מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כתונת פסים וכתונת יוסף - שתים או אחת?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

כתונת פסים וכתונת יוסף - שתים או אחת?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 18, 2011 12:01 am

לז,ג ויהי כאשר בא יוסף אל אחיו ויפשיטו את יוסף את כתנתו את כתנת הפסים אשר עליו.

ופירש"י: את כתנתו – זה חלוק: את כתונת הפסים – היא שהוסיף לו אביו יותר על אחיו.

כתב המדקדק הרוו"ה בחומשו 'תורת האלוקים' (אופנבאך תקנ"ז) בפירוש 'מפורש' שלפי פשוטו זה מתפרש 'כתנתו' היינו הכתונת המיוחד לו עצמו דהיינו הכתונת אשר היתה לו יתר על אחיו שהיא כתונת הפסים, והכפילות לתוספת ביאור, כמו 'ותפתח ותראהו את הילד', 'ואולם יש ראיה לפירוש רש"י מפסוק ל"א עיי"ש'.

והנה בפס' לא כתיב: ויקחו את כתנת יוסף וישחטו שעיר עזים ויטבלו את הכתנת בדם. ובפס' לב: וישלחו את כתונת הפסים ויביאו אל אביהם ויאמרו זאת מצאנו, הכר נא הכתנת בנך הוא אם לא. ומזה למד הרוו"ה שאכן בשני כותנות מדובר התחתון והעליון, ישנה כתנת יוסף וישנה כתונת פסים, ותרי כותנות נינהו.

אך יש להבין, הרי לפי חלוקה זו בין כתונת יוסף ובין כתונת הפסים, יעלה מדיוק המקראות, כי את כתונת יוסף [שאינה 'כתונת פסים'] טבלו בדם, ואולם דווקא את כתונת הפסים – שאותה לא מצינו שטבלו בדם – שלחו ליעקב להכירה שכתונת בנו היא, אתמהה.

ונראה פשר דבר לפי דברי הגאון האדר"ת בספרו 'סדר פרשיות' כאן לפרש הפסוק הבא 'ויכירה ויאמר כתונת בני חיה רעה אכלתהו', וז"ל:
יש לפרש ע"פ מה שכתוב בנוסח ה'יהי רצון', ותתנו לאהבה לחן ולחסד כיוסף בשעה שהלבישו אבא כתונת פסים', ולכאורה מנא לן הא. ויש לומר דקשה מה שאמר יעקב כתונת בני היא, והרי אין מתירין אשת איש משום בגד דעבידי דמשאלו (יבמות קכ,ב). אך בשו"ת צמח צדק (קרוכמל, סי' קו) התיר על פי כיס דאחז"ל כיס לא משאלי אינשי, וא"כ הוא הדין כתונת פסים של יוסף שנתנו כדי לישא לן, לא היה משאילו לאחרים. ובזה את"ש דבר רש"י, דבקרא כתיב (לז,לא): ויקחו את כתונת יוסף וישחטו שעיר עזים ויטבלו את הכתנת בדם, ולא אמרו 'כתנת פסים', ואח"כ כתוב, וישלחו את כתנת הפסים, משמע שלא טבלו בדם כי אם הכתנת הפשוטה ולא הכתנת פסים. ואפשר ידעו שהיתה תפורה על פי כוונות שמות קדושים, לכך לא רצו לטובלה בדם, רק הפשוטה טבלו ושלחו לו שני הכתונות, ואת"ש שכתוב ויכירה ויאמר כתונת בני וכו', וקשה לרש"י דילמא השאיל לאחרים, וצריך לאמר כהאמור. ולזה הוסיף רש"י 'היא זו', ר"ל על כתונת פשוט שהיה בדם, אפשר לומר כן, ולא על אותה של פסים.

[א"ה, יש להוסיף לזה מש"כ הרמב"ן עה"פ 'וישלחו את כתונת הפסים', וז"ל: וטעם הפסים, כי שלחו אותה שיכירנה בפסים אשר עשה לו].
ואפשר לזה פשטוהו הכתונת פסים בעת הושלך לבור, כדי שלא תגין עליו מנחשים וערבים שהיו שם, וזהו שאמר 'חיה רעה אכלתהו', דכל עת שהיה עליו הכתונת פסים נשא חן בעיני המקום, והיה עליו צלם אלוקים וניצל מחיה וכיוצא בזה, משא"כ אחר כך, יעו"ש.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב א' דצמבר 18, 2011 12:13 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: כתונת פסים וכתונת יוסף - שתים או אחת?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 18, 2011 12:03 am

[וראה בפי' הטור עה"ת, וז"ל:
פירש"י, חלוק. וקשה היאך יפשיטו את החלוק שהוא תחתון קודם לכתונת הפסים, ומתרצים שכן דרך הגוזל לחבירו בגדיו מפשיטו כולו כאחד והופכו והופשט מלמטה למעלה. א"נ כן דרך עוברי דרכים ליתן חלוק למעלה על בגדיהם. ול"נ שהכל אחד, ויפשיטו את כתנתו, איזה זה כתונת הפסים אשר עליו, והזכירה לומר שעל ידה היתה לו כל זאת כי היא סבה לשנאה
.

ועי' שפתי חכמים שהביא בזה מדברי המהרש"ל, שהרא"ם פירש שלא היתה אלא כתונת אחת של פסים, (ופירוש הכתוב כדברי הטור הנ"ל), דאין לומר שהיה לו ב' כותנות זה ע"ג זה, דאין נקרא כתונת אלא מה שעל בשרו, אבל המהרש"ל עצמו פירש שהיו לו שני כותנות זה ע"ג זה, א' ע"ג בשרו מפני הזיעה לא יקלקל כתונת הפסים, והיו הפשיטו שניהם כאחד, ולכך אמר אשר עליו, ר"ל הכתונת הפסים אשר על האחר. והטעם שהיו אוחזין בתחתונה כדי להראות לו שלא על מה שהוסיף לו אביו כתונת הפסים עשו לו זאת, אבל בשביל דבתו רעה ובשביל חלומותיו.

והאוה"ח הק' כיון לעיקר דברי הטור בפירושו הראשון מדעתו, וכתב שהאחים לעולם לא רצו להפשיטו לחלוטין ולהניחו ערום, אלא להסיר מעליו כתונת הפסים שבה היתה הקנאה בו, ומודיע הכתוב כי כשהסירו כתונת הפסים ברוב הכעס והשנאה לא דקדקו להסיר אותה במתון ובנחת רוח אלא בשנאה גדולה ובכ"כ אכזריות עד שהסירו עמה גם הכתונת שהיא החלוק, יעו"ש. ועי' עוד בספר משאת המלך].

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: כתונת פסים וכתונת יוסף - שתים או אחת?

הודעהעל ידי לייטנר » א' דצמבר 18, 2011 4:13 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ד' אוגוסט 09, 2023 6:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אנא עבדא
הודעות: 373
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

Re: כתונת פסים וכתונת יוסף - שתים או אחת?

הודעהעל ידי אנא עבדא » א' דצמבר 25, 2016 2:15 am

ה'חתם סופר' כותב שהיו שתיים, שחששו להפשיטו את כתונת הפסים, שהיה עשוי עם שמות הקדושים, ולכן הפשיטו את הכתונת התחתון, ועל ידי זה נגרר העליון - כתונת הפסים - עמו, וזהו: "ויפשיטו את כתנתו" - עם כתנתו התחתון הפשיטו את העליון - "את כתונת הפסים אשר עליו" (לא ראיתי בפנים החת"ס, אלא העתקתי מגליון עלים לתרופה של השבוע)

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: כתונת פסים וכתונת יוסף - שתים או אחת?

הודעהעל ידי חיימקה » א' דצמבר 25, 2016 11:57 pm

יעוין עוד בכלי יקר

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: ותתננו לחן ... בשעה שהלבישו כתונת פסים

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' דצמבר 07, 2017 12:23 pm

שמעתי היום קושיא עצומה בענין זה:
ביהי רצון של ברכת כהנים [שהובא לעיל] אנו אומרים: ותתנו לאהבה לחן ולחסד ולרחמים... כמו בשעה שהלבישו אביו כתונת פסים...
ולכאורה הדבר צריך ביאור ובירור עמוק ונכון להבנת הענין הלזה, דהלא בריש פרשת השבוע - פרשת וישב, כתוב בתורה הק': וישראל אהב את יוסף... ועשה לו כתונת פסים... וישנאו אותו ולא יכלו דברו לשלום.
וא"כ האיך ואיפה אנו רואים שליוסף היה חן בעיני כל רואיו, הרי אחיו השבטים הקדושים מיד "וישנאו אותו".
וצ"ב התפילה שאנו אומרים.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: כתונת פסים וכתונת יוסף - שתים או אחת?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' דצמבר 07, 2017 12:37 pm

קושיא זקינה.
ועיין ברוך שאמר על הסידור
ויש מפרשים שעל החן עצמו נתקנאו בו. או שכשהלבישו היה לו חן ואחר כך נתקנאו בו.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: כתונת פסים וכתונת יוסף - שתים או אחת?

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' דצמבר 07, 2017 12:42 pm

שייף נפיק כתב:קושיא זקינה.
ועיין ברוך שאמר על הסידור
ויש מפרשים שעל החן עצמו נתקנאו בו. או שכשהלבישו היה לו חן ואחר כך נתקנאו בו.

אבל הקושיא עצמה לא מתורצת, מהו בקשתנו???

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: כתונת פסים וכתונת יוסף - שתים או אחת?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' דצמבר 07, 2017 12:43 pm

הא לחמא עניא כתב:
שייף נפיק כתב:קושיא זקינה.
ועיין ברוך שאמר על הסידור
ויש מפרשים שעל החן עצמו נתקנאו בו. או שכשהלבישו היה לו חן ואחר כך נתקנאו בו.

אבל הקושיא עצמה לא מתורצת, מהו בקשתנו???

על חן.ויותר מובן לפי התי' הב'
ועיין ' יהי רצון בברכת כהנים-שמות הקדושים ' שנידון בעבר


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים

cron