http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... m_id=19616תגלית חדשה בענין יחוס צאנז
במדור ויתילדו, במוסף שבת קודש של המודיע, יתפרסם מחר קטע מעניין ומיוחד, ובו תיחשף גירסא חדשה הנוגעת ליחוס משפחת האלברשטאם. אוהבי היחוס ודאי ימצאו ענין בזה, והריני מעתיק הדברים כלשונם:
א
חוקרי היחס לדורותיהם, רשמו את יחוסו של הרה"ק #רבי חיים הלברשטאם מצאנז בעל ה"דברי חיים"# זי"ע, כדלהלן:
ה"דברי חיים" היה בנו של הגאון #רבי אריה לייבוש הלברשטאם מטארניגראד#.
רבי אריה לייבוש היה בנו של הגאון #רבי שמחה הלברשטאם מבראדי#, [חתנו של הגאון #רבי ישעיהו הלוי הורביץ#, בנו של הגה"ק #המהר"ם מטיקטין# זי"ע, שעל צאצאיו נמנים גדולי ומאורי הדורות, ומהם - רבותינו הקדושים: #הרבי ר' שמעלקא מניקלשבורג# ואחיו #בעל ה"הפלאה"#, הרבי #ר' נפתלי מרופשיץ#, #ה"דודאים בשדה" מדזארנאווצא#, הגאון #מטשעבין#, ועוד].
הוא היה בנו של הגאון #רבי משה הלברשאטאם# אב"ד סטאנוב ואח"כ בבראדי, בנו של הגאון #רבי נפתלי הירץ# אב"ד דובנא, בנו של הגאון המפורסם #רבי צבי הירש חריף# אב"ד הלברשטאט, בעל ה"כוס ישועות", בנו של הגאון #רבי נפתלי הירץ אשכנזי# אב"ד קאוולי ולבוב.
על רבי נפתלי הירץ אשכנזי מקאוולי, מקובל היה עד היום, שהוא בנו של הגאון #רבי ישראל אשכנזי#, בנו של הגאון #רבי זאב וואלף אב"ד הידלסהיים#.
כמו כן ידוע שרבי נפתלי הירץ היה חתנו של הגאון המפורסם #רבי משה פינחס חריף# אב"ד לבוב, בנו של הגאון #רבי ישראל חריף#, שהיה בנו של הגאון #רבי משה חריף# אב"ד קרעמניץ.
ב
הבסיס ששימש כיסוד ליחוסו של רבי נפתלי הירץ מקאוולי, הוא נוסח מצבתו: "#הגאון הגדול החסיד, אדוננו מורנו ורבנו מוהר"ר נפתלי הירץ, בן מוהר"ר ישראל, חתן ה"ה הגאון הגדול מו"ה משה חריף#"... וכמו שנדפס בספר "מצבת קודש", ["ספר זכרון לכל הגאונים והקדושים וכו' בבית מועד לכל חי העתיק יומין פה עיר לבוב. נוסחאות המצבות וכו' קורות חייהם". לבוב, תר"ך-תרל"ט], ומשם העתיקו #ר' שלמה בובר# בספרו "אנשי שם", קראקא תרנ"ה.
למרות שעד עתה לא היה ענין להעיר ולהפריך סדר יוחסין זה, עם כל זה כבר פקפקו רבים וטובים מן החוקרים על מהימנותו של הספר, והוכיחו שהנדפס בו מלא שיבושים. ואכן מצאנו במקורות ישנים, שהגאון רבי נפתלי הירץ היה בנו של הגאון רבי ישראל הנ"ל, וכנראה על פי זה "נוסחה" המצבה שבספר.
ג
שו"ת #רבי יצחק מפוזנא# נכתב בשנות הת"ל, [ראה להלן בפרק הבא], ומאז במשך מאות שנים היה כתב היד מצוי ברשות נכדי המחבר זצ"ל. בשנות ת"ר המוקדמות, עבר כתב היד לרשות נכדו הגאון המפורסם #רבי אריה לייבוש נתנזון זצ"ל מברעזאן# מח"ס "בית א-ל", אביו של הגאון המפורסם #רבי יוסף שאול נתנזון זי"ע בעל ה"שואל ומשיב"#.
רבי אריה לייבוש חפץ להדפיס את ספרו של #זקינו רבי יצחק מפוזנא#, וצירף לכתב היד את השתלשלות יחוסו עד להגאון המחבר, וכן את יחוסו ליתר גדולי עולם. הגרא"ל טרח רבות להכין את כתב היד לדפוס, הגיה רבות מהתשובות, והערותיו מתנוססות על גליונות הספר. חתימתו מופיעה בשולי אחד מדפי כתב היד: #ארי' ליביש נ"ז#. [עדות על היות כתב היד בברעזאן מצויה גם ב"עיר וילנא", עמוד 8. במשך השנים נדפסו חלקים מתוך כתב היד. בשנת תרנ"ד, ספר שו"ת "באר יצחק" או"ח. בשנת תרס"ג, כנספח לתוספות הרא"ש עמ"ס סוכה. החוקר הנודע #הג"ר חיים דב גרוס אב"ד פעטרעווע#, פרסם את כתב היד ואת רשימת גדולי הדור שתשובותיהם נמצאים בין הכתבים, בספר "אבות עטרה לבנים" של #רבי אריה לייב ליפשיץ#, ווארשא תרפ"ז, עמוד קנ"ד, הערה ל"ד].
ד
עתה עם גילוי כתב יד זה ופיענוח מגילת היוחסין, הוכח שאין כל אמת בהעתקת נוסח המצבה שב"מצבת קודש". ומדוע ?
שהרי לפי הנכתב שם, היה הגאון #רבי נפתלי הירץ אשכנזי# אב"ד לבוב, "#בנו#" של הגאון #רבי משה חריף# זי"ע, ולא "#חתנו#". כמובן, שלפי זה לא היה רבי נפתלי הירץ #בנו# של הגאון #רבי ישראל אשכנזי#, ולא בן בנו של הגאון #רבי זאב וואלף אב"ד הידלסהיים#.
להלן, העתקה מדוייקת מכתב ידו של רבי אריה לייבוש נתנזון. ההערות בסוגריים הם של מפענח כתב היד - #הגרי"י ווייס#, ובעיקרם על פי ספר "כתבי הגאונים" של הגאון #רבי צבי הורביץ אב"ד דרעזדן#. סייע בידינו במחקרינו זה, ידידינו מגדולי חוקרי היוחסין בדורינו #הרב דוב בעריש וועבער#, ותשו"ח לו.
ה
#"הקטן ארי' ליב# [סג"ל נתנזון] #בהרב החריף מ' יצחק סג"ל# [נתנזון] #זלה"ה, חתן הרב הגאון מ' נפתלי הירץ# [אשכנזי] #אבד"ק ראווא# [הנקרא ר' הירץ ר' איסר'ס. ראה עליו ב"כתבי הגאונים", וב"מאורי גליציה" חלק א' עמוד 407, ערך רבי נתן באב"ד. הסכים בשנת תקמ"ב על ספר "משל ומליצה" לרבי משה גלאנטי אב"ד סטריזוב], #בן הרב מ' משה# [אשכנזי] #זלה"ה# [מנכבדי בראד, אחי הגאון המפורסם רבי צבי הירש אב"ד הלברשטאט], #בהגאון מ' נפתלי הירץ אשכנזי אבד"ק לבוב, בהגאון# [לפי הידוע עד היום, הרי שצ"ל חתן הגאון, וראה להלן] #מ' משה# [פנחס] #חריף זלה"ה# [אב"ד לבוב].
#אשת זקני הרב ר' משה# [אשכנזי] #הנ"ל# [מרים], #היתה בת הרב מ' יעקב באב"ד מבראד, ואשתו היתה הצדקנית מרת רייזל תנצב"ה. אמי זקנתי מרת רייזל ז"ל, בת הגאון מו' שמואל האב"ד מעזריטש ורישא, חתן הגאון מ' יצחק האב"ד דק' פוזנא#.
#הגאון מו' שמואל# [אב"ד מעזריטש] #הי' בן הגאון מו' אברהם הנקרא ר' אברהם דעם רביש, חתן הגאון בעל מגיני שלמה ז"ל#.
#א"ז הרב מו' יעקב# [באב"ד] #בהרב הגאון מו' יצחק האב"ד דק' בראד, בהגאון ר' בעריש, בהגאון המפורסם מו' העשיל זלה"ה. אחי הגאון מו' בעריש הי' הגאון מו' שאול, אשר מגזעו יצאו משפחות הגאונים אב"ד דק' אמשטרדם זלה"ה, זכותם יגן לנו, א"ס"#.
ו
חידוש נוסף יש במגילה זו, במה שכותב שאביו #רבי יצחק הלוי נתנזון# היה חתנו של #רבי נפתלי הירץ# אב"ד ראווא. שהרי רבי יצחק זה היה נשוי פעמיים, ובנו #הגביר רבי יוסף הלוי נתנזון מבראדי#, נולד לאביו מזיווגו השני - מרת ריקל ע"ה, שהיתה בתו של הגאון #רבי אלכסנדר יצחק הכהן רפאפורט מבראדי#.
ואם כי גם ממקורות נוספים כבר ידענו שרבי יצחק נתנזון נישא בשנית לבתו של #רבי נפתלי הירץ# אב"ד ראווא [#הג"ר הירץ ר' איסרס מראווא#], אולם לא ידענו מאיזה מזיווגיו נולד בנו הגאון #רבי אריה לייבוש נתנזון#.
ז
אגב. ידוע לנו על אח נוסף שנולד אף הוא מזיווג זה של רבי יצחק הלוי נתנזון.
בראש ספר "ליקוטי הרמ"ז" [מונקאטש תרנ"א], מאת #רבי משולם זושא העבנשטרייט מסיקאהל#, בן #רבי יוסף שאול העבענשטרייט#, נכדו של הגאון #רבי הירץ ר' איסרס מראווא#, ישנה הסכמה מאת "#ש"ב# [שאר-בשרי] #הרב הגאון אבד"ק פידקאמין#", הגאון #רבי שמואל הלוי נתנזון#, מיום ג' בהעלותך תרמ"ט, ובה נאמר: "#... הרמ"ז - מכירי ומיודעי, הוא איש מופלג בתוה"ק, יחסן גדול בר אבהן קדישין, נכד זקינו# [צ"ל זקיני] #הגאון הק' מ' ר' הירץ ר' איסרש אבד"ק ראווא זצ"ל, אשר הי' ב"א של הגאון הקדוש ר' הירש האלבערשטאט, גם נכד הגאון מ' נתן באב"ד זצ"ל - אחיו של הגאון מ' ספר יהושע אבד"ק טארנפאל#".
הגאון #רבי שמואל נתנזון מפודקאמין#, היה מצאצאיו של הגאון #רבי יצחק נתנזון מבראדי#, וכפי המוכח מדבריו, מתייחס גם הוא לצאצאי #הג"ר הירץ ר' איסרס מראווא#, חותנו של רבי יצחק. אלא שאיננו יודעים מי מבניו של רבי יצחק, היה אביו או זקינו של רבי שמואל כותב ההסכמה. אמנם לדעת הגאון #רבי צבי הורביץ# אב"ד דרעזדן במאמרו "עיר הרובשוב" במכתב עת "הצופה", היה אביו #רבי יעקב נתנזון# בנו של #רבי יצחק# ואחיו של #רבי אריה לייבוש#, אלא שכבר העיר על כך #הרב דוב בעריש וועבער# שעל פי תאריכי השנים שבהם חיו ופעלו אישים אלו, אין זה תואם.
http://yuchasin.co.il/?page_id=824ויתילדו 96 – יחוס אבות משפחת הלברשטאם
פרקי עיון ומחקר מחודש ליחוס אבות משפחת הלברשטאם על פי מבחן השנים * השלמת חוליות משפחתיות בשרשרת הדורות במשפחת אבות ה"דברי חיים" מצאנז זי"ע – מאמר ראשון
מאת הרב נפתלי אהרון וקשטיין * כל הזכויות שמורות
לפני כשנתיים וחצי, הקדשנו שני מאמרים [תחילה ב"ויתילדו" 46, שפורסם בערב ש"ק פרשת פינחס, ט"ו בתמוז תשס"ח. והשלמה במאמר 47, שפורסם בערב ש"ק פרשת מסעי, כ"ט בתמוז תשס"ח, תחת הכותרת: "מי הוא ראש משפחת הלברשטאם, אבי שושלת צאנז וענפיהם"], שם הבאנו דיון אודות אבות משפחתו של הרה"ק רבי חיים מצאנז זי"ע, וגילוי חדש על פי מגילת יוחסין שנתגלה בכתב ידו של הגאון המפורסם רבי אריה לייבוש נתנזון זצ"ל מברעזאן מח"ס "בית קל", אביו של הגאון המפורסם רבי יוסף שאול נתנזון זי"ע בעל ה"שואל ומשיב".
לפי הנכתב במגילה, היה אחד מאבות המשפחה – הגאון רבי נפתלי הירץ אשכנזי אב"ד לבוב, "בנו" של הגאון המפורסם רבי משה פינחס חריף אב"ד לבוב, ולא "חתנו" כפי שמקובל היה עד כה. רבי משה חריף, הוא בנו של הגאון רבי ישראל חריף, ומצאצאי הגאון המפורסם רבי משה חריף אב"ד קרעמניץ. ולכן, מובן שרבי נפתלי הירץ לא היה בנו של הגאון רבי ישראל אשכנזי, ולא בן בנו של הגאון רבי זאב וואלף אב"ד הידלסהיים, כפי שנרשם בספרי היוחסין.
רבי נפתלי הירץ, הוא אביו של רבי צבי הירש חריף אבד"ק הלברשטאט בעל ה"כוס ישועות", אבי רבי נפתלי הירץ אבד"ק דובנא, אבי רבי משה הלברשטאם אבד"ק סאטנוב ובראדי, אבי רבי שמחה הלברשטאם מבראדי, אבי רבי אריה לייבוש הלברשטאם מטארניגראד, אביו של ה"דברי חיים".
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7% ... 7.A8.D7.A9חתנו של רבי צבי הירש, רבי נפתלי הירץ לבין, שימש גם הוא כאדמו"ר כמה שנים, אבל לא רצה לשבת על כיסא חמיו. פרש מהאדמו"רות עקב התמרמרות החסידים על כך שהיה נוסע לרבי ישראל מרוז'ין ולטענתם זו הייתה פגיעה בחמיו רבי צבי הירש.
אם יש צורך אביא עוד.