מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בית משכבי אבוהי (בראשית ב כד)

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

בית משכבי אבוהי (בראשית ב כד)

הודעהעל ידי זקן ששכח » ש' אוקטובר 22, 2011 8:41 pm

על הכתוב 'על כן יעזב איש וגו' מתרגם אונקלוס (בראשית ב כד):
על כן ישבוק גבר בית משכבי אבוהי ואמיה וידבק באתתיה ויהון לבסרא חד'.

היש ביד מי לבאר מה היתה כוונתו בתוספת תיבת 'משכבי' על הביאור המילולי?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בית משכבי אבוהי

הודעהעל ידי יאיר » א' אוקטובר 23, 2011 3:03 am

http://www.otzar.org/aspcrops/10321224- ... 102011.asp
עיין בפרט בהערה 37 וכן ביב"ע.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: בית משכבי אבוהי

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' אוקטובר 23, 2011 7:36 pm

תודה רבה יאיר.
לצערי, עדיין לא באה קושייתי על סיפוקה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בית משכבי אבוהי

הודעהעל ידי יאיר » א' אוקטובר 23, 2011 7:54 pm

לא ציפיתי אחרת.
אך מבואר שם באר היטב שבפשט הפס' היה ניתן לחשוב שיעזוב איש לגמרי את אביו ואימו ולא יתחשב בהם (עד שיראה את "כבד את וכו'") ומבארים התרגומים שהכוונה רק לבית אביו ואימו.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: בית משכבי אבוהי

הודעהעל ידי סליחות » א' אוקטובר 23, 2011 8:16 pm

זקן ששכח כתב:על הכתוב 'על כן יעזב איש וגו' מתרגם אונקלוס (בראשית ב כד):
על כן ישבוק גבר בית משכבי אבוהי ואמיה וידבק באתתיה ויהון לבסרא חד'.

היש ביד מי לבאר מה היתה כוונתו בתוספת תיבת 'משכבי' על הביאור המילולי?


אולי תוספת זו על מנת להדגיש שאין לאדם להתערב בהוריו מצד גילוי עריות, ויש כאן רמז לגילוי עריות בשבע מצוות בני נח שנצטוו עליה כבר אז.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בית משכבי אבוהי

הודעהעל ידי יאיר » א' אוקטובר 23, 2011 8:23 pm

כך מפורש בסנהדרין נח ע"א, אך מהמילים "ודבק באשתו". (וגם משאר מילות הפס').

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: בית משכבי אבוהי

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » א' אוקטובר 23, 2011 9:20 pm

על בית משכבי אבוהי יש משך חכמה מעניין אשר לכאורה נראה תואם לתיאוריית ד"ר זיגמונד פרויד...

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: בית משכבי אבוהי

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' אוקטובר 23, 2011 11:26 pm

אחשדרפנטובסקי כתב:על בית משכבי אבוהי יש משך חכמה מעניין אשר לכאורה נראה תואם לתיאוריית ד"ר זיגמונד פרויד...


אכן קבלתי הערב מאחד החברים באישי לעיין במש"ח. והמשך דבריך לא זכיתי להבין.

ספרא וסייפא
הודעות: 20
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 11:05 am

Re: בית משכבי אבוהי

הודעהעל ידי ספרא וסייפא » ב' אוקטובר 24, 2011 12:17 am

לעיקר העניין, יעו' בספר הנפלא 'נפש הגר' שעמד בזה: http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 47&hilite=

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: בית משכבי אבוהי

הודעהעל ידי חיים » ב' אוקטובר 24, 2011 10:18 am

זקן ששכח כתב: היש ביד מי לבאר מה היתה כוונתו בתוספת תיבת 'משכבי' על הביאור המילולי?

יש להעיר שביאור המלים "בית משכבי" אינו (בהכרח) - הבית שבו שוכבים אביו ואמו, אלא "בית משכבי" בלשון תרגום משמעו בלה"ק "משכבי". כך גם תרגם אונקלוס על הפסוק (בראשית מט, ד): "כי עלית משכבי אביך" - "ארי סלקתא בית משכבי אבוך". [וכך גם תרגם עזרא-מלמד במילון לתרגום המקרא]. והדברים מתאימים היטב עם דרשת חז"ל בסנהדרין נח, א כפי שהעירו קודמיי, וכך גם מתפרשים הדברים בדברי המשך חכמה.
וראה תורה תמימה להכרח דרשת חז"ל שמדובר במשכב ממש.
וכן יש להעיר כי על פי פשוטו יש כאן הקבלה ניגודית בין הרישא של הפסוק לסיפא "ודבק באשתו".


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים