מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
זקן ששכח
הודעות: 2658
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' ינואר 11, 2012 11:15 pm

רש"י (תהילים לז טז):
"מהמון רשעים רבים - אמרפל וחביריו שהתחילו מלחמה בעולם בשביל לשבות את לוט ולהתגרות באברהם".
לכאורה לא משמע כן מפשטות לשון הכתוב בבראשית, אלא שהיה זה כתגובה על מרידתם ואי תשלום המס.

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי ערער בערבה » ד' ינואר 11, 2012 11:59 pm

דברי רש"י מקורם במדרשים, אם כי הקושיא לכאו' קושיא.

ארי שבחבורה
הודעות: 959
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' ינואר 12, 2012 8:34 am

והשוה לדברי הנצי"ב ב'העמק דבר' על אתר (בראשית יד,ז):
"אל עין משפט היא קדש" - הדרש על זה במדרש-רבה (מב,ז): "אל עין" - עין שעשתה מדת הדין בעולם בקשו לסמותה. והביאור על זה, דמשום הכי הלכו בשובם לארץ ישראל והכו את האמורי היושב בחצצן תמר היא עין גדי [כפי שמתרגם אונקלוס וכן מפרש רש"י] שהוא בארץ ישראל - לא שבקשו לכבוש את ארץ ישראל מיד הכנענים אלא שבקשו להגיע לאברם. ופירשו הכתוב מה היה להם על אברם, משום שעד כה היה מתנהג הכל בטבע בלי השגחה כלל, והנה אברם גרם שיהיה הכל בעין השגחה ולשפוט במדת הדין, משום הכי בקשו לסמותה.

לייטנר
הודעות: 4940
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ינואר 12, 2012 11:14 am

זקן ששכח כתב:רש"י (תהילים לז טז):
"מהמון רשעים רבים - אמרפל וחביריו שהתחילו מלחמה בעולם בשביל לשבות את לוט ולהתגרות באברהם".
לכאורה לא משמע כן מפשטות לשון הכתוב בבראשית, אלא שהיה זה כתגובה על מרידתם ואי תשלום המס.


שאלתו של רש"י ברורה. הרי המלכים מרדו בכדרלעומר, איזו סיבה יש לאמרפל ושאר המלכים להצטרף למסע הנקמה המורחב של כדרלעומר?!

ישיבישקייט
הודעות: 184
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 3:05 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי ישיבישקייט » ה' ינואר 12, 2012 12:01 pm

את זה מצאתי בחיפוש באוצר.
333.pdf
(1.77 MiB) הורד 150 פעמים

ארי שבחבורה
הודעות: 959
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' ינואר 12, 2012 6:44 pm

לייטנר כתב:
זקן ששכח כתב:רש"י (תהילים לז טז):
"מהמון רשעים רבים - אמרפל וחביריו שהתחילו מלחמה בעולם בשביל לשבות את לוט ולהתגרות באברהם".
לכאורה לא משמע כן מפשטות לשון הכתוב בבראשית, אלא שהיה זה כתגובה על מרידתם ואי תשלום המס.


שאלתו של רש"י ברורה. הרי המלכים מרדו בכדרלעומר, איזו סיבה יש לאמרפל ושאר המלכים להצטרף למסע הנקמה המורחב של כדרלעומר?!

סיבה פשוטה מאוד - כדרלעומר ביקש את עזרתם בהכנעת המלכים המורדים. והשוה עוד לדברי הרד"ק (שם פסוק ד') שכתב כי "כדרלעומר היה ראש לשלשה המלכים".

ארי שבחבורה
הודעות: 959
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' ינואר 12, 2012 6:51 pm

הוכחה נוספת לדברי המדרש מביא הנצי"ב מלשון הפסוקים (שם י"א-י"ב) - "ויקחו את כל רכוש סדום ועמורה ואת כל אכלם וילכו. ויקחו את לוט ואת רכושו בן אחי אברם וילכו והוא יושב בסדום", וז"ל:
"ויקחו את כל רכוש וגו' ואת כל אכלם": מבואר שלא בזזו עיירות סדום ועמורה [כי לא כתוב שחזרו לסדום וכו'] אלא מה שמצאו במקום המערכה לקחו, ומנהג מלחמות האומות לפנים היה ליקח עמם אוצרות מלכים לבד מאוכל לצרכי המלחמה, כל זה לקחו ולא יותר.
"והוא יושב בסדום": כל זה מיותר. ללמדנו שלא תאמר דלוט היה אז במערכי המלחמה ושבוהו, לא כן, אלא יושב אז בסדום, ומכל מקום לקחו אותו אע"ג שלא הלכו לסדום לבוז כמו שכתבתי, מכל מקום בשביל זה ביחוד הלכו לסדום ולקחו אותו, ומזה מבואר דכוונתם היתה להרגיז את אברם.

לייטנר
הודעות: 4940
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ינואר 12, 2012 8:39 pm

ארי שבחבורה כתב:
לייטנר כתב:
זקן ששכח כתב:רש"י (תהילים לז טז):
"מהמון רשעים רבים - אמרפל וחביריו שהתחילו מלחמה בעולם בשביל לשבות את לוט ולהתגרות באברהם".
לכאורה לא משמע כן מפשטות לשון הכתוב בבראשית, אלא שהיה זה כתגובה על מרידתם ואי תשלום המס.


שאלתו של רש"י ברורה. הרי המלכים מרדו בכדרלעומר, איזו סיבה יש לאמרפל ושאר המלכים להצטרף למסע הנקמה המורחב של כדרלעומר?!

סיבה פשוטה מאוד - כדרלעומר ביקש את עזרתם בהכנעת המלכים המורדים. והשוה עוד לדברי הרד"ק (שם פסוק ד') שכתב כי "כדרלעומר היה ראש לשלשה המלכים".


זה הפשט. הסברי היה לשיטת רש"י, ולכן אין כל צורך לענות על השאלה שהצגתי.

מעניינים דברי הנצי"ב לגבי הנהגת ארבעת המלכים. בעבר הרחוק העלה אי מי את ההצעה כי אמרפל הוא המלך חמורבי. ככל הידוע לי, החוקרים כיום לא מתייחסים לדעה זו ברצינות. האם אליבא דשיטה זו (אם התפרסמה בכלל בימי הנצי"ב?) כתב הנצי"ב את דבריו אלו:
"אמרפל - ובמקרא ה' כתיב בראשונה כדרלעמר. היינו משום דבגדולה והנהגת המלוכה בתוך המדינ' היה אמרפל בראש, אבל בגבורה ובמלחמה הי' כדרלעמר בראש".

ההשערה כי חמורבי=אמרפל הסתמכה על הדמיון הפילולוגי שבין שני השמות. הבעיתיות בדמיון היא הל' שבסוף שמו של אמרפל.
קושי נוסף הוא ההנחה שהיתה קואליציה של מלכים שחמורבי השתתף בה, אך לא עמד בראשה. נראה לי שדברי הנצי"ב המצוטטים לעיל יכולים לענות במידת-מה על קושי זה.

זקן ששכח
הודעות: 2658
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' ינואר 13, 2012 12:41 am

ארי שבחבורה כתב:הוכחה נוספת לדברי המדרש מביא הנצי"ב מלשון הפסוקים (שם י"א-י"ב) - "ויקחו את כל רכוש סדום ועמורה ואת כל אכלם וילכו. ויקחו את לוט ואת רכושו בן אחי אברם וילכו והוא יושב בסדום", וז"ל:
"ויקחו את כל רכוש וגו' ואת כל אכלם": מבואר שלא בזזו עיירות סדום ועמורה [כי לא כתוב שחזרו לסדום וכו'] אלא מה שמצאו במקום המערכה לקחו, ומנהג מלחמות האומות לפנים היה ליקח עמם אוצרות מלכים לבד מאוכל לצרכי המלחמה, כל זה לקחו ולא יותר.
"והוא יושב בסדום": כל זה מיותר. ללמדנו שלא תאמר דלוט היה אז במערכי המלחמה ושבוהו, לא כן, אלא יושב אז בסדום, ומכל מקום לקחו אותו אע"ג שלא הלכו לסדום לבוז כמו שכתבתי, מכל מקום בשביל זה ביחוד הלכו לסדום ולקחו אותו, ומזה מבואר דכוונתם היתה להרגיז את אברם.


אבל השאלה היא האם כשכבר היו באותו איזור החליטו גם להרגיז את אברם, או שהיתה זו כל מטרת יציאתם למלחמה.
הערה נוספת, ושמא דנו בה, למה לא באו ישירות אל אברם אלא פנו לשבות את אחיינו?

עושה חדשות
הודעות: 8017
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' נובמבר 11, 2016 11:48 am

העתק מהרשום אצלי, לכבוד פרה"ש.
בראשית יד-ב עשו מלחמה וכו', רש"י בתהילים פל"ז פט"ז כ' "טוב מעט לצדיק - טובים מעט אנשים שהולכים לעזרת הצדיקים: מהמון רשעים רבים - אמרפל וחביריו שהתחילו מלחמ' בעולם בשביל לשבות את לוט ולהתגרות באברהם מעט אנשים שהיו עם אברה' הצליחו והרגו כל אותן האוכלסין". והמקור הוא מהמדרש כאן, ז"ל "חרב פתחו רשעים וגו', זה אמרפל וחביריו, להפיל עני ואביון זה לוט, לטבוח ישרי דרך זה אברהם, חרבם תבא בלבם, ויחלק עליהם לילה הוא ועבדיו ויכם". ועי' אלשיך בתהילים שם.

וב'מורה' חלק ג פרק נ כ' בביאור מה שאריכה תורה בענין זה "וכן ספור מלחמת תשעת המלכים, להודיע המופת בנצוח אברהם באנשים מתי מספר ואין מלך עליהם, ארבעה מלכים גדולים, ועוד הודיענו איך חם לבבו על קרובו בעבור שגדל על אמונתו, ומסר נפשו לסכנת המלחמה כדי להצילו".

והרחיב בזה עוד במלמד התלמידים וכ' "ואחר כן ספר מלחמת המלכים בעבור דבר לוט אשר נשבה מתוך המלחמה ההיא ושם התיחסו לו חמש מדות טובות האחת מדת הרחמים כי נכמרו רחמיו כאשר שמע כי נשבה אחיו. השנית מדת הגבורה כי התגבר בילדי ביתו על ארבעה מלכים. השלישית מדת ההסתפקות באמרו אם מחוט ועד שרוך נעל וגו' כי אף על פי שאמר בעת הצרך למען ייטב לי בעבורך אחר שהיה לו די ספקו הסתפק באשר השיג ואמרו ולא תאמר אני העשרתי את אברם היה לטוב טבעו מפני שהממון ההוא הוא ממון שבויים ואף על פי שזכה בו מן הדין שהרי ענר אשכול וממרא לקחו חלקם ועם כל זה הראה טוב מדת החמלה על קשה יום. הרביעית מדת שמירת הברית לכל בעלי ברית בין בני ברית בין שאינם בני ברית לפי שראוי לאדם לקנות לו חברים להיותם לו עזר לעת צר והוא שהזכיר בעלי ברית אברם. החמישית מדת ההודאה לשם וההכרה שהכל מאתו והוא שנתן מעשר לכהן אל עליון וזה מסעיפי מדת הנדיבות והוא המדה שהעידה הקבלה שהיתה לו בהיות ביתו פתוח לעוברים ושבים".

י. אברהם
הודעות: 1501
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' נובמבר 12, 2016 7:57 pm

עושה חדשות כתב:וב'מורה' חלק ג פרק נ כ' בביאור מה שהאריכה תורה בענין זה
"וכן ספור מלחמת תשעת המלכים, להודיע המופת בנצוח אברהם באנשים מתי מספר ואין מלך עליהם, ארבעה מלכים גדולים,
ועוד הודיענו איך חם לבבו על קרובו בעבור שגדל על אמונתו, ומסר נפשו לסכנת המלחמה כדי להצילו".


ברד"ק על אתר הביא ב' טעמי המורה בשינויי קצת, וז"ל
ונכתב הספור הזה בתורה להודיע יושר לבב אברהם עם האל ובוטח בו בכל לב, כי במעט אנשים רדף אחר ארבעה מלכים.
ולהודיע כי ראוי לאדם למסור עצמו למקום סכנה להציל קרובו כמו שעשה אברהם אבינו.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי חיים » ב' נובמבר 21, 2016 12:55 pm

כשלמדתי את המעשה של מלחמת אברהם במלכים כדי להציל את לוט היה קשה לי, וכי זו היא הדרך לפדות שבויים - לערוך מלחמה כוללת? וכי אין דרכים אחרות שאין בהן סכנת חיים לאברהם וללוט כאחד?
אולם בדברי רש"י בתהלים מיושבת השאלה מאליה. מתברר שלוט לא היה שבוי רגיל שאפשר לפדותו בשלמונים או בהפעלת מערכת קשרים דיפלומטית. מדובר היה במלחמה שכוונה בסופו של דבר כנגד אברהם בכבודו ובעצמו. כיון שכך, שום אמצעי לא היה מועיל לשחרר את לוט כי אם מערכה צבאית מקיפה עד הגעה להכרעה סופית.
בכך גם מוסבר מה שנאמר "ויבוא הפליט" זה עוג שהתכוון שאברהם ימות במלחמה והוא יישא את שרה. ולכאורה קצת לא מובן איך עלה על דעתו של עוג שאברהם יצא למלחמה נגד ארבעת המלכים, בפרט כאשר היה ברור לו עצמו שאברהם עשוי למות במלחמה. אולם לאור הדברים הללו ניתן לומר שעוג בא לספר לאברהם שהמלכויות באו להתגרות בו אישית, כך שיש כאן מצב של חוסר ברירה, היום זה לוט מחר יהיה זה אברהם בעצמו. אכן, מצד שני, מעצם העובדה שהמלכים שבו את לוט כדי להתגרות באברהם, ולא ערכו מלחמה עם אברהם בעצמו שהיה גר במרחק קצר מסדום, נראה שהם חששו מאברהם ובני בריתו, ולא היה זה אפוא דבר מופרך שאברהם יחלץ חושים לעמוד בקשרי מלחמה.

אורח
הודעות: 596
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי אורח » ג' נובמבר 22, 2016 12:09 am

בספר הדר יעקב ח"ב ס"ס ז כתב: וראיתי לרבינו חיים ן' עטר ז"ל בספר אור החיים הקדוש שם שכה כתב: "טעם שהוצרך לומר "בן אחי אברם", גם טעם אומרו "והוא יושב בסדום" ללא צורך, שכבר ידענו כי שם קנה מקומו, יכוין לומר שהמלכים ידעו כי לוט זה הוא בן אחי אברם ואף על פי כן לקחו אותו והוליכוהו בשביה, ונתן הכתוב הטעם שלא חששו לכבוד אברהם והוא היה נכבד ומעולה בעיני כל העולם, כי להיותו יושב בסדום, והוא על דרך אומרם ז"ל (גיטין ל"ח א') מואב טהר בסיחון הרי שהגם שפטר ה' מואב מיד ישראל, כיון שנמצאו בסיחון הותר להם, כמו כן לוט הגם היותו בן אחיו של איש שלומם, אף על פי כן כיון שנמצא בסדום הותר להם. ובזה מצאנו נחת רוח לטעם אברהם אשר לא קרא לשלום לארבעה מלכים להשיב לוט, ואם לא ישלימו אז יכם כאשר הכם, אלא הטעם הוא להיות שידוע היה להם לוט והיותו בן אחי אברהם, ולזה רמז הכתוב באומרו וישמע וגו' כי נשבה אחיו, פירוש שנשבה אחר שידעו שהיה אחיו של אברהם, ובזה גילו כי אויבי אברהם הם, ולזה רדף אחריהם ויכם", ודפח"ח זיע"א.

אמנם מה שכתב: "שהמלכים ידעו כי לוט זה הוא בן אחי אברם ואף על פי כן לקחו אותו והוליכוהו בשביה", יש מקום להעיר ממה שראיתי במסכת כלה רבתי (פרק שלישי): "תאנא ארבעה מלכים הללו לא נתכוונו אלא בשביל אברהם, דכתיב וישובו ויבואו אל עין משפט זה אברהם שהוא עינו של עולם, היא קדש הוא שנתקדש עליו שם שמים, אלא שבו את לוט שהיו כסבורים שהוא אברהם, דכתיב וישמע אברם כי נשבה אחיו, ולא נאמר בן אחיו", הרי שהמלכים לא ידעו שהוא לוט אלא חשבו שהוא אברהם אבינו, וי"ל.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1666
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' נובמבר 22, 2016 6:16 pm

ציטוט מתוך מאמר שעוסק בנושא אחר.


ספר עטרת שלמה לרבי לוי ב"ר שלמה (בעמח"ס בית לוי על הש"ס, ז'אלקאווא תצט , פרשת לך ד"ה עוד הקשה). "עוד הקשה לי הקצין מהר"ר הירץ פייזנג מווינא. בכל מקום שמזכירין את לו, כתוב 'בן אחיו', ובפסוק 'וישמע אברם' כתיב 'וישמע אברהם כי נשבה אחיו'. ונ"ל דאיתא ברש"י על הפסוק 'כי אנשים אחים אנחנו', וז"ל 'קרובים, ומדרש אגדה שהיה קלסתר פניו של לוט דומה לאברהם ... ה"פ דאיתא במדרש על הפסוק 'וירק את חניכיו' וז"ל ... אמר אברהם נצא ונפול על קדושת השם. וצ"ל מה קידוש השם היה בכאן. אלא כדאיתא במדרש שעיקר המלחמה היתה בשביל לוט. שהיה קלסתר פניו דומה לאברהם, ונתנו את לוט בסירה, וכל מקום שהלכו היו אומרים זה אברהם, שלא היה יכולת ח"ו ביד הקב"ה להצילו ... לכך מסר אברהם נפשו להציל לו, שלא יהיה חילול השם...".

דבר תורה מעין זה גם מופיע בספר 'זרע שמשון' (לרבי שמשון חיים נחמני, מנטובה תקלח, פרשת לך דף יד. ד"ה מדרש ילקוט) "... דאיתא במדרש, שהטעם שאברהם הביא עצמו בסכנה גדולה כל כך ... זה היה לפי שהיה דיוקן של לוט דומה לדיוקן של אברהם. וזה שאמר הכתוב וישמע אברם כי נשבה אחיו, דהיינו אחיו בדיוקן שלו ... כל הרואה את לוט שבוי אומר אברהם שבוי, ויאמרו שח"ו אלוהו אינו יכול לעמוד לו ... והיה חילול השם בדבר. ומשום הכי סמך עצמו על הנס...".

ויש לרעיון זה מקורות קדומים יותר. וכפי שמובא בספר כסף מזוקק (לרבי יאשיהו פינטו [בעל פירוש הרי"ף על העין יעקב], וינציאיה שפח, פ' לך באמצע דרוש ב') "... רדף אחרי המלכים ולא חשש שיהרגוהו. וביאור הענין הוא כי קודם שבא הפליט ויגד לאברם וכו' .. ולא חשש אל שמועה והגדה זו לרדוף בשביל לוט, כי היה מכיר ברשעו. אבל עכשיו ששמע שמועה אחרת שהיו אומרים 'נשבה אחיו של אברהם', לפי שקלסתר פניו של לוט היו דומין לו, ובזה היה חילול ה' שבאו להלחם עם אברהם אוהבו של הקב"ה אשר הצילו מאור כשדים...".

ונוסיף ונציין, שעצם הרעיון, שמטרת המלכים בלכידת לוט היה בעבור שקלסתר פניו היה דומה לאברהם, כבר מובא בספר צרור המור (לרבי אברהם סבע, ממגורשי ספרד, וינציה שכז, פ' לך). וז"ל "'ויקחו את כל רכוש סדום ויקחו את לוט ואת רכושו. בכאן נראה כי כל כוונתם היתה בעבור אברהם זל"ט, ... אבל מזה נראה כי סיבת המלחמה לא היתה בשביל אברם ... שחשבו שהיה אברהם שהיו דומין זה לזה...".

זאת ועוד. בספר הקדמון 'נזר הקודש' על בראשית רבה (לרבי יחיאל מיכל ב"ר עוזיאל, יעסניץ תסט, ח"ב, פרשה מב אות ב), דן אף הוא באריכות במעין זה. ואף הוא מפרש את מטרתו של נמרוד ללכוד את לוט, שהיה קלסתר פניו דומה לאברהם אבינו. ועיי"ש שמאריך לבאר את הענין לפי דרכו בקודש, בענין הקלסתר פנים המורה על השורש נשמה וכו'. וחשבו שבכך יהיה להם איזה שליטה על אברהם אבינו. ובזה מבאר מדוע יצא אברהם אבינו במסירות נפש, להציל את לוט למרות שהיה רשע, מאחר שהכוונה היתה אליו, עיי"ש באריכות.

ומוסיף שם, ששורש הדברים הם מבוארים בזוהר הקדוש (לך לך פו:) "ותא חזי בשעתא דאתחברו כל אינון מלכין לאגחא קרבא עליה דאברהם, אתייעטו לאעברא ליה מן עלמא, וכיון דשלטו בלוט בר אחוה דאברהם מיד אזלו, דכתיב 'ויקחו את לוט ואת רכושו בן אחי אברם וילכו', מאי טעמא בגין דדיוקניה דלוט הוה דמי לאברהם, ובגין כך 'וילכו' דכל ההוא קרבא בגיניה הוה. מאי טעמא בגין דהוה אברהם אפיק בני עלמא מפולחנא נוכראה ואעיל לון בפולחנא דקודשא בריך הוא...".
[תרגום: בא וראה, בשעה שהתחברו כל אלו המלכים, לערוך מלחמה על אברהם, התייעצו להעבירו מן העולם. וכיון ששלטו בלוט בן אחיו של אברהם, מיד הלכו, כפי שכתוב 'ויקחו את לוט ואת רכושו בן אחי אברם וילכו'. מהו הטעם, בגלל שדיוקנו של לוט היה דומה לאברהם. ובגלל זה 'וילכו', שכל המלחמה היה בגללו. מהו הטעם, בגלל שהיה אברהם מוציא את בני העולם מעבודה זרה, ומכניסם לעבודת הקב"ה].

ובאמת ניתן להוסיף ששורשי הדברים כבר מרומזים במדרשי חז"ל . הרעיון שהמלכים לכדו את לוט, בגלל שקלסתר פניו היה דומה לאברהם, וחשבו שלכדו את אברהם, מקורו בדברי הפסיקתא רבתי (מהדור' איש שלום, הוספות פר' ב) "בשעה שבאו המלכים ושבו את לוט אחי אברהם, שהיו סבורים שהוא אברהם, והלך אברהם והצילו מהם...". והסיבה שאברהם אבינו רדף אחרי המלכים להצילו מסיבה זו ממש, מובא בפסיקתא זוטרתא-ילקוט לקח טוב (לך לך יד, יד) "וישמע אברם כי נשבה אחיו. שהיה דומה לו".

בן פרצי
הודעות: 112
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי בן פרצי » ג' נובמבר 22, 2016 10:22 pm

זקן ששכח כתב:רש"י (תהילים לז טז):
"מהמון רשעים רבים - אמרפל וחביריו שהתחילו מלחמה בעולם בשביל לשבות את לוט ולהתגרות באברהם".
לכאורה לא משמע כן מפשטות לשון הכתוב בבראשית, אלא שהיה זה כתגובה על מרידתם ואי תשלום המס.

אם כל המלחמה היה רק כדי לעזור לכדרלעומר, למה מתחיל הכתוב: ויהי בימי אמרפל? וכן למה חכה שלש עשרה שנה עד שהתארגן לשוב להכניעם, שזה זמן ארוך יותר מהתקופה ששלט עליהם?
מכאן דייקו חז"ל שכדרלעומר מצד עצמו כנראה לא בער לו כל כך ללחום, ומישהו אחר הסיתו מנגיעה עצמית נסתרת, ומזה שמתחילים עם אמרפל כנראה שזה הוא, ומזה שלא נקרא כאן בשמו נמרוד אלא אמרפל שמרמז על ריבו עם אברהם, מזה הסיקו שזאת היתה המניע העיקרית, על אף שהטעם הרשמי היה סדום. ולכן התורה כתבה בפירוש את הטעם הגלוי, ורמזה בסתר את הטעם הכמוס.

ולכן דייק רש"י בכתבו: 'אמרפל' וחבריו, שהוא היה היוזם העיקרי, והמניע האישי היה רצונו להתגרות באברהם.

ברמן
הודעות: 493
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי ברמן » ג' אוקטובר 24, 2017 6:46 pm

עתניאל בן קנז כתב:...ומוסיף שם, ששורש הדברים הם מבוארים בזוהר הקדוש (לך לך פו:) "ותא חזי בשעתא דאתחברו כל אינון מלכין לאגחא קרבא עליה דאברהם, אתייעטו לאעברא ליה מן עלמא, וכיון דשלטו בלוט בר אחוה דאברהם מיד אזלו, דכתיב 'ויקחו את לוט ואת רכושו בן אחי אברם וילכו', מאי טעמא בגין דדיוקניה דלוט הוה דמי לאברהם, ובגין כך 'וילכו' דכל ההוא קרבא בגיניה הוה. מאי טעמא בגין דהוה אברהם אפיק בני עלמא מפולחנא נוכראה ואעיל לון בפולחנא דקודשא בריך הוא...".
[תרגום: בא וראה, בשעה שהתחברו כל אלו המלכים, לערוך מלחמה על אברהם, התייעצו להעבירו מן העולם. וכיון ששלטו בלוט בן אחיו של אברהם, מיד הלכו, כפי שכתוב 'ויקחו את לוט ואת רכושו בן אחי אברם וילכו'. מהו הטעם, בגלל שדיוקנו של לוט היה דומה לאברהם. ובגלל זה 'וילכו', שכל המלחמה היה בגללו. מהו הטעם, בגלל שהיה אברהם מוציא את בני העולם מעבודה זרה, ומכניסם לעבודת הקב"ה]
[/quote]
לכאורה הביאור בדברי הזוהר שזה היה "רכושו" של לוט, במה שהיה "בן אחי אברם" שהיה קלסתר פניו דומה לקלסתר פניו של אברהם. דלכאורה קשה סדר הפסוק למה לא כתוב 'ויקחו את לוט בן אחי אברם ואת רכושו, וילכו', ובמקום כן נכתב 'ויקחו את לוט ואת רכושו בן אחי אברם וילכו' - ויתכן שזו כוונת הזוהר, שמכיון שמלחמת המלכים היתה מלחמת האמונה, הרי בכך ששבו את לוט שרכושו היה שהוא בן אחי אברם, יוכלו לבטל בכך את האמונה - או בעצם כך שיאמרו לכל שהצליחו לשבות את "אברהם" ללא שרבש"ע עזר לו, או שיאלצו את לוט לומר לכל: אני אברהם העברי וחזרתי בי מן האמונה (כן שמעתי מפי מו"ר הגרי"מ שפירא זצ"ל משגיח ישיבת נחלת דוד. ועיין בחומש אזנים לתורה. ובפירוש 'מתוק מדבש' לא נחית לכל הא).

בן מיכאל
הודעות: 1246
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' אוקטובר 24, 2017 8:42 pm

מעניין לעניין באותו ענין, למה המלכים נלחמו גם בזוזים ואמים והחורי וכו', נראה לומר כי היות שמוכח מהכתובים בפרשת דברים (ראה רמב"ן שם) כי כל העמים האלו היו מזרע כנען, היו כל אלו משעובדים לכדרלעומר השמי כגזירת נח, עד שמרדו בו והמלחמה היתה נגד כולם.

ברמן
הודעות: 493
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי ברמן » ג' אוקטובר 24, 2017 9:07 pm

בן מיכאל כתב:מעניין לעניין באותו ענין, למה המלכים נלחמו גם בזוזים ואמים והחורי וכו', נראה לומר כי היות שמוכח מהכתובים בפרשת דברים (ראה רמב"ן שם) כי כל העמים האלו היו מזרע כנען, היו כל אלו משעובדים לכדרלעומר השמי כגזירת נח, עד שמרדו בו והמלחמה היתה נגד כולם.

אם כדבריך שזו לא היתה מלחמה מיוחדת כנגד אברהם וכנגד האמונה, איך תפרש את דברי הזוהר: "בשעתא דאתחברו כל אינון מלכין לאגחא קרבא עליה דאברהם, אתייעטו לאעברא ליה מן עלמא...דכל ההוא קרבא בגיניה הוה. מאי טעמא בגין דהוה אברהם אפיק בני עלמא מפולחנא נוכראה ואעיל לון בפולחנא דקודשא בריך הוא".

בן מיכאל
הודעות: 1246
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' אוקטובר 24, 2017 9:10 pm

ברמן כתב:
בן מיכאל כתב:מעניין לעניין באותו ענין, למה המלכים נלחמו גם בזוזים ואמים והחורי וכו', נראה לומר כי היות שמוכח מהכתובים בפרשת דברים (ראה רמב"ן שם) כי כל העמים האלו היו מזרע כנען, היו כל אלו משעובדים לכדרלעומר השמי כגזירת נח, עד שמרדו בו והמלחמה היתה נגד כולם.

אם כדבריך שזו לא היתה מלחמה מיוחדת כנגד אברהם וכנגד האמונה, איך תפרש את דברי הזוהר: "בשעתא דאתחברו כל אינון מלכין לאגחא קרבא עליה דאברהם, אתייעטו לאעברא ליה מן עלמא...דכל ההוא קרבא בגיניה הוה. מאי טעמא בגין דהוה אברהם אפיק בני עלמא מפולחנא נוכראה ואעיל לון בפולחנא דקודשא בריך הוא".

הדברים כבר הוזכרו לעיל בשם המדרש רבה, ודרך הפשט והדרש/סוד שניהם תורה ואכמ"ל.

הא לחמא עניא
הודעות: 1605
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: מה הניע את כדרלעומר וחבריו לצאת למלחמה?

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ג' נובמבר 05, 2019 12:34 pm

ארי שבחבורה כתב:הוכחה נוספת לדברי המדרש מביא הנצי"ב מלשון הפסוקים (שם י"א-י"ב) - "ויקחו את כל רכוש סדום ועמורה ואת כל אכלם וילכו. ויקחו את לוט ואת רכושו בן אחי אברם וילכו והוא יושב בסדום", וז"ל:
"ויקחו את כל רכוש וגו' ואת כל אכלם": מבואר שלא בזזו עיירות סדום ועמורה [כי לא כתוב שחזרו לסדום וכו'] אלא מה שמצאו במקום המערכה לקחו, ומנהג מלחמות האומות לפנים היה ליקח עמם אוצרות מלכים לבד מאוכל לצרכי המלחמה, כל זה לקחו ולא יותר.
"והוא יושב בסדום": כל זה מיותר. ללמדנו שלא תאמר דלוט היה אז במערכי המלחמה ושבוהו, לא כן, אלא יושב אז בסדום, ומכל מקום לקחו אותו אע"ג שלא הלכו לסדום לבוז כמו שכתבתי, מכל מקום בשביל זה ביחוד הלכו לסדום ולקחו אותו, ומזה מבואר דכוונתם היתה להרגיז את אברם.

יל"ע וצ"ב אם כוונתם האמיתית היתה בגלל אברהם, למה לא יצאו למלחמה נגדו ממש באופן ישיר???
את"ל שפחדו ממנו, לכאורה הם היו גבורים ולא הו"ל לפחד ממנו, וא"כ למה לא יצאו למלחמה ישירה עמו??
דבר בעתו מה טוב ללמוד מעניני הפרשה.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ר_חיים_הקטן ו־ 8 אורחים