הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' פברואר 14, 2012 10:47 pm
ובספר תולדות אדם (תולדות מהר"ז מוואלאז'ין, ח"ב עמ' ו) כתב בזה בזה"ל: ועתה קורא הישר הסכת ושמע מה שסיפר לי רבי ברוך בענדט הרב מזיטל) בעל המחבר ספר נר תמיד) בהיותו עוסק בחבורו על מסכת כריתות רבת שבעה לו נפשו העמל והיגיעה לבקש איזה סמך מן התלמוד או מספרי וספרא ותוספתא לפרוש התרגום שזכרנו אבל לא מצא. שאל לרבנים גדולים ואין פותר לו ובמסבות העתים נהיה שבא לווילנא העדינה ושאל את פי הצדיק ר' זלמן אם יש איזה משענת לפירוש התרגום הנ"ל. ויען הצדיק ויאמר יש ויש לו עמוד ברזל להשען עליו וכי זה הוא.
גרסינן (יבמות מו,א) תנו רבנן גר בזה"ז שמל ולא טבל, ר' אליעזר אומר הרי זה גר שכן מצינו שכן מצינו באבותינו שמלו ולא טבלו. (פירש"י: כשמלו בימי משה כשיצאו ממצרים ויצאו מכלל בני נח לקבל תורה וליכנס תחת כנפי שכינה). טבל ולא מל, ר' יהושע אומר הרי זה גר שכן מצינו באמהות שטבלו ולא מלו... ור' יהושע טבילה באמהות מנא לן, סברא הוא דא"כ במה נכנסו תחת כנפי השכינה.
ובתוס' שם הקשו על קושיית הגמ' לר' יהושע טבילה באמהות מנא לן, שהרי אית ליה דאין הזאה בלא טבילה, ויעו"ש בתירוצם השני שמשום ר' אליעזר איצטריך האי טעמא דלמסקנא לא פליג ע"ז שבטבילה לחוד סגי, ואיהו לית ליה אין הזאה בלא טבילה. ומבואר מדבריהם שר"א חולק על ר"י וסבר דיש הזאה בלא טבילה, 'אבל הוא דוחק קצת לומר כן, מפני שר"י לא מדעתיה אמר כן, אלא גמרא גמירי ליה דאין הזאה בלא טבילה, ואיך יחלוק ר"א על זה, ואף שמצינו לפעמים פלוגתא כזו, מ"מ דוחק הוא לומר כן מצד הסברא כ"ז שלא מצינו מפורש כן.
והצדיק יגע ומצא [b]לשיטה אחת מרבותינו הגדולים {איה שיטה זו??} מפורש בה שלא כדעת בעלי התוס', דהיינו שר"א סובר ג"כ דאין הזאה בלא טבילה כמו ר"י, אך ר"א חולק בזה על ר"י שסובר שלא היה כאן הזאה כלל, כי מה שאמר הכתוב ויזרוק על העם פירושו שזרק על המזבח לכפר על העם ולא על העם ממש, נמצא שלא היה כאן הזאה ולא היה כאן ממילא טבילה.
וגרסינן עוד (מגילה ג,א) ואמר ר' ירמיה... תרגום של תורה אונקלוס הגר אמרו מפי ר' אליעזר ור' יהושע, ופירשו המפרשים, לפעמים שמע מפי ר"א ותרגם ע"פ ר"א, ולפעמים שמע מפי ר"י ותרגם ע"פ ר"י, וא"כ איפוא אינו רחוק ממרכז האמת, אולם קרוב הוא מאוד לומר שדבר זה שמע אונקלוס מפי ר"א, ע"כ תרגם ונסיב משה ית דמא וזרק על מדבחא לכפרא על עמא, ולא על העם, להורות דלא היה כאן הזאה מעולם, וממילא לא מוכח מכאן דהיה טבילה.
[אגב, עי' מהר"ץ חיות במגילה שם שהעיר על אונקלוס ריש פרשת כי תצא שתרגם ועשתה את צפרניה ותרבי ית טופרי, הרי דעת ר' אליעזר בספרי שם וביבמות מח,א דתקוץ ולא שתגדל, וא"כ תרגם אונקלוס שלא כדעת ר"א].
נערך לאחרונה על ידי
נוטר הכרמים ב ד' פברואר 15, 2012 7:38 am, נערך פעם 1 בסך הכל.