישהה שם בלילה שהוא זמנה של מדת הדין.
והמובן מזה כי אין קללת אלהים אם ישהנו שם מהבקר עד הערב ובלבד שלא ילין, וזה מבואר.

י. ובענייני לשון: מהומה על מאומה ,
וכלום על שום דבר.


1.
מה זה "גורנישט" בלשון התורה ?
אולי "כלום" ? אבל אין מילה כזאת בתנך. אלא מקורו מלשון חזל.
נכון רשי מסביר לנו ש "מאומה" = כלום.

אבל כלום יודעים אנו מה זה "כלום" ?
דרוש הסבר להסבר של רשי , ואי אפשר להיפטר בלא כלום !


וכל זה נובע מהפסוק בכי תצא :
כִּֽי־תַשֶּׁ֥ה בְרֵֽעֲךָ֖ מַשַּׁ֣את מְא֑וּמָה לֹא־תָבֹ֥א אֶל־בֵּית֖וֹ לַעֲבֹ֥ט עֲבֹטֽוֹ׃ דברים כד,י.
מַשַּׁאת מְאוּמָה – חוֹב שֶׁל כְּלוּם. - ברשי.

מאומה פירושו 'משהו', 'דבר מה'. כשאומר המלאך לאברהם אבינו בשעת העקדה "אל תעש לו מאומה", פירוש הדברים הוא "אל תעשה דבר". כך, כשאומר לעצמו גיחזי נערו של אלישע ביחס לנעמן שר צבא ארם "חַי ה' כִּי אִם רַצְתִּי אַחֲרָיו וְלָקַחְתִּי מֵאִתּוֹ מְאוּמָה", כוונתו היא בהחלט לקחת ממנו דבר מה, ואף יותר מכך.

2.
שום כלום. [במקום לא כלום]
ועל גיזרונה של המילה "כלום" הועלו השערות שונות.ובהם למשל גלגול של הצירוף
'כָּל מְאוּם' או של הצירוף 'כָּל מָה' ועוד אחרות מהם מומצאות ופרועות.
ויש הדוחים את כל ההשערות שניתנו עד כה,
משערים שהיא נגזרת , בדרך זו או אחרת, מצירוף של המילה כֹּל עם מילה או רכיב נוסף.
ולמעשה - גיזרונה של כלום נותר אפוא עלום.

יש בתנך משהו קרוב למאומה במובן של מום קטן. שהמשמעות היא פגם קטן שמץ ”וּבְכַפַּי דָּבַק מֻאוּם“ (איוב לא, פסוק ז) ”ילדים אשר אין בהם כל מאום (מום)“ (דניאל א, פסוק ד).

המילה כלום והצירוף שום דבר מציינים בתודעתנו 'אַיִן' ו'אפס'.
למעשה גם כלום וגם שום דבר – שאותם ירשנו מלשון חז"ל – אין בהם שלילה כלל.
שכן "כלום" פירושו 'דבר מה', 'משהו מזערי' . שכן 'כלום', ו'שום דבר' מציינים משהו קטן.

3.
המילה שום שבצירוף שום דבר היא למעשה צורה אחרת של המילה שֵׁם.
היא מוכרת בימינו גם בצירופים על שום:
לְשֵׁם מה ? עַל שׁוּם מה ?
פסח זה שֶׁהָיוּ אֲבוֹתֵינוּ אוֹכְלִים בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם, עַל שׁוּם מָה?
עַל שׁוּם שֶׁפָּסַח הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל בָּתֵּי אֲבוֹתֵינוּ בְּמִצְרַיִם.

למעשה בשיח :כגון 'מה אכלת? – שום דבר'. או 'מה עשיתם שם ? – כלום' .
המענה במובן המקורי שבלשון התורה הוא: אכלתי משהו =שום דבר, ועשיתי משהו =כלום.

4.
אבל כבר בחזל מוצאים אנו שימוש ומובן נוסף ושלילי למילים הנל ,
למשל המילה כלום וצירופים דוגמת שום דבר משמשים בעיקר בהקשרים שיש בהם שלילה. כגון "שלא חיסר בעולמו כלום" .
"אין בכך כלום" (משנה דמאי א, ד). "ואין מכיר שום אדם" (תוספתא דמאי ה, ד).

ובירושלמי במסכת חלה מובאים דבריו של ר' חגי, ביחס לסדר הפרשת מתנות הכהונה: "חלה - אין אחריה כלום; תרומה - יש אחריה כלום". יש אחריה כלום, פירושו יש אחריה דבר.
וכיוון שכמעט כל השימושים במילה כלום (כמו במילה מאומה בתנ"ך) הם על דרך השלילה – "אין בכך כלום", "לא אמר כלום", וכו' – נדבקה גם למילה כלום עצמה משמעות של אפס ולא-כלום.

וכיום פשט ומשמש רבות במובן שלילה :
בשום אופן....
שום אדם לא נכח בחדר...
שום דבר לא יועיל..
בימינו המבנים החיוביים נדירים עוד יותר, וברגיל ביטויים אלו משמשים במבני שלילה בלבד.

והנה מחזל "כלום" גם כשאלה וגם כדבר קטן :
עבד שמכרו רבו ואשה שגרשה בעלה, כלום יש לזה על זה כלום? (סנהדרין, קה, א).

5.
מהומה על [מקורה של] "מאומה".
במקרא מובע אותו עניין "משהו קטן" במילה מְאוּמָה. "כִּי תַשֶּׁה בְרֵעֲךָ מַשַּׁאת מְאוּמָה לֹא תָבֹא אֶל בֵּיתוֹ לַעֲבֹט ." (דברים כד י).
וכן: "אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָה" (בראשית כב, יב), "וַיְשַׁסְּעֵהוּ כְּשַׁסַּע הַגְּדִי וּמְאוּמָה אֵין בְּיָדוֹ" (שופטים יד, ו).

כמו המילים כלום ושום - גם המילה מאומה מציינת ביסודה 'משהו', 'דבר מה', וכמותן היא משמשת במשפטי שלילה ונתפסת כמציינת שלילה.
ויש מי שהעלה דימוי של מאומה, ל "מה+ומה", [כך וכך] במובן מה שתגיד,לא ישנה את מה שיהיה. מאומה לא יעזור.

6.
שלא שינו את לשונם.

תודה!
על לא דבר .

ב"דבר" זה היינו ונשארנו דוברי תנכית .
ןמה שבתורה הוא "לֹא חָסַרְתָּ דָּבָר" (דברים ב, ז). בחזל הוא 'אינך חסר כלום' .
"שלא תשנה דבר מכל מה שאמרנו לך" (משנה יומא א, ה).
בדוגמאות הנל פירושו של "דבר " הוא דבר כלשהו =דבר מועט = כלום = שום = מאומה.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' אוגוסט 25, 2023 1:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13695
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דוחה את החמורה ונדחית בקלה, מת מצוה.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 24, 2023 11:09 pm

הערה: דעת המנחת חינוך - איננה חידוש שלו, אלא כבר בשו"ע הרב כתב כך (הוא מדבר על זה לפחות בשני מקומות - בהלכות "אונן" שלגבי קריאת שמע, ובקונטרס אחרון בתחילת הלכות יום טוב).

יהודהא
הודעות: 1479
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: דוחה את החמורה ונדחית בקלה, מת מצוה.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' אוגוסט 24, 2023 11:35 pm

עזריאל ברגר כתב:הערה: דעת המנחת חינוך - איננה חידוש שלו, אלא כבר בשו"ע הרב כתב כך (הוא מדבר על זה לפחות בשני מקומות - בהלכות "אונן" שלגבי קריאת שמע, ובקונטרס אחרון בתחילת הלכות יום טוב).

-------------
אכן ראיתי שציינו זאת , ועוד שמות נוספים . אלא ש -
לכל אחד משלושת הדעות ציינתי רק אחד מהמצדדים בכך, ויש אכן סיעה של פוסקים המסייעים בכ"א מהדעות.
ובהבאת רק אחד מהשמות באקראי - אין מאחריה כל כוונה.

ועדיין אשמח להסבר מניח את הדעת על ההבדלים הקיצוניים בהתייחסות האסור והמותר במצוות מת מצווה.
מ"מ תודה.

יהודהא
הודעות: 1479
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: דוחה את החמורה ונדחית בקלה, מת מצוה.וגם על גורנישט !

הודעהעל ידי יהודהא » ו' אוגוסט 25, 2023 1:41 pm

חלק שלישי. השלמות

1.
רמז - אבל דאורייתא.
לעיל " מכאן רמז לקבורה מהתורה" ומסביר הרדבז [שות תשפ] שלא נאמר שדין זה הוא רק כאן להרוגי בי"ד שגופם מנוולו על ידי ההריגה, אלא ממנו נלמד דין זה [מהתורה] לכל מת - ולכן זה נקרא רמז.

ולר"ח מדרבנן-
בדברי רבנו חננאל מבואר שהבין מלשון 'רמז' שקבורת סתם מתים היא אמנם חובה, אך אינה מן התורה ממש: "וקיימא לן מצווה זו מדרבנן היא". אך כנל רבים מנגד סברו שמצוות התורה היא,

ויפה ציין הכתב והקבלה -
..בקבורתו מת מצוה, כלומר שמצוה על הכל לקברו מצד צווי זה; לפי"ז יתכן להסב גם ע"ז מאמר קללת אלהים תלוי,
ר"ל האיחור והעכוב מלקברו הוא בזיון למת, וכאמרם (במ"ק דכ"ב) כל המתים כולן המדחה מטתו שממהר להוציאו ה"ז משובח, כי לשון תולין ישמשוהו גם על האיחור והעכוב בדבר, כביומא פ"ז תשובה ויה"כ תולין, כלומר מעכבין עליו העונש.

2.
מה כאן טמא ?

וְלֹא תְטַמֵּא אֶת אַדְמָתְךָ אֲשֶׁר השם אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה.
מופיע כאן "אדמתך" וגם "נחלה" האם זה היינו הך ?

לרמבן כנל - בשניהם הכוונה לארץ ישראל .
והמשך חכמה מחלק - דמנחלה למדין שזה דווקא בא"י שנתחלקה לשבטים, ובירושלים שלא נתחלקה אסור להשהות אפילו לכבודו
ולכן נפסק - שבירושלים העתיקה, כיון שקדושתה חמורה יותר משאר ערי ארץ ישראל, אין להלין בה את המת אפילו לכבודו. (מסכת בבא קמא פב ע"ב. התשב"ץ, שיטה מקובצת, מהרש"ל, אור שמח, שער החצר, פאת השלחן, אבן יעקב וולדינברג).

ובאדרת אליהו פירש "אֶת אַדְמָתְךָ אֲשֶׁר השם אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ = זה כלל ארץ ישראל. נַחֲלָה = זו ירושלים. ועל "אדמתך" הכוונה על בית המקדש ששם מזבח אדמה ומשם נברא אדם הראשון, [אדם \ אדמה ].


הפוך - ובמפורש ברקאנטי.
וְלֹא תְטַמֵּא אֶת אַדְמָתְךָ = את האדם [גופו].
בעוד שלעיל ראינו במפרשים שהטומאה עלולה להידבק לנפש המת .[אלוהים = הנפש], הרי הרקאנטי מסביר את ההיפך -
שהחשש הוא שטומאה תידבק בגופו של המת . וז"ל -
..ועל כן אסור לראות צורה עליונה בלי חיות , וע"כ אסור להסתכל בפני המת. ואסור לבזותו אחרי מותו, וזהו הרמז באומרו
"ולא תטמא את אדמתך" הרמז לגוף האדם שנוצר מהאדמה,
כי בהלינו נכנסים בו כוחות הטומאה התאבים להתלבש בגוף העשוי בצלם שלמעלה,
ואע"פ שהמצווה הזאת נוהגת בכל המתים ,הוזכרה בפרט בתלוי , כי שם מתחברים כוחות הטומאה יותר מתים אחרים..

3.
ואיך מטמא - בפשט:
לא תלין ...ולא תטמא הארץ והקשר הוא - שלא יבואו עופות ויוליכו מהמת למקום אחר ויטמאוה, בבכור שור.

כִּי קִלְלַת אֱלֹהִים תָּלוּי, היינו-
קללה גדולה ומופלגת -
קללת אלהים. אלהים הוא להפליג הדבר כמו הררי אל, שלהבת יה, וכן כאן פי' בזיון גדול ומופלג מאד הוא בזיון התליה; קללה הוא לשון בזיון בכל מקום (הגר"א).

4.
התלייה בתנך -
* בספר יהושע מסופר על תלייתם של חלק ממלכי ארץ ישראל על ידי יהושע, שהוריד את נבלתם מהעץ בערב. וברמבן בגלל האיסור לטמא הארץ.

* ובמגילת אסתר אנו רואים כי המן ועשרת בניו נתלים על עץ, את אותו העץ הכין במקור המן עבור מרדכי, ובסופו לתלית המן .

* בני שאול -
מקרה זה גרר דיון בחזל ובמפרשים על היתר תלייתם למשך כחצי שנה מניסן ועד תשרי - ורק לאחריו הובאו לקבורה עי דוד.
"והא כתיב: "לֹא תָלִין נִבְלָתוֹ עַל הָעֵץ"?! אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק: מוטב שתעקר אות אחת מן התורה ויתקדש שם שמים בפרהסיא, שהיו עוברים ושבים אומרים: מה טיבן של אלו? - הללו בני מלכים הם. ומה עשו? - פשטו ידיהם בגרים גרורים (=בגבעונים). אמרו: אין לך אומה שראויה להדבק בה - כזו!" (יבמות, שם).

וברמבן כאן -
ועל דעתי, הענין בבני שאול המוקעים (שמואל ב כא) מפני שלא היו תלויים בבית דין של ישראל ולא מיד ישראל כלל, אבל דוד נתנם לגבעונים לעשות בהם כרצונם, והם אשר הוקיעום ולא רצו לקברם, לפרסם נקמתם מהם והנשארים ישמעו וייראו.
[ וקשה, שהרי יש חוב לכל אחד לקברם גם בנהרג על ידי גויים וי"א הוראת שעה על חילול השם],

וכאשר נתך עליהם מים מן השמים, אז ידע דוד שנמחל עונם, ונעתר אלהים לארץ, כי פקד ה' את הארץ במטר ויכלה הרעב, ואז צוה וקברו אותם עם אבותם, לכבוד המלכות, לא לחיובו כלל, שלא נצטוינו אלא שלא נטמא אנחנו את הארץ במי שנתלה אותו. והנה, ה' לא רצה עוונם בתלייתם מיד, להודיע כי ה' אוהב גרים, כדברי רבותינו (יבמות עט).ע"כ.
ועדיין נדחקו המפרשים בהסבר הרמבן.

יהודהא
הודעות: 1479
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: דוחה את החמורה ונדחית בקלה, מת מצוה.וגם על גורנישט !

הודעהעל ידי יהודהא » ש' אוגוסט 26, 2023 11:07 pm

המשך הדיון בנושא
וגם על עמוקא - למה ?
ראה כאן-
viewtopic.php?f=19&t=62685


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים