עמוד 1 מתוך 1

סתירה ברש"י (פ' וישב - פ' מקץ)

פורסם: ה' דצמבר 22, 2011 10:14 pm
על ידי שי אבי דוד
בפרשת וישב (ל"ז, כ"ה) פירש רש"י: 'וגמליהם נושאים נכאות...' - כל כנוסי בשמים הרבה קרוי נכאת, וכן ויראם את כל בית נכתה (מלכים ב', כ', י"ג) - מרקחת בשמיו, ואונקלוס תרגם לשון שעוה. ואילו בפרשת מקץ (מ"ג, י"ב): '... ומעט דבש נכאת...' פירש רש"י - שעוה (על פי בראשית רבה).
ממבט ראשון נראה כאילו בפרשת מקץ נוטה רש"י להסכים עם אונקלוס לפרושו בפרשת וישב.
אמנם, במבט שני ניתן לומר בפשטות כי בפרשת וישב מקומה של המילה 'נכאת' בפתח רשימת הפריטים שנושאים הגמלים, ממילא פירשה רש"י במשמעות כינוס. ואילו בפרשתנו, מקומה של המילה במרכז רשימת הפריטים ששלח יוסף אל אביו. ממילא אין היא משמשת ככלי קיבול אלא כאחד מן הפרטים הכלולים במשלוח, ומסתבר כי כאן מסכים הוא לפרושו של אונקלוס.
עדיין יש להבין כיצד משמשת מילה זו גם כשעווה וגם ככינוס.

אגב אורחא, יש להבין בלשון הפסוק, מדוע 'רק' מעט צרי ומעט דבש, ואילו נכאת ולוט בטנים ושקדים בשפע. וכי יוסף מקמץ במשלוח המנות לאביו?
אשמח לתגובות המעיינים.

Re: סתירה ברש"י

פורסם: ו' דצמבר 23, 2011 10:32 am
על ידי לייטנר
באמת בקושי זה עמדו גם המדפיסים הראשונים (והשווה גם לפירש"י בישעיה לט ב ובמלכים ב כ יג), ולכן ציינו בפרשת מקץ: "בב"ר שעוה", וא"ש. דא עקא שאין לפנינו כך בכתה"י.

לגבי שאלתך, יוסף אינו צריך כלל את מתנתו של יעקב (ובכלל מניין ליעקב במצב רעב כללי בארץ, לתת הרבה מהחומרים הנ"ל?!). כל עניין המתנה הוא פתיח לבקשה כלפי השליט הרם והנישא, ולעניין זה, א"צ במתנה גדולה כי אם בתשורה קטנה ויקרה, וכדאמרי אינשי: "דברים טובים באים באריזות קטנות".

Re: סתירה ברש"י

פורסם: ו' דצמבר 23, 2011 11:16 am
על ידי שי אבי דוד
תודה רבה

Re: סתירה ברש"י

פורסם: ו' דצמבר 23, 2011 1:31 pm
על ידי יאיר
שי אבי דוד כתב:בפרשת מקץ (מ"ג, י"ב): '... ומעט דבש נכאת...'
אגב אורחא, יש להבין בלשון הפסוק, מדוע 'רק' מעט צרי ומעט דבש, ואילו נכאת ולוט בטנים ושקדים בשפע. וכי יוסף מקמץ במשלוח המנות לאביו?
אשמח לתגובות המעיינים.

מ"ג י"א.
יעקב שלח ליוסף בנו (כמ"ש לייטנר) ולא הפוך.
ומכאן גם תשובה לשאלתך (אין כאן ענין כיבוד אב).

Re: סתירה ברש"י

פורסם: ו' דצמבר 23, 2011 3:22 pm
על ידי שי אבי דוד
אכן, טעיתי. אמנם עדיין יקשה מדוע מעט, ואם כבר מעט, מדוע מן הדברים האחרים לא שלח רק מעט

Re: סתירה ברש"י

פורסם: א' דצמבר 25, 2011 5:23 am
על ידי יאיר
שי אבי דוד כתב:אכן, טעיתי. אמנם עדיין יקשה מדוע מעט, ואם כבר מעט, מדוע מן הדברים האחרים לא שלח רק מעט

viewtopic.php?f=17&t=7448#p66289

Re: סתירה ברש"י

פורסם: א' דצמבר 25, 2011 3:22 pm
על ידי בעל הבית
עיין שפתי חכמים