עמוד 1 מתוך 1

הנס של הדגל

פורסם: ד' יוני 05, 2024 9:51 am
על ידי יהודהא
הנֵּס של הדגל .
פירושו כיום: המוט שבראשו קשור הבד= הדגל.

א.
במדבר א.(נב) וְחָנ֖וּ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אִ֧ישׁ עַֽל⁠־מַחֲנֵ֛הוּ וְאִ֥ישׁ עַל⁠־דִּגְל֖וֹ לְצִבְאֹתָֽם׃
ובפרק ב,ב. (ב) אִ֣ישׁ עַל⁠־דִּגְל֤וֹ בְאֹתֹת֙ לְבֵ֣ית אֲבֹתָ֔ם יַחֲנ֖וּ....

רק [ב]במדבר יש דגלים.
דגל על הטיותיו מופיע בתנך 13 פעמים.
מהם 9 בפרשת במדבר, ועוד 4 בחומש במדבר.
ובכל התנך יש עוד 4 פעמים : 3 בשיר השירים והאחרון בתהילים " כ, ו.
נְרַנְּנָ֤ה ׀ בִּ֘ישׁ֤וּעָתֶ֗ךָ וּבְשֵֽׁם־אֱלֹהֵ֥ינוּ נִדְגֹּ֑ל יְמַלֵּ֥א השם כׇּל־מִשְׁאֲלוֹתֶֽיךָ׃

ב.
אבל כל אלה נתונים במחלוקת במפרשים מה פירושם חתיכת בד, או מחנה, קבוצה, פלוגה .
* לאונקלוס בא,נב.
אִ֧ישׁ עַֽל⁠־מַחֲנֵ֛הוּ וְאִ֥ישׁ עַל⁠־דִּגְל֖וֹ לְצִבְאֹתָֽם׃
וְיִשְׁרוֹן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל גְּבַר עַל מִשְׁרוֹהִי וּגְבַר עַל טִקְסֵיהּ לְחֵילֵיהוֹן. = על פלוגותיו וחייליו.

האותות או הדגל.
וברשי שני פירושים :ב,ב,
אִ֣ישׁ עַל⁠־דִּגְל֤וֹ בְאֹתֹת֙ לְבֵ֣ית אֲבֹתָ֔ם..
1. באותות – כל דגל יהיה לו אות מפה צבועה תלויה בו, צבעו של זה לא כצבעו של זה, צבע כל אחד כגוון אבנו הקבועה בחשן, ומתוך כך כל אחד יכיר את דגלו.
בְאֹתֹת – סִימָנִין הָיוּ לְכָל נָשִׂיא וְנָשִׂיא מַפָּה וְצֶבַע עַל כָּל מַפָּה וּמַפָּה כַּצֶּבַע שֶׁל אֲבָנִים טוֹבוֹת שֶׁהָיוּ עַל לִבּוֹ שֶׁל אַהֲרֹן,
מֵהֶם לָמְדָה הַמַּלְכוּת לִהְיוֹת עוֹשִׂין מַפָּה וְצֶבַע לְכָל מַפָּה וּמַפָּה
היינו שמקור הדגלים במדינות העולם הוא מבני ישראל.

2. דבר אחר: באותות לבית אבותם – באות שמסר להם אביהם יעקב כשנשאוהו ממצרים, שנאמר: ויעשו בניו לו כאשר ציוום (בראשית נ׳:י״ב) – יהודה יששכר וזבולון ישאו מן המזרח, ראובן שמעון וגד מן הדרום כו׳, כדאית׳ בתנחומא בפרשה זו (תנחומא במדבר י״ב).היינו - יעקב חילקם לקבוצות ומיקם אותם. ל א שצייר להם בדים.

כך גם חז״ל בדרשותיהם: ״אֲיֻמָּה כַּנִּדְגָּלוֹת (שה״ש ו י) – אין דגלים אלא צבאות שנאמר דֶּגֶל מַחֲנֵה יְהוּדָה... וּצְבָאוֹ וּפְקֻדֵיהֶם״ (שמו״ר טו ו); ״דָּגוּל מֵרְבָבָה (שה״ש ה י) – בשעה שנגלה הקב״ה על הר סיני ירדו עמו כ״ב רבבות של מלאכים... והיו כולם עשוים דגלים דגלים״ (במ״ר פרשה ב), הרי ש״דגלים״ הם חטיבות '. פתשגן.

הפירוש השני ברשי הוא כאונקלוס - שהדגל הוא הקבוצה -המחנה שלו.
ולפירוש הראשון יש שיאמרו שהדגל הוא הבד שעל המוט, אבל מסתבר יותר שגם כאן הכוונה למחנה.- שכן מעיון בדברי רשי עולה שדבריו נסובין על המילה "אותות" שהם הבדים המצויירים, ואילו הדגל הוא הוא המחנה הקבוצה .
וכן ברשבם -באותות – סימן היה בנֵ֑ס של כל דגל, כגון בשל יהודה – אריה, בשל יוסף – שור.
לדייק- "מַפָּה וְצֶבַע עַל כָּל מַפָּה וּמַפָּה" ולא על הדגל, אלא על הבד המונף על הנֵ֑ס..

ג.
נֵ֑ס נעשה להם לדגל.

גם וגם - הדגל והנֵּס -את שתיהם יש לנו בתנך, וכן במדרשים ובמפרשים.
אבל ברבים מהמפרשים והמדרשים עולה שהחפץ שבראש המוט הוא הוא המכונה "דגל ",
ומה זה הנֵ֑ס - שגם הוא מופיע גם בתורה, ורבים יותר ממנו בנ"ך.

דגל הנחש,
כי הנֵ֑ס הוא המוט נֵּס\כלונס שעליו מניפים את הסמל\סימן, ולדעת אלו שהמונף למעלה הוא "הדגל " -
הרי שיש לנו דגל עם נחש.
במדבר כא, ח-ט.
וַיֹּ֨אמֶר השם אֶל־מֹשֶׁ֗ה עֲשֵׂ֤ה לְךָ֙ שָׂרָ֔ף וְשִׂ֥ים אֹת֖וֹ עַל־נֵ֑ס וְהָיָה֙ כׇּל־הַנָּשׁ֔וּךְ וְרָאָ֥ה אֹת֖וֹ וָחָֽי׃
וַיַּ֤עַשׂ מֹשֶׁה֙ נְחַ֣שׁ נְחֹ֔שֶׁת וַיְשִׂמֵ֖הוּ עַל־הַנֵּ֑ס וְהָיָ֗ה אִם־נָשַׁ֤ךְ הַנָּחָשׁ֙ אֶת־אִ֔ישׁ וְהִבִּ֛יט אֶל־נְחַ֥שׁ הַנְּחֹ֖שֶׁת וָחָֽי׃

דגל הבד-
וישנם גם פסוקים המתפרשים על פי כוונתם:שהדגל הוא הבד הפרוש על הנֵּס\ המוט\התורן.
ישעיהו לג, כג
נִטְּשׁ֖וּ חֲבָלָ֑יִךְ בַּל־יְחַזְּק֤וּ כֵן־תׇּרְנָם֙ בַּל־פָּ֣רְשׂוּ נֵ֔ס ...[ מפרש\ס מלשון פריסה של היריעה]
יחזקאל כז, ז
שֵׁשׁ־בְּרִקְמָ֤ה מִמִּצְרַ֨יִם֙ הָיָ֣ה מִפְרָשֵׂ֔ךְ לִהְי֥וֹת לָ֖ךְ לְנֵ֑ס תְּכֵ֧לֶת וְאַרְגָּמָ֛ן ... המפרש יהיה בצבעים תכלת וארגמן.
וכאן יש כבר ל נֵּס מובן רחב של הכלונס עם הבד.

כפירוש רשי שם:
שש ברקמה – נגד שש עשוי בציורי רקמות.
מפרשך – הוא שקורין בל״א סיג״ל ובלשונינו בוויילא בלעז.
להיות לך לנֵּס – לפורשו על כלונס הארז ולהגביהו על התורן, נֵּס בלשון משנה כלונס ובלעז פורקא.


עם שורשים.

בספר מלפני כאלף שנה חל שינוי שקיבע את המילה דגל מכזו המסמנת פעמים - גדוד לוחמים למובן אחר ויחיד בלבד, למילה שפירושה בד המונף בגאון.

ומקור השינוי הינו בר יונה אבן ג'נאח, מחבר המילון "ספר השורשים". וכך כתב: ״עניינו רוממות והפרסת כרוממות הדגל ופרסומו, וכענין ׳נָתַתָּה לִּירֵאֶיךָ נֵּס לְהִתְנוֹסֵס׳ (תהילים ס׳, ו׳)״. ופירוש - שהדגלים בחומש במדבר כוונתם שהגדוד המחנה נקרא על שם הנֵּס המונף המסמל אותו. גם הרדק פירש את המילה דגל במשמעותה המוכרת לנו היום:
"הוא הנֵּס שמרימין ראשי החיילות".


ד.
אין ניסים בתנך.

. נֵס בימינו הוא בעיקר מעשה פלאים שחורג מטבע הבריאה.
אבל בתנך הוא אינו משמש במובן זה.
הוא מוט, אות, חפץ שמונף אל על, מחנה .
וגם נישא ובולט ביחודיותו: בשיר השירים הדוֹד הוא "דָּגוּל מֵרְבָבָה", כלומר 'בולט כמו נֵּס', 'מורם', 'נישא'.

אבל לא מעשה פלאים -בלתי צפוי ונוגד את חוקי הטבע.
נאמר "עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף וְשִׂים אֹתוֹ עַל נֵס, וְהָיָה כָּל הַנָּשׁוּךְ וְרָאָה אֹתוֹ וָחָי" (במדבר כא, ח). מכאן שהיה הנֵּס לאות או לסימן בולט ומתנשא הנראה למרחוק.
ופעמים אף נראה שהוא דומה לדגל של ימינו או למפרשׂ אנייה, כנ"ל- מדברי יחזקאל לָעיר צור: "הָיָה מִפְרָשֵׂךְ לִהְיוֹת לָךְ לְנֵס" (כז, ז) ומדברי ישעיהו: "נִטְּשׁוּ חֲבָלָיִךְ בַּל יְחַזְּקוּ כֵן תָּרְנָם בַּל פָּרְשׂוּ נֵס" (לג, כג).

* ובישעיה ל'
...נוֹתַרְתֶּ֗ם כַּתֹּ֙רֶן֙ עַל⁠־רֹ֣אשׁ הָהָ֔ר וְכַנֵּ֖ס עַל⁠־הַגִּבְעָֽה
ברשי שם: כתורן – עץ גבוה תקוע בארץ, כמין תורן הספינה שקורין מַשְט.
וכַנֵּ֖ס – אף הוא קלונס גבוה שנותנין בראש גבעה גבוהה, וכשרואה הצופה את הגייסות באים, נותן עליו סודר
והרוח מוליכו, והוא סימן שינוסו או יתקבצו.

אבל המשמעות 'מעשה פלאים' –המשמשת בפי כול ושאנו היום כל כך רגילים לה, ביום יום וגם בתפילות ובברכות:
"שעשה נסים לאבותינו".על הניסים..– איננה בתנך. משמעות זו הינה הרחבה, ונתקבלה בוודאי מ'אות' ו'מופת', וככזו היא משמשת מלשון חזל.

ה.
והמחדשים.
לעיל נוכחנו בשלושה מובנים ל נֵּ֖ס:מוט גבוה, מפרש , קישוט או עיטור (דגל) -הנישא לגובה.
וכיום חידשו בנוסף לכך :
* 'העלה על נֵּ֖ס'.
היום הצירוף 'העלה על נֵּ֖ס' -פירושו 'פרסם דבר ברבים', 'הצהיר שדבר מה הוא בראש מעייניו'.

* דָּגַל .
'לדגול במשהו' פירושו להאמין להזדהות עם רעיון או ערך כלשהו.

* ועל משקל הפסוק בתהלים:
"נָתַתָּה לִּירֵאֶיךָ נֵּס לְהִתְנוֹסֵס" (ס, ו),
יצרו ביטוי שונה והיום הדגלים הם הרגילים להתנוסס.

Re: הנס של הדגל .

פורסם: ה' יוני 06, 2024 7:05 pm
על ידי יהודהא
ראשית - תוספת למאמר הפותח.

על החשיבות שהוענקה לנושא הדגלים תעיד העובדה . שבשסיומו של ספר במדבר,
הרמבן קורא לחומש "ספר הפקודים ודגלי הצבאות", דבר המעיד על החשיבות שהעניק לנושא הדגלים בחומש זה.

ונשלם ספר הפקודים ודגלי הצבאות,⁠
ולאלהים י״י צבאות, שבח והודאות, למאות ולאלפים ורבואות,
וכאשר עשה עם אבותינו הגדולות והנוראות,⁠
יחיש בימינו קץ הנפלאות


דגל ודקל.
הרש"ר הירש בפירושו לתורה מביא את המקור למילה "דגל", ואומר שכנראה המקור הוא מהמילה דקל,
שהוא עץ תמר בלשון ארמית.

נֵס - ונָס , מה הקשר ?
בפירוש מקורי מסביר ר' אלעזר מוורמייזה, בעל ספר הרוקח, שעניין ה"נֵס " נקרא על כך
שכל הרואה אותו נָס אליו [או ממנו.]

בהמשך- על הדגלים המפורסמים.
-------------------

Re: הנס של הדגל .

פורסם: ה' יוני 06, 2024 7:25 pm
על ידי יהודהא
דגלים יהודיים מפורסמים.

דגלי מלוכה וגאולה !
א.
אלדד הדני.

, בסיפורו של אלדד הדני על השבטים האבודים, דן, נפתלי, גד ואשר אשר גרים מעבר לסמבטיון, הוא מתאר "ושם הנשיא הגדול אליצפן מבני אהליאב למטה דן, ודגלו לבן כתוב בשחור: שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד. ובעת אשר יבקש לצאת למלחמה יצעק הצועק בקול שופר ויבא שר הצבא ויצאו החיילות מאה ועשרים אלף דגלים לבנים קטנים".

ב.
דוד הראובני

כך גם דוד הראובני טען שהוא מעשרת השבטים, וכשנפגש עם האפיפיור הרשים אותו ואת אחיו עם דגל משי לבן עם עשרת הדיברות, פסוקים ושמות ה' המרוקמים באותיות זהב וכסף, דגלים ועליהם "שמות השבטים".
מסופר שהמלך אף שאל אותו מה מטרת הדגל, והשיב הראובני שהוא מתכנן לצעוד עם הדגל לכבוש את ירושלים ואף הציע לאפיפיור להרכיב קואליציה ללחום נגד המוסלמים השולטים שם.

...ונתקבצנו כולנו יחד, ובאנו למדינה אחת שקורין לה אנקונה, והמלכנו עלינו, המלך יוסף בן שלמה, מגזע ישי ירום הודו וינשא מעלתו. ..הוציא לנו ארבעה דגלים, כתוב עליהם שם המפורש
ועשר הדברות בכתב אשורית..[ציטט בעבר חכם באשי].
מאוחר יותר -גם נתן העזתי הכין דגלים עבור שבתי צבי.
צילום מסך 2024-06-06 092810.png
צילום מסך 2024-06-06 092810.png (135.17 KiB) נצפה 116 פעמים

ג.
שלמה מולכו.

מולכו אימץ לעצמו דגל, ובחתימותיו צירף שירטוט שלו מעל שמו :
דגל מפורסם זה מצוי במוזיאון היהודי בפראג.והוא משלב בו גם את חתימתו של מולכו.
הורדה.png
הורדה.png (6.18 KiB) נצפה 100 פעמים


דגלים בבית הכנסת..

ד.
קארל הרביעי
.
מעניין במיוחד הוא סיפורו של הדגל שמחזיר אותנו למאה ה- 14 (1354)כאשר העניק קיסר האימפריה הרומית הקדושה קארל הרביעי ליהודי פראג חירות ואת הזכות להניף באלטנוי שול את דגלם האדום ועליו סמל גדול של הכוכב המשושה = מגן דוד.

ברשימות על תוכנן של תעודות ישנות על קהילת פראג שמקורותיהן נשרפו לפני מאתיים שנה ומעלה, נאמר שהקיסר קארל הרביעי נתן ליהודים בשנת 1354 את ה"חירות" (פריביליגיה), ל"הרים דגל" כהוכחה מיוחדת לחסד שנטה ליהודי העיר. דבר זה אינו בגדר אגדה והדגל נזכר אח"כ בתולדות יהודי פראג כדבר מפורסם.

ה.
רודולף

במאה השש עשרה פנה הקיסר רודולף באגרת-חסדים אל השתדלן הידוע ר' מרדכי מייזל שתהיה לו הזכות להתקין בבית הכנסת החדש שבנה את "הדגל של דוד המלך לפי התבנית שנמצא בבית הכנסת הגדול הקדמון שלהם (האלטנוי שול) ולהשתמש בו באותו בית כנסת ברבים".

עונש- אחרי שנים רבות.
נראה שהשלטונות הממשלתיים כיבדו את הדגל עם מגנו של דוד לא פחות מן היהודים, ובשנת 1716 הטילו עונש על פרנסי הקהילה מפני שלא שמרו עליו כראוי ונתנו לו להתקלקל!.
צילום מסך 2024-06-06 154544.png
צילום מסך 2024-06-06 154544.png (1.12 MiB) נצפה 116 פעמים

ו.
פרדיננד
.
בשנת 1527 דרשו השלטונות מיהודי פראג לקדם את פני הקיסר בכניסתו אל העיר "עם הדגל שלהם". והנה בדגל זה נמצא מגן-דוד גדול (ולא בצירוף הכוכב המחומש כמו שנאמר במקצת ספרים).

הדגל שנשמר כל השנים בבית הכנסת אלט-ניי-שול ונמצא שם עד היום הזה. דגל אדום זה מתנוסס בראש עמוד גבוה, ובו רקום בזהב מגן דוד ובתוכו כובע. על הדגל רקומות גם המילים "שמע ישראל", ומעל המגן דוד מופיע הפסוק: "ה' צבאות מלֹא כל הארץ כבודו" (ישעיהו ו, ג). הדגל מתבסס בצורתו על הדגל קדום יותר: 300 שנה קודם לכן.

מי העניק אותו ליהודים-
במאה ה 17 הצטיינה האוכלוסייה היהודית בהגנת העם מפני השוודים הפולשים. ולאות הוקרה העניק המלך פרדיננד לקהילה דגל בצבע אדום דומה\מיוחד המתנוסס עד היום על קיר בית-הכנסת "אלטנוישול"; הציור על הדגל ובתוכו מגן דוד צהוב וכובע שוודי באמצעו, שנעשה לסמלה הרשמי של קהילת פראג. והוא נמצא שם עד היום.

הדגל נתקלקל ברוב הימים, נתחדש עוד פעם בשנת 1716,

ז.
אין חדש תחת השמש.

תהלוכת הדגלים בחנוכה תרפ"ו, 1925.
אירוע שהתרחש בירושלים בתקופת המנדט, בחנוכה 1925 בטקס הפקדת דגל הגדוד העברי בבית הכנסת החורבה.אולם המוסלמים איימו בפרעות. הלורד הבריטי פלומר האזין בקשב רב לאיומים ולבסוף הפטיר בשלווה :
‘אין אתם- רבותי, מתבקשים להיות אחראים לדבר.
אני הוא האחראי, ואני אהיה שם’.

אמירה זו צוטטה פעמים רבות בתור דוגמה להתנהגות ראויה של בעלי עמדות ערכיות ודרך פוליטית ברורה, שאינם אמורים להיבהל מאיומים כגון אלה.
כמובן שהאירוע עבר בשלום, יותר מכך אחד המשתתפים שכיבדו את האירוע היה ראש העיר ראג'ב נשאשיבי.

מדובר בדגלי הגדוד הארבעים, שזכה לשם ‘ראשון ליהודה’,.שלחמו במסגרת הצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה. עם תום המלחמה, ובמשך שבע שנים הונף דגל הגדוד בתיאום עם ממשלת בריטניה בבנייני ציבור חשובים ובבתי כנסת באנגליה ואף בבית הכנסת הגדול בלונדון.
דגל הגדוד שנחשב לרכוש הפרטי של מלך אנגליה . ובהמשך הוסבר שהמלך חשב לנכון להעלות את הדגל למקומו הקבוע בבית כנסת חשוב בירושלים, בטקס ממלכתי אנגלי רשמי לפי חוקי המלוכה. והפור נפל על החורבה.

ח.
הטקס התקיים כמתוכנן בחג החנוכה תרפ”ו (17 בדצמבר 1925), ולרגל האירוע הודפסו הזמנה מהודרת וחוברת שכללה את סדר הטקס ותפילה מיוחדת שחיבר הרב קוק במיוחד לאירוע, אשר נפתחה במילים:
“למנצח בנגינות, על דגל הגדוד הארבעים (ארץ הישראלי) למקלעי המלך (‘ראשון ליהודה’), בהובאו לבית הכנסת הגדול בירושלם, למשמרת עולם”.
צילום מסך 2024-06-06 092647.png
צילום מסך 2024-06-06 092647.png (102.19 KiB) נצפה 116 פעמים

הסיפור כולל הדרשות פורסמו גם בחוברת המעיין -
https://www.daat.ac.il/daat/vl/kook-deg ... egel01.pdf

מובן שהדבר צרם ליהדות החרדית שהסתייגה ולא השתתפה בחגיגה זו בכללותה. ובפרט עוררה התנגדות סמל הצלב שנמצא על דגל אנגלייה המחלל את קדושת ביהכ"נ. ולבסוף מיקמו אותו לא ליד ארון הקודש אלא בארון בקיר המערבי ממולו.

"דער הייליגער פאן".
סיפר לי ר' אהרן פריימן, יליד תרצ"ב ובנו של שמש בית כנסת ה"חורבה", בריאיון עמו בתש"ע, ששמרו את דגל הגדוד העברי (שכונה "דער הייליגער פאן" = הדגל הקדוש) בתוך אולם בית הכנסת משמאל לכניסה בתוך ארון נעול צר וגבוה (3X0.4 מ' בערך) מעץ מהודר שעמד על גבי ספסל קטן. הוא עצמו מעולם לא ראה שהניפו את הדגל, אך הוא זוכר שהתייחסו אליו ביראת כבוד.

ט.
דגל בביהכ"נ ? מותר ומיותר.

הרב משה פיינשטיין, מגדולי הפוסקים באמריקה בדור האחרון, נשאל לפני כחמישים שנה, על אודות המנהג הנפוץ בבתי כנסת בארה"ב להעמיד את דגלי אמריקה וישראל ליד ארון הקדוש.

הנה בדבר ביהכ"נ [...] הוא בקדושתו אף אם נעשה שם עבירה ממש ועניני קלון, כמפורש [...] בההיא עובדא שמצאו שהשמש עשה בביהכ"נ עבירת [...] שאף בשעת העבירה לא ירדה מקדושתה [...] וא"כ אף אם נימא דהעמדת הדגלים בביהכ"נ הוא דבר איסור לא נתחללה הקדושה בכך [...].

ובעצם לא מובן איזה איסור ממש יש בהעמדת הדגלים הא ליכא איסור להכניס דברים שהם חולין אף שאין בהן שום צורך להביהכ"נ [...] והוי זה ככל דבר חול. וגם דגל ארה"ב שהוא ג"כ שם מוכיח שלא הכניסו זה בשביל שמחשיבין זה לדבר קדוש אלא שהוא לסימן על מנהלי ביהכ"נ שמחבבין מדינה זו ומדינת ישראל [...]

ולכן אף שודאי לא מן הראוי הוא להכניס בביהכ"נ שהוא מקום קדושה וכ"ש שאין להניחו שם בקביעות וכ"ש לא אצל ארון הקודש, אבל איסור ממש לא שייך לומר ע"ז אלא שהוא ענין הבל ושטות,
ואם אפשר באופן של שלום לסלקם מביהכ"נ היה זה דבר טוב אבל לעשות מחלוקת בשביל זה אסור.

ט.
תנאי כפול -שלא הועיל.

מעשה באנשי 'היישוב הישן' שמכרו בית במה שמכונה "הרובע המוסלמי" לעמותת עטרת כהנים, אך הציבו שני תנאים: שהמכירה בתוקף רק עד ביאת המשיח, ושלא יונף על הבניין דגל ישראל. אך בימי האינתיפאדה, כשהתחילו הערבים להניף שם דגלי אש"ף, הסכימו אף המוכרים האנטי-ציוניים שיניפו לעומתם דגל ישראל.
[באם הכוונה לביהכ"נ שומרי החומות ?.
הרי לא רק דגלים, אלא הוא משמש כולל\מדרשה של הרבנות הצבאית ולובשי המדים קבעו שם משכנם והוגים שם בתורה ובהלכות צבא. ,י,]

ולא נגענו-
דגלי מדפיסים, דגלי קופסת הבשמים, דגלי שמחת תורה.אנשי הדגל בחברה קדישא ועוד.
-------------------