מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה מיוחד בו ? באיש הר הבית.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1405
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

מה מיוחד בו ? באיש הר הבית.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' יולי 02, 2024 8:00 pm

מה מיוחד בו ? באיש הר הבית.

בפרשת קורך ישנם 6 מצוות , וניים מהם עוסקים בשמירת המקדש.
1.מצווה שפח - מצות שמירת המקדש.
2.מצווה שצא - שלא לבטל שמירת המקדש.

א.
רמב"ם כלי המקדש ז ד.
חֲמִשָׁה עָשָׂר מְמֻנִּין הָיוּ בַּמִּקְדָּשׁ וְכֵן מְמַנִּים לְעוֹלָם עַל כָּל דָּבָר מֵחֲמִשָּׁה עָשָׂר דְּבָרִים אֵלּוּ מְמֻנֶּה אֶחָד. וְאֵלּוּ הֵן (א) עַל הַזְּמַנִּים (ב) עַל נְעִילַת שְׁעָרִים (ג)
עַל הַשּׁוֹמְרִים (ד) עַל הַמְשׁוֹרְרִים (ה) עַל הַצִּלְצָל עִם שְׁאָר כְּלֵי שִׁיר (ו) עַל הַפְּיָסוֹת (ז) עַל הַקָּנִים (ח) עַל הַחוֹתָמוֹת (ט) עַל הַנְּסָכִים (י) עַל הַחוֹלִין (יא) עַל הַמַּיִם (יב) עַל מַעֲשֵׂה לֶחֶם הַפָּנִים (יג) עַל מַעֲשֵׂה הַקְּטֹרֶת (יד) עַל מַעֲשֵׂה הַפָּרֹכֶת (טו) עַל מַעֲשֵׂה בִּגְדֵי כְּהֻנָּה:

.... זֶה שֶׁעַל הַזְּמַנִּים הוּא וַאֲנָשָׁיו מְשַׁמְּרִים אֶת הַזְּמַנִּים. כֵּיוָן שֶׁיַּגִּיעַ עֵת הַקָּרְבָּן מַכְרִיז
זֶה שֶׁעַל נְעִילַת שְׁעָרִים עַל פִּיו נוֹעֲלִין וְעַל פִּיו פּוֹתְחִין ...
זֶה שֶׁעַל הַשּׁוֹמְרִים הוּא אִישׁ הַר הַבַּיִת שֶׁמְּסַבֵּב עַל הַלְוִיִּם בְּכָל לַיְלָה וְכָל מִי שֶׁיָּשֵׁן עַל מִשְׁמָרוֹ מַלְקֶה אוֹתוֹ בְּמַקְלוֹ וְשׂוֹרֵף אֶת כְּסוּתוֹ:

ב. 'הַוֶועקֶער'
בכל הרשימה שחלק ממנה מופיעה לעיל רק זה של השומרים זכה לתואר מיוחד ומכובד " איש הר הבית"
א, זה מעיד על חשיבות תפקידו של 'הַוֶועקֶער' המעורר את הישנים.
ב. בנוסף -עדיין יש להבין מה ראינו\ למדנו בעבודתו, שמכל חמישה עשר הממונין הוא הוכתר ברום המעלה "אִישׁ הַר הַבַּיִת". מהו אותו דבר המגדלו ומרוממו לכדי תואר נכבד זה.

ואפשר שהתשובה מקורה במנין המצוות שבפרשתינו - פרשת קורח.

ויקח קרח יש בה חמש מצוות עשה, וארבע מצוות לא תעשה.

1. שפח - מצות שמירת המקדש.
2. שפט - שלא יתעסקו הכהנים בעבודת הלוים ולא הלוים בעבודת הכהנים.
3. שצ - שלא יעבוד זר במקדש.
4. שצא - שלא לבטל שמירת המקדש.
5. שצב - מצווה פדיון בכור אדם.
6. שצג - שלא לפדות בכור בהמה טהורה.
7. שצד - מצות עבודת הלוי במקדש.
8. שצה - מצות מעשר ראשון.
9. שצו - מצות הלוים לתת מעשר מן המעשר.

שימו לב למצוות שפח -שצא .
מ"ע מצות שמירת המקדש. מל"ת שלא לבטל שמירת המקדש.

ג.
שפ"ח -מִצְוַת שְׁמִירַת הַמִּקְדָּשׁ.

מִצְוַת שְׁמִירַת הַמִּקְדָּשׁ – שֶׁנִּצְטַוּוּ הַכֹּהֲנִים וְהַלְּוִיִּם לִשְׁמֹר הַמִּקְדָּשׁ וְלָלֶכֶת סְבִיבוֹ תָּמִיד בְּכָל לַיְלָה וְלַיְלָה כָּל הַלַּיְלָה . וּשְׁמִירָה זוֹ הִיא כְּדֵי לְכַבְּדוֹ וּלְרוֹמְמוּ וּלְפָאֲרוֹ,..

מִדִּינֵי הַמִּצְוָה.
מָה שֶׁאָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (מדות א, א ב) שֶׁאַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים אָדָם שׁוֹמְרִים אוֹתוֹ בְּכָל לַיְלָה בְּאַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים ... וּמַעֲמִידִין אֶחָד שֶׁהָיָה מְחַזֵּר עַל הַמִּשְׁמָרוֹת כָּל הַלַּיְלָה וַאֲבוּקוֹת דּוֹלְקוֹת לְפָנָיו,
וְאִישׁ הַר הַבַּיִת נִקְרָא, וְכָל מִשְׁמָר שֶׁאֵינוֹ עוֹמֵד וְאוֹמֵר לוֹ "אִישׁ הַר הַבַּיִת" שָׁלוֹם עָלֶיךָ, נִכָּר שֶׁהוּא יָשֵׁן, וְחוֹבְטוֹ בְּמַקְלוֹ, וּרְשׁוּת הָיָה לוֹ לִשְׂרֹף אֶת כְּסוּתוֹ...

שצא.
שֶׁלֹּא לְבַטֵּל שְׁמִירַת הַמִּקְדָּשׁ
– שֶׁלֹּא לְבַטֵּל שְׁמִירַת הַמִּקְדָּשׁ לָלֶכֶת סְבִיבוֹ תָּמִיד בְּכָל לַיְלָה, שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר יח ה) וּשְׁמַרְתֶּם אֵת מִשְׁמֶרֶת הַקֹּדֶשׁ. ..

ד. תירוץ לשאלה אחת.
מהנל בולטים שני דברים :
1. שמצווה זו היא נפרדת משאר המצוות הכלולות בשמירת הסדר בעבודות המקדש הכלולות במצוות : שפט. ש"צ. שצ"ד. וכבר זה מעיד ע"כ שהוא מעל המצווה הכללית ובא להדגיש את יחודיותו וחומרתו.
2. למצווה זו הקדישה התורה שתי מצוות, גם עשה וגם לא תעשה.

נכון שבהסבר הנל עדיין לא קיבלנו הסבר הגיוני לסיבת חשיבותו המיוחדת, יותר משאר המצוות הבאות לשמור על סדרי עבודת המקדש.
אבל אפשר שכן קיבלנו הסבר ותירוץ לשאלה - מדוע רק הוא זכה לקבל תואר נפרד , ולא סתם תואר אלא הוכתר בתואר "אִישׁ הַר הַבַּיִת". שהרי התורה מעידה עליו ששונה וחשוב וחמור הוא מהשאר =
אִישׁ הַר הַבַּיִת.

ד. נוכח ונסתר.
וְכָל שׁוֹקֵל הַדְּבָרִים בְּמֹאזְנֵי צֶדֶק יוֹדֶה בָּזֶה.

וזה לשון החינוך שם.... כָּל מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמַר הִשָּׁמֶר פֶּן וְאַל אֵינוֹ אֶלָּא לֹא תַעֲשֶׂה. וְאָמְרוּ בַּמְּכִילְתָּא:
וְשָׁמְרוּ אֶת מִשְׁמֶרֶת אֹהֶל מוֹעֵד אֵין לִי אֶלָּא בַּעֲשֵׂה,
וּמִנַּיִן בְּלֹא תַּעֲשֶׂה? תַּלְמוּד לוֹמַר וּשְׁמַרְתֶּם אֶת מִשְׁמֶרֶת הַקֹּדֶשׁ. עַד כָּאן,

וְאוּלַי דָּרְשׁוּ עֲשֵׂה וְלָאו כְּשֶׁיִּמְצְאוּ שְׁנֵי הַמִּקְרָאוֹת מוֹרִים עַל דָּבָר אֶחָד -
וּמֵאוֹתוֹ שֶׁבָּא דֶּרֶךְ צִוּוּי לְנוֹכֵחַ לָמְדוּ הַלָּאו,
וְהַצִּוּוּי הַנִּסְתָּר שֶׁהוּא קַל מִמֶּנּוּ דָּרְשׁוּ בַּעֲשֵׂה,
וְכָל שׁוֹקֵל הַדְּבָרִים בְּמֹאזְנֵי צֶדֶק יוֹדֶה בָּזֶה שֶׁהַנִּסְתָּר קַל מִצִּוּוּי שֶׁהוּא לְנוֹכֵחַ..

ה. מה הבעייה?
מה הציק לחינוך בקטע דלעיל - ואיך הוא מתרץ זאת ?
לדעת האומרים שכל לשון ש,מ,ר, נחשב כלא תעשה [ יש מחלוקת בנידון], אם כן מנין לנו שיש כאן גם עשה ?
שהרי נאמר שם שהעשה לומדים מ -וְשָׁמְרוּ אֶת מִשְׁמֶרֶת אֹהֶל מוֹעֵד.
ולא תעשה לומדים מ- וּשְׁמַרְתֶּם אֶת מִשְׁמֶרֶת הַקֹּדֶשׁ.
ולכאורה יש כאן רק לא תעשה בלבד!

וכאן מחדש לנו החינוך שמהכפילות של המצווה למדים שישנם כאן שתי מצוות:
אחת עשה והשנייה לא תעשה.
וז"ל: וְאוּלַי דָּרְשׁוּ עֲשֵׂה וְלָאו כְּשֶׁיִּמְצְאוּ שְׁנֵי הַמִּקְרָאוֹת מוֹרִים עַל דָּבָר אֶחָד .

ו.
הבדלה מנין.

אבל איך נדע איזה ש,מ,ר, הוא לאו ואיזה הוא העשה ?
הנוֹכֵחַ והַנִּסְתָּר - יבואו לעזרתינו , נבדוק מי מהם משתמע כהוראה, כדרישה, כציווי וכחיוב אישי יותר,

ותשובתו היא : וּמֵאוֹתוֹ שֶׁבָּא דֶּרֶךְ צִוּוּי לְנוֹכֵחַ לָמְדוּ הַלָּאו,
היינו - וּשְׁמַרְתֶּם [אתם] אֶת מִשְׁמֶרֶת הַקֹּדֶשׁ זהו בְּלֹא תַּעֲשֶׂה.

וְהַצִּוּוּי הַנִּסְתָּר שֶׁהוּא קַל מִמֶּנּוּ דָּרְשׁוּ בַּעֲשֵׂה,
היינו - וְשָׁמְרוּ [הם] אֶת מִשְׁמֶרֶת אֹהֶל מוֹעֵד אֵין לִי אֶלָּא בַּעֲשֵׂה,
---------------------
ועל לאו נוסף בפרשה - אי"ה בהמשך.
מסכת סנהדרין, דף ק"י, עמוד א'
אמר רב: כל המחזיק במחלוקת - עובר בלאו, שנאמר "ולא יהיה כקרח וכעדתו".
אינו במנייני הנמצוות של הרמבם.
אבל כן הובאו בספר פסקי הרי"ף והרא"ש, וכן אצל כמה ממוני המצוות: הלכות גדולות, שערי תשובה, סמ"ג ועוד.

ועוד על מוזרותו של הפתגם "עשיר כקורח" - בקישור הבא:
viewtopic.php?f=46&t=64726
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' יולי 05, 2024 4:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1405
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מה מיוחד בו ? באיש הר הבית.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' יולי 04, 2024 11:04 am

תירוץ לשאלה השנייה -במה זכה לשם זה.
ואולי -התשובה נמצאת בסמכויותיו הרבות.
[הוֶועקֶער, השלֶאגֶער והשומר על ל הסֵדֶר]

.מהם סמכויות 'איש הר הבית'?
ננסה להבין מתוך שתי משניות מוכרות:

*במשניות מידות בתוי"ט: איש הר הבית. שר. כמו אליכם אישים אקרא (משלי ח')
היינו "שר " של הר הבית.

וכן בתפארת ישראל שם: איש הר הבית: שר הר הבית. שהיו כמה שרים ממונים על השומרים, ומתחלפים בכל לילה לסבב על השומרים, וראש שעל כולן נקרא בן ביבאי, ע"ש הראשון שהיה שמו כך [כיומא כ"ג א']:

א.
1. "אִישׁ הַר הַבַּיִת הָיָה מְחַזֵּר עַל כָּל מִשְׁמָר וּמִשְׁמָר.. וְכָל מִשְׁמָר שֶׁאֵינוֹ עוֹמֵד, אוֹמֵר לוֹ אִישׁ הַר הַבַּיִת, שָׁלוֹם עָלֶיךָ. נִכָּר שֶׁהוּא יָשֵׁן, חוֹבְטוֹ בְמַקְלוֹ. ורְשׁוּת הָיָה לוֹ לִשְׁרוֹף אֶת כְּסוּתוֹ" (מידות א, ב)

2. "אֵלּוּ הֵן הַמְמֻנִּין שֶׁהָיוּ בַּמִּקְדָּשׁ, יוֹחָנָן בֶּן פִּנְחָס עַל הַחוֹתָמוֹת, אֲחִיָּה עַל הַנְּסָכִים, מַתִּתְיָה בֶּן שְׁמוּאֵל עַל הַפְּיָסוֹת, פְּתַחְיָה עַל הַקִּנִּין. בֶּן אֲחִיָּה עַל חוֹלֵי מֵעַיִם, נְחוּנְיָא חוֹפֵר שִׁיחִין, גְּבִינֵי כָּרוֹז, בֶּן גֶּבֶר עַל נְעִילַת שְׁעָרִים,
בֶּן בֵּבָי עַל הַפָּקִיעַ, בֶּן אַרְזָה עַל הַצִּלְצָל, הֻגְרַס בֶּן לֵוִי עַל הַשִּׁיר, בֵּית גַּרְמוּ עַל מַעֲשֵׂה לֶחֶם הַפָּנִים, בֵּית אַבְטִינָס עַל מַעֲשֵׂה הַקְּטֹרֶת, אֶלְעָזָר עַל הַפָּרוֹכוֹת, וּפִנְחָס עַל הַמַּלְבּוש" (שקלים ה')

ב.
מיהו 'בן בבי על הפקיע'?
"תניא אין מוציאין לא שליש[עוד אצבע], ולא גודל מפני הרמאים .
ואם הוציא שליש מונין לו,
[הוציא] גודל אין מונין לו. ולא עוד [אלא] שלוקה מן הממונה בפקיע.

מאי פקיע אמר רב: מדרא. מאי מדרא אמר רב פפא: מטרקא [רצועה] דטייעי דפסיק רישיה.

אמר אביי מריש הוה אמינא הא דתנן בן ביבאי ממונה על הפקיע אמינא פתילתא [[הפתילות]....
כיון דשמענא להא דתניא ולא עוד אלא שלוקה מן הממונה בפקיע אמינא מאי פקיע נגדא" [המלקה] (יומא כג.)

ג.
פי המשנה לרמבם. שקלים ה,א.
בן בבי על הפקיע - כלומר על ההלקאה ברצועה.
ועוד יתבאר לך במסכת מידות כי הכהנים והלוים היו שומרים .. ומי שנמצא ישן היו מלקין אותו ושורפין את בגדיו, והיה בן בבי ממונה על זה המעשה.
[היינו על המשמר הישן, ועל המערים בפייס]

ובפי תוי"ט -"והרצועה שמלקין בה נקראת פקיעה. ולכך נקראת פקיעה שאינה רחבה בראשה כשאר רצועות מלקות אלא מפסקת בראשה לרצועות דקות כדי שירגיש בה יותר. ופקיעה לשון פיסוק וסדקים

ד.
איש הר הבית הוא המכונה בן בבי
שאולי היה אחראי על כל סדרי המקדש.

בתפקידי איש הר הבית נכללו במפורש מספר דברים:
1. כאשר לוי ישן על משמרתו -מלקהו.
2. גם כהן שמרמה בהגרלת הפייס לוקה על ידו. [הממונה על הפקיע].
3. איש הר הבית - משכים את הכהנים בבוקר, ואח"כ -
4. בודק שהעזרה מסודרת .


איש הר הבית -ברמבם.
כך משתמע מהרמב"ם שהיתה לו אחריות לדברים נוספים במקדש .
והוא ממזג בין התפקיד במשנה הראשונה במידות לבין המשנה השניה בתמיד.
ואולי אכן היה סוג של ממונה ראשי על כולם ?

ה. הממונה של מקדש
וזה לשון הרמבם שם-
* "ומעמידין ממונה אחד על כל משמרות השומרים ואיש הר הבית היה נקרא והיה מחזר על כל משמר ומשמר כל הלילה ואבוקות דלוקות ...

* ..בשחר קודם שיעלה עמוד השחר סמוך לו יבוא הממונה של מקדש וידפוק על הכהנים שבבית המוקד והן פותחין לו ...

* ונכנסו אחריו הכהנים ושתי אבוקות של אור בידם ונחלקו לשתי כתות כת הולכת למזרח וכת הולכת למערב והיו בודקין והולכין את כל העזרה " (רמב"ם הלכות בית הבחירה, ח').

ו.
* ובמשנה למלך הסביר את שמו ,איש הר הבית, משום -על שם מקומו:
ובן לוי ישב לו מבחוץ (לבית המוקד) ששם היה מקום קביעותו.
[ביהב"ח פ"ח ה"ד].

* למלאכת שלמה - בעל הפיל.
איש הר הבית: בתוספתא דפ"ק דכלים קרי ליה ר' אליעזר -
לאיש הר הבית בעל הפיל כלומר ממונה בודק ומחפש כמו אין פולין לאור הנר.
וכיוצא בזה שני"ו בפ"ק דשקלים לפי' אחד בן ביבי על הפקיע.
ואיתא בגמרא פ"ק דתמיד:


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים