חלק א.
א.
ביטול המלוכה והממשלה - עם ירבעם.
רשבם.
לא יסור שבט מיהודה – המלכות הניתן לו להשתחות לו כל אחיו שנים עשר, לא תפסוק ממנו כל אותה הגדולה ולא מחוקק ושררה מזרעו,
עד כי יבא – יהודה, שילה – כלומר: עד כי יבא מלך יהודה הוא רחבעם בן שלמה שבא לחדש המלוכה בשילה, שזהו קרוב לשכם. אבל אז יסורו עשרת השבטים ממנו וימליכו את ירבעם, ולא נשאר לרחבעם בן שלמה רק יהודה ובנימין (מלכים א י״ב:כ׳-כ״א).....
.....ופשט זה תשובה למינין(1),
שאין כתוב כי אם שילה שם העיר, שאין לעז במקרא (2) ,
לא ״שלו״ [בו' אלא בה'] כתוב כאן {ולא} כדברי העברים (3),
ולא ״שליח״ כדברי הנוצרים (4).
ויעקב עיקר הגדולה של יהודה שמדוד עד רחבעם פירש, אבל חוסר הגדולה {לא}ב רצה לפרש, אלא מכללו של מקרא אתה מדקדק שמשילה ואילך נתמעטה.
{כי יבא שילה – כמו: לשילה,.
וכך מסבירים מפרשיו של הרשבם את הקטע הזה : ההסברים למיספור.
(1) הכוונה לנוצרים שתרגמו "שילה" = אותו האיש.
(2) שפירשו "שילה" שבלטינית פירושו 'ישועה' ,והכוונה לאותו האיש.
(3) העברים - הלא הם המפרשים העבריים, רש"י ואונקלוס, מפרשים את הפסוק "שילה" - שלו - מי שהמלכות שלו,הוא המלך המשיח.
(4) הנוצרים תרגמו שילה = השליח , שכאשר משיחם יבוא תסור המלוכה מבית יהודה.
ב.
אין מלוכה אבל יש ממשלה.
לא אקטואלי .
ב"ה שכיום משוחררים אנו להתעמת עם טענותיהם של המינים, אך משך הדורות ובגלות פעמים רבות נאלצו היהודים לעמוד בויכוחים עימם או עם משומדים. ואף ראו צורך לחבר לשם כך ספרים מיוחדים כדי להודפם ולחזק את בנ"י באמונתם "ודע מה שתשיב": מלחמות השם ועוד אחרים.
"לא יסור שבט מיהודה"
--הפסוק "לא יסור שבט מיהודה" עלה שוב ושוב בפולמוס היהודי-הנוצרי, הספרותי
והממשי, שהתקיים בספרד ובארצות אחרות במערב אירופה, כיוון שבעלי הפולמוס
הנוצרים ביקשו להראות באמצעותו כי עם מימוש שליחותו של משיחם בעולם, סר השלטון
הפוליטי מיהודה. מבחינת הנוצרים בישר הפסוק את בואו של משיחם, במיוחד על
פי התרגום הלטיני ל"שילה": "עד כי יבוא זה אשר נשלח , כלומר משיחם .
ג.
החצרנות היא מימוש הפסוק על "שבט יהודה".
כבר במחצית השנייה של המאה השתים־עשרה ענה לטענה זו יעקב בן ראובן בחיבור מלחמות השם, שאמנם מלך משבט יהודה לא היה ליהודים מימי הבית השני ואילך, "אך נשיא ומחוקק מבית דויד ומשבט יהודה היה להם כל הימים.
ועוד היום הזה לחלוחית של בית דוד קיימת, כי גם היום הזה נשיאים ממשפחת בית דויד אשר יצא בכל
הארץ טבעם מרוב עשרם ומגודל מדעם, אשר בכל המדינות הולך שמעם וזכרם לא יסוף
מזרעם". נראה שכיוון את דבריו למשפחות הנשיאים בנרבון ובברצלונה, שהתייחסו לבית
דוד ומימשו בעיניו את הפסוק על "שבט יהודה".
, החצרנות היא שליחות אלוקית ומלכותית גם יחד.
[ובכך מתקיים- לא יסור שבט מיהודה].
ועל החצרן המנהיג לנהוג בעם כמו מלך, ביד ברזל. המקובל דון יוסף בן שושן מוולנסיה כי "חוק על כל בן ברית אם הגיע למלכות ]...[ יראה עצמו כאלו הוא שלוחו של מקום ]...[ ונתן את חנו בעיני המלך
להיות דבריו נשמעים ונעשים בעמדו בפרץ לפניו בעד עם קדש אלהיו. ויקח בידו שבט מושלים ויכה ארץ בשבט פיו וברוח שפתיו ימית רשע".
ד.
ויכוח ברצלונה.
: במאה השלוש־עשרה בספרד נפתח ויכוח ברצלונה (1263) בדברי המומר פאולוס כריסטיאני לרמב"ן
התחיל ואמר: הנה הכתוב אומר לא יסור שבט מיהודה[/b] וגו' עד כי יבא שילה, שהוא
המשיח ]...[ ואם כן היום שאין לכם לא שבט אחד ולא מחוקק ]אחד[ כבר בא המשיח
שהוא מזרעו, ולו הממשלה.
[u]בלרידה שבאראגון .
בלרידה שבאראגון הטיף אחד מחכמי הנוצרים לקהילה את הפרשנות המשיחית
לפסוק "לא יסור שבט מיהודה". לא נמצא אז בין חברי הקהילה מי שיעלה וישיב לדרשן הנוצרי,
ומאחר שהדרשן הצליח לעורר בהם ספקות הם פנו אל שלמה בן אברהם בן אדרת המנהיג הדתי של יהודי אראגון,וביקשו ממנו להשיב בכתב על דברי הדרשן.
בתשובתו להם תיאר רשב"א ויכוח דתי שכבר קיים בעניין זה עם אחד הנוצרים.
ויכוח טורטוסה.
גם בוויכוח טורטוסה (1413–1414) השתמש המומר הירונימוס דה סנטה פה ( מומר, לשעבר
יהושע הלורקי) בפסוק זה: "הנה כתוב בתורתכם: 'לא יסור שבט מיהודה ]...[' והנה אין
לכם לא שבט ולא מחוקק — ואיך אמר שלא יסור?" ומן התשובות השונות שנתנו, ענה
לו דון וידאל (יוסף) בן לביא מסרגוסה ... "לא יסור איזה מנוי או שררה מן היהודים עד כי יבא שילה",
ה.
אין מלוכה. ואין \ יש - ממשלה ?
מאסרו של שמואל הלוי ומותו.
מתוך היכרות אישית קרובה עם התפיסה הספרדית החצרנית הזאת, הציג הבישוף של
בורגוס, פאולוס דה סנטה מריה (לשעבר שלמה הלוי, רב בקהילת בורגוס), בספרו העיון
במקרא (1434), את פרשת מאסרו ומותו בצו המלך של דון שמואל הלוי, החצרן החשוב,
הסוכן העליון ושר האוצר של מלך קסטיליה, פדרו הראשון (1369-1350), בנסיונו להראות את צדקת טענותיו לפירושם ל "לא יסור שבט מיהודה" .
הטענה היהודית
הטענה היהודית שהפסוק "לא יסור שבט מיהודה" אכן מתאמת ומתגשם בשבט השלטון הפוליטי שהחזיקו החצרנים היהודים בספרד, ובמיוחד החצרנים במלכויות קסטיליה וליאון.
לדבריו, ובכך מעידה בעיני היהודים על צדקת דרכם ודבקותם בדרכם הדתית.
ובמאסרו של שמואל הלוי ומותו של "מי שהיה הגדול ביותר בין היהודים וגדול מאד בחצר־המלכות", ראה הוכחה לדבריו את תחילת ירידתם של היהודים מגדולתם. .תהליך שהואץ במהלך פרעות קנ"א ובאמצעות התנצרותם של יהודים רבים בתחילת המאה החמש־עשרה.
ו.
הפרכת הפירכה.
אולם בימים שפאולוס דה סנקטה מריה כתב את ספרו עיון במקרא, וכן במחצית השנייה
של המאה החמש־עשרה, תפסו בתודעה הקיבוצית היהודית חצרנים גדולים אחרים את
מקומו של דון שמואל הלוי. כך למשל נכתב על רב החצר בקסטיליה, דון אברהם סניור,
באיגרת שנשלחה בשנת 1487 מקסטיליה לאיטליה: "וב]רוך אלהינו אשר ברוב[ חסדו
וטובו מעמנו לא סר ולא יסור שבט מיהודה, הוא ריש־גלותם אשר עלינו, אשר בידו חותם
(1492) במבט לאחור על חייו בחצי האי האיברי:
-----------------
עוד על הפרשה כאן -
viewtopic.php?f=46&t=61154&hilit=%D7%95%D7%99%D7%97%D7%99