מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שער ה' החדש - ירמיהו כו, י

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

שער ה' החדש - ירמיהו כו, י

הודעהעל ידי כדכד » ב' ינואר 29, 2024 7:25 pm

רש"י שם כותב "ואחרים הגיהו" שבימי גלות יהויכין נשבר השער וצדקיהו חידשו.
אבל נבואה זו נאמרה בימי יהויקים שהיה קודם?
אולי זו כוונת רש"י "אחרים הגיהו" שאח"כ הגיה ירמיהו בספרו?

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: שער ה' החדש - ירמיהו כו, י

הודעהעל ידי כן מסתבר » ב' ינואר 29, 2024 9:30 pm

בפשטות ’אחרים הגיהו’ הכוונה שאינו מדברי רש”י אלא אחרים הוסיפוהו בתוך פירושו, והסופר ראה צורך לציין זאת.

עצם הדברים מוזרים מעט, כיוון שנקט בלשונו ’מקצת כלי בית האלקים’, ולשון זה נאמר בריש דניאל אודות ימי יהויקים, אך השמות ’יהויכין וצדקיהו’ אכן אינם שייכים לכאן.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שער ה' החדש - ירמיהו כו, י

הודעהעל ידי כדכד » ב' ינואר 29, 2024 9:42 pm

הלשון אינו מוזר כלל
גם בימי גלות יהויכין נטל עמו נבוכדנצר חלק מכלי המקדש וזה מפורש בירמיהו
אין תימה שנקט לשון הכתוב במקום אחר אם התוכן שייך גם.
יש עוד מקום ברש"י במקרא הלשון "אחרים הגיהו"?
השמות יהוייכין וצדקיהו שייכים שהרי יהויכין גלה תחילה ואז מלך צדקיהו
כוונתך לומר שלא שייך בימייויקים?
אין הכי נמי. זה בדיוק מה ששאלתי
לכן נראה לי לומר ש"אחרים הגיהו" הכוונה שאח"כ הוגה, אבל בינתים לא מצאתי מקור לזה


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים