מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"בלאטת אל שבת".תחום שבת

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

"בלאטת אל שבת".תחום שבת

הודעהעל ידי יהודהא » ב' ינואר 29, 2024 3:14 am

חלק א.

: "שְׁבוּ אִישׁ תַּחְתָּיו, אַל-יֵצֵא אִישׁ מִמְּקֹמוֹ, בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי".
גזר אושא ותמרת - ונתחיל מהאחרונים.
א.
- לרמבם מופיעה בבשלח אחת מהתריג מצוות [ ולחולקים מדרבנן] ובכל מקרה גם לחולקים הגמרא והדינים נסמכים על הכתוב בפרשת המן (שמות טז, כט): "שְׁבוּ אִישׁ תַּחְתָּיו, אַל-יֵצֵא אִישׁ מִמְּקֹמוֹ, בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי".

וכל מידותיו למדין אנו משהיית בני ישראל במדבר : מהמחנות ומהמשכן.

1. 12 מיל - כתחום שטח מחנה ישראל שהיה במדבר שלוש פרסאות על שלוש פרסאות, = שנים עשר מיל.

2. מיל אחד = 2000 אמה -
במדבר ב,ב, אִ֣ישׁ עַל⁠־דִּגְל֤וֹ בְאֹתֹת֙ לְבֵ֣ית אֲבֹתָ֔ם יַחֲנ֖וּ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל מִנֶּ֕גֶד סָבִ֥יב לְאֹֽהֶל⁠־מוֹעֵ֖ד יַחֲנֽוּ׃
וברשי - מנגד – מרחוק מיל, כמו שנאמר ביהושע: אך רחוק יהיה ביניכם וביניו כאלפים אמה (יהושע ג׳:ד׳),כדי שיוכלו לבא בשבת.

3. שבעים אמה ושני שלישי לגבי גינה וקרפף: וכן "עיבורה של עיר". שהוא צלע מצלעות מרובעות שמדתו בית סאתים. שהוא שטח חצר המשכן.

4. ארבע אמות של אדם - שיש תחום ארבע אמות סביבו. נלמד מ: "שבו איש תחתיו", וארבע אמות הן מידתו של אדם כשפושט ידיו ורגליו.

ולימוד נוסף בדיני תחומין נלמדים מערי הלויים : שיעור אלפיים אמה ושמרבעים המידות - הלכות אלו שמרבעים את העיר למדנו מהשטח שנתנו ללוויים מחוץ לעריהם, שנאמר (במדבר לה, ה): נ"וּמַדֹּתֶ֞ם מִח֣וּץ לָעִ֗יר אֶת⁠־פְּאַת⁠־קֵ֣דְמָה אַלְפַּ֪יִם בָּֽאַמָּ֟ה וְאֶת⁠־פְּאַת⁠־נֶ֩גֶב֩ אַלְפַּ֨יִם בָּאַמָּ֜ה וְאֶת⁠־פְּאַת⁠־יָ֣ם׀ אַלְפַּ֣יִם בָּֽאַמָּ֗ה וְאֵ֨ת פְּאַ֥ת צָפ֛וֹן אַלְפַּ֥יִם בָּאַמָּ֖ה וְהָעִ֣יר בַּתָּ֑וֶךְ זֶ֚ה יִהְיֶ֣ה לָהֶ֔ם מִגְרְשֵׁ֖י הֶעָרִֽים׃ ומפורש במשנה *
* "דרש רבי עקיבא ...אלפים אמה תחום שבת"ו
* זה יהיה להם – אלפים אמה של תחום שבת מרובעות כטבלא מרובעת כדי שיהיה נשכר לזוית דתני רב חנניא, זה יהיה להם מגרשי הערים,
כזה יהיו כל שובתי שבת. (עירובין נ״א.)

ב.
כדי שאנשים ידעו היכן מסתיים תחום שבת , ושעליהם להישמר מלעבור אותו ,היו ישובים עוד בימי בית שני וגם אחכ ששמו שילוט : "תחום שבת" ,
ומכאן והלאה ההליכה אסורה.

בוודאי היו כתובות כאלה בישובים רבים, אך היות שהיו מחוץ לעיר רובם ככולם כוסו בחול צמחייה ושיני הזמן גם הם טשטשו את הכתובות.
למרות זאת יש בידינו כיום כתובות מסביב לישובים בגזר 12 כתובות, באושא שניים ואחרון בתמרת שבגליל התחתון עוד אחד.
וכולם נתגלו במאתיים השנים האחרונות.

. המטרה היתה שתיראה בבירור, ועל כן האותיות גדולות חרוצות בסלע בעברית וביוונית. בתמרת ובאושה גובהן 20 ס"מ,
אורך הכתובת בתמרת הוא 60 ס"מ - לשלוש אותיות בלבד, אורך הכתובת באושה מטר אחד, וכך גם בכתובות גזר.
הכתובות מקיפות את היישובים בטווחים של 1.5 ועד 2 ק"מ ,
ומ"מ אין קושי במרחקים מהישוב שכן יש דין של ריבוע וזה לפי הבתים הקיצוניים - כך שיש להניח שתאמו את ההלכה.
כתבה ארוכה ע"כ התפרסמה ע"י -מרדכי אביעם
שבת תמרת.jpg
שבת תמרת.jpg (68.11 KiB) נצפה 358 פעמים

ג. תמרת.
משטח סלע ועליו הכתובת העתיקה ”שבת״ בעברית . התגלה בשנת 2011.עד אז סימוני תחום שבת בארץ נודעו סביב גזר ובאזור אושה העתיקה.
מטיילים [נתן בן יהודה] בחורש שסמוך לתמרת הם שגילו את הכתובת שנחקקה בסלע. ויש בכך להעיד על יישוב יהודי קדום שסביב.

בכתובת שלוש אותיות ש' ב' ת' ואורכה 62 ס''מ. גובה האותיות 20 ס''מ. האות ש' ברורה לחלוטין והיא דומה לאותיות ש' אחרות מכתובות רבות החקוקות על אבן כמו למשל על ארונות קבורה מבית שערים. האות ב' ברורה אך חסר בה הקו האחורי. גם בכתובות רבות אחרות ה''זנב'' של ה ב' הוא קצר מאד ולפעמים נעלם. גם האות ת' ברורה למדי והקו הקדמי שלה קצר ומעט שחוק. גם באותיות ת' רבות בכתובות אחרות הקו הקדמי קצר מאד.
הפטינה המכסה את הכתובת זהה לפטינה שעל הסלעים כולם ובכך יש עדות לעתיקותה של הכתובת. נראה שיש לתארך את הכתובת לתקופה הרומית המאוחרת עד לתקופה הביזנטית, מאות 3-6 לסה''נ. [ תנאים אמוראים]

ד. אושה.
קבוצה שנייה התגלתה כבר קודם סביב הכפר אושה. ישוב יהודי זה מוכר היטב, באשר בו התחדשה הסנהדרין בגליל לאחר חורבן הישוב היהודי ביהודה כתוצאה ממרד בן כוכבה, ולאחר שבסמוך לכפר אושה התגלו שתי כתובות שגם בהן מופיעות האותיות היווניות CAB. חיזק את הדיעה שבכפרים יהודיים קדומים, ציינו את 'תחום השבת' בכתובות בסלע. חוקרים מזכירים שתי כתובות ואולי אף יותר, אבל כיום רק אחת מהן שרדה.

טענות המפקפקים .
מדוע כתובות אלה כתובות רק ביוונית, ומופיעות האותיות היווניות CAB, שיכולות בהחלט להיות קיצור המלה שבת בצורתה היוונית
אבל יתכנו גם פתרונות אחרים.
ועוד הם טוענים - שאין אפילו מקור אחד בחזל ובהלכה שמדבר על כך שתחום השבת מסומן באופן כלשהו בשטח. לכן, כאשר התגלו באושה כתוכבות ביוונית ובקיצור, היה ספק בקרב חלק מהחוקרים שאכן מדובר בכתובות המסמנות את תחום השבת.
שבת אושא . משביל ענן.jpg
שבת אושא . משביל ענן.jpg (5.66 KiB) נצפה 358 פעמים

ולכן מציאת הכתובת הברורה "שבת" בתמרת חיזקה את הדעה שגם באושא מדובר בכיתוב שסימן, כנראה, את תחום השבת של אושא.
וכנל הצמידה פטינה באותיות זהה לצמידה שעל הסלעים שמסביב, ועל כן ברור שהכתובת עתיקה ושאין מדובר בכתובת שנחרטה באחרונה, מה עוד שאיזה עניין יש למישהו לחרוט את המלה "שבת" על סלע, במקום שאיש לא רואה אותו ?

המרחק ממרכז הישוב הקדום אושה, ועד לסלע, הוא קילומטר וחצי. וחוקר הארץ ברסלבי סיפר כי הערבים קראו לאבן הזו "בלאטת אל שבת", אך אי אפשר לדעת כמובן אם זה בגלל שהסיפור התגלגל באזור במרוצת הדורות או מה שסביר יותר שהם שמעו זאת מחוקרים או ממטיילים.

ה.
רבי יהודה בן בבא,

בסמוך מצויה מערה ובה ציון קברו של רבי יהודה בן בבא, שהוצא להורג על ידי השלטון הרומאי על שהסמיך את תלמידיו , למרות האיסור של הרומאים. וצומת סומך הקרוב קרוי כך בשל סיפורו של רבי יהודה.
ואפשר שיש קשר בין הכתובת שבת = תחום שבת , של אושא לסיפור המפורסם של סמיכת החכמים באושה על ידי רבי יהודה בן בבא: ''שגזרה מלכות הרשעה גזרה: כל הסומך יהרג, וכל הנסמך יהרג, ועיר שסומכין בה תחרב, ותחום שסומכין בו יעקר; מה עשה רבי יהודה בן בבא ? הלך וישב בין שני הרים גדולים ובין שתי עיירות גדולות בין ב' תחומי שבת, בין אושא לשפרעם, וסמך שם חמשה זקנים: רבי מאיר ורבי יהודה ורבי יוסי ורבי שמעון ורבי אלעזר בן שמוע,
ורב אויא מוסיף: אף רבי נחמיה; כיון שהכירו בהם אויבים, אמר להם בני, רוצו! אמרו לו: רבי, ואתה מה תהא עליך? אמר להם: הריני מוטל לפניהם כאבן שאין לה הופכין; אמרו: לא זזו משם עד שנעצו לגופו ג' מאות לולניאות של ברזל ועשאוהו לגופו ככברה.'' (תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף י''ד, א').
הושבילים.jpg
הושבילים.jpg (8.54 KiB) נצפה 358 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ב' ינואר 29, 2024 8:08 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: "בלאטת אל שבת".תחום שבת

הודעהעל ידי יהודהא » ב' ינואר 29, 2024 8:20 am

חלק ב'

תחום גזר.
כאן בסמוך לכרמי יוסף וכמחצית השעה מירושלים נתגלו משך השנים 13 כתובות המקיפות את העיר גזר. והאחרונה נתגלתה רק ב 2012
חלקם נשאר במקומם, חלקם נעקר והועברו למקומות שונים ,ויש שמקומם נשאר חסוי .

כאן לא כתוב 'שבת' אלא "תחום גזר " בעברית ובאותיות גדולות גודל הכתובות כמטר ארכן , והן ערוכות בכעין מעגל מסביב לישוב עצמו .
כתובות אלו עתיקות בהרבה [במאות שנים] מאלו שבצפון ומתאריכים אותם לתקופת החשמונאים.

בנוסף לכיתוב 'תחום גזר' יש להן תוספת של כיתוב ביוונית "אלקיוס" אולי שם הבעלים או המושל והיא לכאורה נועדה לצופה הבא מחוץ לעיר .

מפת גזר.jpg
מפת גזר.jpg (272.3 KiB) נצפה 350 פעמים


כתובת גזר.jpg
כתובת גזר.jpg (456.1 KiB) נצפה 350 פעמים
תמונה ישנה של האבן החמישית.

לכתובת גזר קשורים מספר אירועים מעניינים - וגם איכשהו קשורה למאה שערים ושטראוס - וע"כ אי"ה בהמשך.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' ינואר 30, 2024 9:24 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: "בלאטת אל שבת".תחום שבת

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' ינואר 29, 2024 3:56 pm

יישר כח על הדברים היפים, כתמיד!
הערה אחת: המרחק בין אושא הקדומה לאבן המדוברת הוא רק חצי ק"מ. כמו"כ לפחות הכתובת הראשונה הוצבה כך שהקורא אותה עומד כשפניו אל הכפר אושא. מטעמים אלו לא מסתבר לשייך את האבן לתחום שבת (מתוך מאמרו של ז'אבו ארליך, המצ"ב).
קבצים מצורפים
קיסי מערכת מסתור בתחום שבת ארליך ושבטיאל על אתר יט תשעז 2017 מעודכן.pdf
(9.49 MiB) הורד 27 פעמים

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: "בלאטת אל שבת".תחום שבת

הודעהעל ידי יהודהא » ב' ינואר 29, 2024 8:05 pm

לייבעדיג יענקל כתב:יישר כח על הדברים היפים, כתמיד!
הערה אחת: המרחק בין אושא הקדומה לאבן המדוברת הוא רק חצי ק"מ. כמו"כ לפחות הכתובת הראשונה הוצבה כך שהקורא אותה עומד כשפניו אל הכפר אושא. מטעמים אלו לא מסתבר לשייך את האבן לתחום שבת (מתוך מאמרו של ז'אבו ארליך, המצ"ב).

-----------------
לא זו אף זו.
א, תודה על העין הטובה- לדבריי.
ב.ועוד תודה על הבאת הקישור למאמר המרחיב דעת בנידון.

ג. כבכל דיון על ממצאים ארכיאולוגיים גם כאן יש דעות לכאן ולכאן . מעבר לכך גם בממצאים שכולם אמרו בביטחון שזה כך וכך , הרי לעיתים מתברר שזה עורבא פרח. אף כאן וגם כשנדון על גזר הויכוחים קיימים וביתר שאת.

ואכן בד"כ בדיונים כאלו נוהג אני להוסיף משפט המסייג ומצמצם את ההחלטיות שבדברים.
והפעם עבודתי נעשתה כבר על ידך - וישכ"ח.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' ינואר 30, 2024 9:16 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: "בלאטת אל שבת".תחום שבת

הודעהעל ידי יהודהא » ג' ינואר 30, 2024 8:06 am

חלק ג.

א.
הגילוי.

כבר במאה התשע-עשרה זיהו חוקרים כגון קלרמון גנו כתובות חקוקות בסלעים בסביבות התל, ועליהם נרשם "תחמגזר", קרי "תחום גזר", ושם פרטי ביוונית. הציון בעברית של תחומה של עיר , אינו מוכר מאף אתר ארכיאולוגי אחר ומכאן ייחודו.

התל הגדול נחפר שוב בראשית המאה העשרים, על ידי ארכיאולוג אירי בשם רוברט מקאליסטר.
ומאז עסקו משלחות חפירה שונות בחפירות חוזרות ונוספות של התל לבירור עברו באופן מפורט ומדויק יותר.

כתובות "תחום גזר" אם כך הוכיחו כי התל סביבו הם נחקקו הוא תל גזר.
* אך מה משמעות הכתובות עצמם?
* מדוע הם נחקקו?
* מי דרש זאת?
* ומתי ?
----
ב. 13 הכתובות.
המפה אשר בה מצוינות 13 כתובות גזר שנתגלו ניתן לראות שהן תוחמות שטח אליפטי היוצא מתל גזר לכיוון דרום מזרח,
כתובות אלו מוספרו לפי תאריך חשיפתן.
ייתכן ואף הגיוני, שישנן כתובות נוספות שטרם נחשפו או נעלמו. או שחלקן נלקח ונשדד,

1-4. כתובות 1 עד 4 נתגלו על ידי קלרמון גנו כאמור בשנים בהן חקר את גזר בסביבות 1871, 1,2, נמצאות במוזיאון באיסטמבול.
3. לגבי כתובת 3 מיקומה העכשווי אינו ידוע. אולם בזמנו ראו שהכתובת השלישית שונה במהותה והינה כתובת ערבית קשה לקריאה, משוער כי כתוב בה 'בטמא' שפרושה שקד, אך בברור אינה קשורה לכתובות תחום גזר האחרות.[ ישנה בהחלט אפשרות שבאם תימצא ובקריאה מחודשת ישתנו הדברים].

4. כתובת 4 , כאמור גם היא נחשפה ע"י קלרמון גנו ב 1881 אח"כ מיקומה נעלם , ונתגלתה מחדש במקומה ב 2012 במרחק של כמאה מטר
מכתובת 13. בעזרת ציור שטח מהמאה ה 19. [ באיחור של 130 שנה].

Boundary_of_Gezer_inscription.jpg
Boundary_of_Gezer_inscription.jpg (58.34 KiB) נצפה 299 פעמים
תמונה עדכנית של מספר 5 צילם גיל מאסטרו .
5 . כתובת חמישית זו נמצאה ע"י נזיר דומיניקני לגראנז' ב 1898, נמצאת כיום בתוך יער המגינים.

6. הכתובת השישית נתגלתה עי הארכיאולוג מקאליסטר בעונת החפירות שהחלה ב 1902 ( כיום בחצר בית בכרמי יוסף), נתגלה רק החלק היווני.
karmei_yosef_gezer_script.jpg
karmei_yosef_gezer_script.jpg (77.03 KiB) נצפה 298 פעמים
אבן מספר 6 צילם רון פלד -הכול על ירושלים.

7. את הכתובת השביעית גילה חבר קיבוץ נחשון ב1962, מוצג במוזיאון רוקפלר בירושלים .
Gezer_district_inscription_-_Rockefeller_Museum.jpeg
Gezer_district_inscription_-_Rockefeller_Museum.jpeg (20.88 KiB) נצפה 316 פעמים
תמונת האבן מספר 7.

8. הארכיאולוג פרופ. רוני רייך חשף את השמינית ב 1980 שנמצאת עד היום באתרה ,
Gezer_261215_boundary_stone_8_01.jpg
Gezer_261215_boundary_stone_8_01.jpg (35.13 KiB) נצפה 316 פעמים
תמונת האבן מספר 8 - צילם אורן רוזן.

9 . כתובת תשיעית התגלתה ב 1982 וחלקה נהרס בעת הקמת היישוב כרמי יוסף , שרדו רק שני שברים והם נמצאים במחסני רשות העתיקות,

10-11. שתי הבאות עשר ואחת עשרה אותרו הראשונה 10 ב 1972 . והשנייה 11- ב 1982 והיום נמצאות עמוק תחת אדמות כרם -
על המדרון הצפון-מזרחי של התל.

12. הכתובת השתים עשרה אותרה ב 2000 על ידי צבי גרינהוט ונשארה באתרה, -הגורם לחשיפה היה מאמר של רוני רייך .
Gezer_261215_boundary_stone_12_01.jpg
Gezer_261215_boundary_stone_12_01.jpg (32.64 KiB) נצפה 316 פעמים
תמונת האבן מספר 12 צילם אורן רוזן.

13. כתובת זו התגלתה על ידי משלחת חפירה אמריקאית ב 2012. ומיקומה לא פורסם על ידי המגלים.
סך הכל כמאה וארבעים שנה של חקר הטרשים והיערות באזור זה הביאו לחשיפת 13 כתובות תחום גזר. שרק שש מהם עדיין קיימות במקומם המקורי,

ג.
נוסח - פרטים נוספים.

כתובות תחום גזר הן קבוצה של כתובות חקוקות במשטחי סלע אופקיים סביב תל גזר, במרחקים שבין 1,200 מ' ל-2,000 מ' מן התל. הכתובות גדולות במידתן.;למשל: כתובת מס' 12 היא באורך 1.04 מ', ברוחב 0.58 מ', ואותיותיה החקוקות בסלע בגובה 18–28 ס"מ.

כל הכתובת (למעט מס' 10, 11) הן בנוסח קבוע: כתובת עברית: תחמ גזר, שפירושה "תחום גזר",
ולידן ומעליה שם יווני ובמהופך [ראש לראש] כגון ΑΛΚΙΟΥ שמשמעותו היא "של אלקיוס". אולי שמו של מפקד או מושל האזור .

בכתובת 10 מופיע השם ΑΛΕΞΑ – "אלכיסא", ובכתובת 11 ΑΡΧΕΛΑΟΥ, שפירושו "של ארכלאוס". תופעה זו אינה קיימת בשום מקום אחר בארץ ישראל.
כתובת מס' 13- היא בת 3 שורות. הכתובת שחוקה ולכן ניתן לקרוא רק חלק מהכתובת. בשורה הראשונה נכתב ביוונית של 'אלקיוס', בשורה השנייה המילה בעברית 'תחום', ובשורה השלישית זוהתה המילה 'גזר'.

ד.
כיוון הכתובות.

הארכיאולוג הישראלי רוני רייך שחקר את האזור ואף מצא שתיים מכתובות תחום גזר, חשף כי הכתובת העברית ניתנת לקריאה כאשר הקורא
עומד ופניו לכיוון תל גזר. היינו מבחוץ פנימה.
ואילו הכתובת ביוונית, הכתובה במהופך מעל זו העברית, ניתנת לקריאה כאשר הקורא עומד עם פניו מתל גזר והלאה. היינו מבפנים החוצה
..
לדעתו זה תואם להנחה שכתובות תחום גזר סימנו את תחום היישוב ואדמותיו, ואילו השמות 'אלקיוס' (בדרום ובמזרח) ואלכיסא וארכלאוס (בצפון) היו בעלי קרקעות הסמוכים ומחוץ לתחום גזר, ולא בעלי תל גזר ואדמותיו .

תקופה.
למרות שכיום התארוך המקובל הינו 140 לפנה"ס, לאחר שחרור גזר בידי שמעון החשמונאי, והצבת בנו יוחנן הורקנוס כמושל גזר. בפועל הניסיון לתארך את הכתובות נתקל בקושי, והחוקרים חלוקים בתארוך מהתקופה החשמונאית ועד הרומית,

הלניסטית - נראה כי השמות – אלקיוס, ארכלאוס, ואלכסנדר. שהם שמות יוונים ונחקקו ביוונית מעידים כי לכאורה מדובר בתקופה ההלניסטית (מאות 3-1 לפנה"ס), ומדובר בנחלות, אלקיו אשר שמו חקוק על האבן תחתינו הינו אולי חלקיה. ונראה כי הכתובות מעידות כי תל גזר עצמו היה מיושב אז יהודים, בעוד שכני הישוב היו יוונים (או מתיוונים).

רומית -השערה מעניינת נוספת בקשר לנחלות אלו הועלתה על ידי פרופ. בן ציון רוזנפלד הטוען כי שלושת בעלי השמות היוונים תואמים שמות הידועים לנו מצאצאי הורדוס, ולכן סובר כי מדובר בנחלות מלכותיות, והתארוך בהתאם - לימי הורדוס.

ו.
מטרת הכתובות.

במשך שנים רבות נחשבו הכתובות כמציינים את תחום שבת מסביב לגזר. והיו אף שניסו [לשווא] לחשב לפיהם את גודל האמה. ולמרות הקשיים על המרחקים והכיוונים - עדיין דעה זו נראית כסבירה ביותר. והיא קיבלה חיזוק על ידי הכתובת בעברית מתמרת "שבת " שיש לה רק משמעות אחת וברורה. ויש מקום ליישב את קשיי המרחק במסגרת הלכות עירובין.
מלבד זאת - כל ההצעות האחרות גם הן כרוכות בקשיים כאלה ואחרים .

הצעות נוספות שהועלו הן -
1. מצוות. קביעת תחום גזר שמוערך בכ-4 קמ"ר מתוארך לתקופתו של שמעון החשמונאי, שכבש את גזר והכתובות
באות לקבוע כאן את האזור כמחוייב במצוות התלויות בארץ , לעומת העיר הפאגנית שהיתה אזור "פטור",
לחיזוק מסקנה זו עולה כי הכתובות כולן נראות דומות וכי שלטון מרכזי יזם את חריטתן, תוך יצירת חלקה בת 4000 דונם בה שבו לקיים מצוות חשובות אלו, ולהבדילם מהסביבה של חלקות בבעלות גויים.

2. מיסים. אולי בנו של שמעון החשמונאי, יוחנן הורקנוס,שהיה שליט גזר, דאג לחקיקת הכתובות, לגבות באופן מאורגן את המעשרות ושאר מתנות כהונה . ואולי יש קשר למסופר במשנה שדאג לתקן ולסדר ענייני מעשרות (מעשר שני פ"ה מט"ו; סוטה פ"ט מ"י).
משנה י
יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל הֶעֱבִיר הוֹדָיַת הַמַּעֲשֵֹר.....
וּבְיָמָיו אֵין אָדָם צָרִיךְ לִשְׁאוֹל עַל הַדְּמַאי.
ובפירוש המשניות לרמבם -", והוא כי בימיו היו בני אדם מקילין בחוק השם יתברך, ולא היו מוציאין מן הזרעים אלא תרומה גדולה בלבד, והיו אוכלים השאר."

3. מחלוקת\ בעלות. סברה אחרת גורסת כי בעצם מדובר על מחלוקת בנושא תחומי הנחלות שהביאה לפסיקה שכללה גם סימון אבני גבול
למען ידעו כולם.

נ,ב,
התמונות מהמכלול ועוד - ויש עליהם זכויות יוצרים .ואינן לשימוש מסחרי וכדומה.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: "בלאטת אל שבת".תחום שבת

הודעהעל ידי יהודהא » ד' ינואר 31, 2024 5:11 pm

חלק רביעי.

איך הגיע "תחוםגזר" ההפוך עד לרחוב הנביאים בירושלים ?
נסיים את הנושא הזה עם אחת הדמויות המורכבות והמפורסמות שרבה השפעתו על מראה העיר ירושלים עד היום.

א.
קונרד שיק , מהדמויות הססגוניות והמרתקות של ירושלים.
עץ חיים , מאה שערים, וכתובת השילוח .

...בשעה שאחד מתלמידי ירד אל תוך החלק הדרומי של המנהרה שליד בריכת השילוח, מעד בירידתו על שברי סלע ונפל למים. מששב ועמד, גילה סימנים דמויי אותיות על דופן הסלע. ....יצאתי למקום עם הכלים הדרושים כדי לבדוק את התגלית... מצויה שם כתובת בתוך משטח, של 8 או 10 שורות..". הייתה זו חוות הדעת הראשונה על כתובת השילוח, בעיר דוד. מן הכתובות ההיסטוריות החשובות ביותר מתקופת המקרא, שנתגלו עד היום בארץ ישראל.

ב.
קוֹנְרָד שִׁיק היה אדריכל, ארכאולוג, קרטוגרף,ובונה מודלים, חוקר ארץ ישראל ומיסיונר גרמני שחי ופעל בירושלים במחצית השנייה של המאה ה-19. למרות שאת השכלתו המדעית רכש בלימוד עצמי ולא במוסדות מוכרים הצליח בכך מעל למשוער. ומה שכן למד - בזה נכשל ולפי הידוע לא העביר לשמד אף אדם [ אפשר שכלל לא התאמץ].
נולד בגרמניה 1822, Bitz, התגורר בירושלים במשך 55 שנים, - ונקבר ב 1901, בירושלים הר ציון. הוא נחשב לאחד מחשובי החוקרים
של ירושלים וארץ ישראל

הוא שימש גם כאדריכל וכמהנדס משך שנים רבות והיה מעורב בבנין בתים רבים בירושלים : רבים מהם
ברחובות הנביאים ושבטי ישראל. קרוב למרכזים החרדים. והשתתף בבניית בית חולים שערי צדק ברחוב יפו (האדריכל היה הטמפלרי זנדל, ושיק
רק סייע), השער החדש בעיר העתיקה, תכנן את שכונת מאה שערים, גילה את כתובת השילוח בעיר דוד.

כאשר פנה יואל משה סלומון וביקש משיק לתכנן עבור קבוצה לא עשירה שכונה חדשה מחוץ לחומות, עשה זאת שיק ללא לבטים,
וכך תוכנן הגרעין ההיסטורי של מאה שערים.

ג.
מבנים שבנה קונרד שיק. [או השתתף בתכנונם או בפיקוח על בניינם] -
אין תיעוד מסודר של המבנים שבנה שיק בירושלים, אך ידועה מעורבותו בתכנון ובנייה של אי-אלו בניינים של תקופתו. לעיתים היה מתכנן הבניין, לעיתים פיקח על בנייתו, ופעמים שימש בשני התפקידים כאחד.
בחלק מן הפרויקטים שיתף פעולה עם אדריכלים נוספים, על פי רוב האדריכל הטמפלרי תיאודור זנדל, איש המושבה הגרמנית בירושלים.

* בית החולים למצורעים החדש (נבנה 1887, כיום בית הנסן בשכונת טלביה)
* בית תבור, בית מגוריו של קונרד שיק ברחוב הנביאים (נבנה 1882–1889, כיום המכון התאולוגי השוודי)
* שכונת מאה שערים, שכונת מגורים לאוכלוסייה יהודית חרדית (נבנתה 1874).
84_Street_of_Prophets_A.jpg
84_Street_of_Prophets_A.jpg (126.48 KiB) נצפה 293 פעמים
* ביה"ס לבנות של המיסיון , ברחוב הנביאים פינת רחוב פינס (נבנה 1891– נהרס 1961), כיום במקום מלון המרכז - פרימה פאלאס)

* בית הספר למל (הרחבת המבנה) כיום ת"ת עץ חיים.
800px-בית_הספר_למל_כיום     צילם מעלה היצירה..jpg
800px-בית_הספר_למל_כיום צילם מעלה היצירה..jpg (138.25 KiB) נצפה 293 פעמים


* בניין שערי צדק הישן, ברחוב יפו (נבנה 1897 בתכנון משותף עם תיאודור זנדל, לימים בית הנהלת רשות השידור).

* בית מושב זקנים חדש ברחוב יפו, בכניסה המערבית לעיר (נבנה 1884–1901, נהרס בשנות ה-80, (כיום במקום קניון סנטר 1).
* הכנסייה האתיופית ברחוב אתיופיה (ידוע ששיק היה מעורב בתכנון,)
* בית החולים הגרמני ("זיו") ברחוב הנביאים פינת שטראוס (כיום אגף של בית החולים ביקור חולים, נבנה 1892-1894 יחד עם תיאודור זנדל)

בנוסף,ישנם מבנים שמעורבותו של שיק בהקמתם היא בגדר השערה כמו: מיוחסת או משוערת מעורבות כלשהי של שיק בתכנון ו/או בניית מבנים רבים אחרים, ביניהם שכונות ימין משה בתי אונגרין והבוכרים, בתי מחסה ברובע היהודי של העיר העתיקה, בית מחניים ברחוב שבטי ישראל פינת הנביאים, בניין המוזיאון לטבע במושבה הגרמנית, ועוד בתים פרטיים, ובתי כנסת וישיבות: בית כנסת תפארת ישראל,בנין הישיבה הגדולה ב"מאה שערים",


ד.
בשנת 1882, כשלושים שנים לאחר שגר בעיר העתיקה בדאר שיק, הוא בנה את ביתו החדש ברחוב הנביאים 58 של ימינו, . את ביתו כינה (וכך עד היום) "בית תבור", שם אותו לקח מפסוק בספר תהילים: "צָפוֹן וְיָמִין אַתָּה בְרָאתָם תָּבוֹר וְחֶרְמוֹן בְּשִׁמְךָ יְרַנֵּנו.
IMG-20240129-WA0115.jpg
IMG-20240129-WA0115.jpg (212.7 KiB) נצפה 293 פעמים


על אחד הקירות מסביב לחצר רואים כעין מלבן עם כתובת הפוכה בעברית. כתוב עליה "תחם גזר" (תחום גזר).
בדומה למימצא סביב תל גזר . הכתובת שהיא העתק מלט של אבן סימון “תחום גזר” נמצאת מתחת לאחד מחלונות החזית המערבית של החצר הפנימית. שיק התקין את ההעתק במהופך - אולי כדי לומר שכאן זה לא מקורי.או כפי שנראה למסתכל עליה מהצד שבו הכתובת נראית הפוכה..
Thabor_House_22  ,צילמה  תמר הירדני ,.jpg
Thabor_House_22 ,צילמה תמר הירדני ,.jpg (97.72 KiB) נצפה 293 פעמים
צילמה תמר הירדני.

ה.
דגם הר הבית - בתערוכה בינלאומית בווינה.
גם הוואקף המוסלמי נזקק לשירותיו האדריכליים, וביקש ממנו לסייע בעבודות הבניין והשחזור במסגדי הר הבית. שיק ניצל את הגישה החופשית שניתנה לו למתחם כדי לחקור לעומק את השרידים הארכאולוגיים והמחילות התת-קרקעיות במקום, ולערוך מיפוי ורישום אדריכלי מדוקדק של ההר, מחילותיו ומבניו.

הדבר התאפשר כאשר התבקש לבנות דגם הר הבית לצורך הצגה בתערוכה בינלאומית בווינה . ביקש\וקיבל שיק ללמוד את החללים התת־קרקעיים שבהר, וקיבל אישור למפות אותם. וכך שיק מחילותיו ומבניו. ואח"כ הכניס לדגם שלו לא רק את פני השטח, אלא גם את מה שנמצא מתחת לאדמה".

כך קיבל נגישות בלעדית לחקור את מסתורי ההר "וככל הידוע, רק שני אנשים בהיסטוריה עשו זאת – קונרד שיק וצ'רלס וורן (גנרל וארכיאולוג בריטי שחקר את ההר בשנות השישים של המאה ה־19 "– א"כ). בין היתר נשכר ע"י הוואקף לבנייה ושחזור מסגדי הר הבית, .


בהמשך גם יצר דגמים רבים נוספים של האתר, ובכלל זה דגמים משוערים של מבנה בית המקדש. ממצאיו של שיק ותרשימיו שימשו אבן דרך חשובה בחקר האתר, שעל פי רוב היה בלתי נגיש לחוקרי ארץ ישראל.
IMG-20240129-WA0125.jpg
IMG-20240129-WA0125.jpg (224.43 KiB) נצפה 293 פעמים

שילוט על בית תבור ברחוב הנביאים 58.

ו.
אהבתו לארכיאולוגיה לנופי ומטמוני ארץ ישראל באה לידי ביטוי לא רק בשיבוץ העתק של כתובת "תחום גזר" בקירות הבית. אלא גם בשיבוץ העתק כתובת שומרונית עתיקה ומזבח שנחשף בחפירות מגידו. כמו"כ שיק, שחש קרבה למקורות היהודיים, נטע בגן ביתו את שבעת המינים, את הזית, הרימון והתאנה שצומחים במקום ניתן לראות גם היום.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ד' ינואר 31, 2024 9:06 pm, נערך 5 פעמים בסך הכל.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: "בלאטת אל שבת".תחום שבת

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' ינואר 31, 2024 5:22 pm

תודה רבה הרב יהודהא!
מצ"ב מאמר רחב על קשרי קונרד שיק ויהודי ירושלים.
לא עברתי על כולו.
קבצים מצורפים
מסיונר ברשות התורה - קונרד שיק והיהודים_0_0.pdf
(207 KiB) הורד 23 פעמים

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: "בלאטת אל שבת".תחום שבת

הודעהעל ידי יהודהא » ד' ינואר 31, 2024 8:33 pm

לייבעדיג יענקל כתב:תודה רבה הרב יהודהא!
מצ"ב מאמר רחב על קשרי קונרד שיק ויהודי ירושלים.
לא עברתי על כולו.

------------
ושוב תודה על מאמר שמנסה להתמודד עם היחס הדו ערכי לאיש זה.
והיות שלא זה הנושא כאן - משום כך קיצרתי בו, ומ"מ מאחר שעלה אסכם במספר מילים:
1.אכן נעזרו בשירותיו אבל לא היה בן בית או איש רעים לרבנים החרדים רש"ס וכדומה. משא"כ עם י,מ, פינס לונץ ועוד ששייכים לקטגוריה אחרת.

2. כפי שסיכם י,א הוא לא היה מסיונר פעיל אלא ", לקדם את עבודת המיסיון בעיקר על ידי דוגמה אישית ופחות באמצעות הטפה והוראה,"
והוא אכן לא נמנה \ מופיע ברשימת המסיונרים בדוחות שלהם , וזה אומר דרשני..

3. היו לו דברים חשובים יותר בחיים , ושוב מדברי י,א, "בסופו של דבר מתקבל הרושם ששיק לא היה מוצלח כמיסיונר, והצלחתו בהמרת דת של יהודים הייתה מינורית וזניחה. יש להניח שככל שגברה התעניינותו ופעילותו בתחום המחקר, הוא החל זונח את פעילותו המיסיונרית המקובלת".

4. וסיבה נוספת ומשמעותית היא שהיהודים הבינו שאין זה מספיק להילחם במקל - ויש להוסיף את הגזר. ובעקבות מעשיהם של הנכרים הושקעו מאמצים
וכספים רבים להקמת בתי חולים בתי אבות ובתי יתומים להצלת אותם אומללים, שהמחסור והמצוקות הוליכו אותם לשם בעד פת לחם ותרופות , וח"ו ללא כוונת שמד. אלא שהשהות שם השפיעה לצערינו ורבים חללים הפילה.

פי האתון
הודעות: 699
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: "בלאטת אל שבת".תחום שבת

הודעהעל ידי פי האתון » ד' ינואר 31, 2024 9:12 pm

יהודהא כתב:וחוקר הארץ ברסלבי סיפר כי הערבים קראו לאבן הזו "בלאטת אל שבת",

בלאטה - הוא כמובן 'פלאטה' (משטח ישר), והערבים שהופכים את הפ"א לבי"ת קוראים לזה 'בלטה'...
(וה'בלטות' שמרצפות את בתינו, הם כמובן 'פלטות' בפלסטינית מדוברת...)


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 108 אורחים