שירה וניגון - וילך [והאזינו]
פורסם: ו' ספטמבר 27, 2024 8:49 am
שירה וניגון - וילך [והאזינו]
מהם כללי השירה והניגון.
א.
לא,יט.
וְעַתָּ֗ה כִּתְב֤וּ לָכֶם֙ אֶת־הַשִּׁירָ֣ה הַזֹּ֔את וְלַמְּדָ֥הּ אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל שִׂימָ֣הּ בְּפִיהֶ֑ם
לְמַ֨עַן תִּֽהְיֶה־לִּ֜י הַשִּׁירָ֥ה הַזֹּ֛את לְעֵ֖ד בִּבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃
ובפסוקים יט,כ,כא. 'הַשִּׁירָ֣ה' מופיע 4 פעמים. ועוד פעם כמה פסוקים אח''כ.
על תוכן השירה ועל מהותה -
קיימות דעות שונות וראו במפרשים.
התורה כולה = מצוות כתיבת ספר תורה [הר'ן הראש, הרלבג].
או רק האזינו [רמבן]. והיו שנהגו לאומרו כל יום - כפי שכתב הרמבם הלכות תפילה.
או שהכוונה לשירת הלויים מידי שבת במוסף - 'הזי'ו לך'.
ב.
לא,יט. רמבן.
"ויקראנה שירה כי ישראל יאמרוה תמיד בשיר ובזמרה,
וכן נכתבה כשירה כי השירים יכתבו בהם הפסק במקומות הנעימה.
[..היינו שנכתבים לפי סדר -ניגונם ולא ברצף בשורה אחת].
וכזאת כתב גם בטור - בשם הרמבן."
הרמבן מציין כאן מספר דברים מה נדרש כדי שתיקרא שירה.
וכן בר' בחיי.
את דברי השירה הזאת עד תמם – היא שירת האזינו הסמוכה מיד. ומה שקראה שירה לפי שישראל אומרין אותה תמיד בשירה וזמרה, ועוד שהיא כתובה בדרך שירה. ודרשו רז״ל בספרי, גדולה שירה ..
ג. מועיל לשכחה. ובסוף שכחו.
אברבנאל שמות טו,ב,
מועיל ל[מניעת] שכחה.
לפי שהספורי׳ הפשוטים רוב בני אדם שוכחים אותם ואפי׳ שיהגו בהם יומם ולילה.
אך כשהם על מערכת הנגונים לשורר ולנגן אותם יהיו נזכרים תמיד באמצעות נגוניהם
וכמו שאמר וענתה השירה הזאת לפניו לעד כי לא תשכח מפי זרעו.
וע״ז אחז״ל כל הקורא בלא נעימה ושונה בלא זמרה עליו הכתוב אומר:
גם אני נתתי להם חוקים לא טובים וגו׳ ר״ל שיצא מן הדעת זכרונם.
וכל מייסדי השירים האלה שמו מגמתם כל אחד מהם לשקול האותיות:
* שיענו כאחד בערך הנגון שלהם.
* וכפי התחלף מערכות הנגונים יתחלפו משקלי אותיותיהם.
ואין ספק שהיו להם נגונים ידועים ונשתכחו מרוב הזמנים אשר חלפו למו ובאורך הגליות .
התאמה מלאה.
* והכל היה אצלם כפי תנועות הכלים המתחלפים,
* ומנין חוטיהם נימיהם [כלי מיתר]
* ונקביהם [נשיפה]
* כנור [קשת]
ועוגב
* ותוף וחליל ומינים ומצלתים [כלי הקשה]
ונגינות וגתית ושמינית ועשור ונבל ומחול ודומיהם.
השם המתאים
וכפי זה השתנו גם כן ערכי הנגונים ההם הידועים בשמותיהם כמו:
מנצח, מזמור, משכיל, מכתם, שיר ודומיהם.
ונשתנו משקלי אותיות השירים ההם כפי שנוי נגוניהם,
כי הנה יוכללו בחכמה הזאת ענינים נפלאים בהשגות האלהיות וזהו המין השני מהשירים:
אמנם המין השני -
מהשיר הוא מהדברים שינגנו אותם בני אדם אע״פ שלא יהיו דבורים שקולים ולא ימצא להם חרוז
לפי שאלה מפאת הזמר והנגון בלבד נקראו שירים....
ד. בוילך.
ובאברבנאל דברים לא,יט. שירה
.. ותהיה השירה במתכונתה כי השירה יכתבוה בהפסק במקומה שתעמוד בהם הנעימה.
כמו שכתב הרמב״ן ושישוררו אותם בזמר ונעימות כשירים שהיו משוררי׳ האנשים בנעימותיהם...
מובן שלישי.
"וגם נקרא׳ שירה מגזרת (פרשת בלק) אשורנו ולא קרוב, להיותה הגדת העתידות לא איום ולא דבר נאמר בתנאי כתוכחות ואלות הברית. הנה אם כן נקראת שירה מג׳ בחינות:
* מאת כוונתה וכתיבתה.* ומנעימותה וזמירה. *ומהבטחתה והגדתה העתיד".
ג' מיני שירה. הסבר -
לאברבנאל יש שלוש המשמעויות למונח 'שיר'
א) שירים חרוזים ללא ניגון.
ב) שירים בעלי מנגינה, אף כי אינם בעלי משקל או חריזה, "שהם עניני' אלקיים שכליים מורים על רוממות ושבחי' ותהלות המושגים מפעולות הש"י... והקולות והנגונים ההם נערכים בחכמה ובסדר נאה כדי לעורר הלבבות השומעות שיתנו לב להבין פנימיותהם".
ג) דברים האמורים "על דרך הגוזמה וההפלגה",,
ואפשר שחיבור אחר ישתייך ליותר מקבוצה אחת משלוש הקבוצות שמנינו לעיל.
ה. הכוה'ק: שיר וניגון.
ואין זה דבר תימה לכנות את התורה בשם שירה, כי שם שיר שהוראתו שירה וזמרה,
* אם שיר נגוני (געזאנג). * אם שיר דבורי (ליעד),
אלה שני המינים נקראו כל אחד שיר המסתעף משם ישר, שהוראתו הישר והשווי,
כי השיר הנגוני 'געזאנג'
לכשיהי׳ מקובל ונעים למקבלים צריך שיהיה בו:
* העתק׳ ישרה ממעלה לחברתה הסמוכה לה בערך הנגוני,
* בלי שידלג המנגן ממעלה למעלה זרה שאיננה מרוצפת עם הראשונה,
* וגם שלא יהיה פגם וחריץ ושליבת היבבות האחרות זו עם זו - הן בערך העליה והן בירידה;
וכן דבור השירי 'ליעד'
הוא המשכת הקולות בנעימה וביופי וביושר בלי פגימה,
ושירים משולבות זו בזו ונערכות בשיעור וקצב מצומצם - במסלה העולה בית השמע,
-------------
ו. הסבר.
במקום ההסברים הארוכים לעיל על הנדרש משיר וניגון.
קיימים היום מינוחים מקצועיים המבטאים בקצרה -
את אותם תכונות\דרישות החיוניות לשירה ולמוסיקה משובחים.
בשירה.
בה נעשה שימוש בתכונותיה האסתטיות של השפה,
זאת בנוסף למשמעות המילולית או במקומה.
* כתיבה בשורות קצוצות.
* עיסוק במצלול, הצליליות של הלשון.
* במשקל,
* פזמון חוזר.
* וחריזה;
כתיבה בשפה ציורית=
(פיגורטיבית);סמלים, דימויים, ומטאפורות.
וטכניקות ספרותיות נוספות, שאינן נפוצות בסוגים אחרים של ספרות.
במוסיקה.
* קצב,* הרמוניה-[תיאום מוצלח בין הצלילים השוני].
, * מלודיה, * מבנה ומרקם.
שימוש בכלים שונים:
* כלי נשיפה,* כלי פריטה.* כלי הקשה, *כלי קשת.[היום גם אלקטרוניים].
ונדרשת התאמה מלאה בין הדברים.
----------------------------
מהעבר לניצבים וילך- קישורים:
viewtopic.php?f=46&t=60430&hilit=%D7%A9%D7%A8%D7%98%D7%95%D7%98
viewtopic.php?f=46&t=60492&p=772342#p772342
מהם כללי השירה והניגון.
א.
לא,יט.
וְעַתָּ֗ה כִּתְב֤וּ לָכֶם֙ אֶת־הַשִּׁירָ֣ה הַזֹּ֔את וְלַמְּדָ֥הּ אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל שִׂימָ֣הּ בְּפִיהֶ֑ם
לְמַ֨עַן תִּֽהְיֶה־לִּ֜י הַשִּׁירָ֥ה הַזֹּ֛את לְעֵ֖ד בִּבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃
ובפסוקים יט,כ,כא. 'הַשִּׁירָ֣ה' מופיע 4 פעמים. ועוד פעם כמה פסוקים אח''כ.
על תוכן השירה ועל מהותה -
קיימות דעות שונות וראו במפרשים.
התורה כולה = מצוות כתיבת ספר תורה [הר'ן הראש, הרלבג].
או רק האזינו [רמבן]. והיו שנהגו לאומרו כל יום - כפי שכתב הרמבם הלכות תפילה.
או שהכוונה לשירת הלויים מידי שבת במוסף - 'הזי'ו לך'.
ב.
לא,יט. רמבן.
"ויקראנה שירה כי ישראל יאמרוה תמיד בשיר ובזמרה,
וכן נכתבה כשירה כי השירים יכתבו בהם הפסק במקומות הנעימה.
[..היינו שנכתבים לפי סדר -ניגונם ולא ברצף בשורה אחת].
וכזאת כתב גם בטור - בשם הרמבן."
הרמבן מציין כאן מספר דברים מה נדרש כדי שתיקרא שירה.
וכן בר' בחיי.
את דברי השירה הזאת עד תמם – היא שירת האזינו הסמוכה מיד. ומה שקראה שירה לפי שישראל אומרין אותה תמיד בשירה וזמרה, ועוד שהיא כתובה בדרך שירה. ודרשו רז״ל בספרי, גדולה שירה ..
ג. מועיל לשכחה. ובסוף שכחו.
אברבנאל שמות טו,ב,
מועיל ל[מניעת] שכחה.
לפי שהספורי׳ הפשוטים רוב בני אדם שוכחים אותם ואפי׳ שיהגו בהם יומם ולילה.
אך כשהם על מערכת הנגונים לשורר ולנגן אותם יהיו נזכרים תמיד באמצעות נגוניהם
וכמו שאמר וענתה השירה הזאת לפניו לעד כי לא תשכח מפי זרעו.
וע״ז אחז״ל כל הקורא בלא נעימה ושונה בלא זמרה עליו הכתוב אומר:
גם אני נתתי להם חוקים לא טובים וגו׳ ר״ל שיצא מן הדעת זכרונם.
וכל מייסדי השירים האלה שמו מגמתם כל אחד מהם לשקול האותיות:
* שיענו כאחד בערך הנגון שלהם.
* וכפי התחלף מערכות הנגונים יתחלפו משקלי אותיותיהם.
ואין ספק שהיו להם נגונים ידועים ונשתכחו מרוב הזמנים אשר חלפו למו ובאורך הגליות .
התאמה מלאה.
* והכל היה אצלם כפי תנועות הכלים המתחלפים,
* ומנין חוטיהם נימיהם [כלי מיתר]
* ונקביהם [נשיפה]
* כנור [קשת]
ועוגב
* ותוף וחליל ומינים ומצלתים [כלי הקשה]
ונגינות וגתית ושמינית ועשור ונבל ומחול ודומיהם.
השם המתאים
וכפי זה השתנו גם כן ערכי הנגונים ההם הידועים בשמותיהם כמו:
מנצח, מזמור, משכיל, מכתם, שיר ודומיהם.
ונשתנו משקלי אותיות השירים ההם כפי שנוי נגוניהם,
כי הנה יוכללו בחכמה הזאת ענינים נפלאים בהשגות האלהיות וזהו המין השני מהשירים:
אמנם המין השני -
מהשיר הוא מהדברים שינגנו אותם בני אדם אע״פ שלא יהיו דבורים שקולים ולא ימצא להם חרוז
לפי שאלה מפאת הזמר והנגון בלבד נקראו שירים....
ד. בוילך.
ובאברבנאל דברים לא,יט. שירה
.. ותהיה השירה במתכונתה כי השירה יכתבוה בהפסק במקומה שתעמוד בהם הנעימה.
כמו שכתב הרמב״ן ושישוררו אותם בזמר ונעימות כשירים שהיו משוררי׳ האנשים בנעימותיהם...
מובן שלישי.
"וגם נקרא׳ שירה מגזרת (פרשת בלק) אשורנו ולא קרוב, להיותה הגדת העתידות לא איום ולא דבר נאמר בתנאי כתוכחות ואלות הברית. הנה אם כן נקראת שירה מג׳ בחינות:
* מאת כוונתה וכתיבתה.* ומנעימותה וזמירה. *ומהבטחתה והגדתה העתיד".
ג' מיני שירה. הסבר -
לאברבנאל יש שלוש המשמעויות למונח 'שיר'
א) שירים חרוזים ללא ניגון.
ב) שירים בעלי מנגינה, אף כי אינם בעלי משקל או חריזה, "שהם עניני' אלקיים שכליים מורים על רוממות ושבחי' ותהלות המושגים מפעולות הש"י... והקולות והנגונים ההם נערכים בחכמה ובסדר נאה כדי לעורר הלבבות השומעות שיתנו לב להבין פנימיותהם".
ג) דברים האמורים "על דרך הגוזמה וההפלגה",,
ואפשר שחיבור אחר ישתייך ליותר מקבוצה אחת משלוש הקבוצות שמנינו לעיל.
ה. הכוה'ק: שיר וניגון.
ואין זה דבר תימה לכנות את התורה בשם שירה, כי שם שיר שהוראתו שירה וזמרה,
* אם שיר נגוני (געזאנג). * אם שיר דבורי (ליעד),
אלה שני המינים נקראו כל אחד שיר המסתעף משם ישר, שהוראתו הישר והשווי,
כי השיר הנגוני 'געזאנג'
לכשיהי׳ מקובל ונעים למקבלים צריך שיהיה בו:
* העתק׳ ישרה ממעלה לחברתה הסמוכה לה בערך הנגוני,
* בלי שידלג המנגן ממעלה למעלה זרה שאיננה מרוצפת עם הראשונה,
* וגם שלא יהיה פגם וחריץ ושליבת היבבות האחרות זו עם זו - הן בערך העליה והן בירידה;
וכן דבור השירי 'ליעד'
הוא המשכת הקולות בנעימה וביופי וביושר בלי פגימה,
ושירים משולבות זו בזו ונערכות בשיעור וקצב מצומצם - במסלה העולה בית השמע,
-------------
ו. הסבר.
במקום ההסברים הארוכים לעיל על הנדרש משיר וניגון.
קיימים היום מינוחים מקצועיים המבטאים בקצרה -
את אותם תכונות\דרישות החיוניות לשירה ולמוסיקה משובחים.
בשירה.
בה נעשה שימוש בתכונותיה האסתטיות של השפה,
זאת בנוסף למשמעות המילולית או במקומה.
* כתיבה בשורות קצוצות.
* עיסוק במצלול, הצליליות של הלשון.
* במשקל,
* פזמון חוזר.
* וחריזה;
כתיבה בשפה ציורית=
(פיגורטיבית);סמלים, דימויים, ומטאפורות.
וטכניקות ספרותיות נוספות, שאינן נפוצות בסוגים אחרים של ספרות.
במוסיקה.
* קצב,* הרמוניה-[תיאום מוצלח בין הצלילים השוני].
, * מלודיה, * מבנה ומרקם.
שימוש בכלים שונים:
* כלי נשיפה,* כלי פריטה.* כלי הקשה, *כלי קשת.[היום גם אלקטרוניים].
ונדרשת התאמה מלאה בין הדברים.
----------------------------
מהעבר לניצבים וילך- קישורים:
viewtopic.php?f=46&t=60430&hilit=%D7%A9%D7%A8%D7%98%D7%95%D7%98
viewtopic.php?f=46&t=60492&p=772342#p772342