מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

התחנה האחרונה של ארון הברית

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

התחנה האחרונה של ארון הברית

הודעהעל ידי יהודהא » ד' מרץ 13, 2024 12:13 am

א.
בהפטרת השבוע [ פקודי] במלכים א ח, מתוארת חנוכת הבית ראשון – כשהארון חוזר למשכנו למקדש לאחר ששהה בעיר אחרת ובאוהל בנפרד מהמשכן מספר שנים.

וַיַּעֲלוּ אֶת אֲרוֹן ה' וְאֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת כָּל כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר בָּאֹהֶל וַיַּעֲלוּ אֹתָם הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם: וַיָּבִאוּ הַכֹּהֲנִים אֶת אֲרוֹן בְּרִית ה'
אֶל מְקוֹמוֹ אֶל דְּבִיר הַבַּיִת אֶל קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים אֶל תַּחַת כַּנְפֵי הַכְּרוּבִים: אֵין בָּאָרוֹן רַק שְׁנֵי לֻחוֹת הָאֲבָנִים אֲשֶׁר הִנִּחַ שָׁם מֹשֶׁה בְּחֹרֵב אֲשֶׁר כָּרַת ה' עִם בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:

מדובר לאחר החזרת הארון ע"י הפלישתים, ועל השלב שלפניו מסופר לנו בשמואל ב, פרק ו –
נאמר : וַיַּטֵּ֣הוּ דָוִ֔ד בֵּ֥ית עֹבֵֽד־אֱדֹ֖ם הַגִּתִּֽי׃ יא וַיֵּ֩שֶׁב֩ אֲר֨וֹן יקוק בֵּ֣ית עֹבֵ֥ד אֱדֹ֛ם הַגִּתִּ֖י שְׁלֹשָׁ֣ה חֳדָשִׁ֑י
פסוק יב: וַיֻּגַּד לַמֶּלֶךְ דָּוִד לֵאמֹר בֵּרַךְ ה' אֶת בֵּית עֹבֵד אֱדֹם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ בַּעֲבוּר אֲרוֹן הָאֱלֹהִים וַיֵּלֶךְ דָּוִד וַיַּעַל אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים מִבֵּית עֹבֵד אֱדֹם עִיר דָּוִד בְּשִׂמְחָה.... ככתוב: "וַיָּבִאוּ אֶת אֲרוֹן ה' וַיַּצִּגוּ אֹתוֹ בִּמְקוֹמוֹ בְּתוֹךְ הָאֹהֶל אֲשֶׁר נָטָה לוֹ דָּוִד וַיַּעַל דָּוִד עֹלוֹת לִפְנֵי ה' וּשְׁלָמִים".
(יח) וַיְכַל דָּוִד מֵהַעֲלוֹת הָעוֹלָה וְהַשְּׁלָמִים וַיְבָרֶךְ אֶת הָעָם בְּשֵׁם ה' צְבָאוֹת:
וואחרי מספר שנים מתרחש הכתוב במלכים ובהפטרתנו.

הרב-ברגר-בכניסה-למתחם.jpg
הרב-ברגר-בכניסה-למתחם.jpg (166 KiB) נצפה 260 פעמים

תמונה מאתר JDN צילום מיום ליום.

ב.
האם יתכן שהר ציון - הוא המקום בו עמד הארון ומשם העבירוהו למקדש בהר המוריה ?

כך עכ"פ טוענים אנשים רבים שזה המקום, וכבר בימי הביניים הצביעו עליו מסורות שונות כ'היכל דוד' והיום הוא "קבר דוד" בהר ציון.
יודע אני - קשיים רבים יש למסורת זו, כמו גם לקביעה שכאן הוא מקומו של קבר דוד המלך.
אולם יש גם תירוצים והסברים - ומ"מ אין זה הנושא כאן, אלא מה ידוע לנו על מה שהתרחש כאן לפי המסורת הנל.

האם כאן הוא אוהל דוד המוזכר בדברי הימים - בו שיכן דוד המלך את ארון הקודש עד בניית בית המקדש.
זה מה שעולה מתלמיד הרמב"ן שביקר בארץ בסביבות שנת ה' אלפים ל' (לפני כ-740 שנה)וכך הוא מספר בספר מסעותיו הנקרא
"תוצאות ארץ ישראל" וז"ל:
"למעלה ממעיין השילוח בהר שם מצודת ציון, ושם קברי המלכים. ושם בנין ישן קוראים אותו היכל דוד, מכוון נגד בית המקדש, מדליקין שם נרות לקדושת המקום. אומרים שהוא בנין דוד, הוא המקום אשר היה שם ארון האלקים כשהביאו דוד לביתו, עד שנבנה הבית
וקרוב משם הוא מגדל דוד".

ג.
אחריו כתב ע"כ רבי אשתורי הפרחי, שעלה לארץ ישראל מספרד והגיע לירושלים בשנת ה'ע"ג (לפני כ-700 שנה), בספר כפתור ופרח שחיבר על המצוות התלויות בארץ וז"ל: ".. כתב רבי אברהם בן עזרא (ויקרא א, יא) 'על ירך המזבח' - 'מחוץ'. וכן 'ירכתי צפון', כי רבים תעו ואמרו שמגדל ציון היה בתוך ירושלים (עכ"ל ראב"ע).
ו'הררי ציון' (תהילים קלג, ג) הם, הוא בעצמו והר המוריה והר הזיתים ועין עיטם".

ובפרק מ"א כתב עוד: "ירושלים לחוד וציון לחוד וכמו שכתוב בספר מלכים (א' ח, א) 'אז מיקהל שלמה את זקני ישראל את כל ראשי המטות נשיאי האבות לבני ישראל אל המלך שלמה ירושלם - להעלות את ארון ברית ה' מעיר דוד היא ציון'.
וכתוב בספר דברי הימים (א' טו, א), 'ויעש לו בתים בעיר דוד ויכן מקום לארון האלהים ויט לו אהל',
, הרי שזה האוהל הוא בציון והנך רואה כי עד היום האוהל הזה עומד וקיים כתחילת הוויתו, והוא בכיפה, וכנגד הר המוריה לדרום, והכל קוראים לו היכל דוד. וזה קרוב מאד אל בית הכנסת שהוא היום שם ואל השכונה.

אם כן אותו מקום שאנו קוראים לו כיום הר ציון נקרא כן גם בזמן הכפתור ופרח.
ורבנים רבים שביקרו בארץ ישראל נהגו לפקוד את האתר, ואף היו שחיברו תפילות מיוחדות ל"השתטחות" על הקבר.

האבנים-הגדולות-בדומה-לכותל-המערבי.jpg
האבנים-הגדולות-בדומה-לכותל-המערבי.jpg (185.41 KiB) נצפה 260 פעמים

תמונה מאתר JDN צילום מיום ליום.

ד.
"יש הטוענים שעל כל השטח [משער יפו עד היכן שנמצא שער ציון], שנקרא הר ציון היו ממוקמים הארמונות של מלכי בית דוד, ולגבי מבנה הקבר עדיין נשארה שם שורת האבנים מהאוהל שהקים דוד מלך ישראל ולשם הוא החזיר את ארון ברית ד'. לאחר מכן ובשל קדושת המקום דוד המלך הכין לו שם מערה לקבורה (ועפ”י משמעות דברי חז”ל בתוספתא ריש מס’ ב”ב מערה זו פתוחה לנהל קדרון ועל כן אינה מטמא ואכמ”ל) ושם מקום מנוחתו הק’

מעבר לפולמוסים והויכוחים על פירוש הפסוקים, המיקומים הקושיות, סתירות טופוגראפיות וארכיאולוגיות.
הרי האתר מלא בסיפורים עובדות וגם אגדות רבות,

ה.
ומ"מ ולמרות הנל הוא ידוע כמקודש ע"פ עדויות מעל אלף שנה, ורשימה ארוכה מגדולי ישראל קבעו שהמקום מסוגל לתפילה וישועה והשתדלו להתפלל שם:
** תלמיד ה"חוזה מלובלין זי"ע – רבי אהרן משה מבראד זי"ע, מהר"מ גלאנטי זי"ע.
ה"בן איש חי" זי"ע שכתב שם תפילה נוראה וארוכה המתחילה במילים "קום דוד מלכא משיחא",

** מהרי"ל דיסקין זי"ע , רבה של ירושלים הגרי"ח זוננפלד זי"ע שאף היה שולח חולים וצריכים ישועה למקום קדוש זה, הגה"ק רבי דוד בהר"ן זי"ע שהיה בא בתחילת כל זמן, אחרי סוכות ואחרי פסח עם בני משפחתו לאמירת כל ספר תהלים על הציון הקדוש. הרה"ק הריי"צ מליובאוויטש זי"ע יסד שם כולל "חברת תהלים" הקיים עד היום. הרה"ק בעל ה"מנחת אלעזר" ממונקאטש זי"ע , הרה"ק בעל ה"אמרי אמת" מגור זי"ע .

** כמו כן התפללו במקום הרה"ק רבי אלימלך מקרלין זי"ע וממשיכי דרכו, הרה"ק רבי משה מלעלוב זי"ע וכל ממשיכי דרכו לדורותיהם, הרה"ק רבי שלמה מזויעהיל זי"ע וממשיכי דרכו עד היום, הרה"ק רבי שלמה מרדכי מבאיאן זי"ע שהיה משתטח שם בעת רצון, וכן נוהג נכדו האדמו"ר מבאיאן,

** הרה"ק בעל ה"אמרי חיים" מויז'ניץ זי"ע, הרה"ק מטאלנא זי"ע, הרה"ק בעל ה"חלקת יהושע" מביאלא זי"ע, מרן הגרי"ז מבריסק – כך ע"פ עדות בנו הגאון רבי משולם דוד סולובייצ'יק הנוהג אף הוא להגיע לציון הקדוש, הרה"ק רבי יודל'ע מדזיקוב זי"ע,

** הגה"צ רבי אשר פריינד זי"ע שקבע לו מקום תפילה בשדה הסמוך והרבה לשפוך שם שיח, מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זי"ע, המקובל רבי יצחק כדורי זי"ע, משפיעי וחסידי ברסלב לדורותיהם,

המבנה-שהנוצרים-סגרו-בחצר.jpg
המבנה-שהנוצרים-סגרו-בחצר.jpg (261.97 KiB) נצפה 260 פעמים

תמונה מאתר JDN צילום מיום ליום. הניצב ליד השער הרב ברגר.

כאן בסמוך היה ר אשר פריינד זצל קובע מקום לתפילתו.
ועד למלחמת ששת הימים כשהכותל וקבר רחל היו חסומים לביקורים, רבים רבים נהגו להגיע לכאן לתפילה , או לתצפית ולשיכוך געגועים
[כך אבי ז"ל] לכותל ולרובע היהודי אותו נאלצו לנטוש.

כך שאין טעם לנהל פה דיונים: עימותים \ אימותים על פרטי המקום.
בסה"כ הדברים הועלו כתזכורת וקישור להפטרת פקודי לאתר שרבים מזהים אותו כקבר דוד המלך, וכתחנה אחרונה של ארון הברית שממנו הוא הועלה למקדש בהר המוריה ושבה עוסקת הפטרתינו.

כתבה עיתונאית ואקטואליה על המקום בקישור-
https://archive.jdn.co.il/breakingnews/996944/

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: התחנה האחרונה של ארון הברית

הודעהעל ידי יהודהא » ד' מרץ 13, 2024 4:24 pm

* כמה זמן שהה הארון בעיר דוד\ הר ציון ?
* ומהי התפילה שיסדוה כאן - וקבעוה לדורות ?

א.
כנראה - חמישים ושבע שנים !


שכן על פי חשבון בעל סדר עולם רבה ובהתבסס על הפסוקים, הארון מועלה לעיר דוד בשנה השמינית למלכותו, ונמצא שם עד סוף ימי מלכות דוד שהיו 33 שנים. בהנחה כי חנוכת בית ה' מתרחשת בשנה ה-24 לשלמה.
עם חנוכת הבית שלמה מעלה את ארון הברית מעיר דוד אל בית ה' יחד עם הבמה הגדולה בגבעון משם מעלים את אוהל מועד וכליו אל בית ה'.
לפי חשבון זה הארון שהה בעיר דוד חמישים ושבע שנים מהעלאתו על ידי דוד ועד כניסתו לבית ה' על ידי שלמה.
ולפי הכתוב היה דוד מקריב עולות לפני ה' ושלמים ככל הנראה בסמוך לאוהל בו מצוי הארון. ברור כי בתקופת היתר הבמות כשהבמה הגדולה בגבעון דוד יכול להקריב קרבנות בעיר דוד.

ב.
כאן נאמרה וניתקנה תפילת הודו.
תפילת "הודו",לקוחה מספר דברי הימים א', פרק ט"ז, פסוקים ח'–ל"ו, בתור תפילה שנאמרה על ידי דוד המלך בעת העלאת ארון הברית לירושלים.
על פי סדר עולם רבה, תפילה זו המשיכה להאמר בכל יום, עד לבניית המקדש.
על פי ספר המנהיג ומחזור ויטרי היו אומרים "הודו" [גם] בבית המקדש בעת הקרבת קורבן התמיד של שחר, ולכן אומרים אותה בכל יום.

ג.
המשכן בגבעון - הארון בירושלים.
"ולמה לא הביא דוד את הארון לגבעון שהיה שם אהל מועד?
לפי שידע כי אהל מועד היה עתיד לבא לירושלם, וחשב כי בימיו יהיה זה והוא יבנה בית המקדש, לפיכך אחר שהביא הארון לירושלם שאל לנתן הנביא אם יבנה בית לה' ונתן אמר לו כל אשר בלבבך עשה ומלבו אמר לו נתן זה לא בנבואה כי חשב בלבו כמו שחשב דוד כי הוא יבנה בית לשם ה'" .

* הרד”ק: עתה שהעלהו דוד לירושלם ויָדעו כי שם ישכון ארון הקודש עדי עד, כי קבלה היתה בידם שירושלים היא עיר הקודש ושם יבנה בית המקדש, למרות שלא ידעו בדיוק באיזה מקום בעיר.
עד שבנה דוד מזבח על פי גד הנביא בגורן ארונה היבוסי וירדה בו אש מן השמים, אז ידע דוד כי שם ייבנה בית המקדש. אבל עד אותו זמן לא רצה דוד להכניסו בבית מקורה אלא תחת יריעה כפי שהיה מקודם. וזה הוא הארון שהיו בו הלוחות השלמות (או השלמות והשבורות לדעת מי שאמר לוחות ושברי לוחות מונחין בארון).

* לאחר שהשיב דוד את ארון ה’ למקומו בתוך אוהל מועד, והכין את משמרות הכהנים והלויים והמשוררים, ולאחר הקרבת הקורבנות – ברך דוד המלך את העם בשם ה’ וחילק לכל המון ישראל מאיש ועד אשה לכל אחד: חלת לחם אחת ואֶשְׁפָּר אחד – חתיכת בשר, ואֲשִׁישָׁה אחת – נאד מלא יין. ואז, הלך כל העם איש לביתו ודוד שב לברך את ביתו.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: התחנה האחרונה של ארון הברית

הודעהעל ידי יהודהא » ה' מרץ 14, 2024 10:06 pm

מותר כבר לדבר !

אחד ההסברים לשם "הפטרה" לקריאת פסוקי הנביא היא :
שכעת מותר כבר להתחיל לדבר , מה שנאסר בזמן קריאת התורה.

ומה הקשר ?
אומר הרבנו תם שהשם " הפטרה" בא מלשון "יפטירו בשפה" , [תהילים כב,ח] שמובנו יפתחו שפתם = ידברו, כך במצודות ואחרים.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים