מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פעמון זהב ורמון (שמות כח, לג-לד) - סתירה בתרגום אונקלוס

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

פעמון זהב ורמון (שמות כח, לג-לד) - סתירה בתרגום אונקלוס

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 19, 2012 9:50 pm

כח, לג-לד ועשית על שוליו רמני תכלת... על שוליו סביב ופעמוני זהב בתוכם סביב: פעמון זהב ורמון פעמון זהב ורמון על שולי המעיל סביב.

פירש"י: בתוכם סביב - ביניהם סביב בין שני רימונים פעמון אחד דבוק ותלוי בשולי המעיל. ועי' ברמב"ן שהאריך להקשות ע"ז, וכתב בזה"ל: אבל הם בתוכם ממש כי הרמונים חלולים ועשויים כמין רמונים קטנים שלא פתחו פיהם והפעמונים טמונים בהן ונראין מתוכן.

והנה אונקלוס תרגם: וזגין דדהבא בינהון סחור סחור. ונראה מדבריו שפירש שהפעמונים היו בין הרימונים כל פעמון בין שני רימונים - בינהון, ואע"פ שבלשון הפסוק דכתיב בתוכם יותר משמע בתוכם ממש.

ולהלן בפרשת פקודי בפרשת עשיית המעיל (לט,כה) כתיב: ויתנו את הפעמונים בתוך הרמונים על שולי המעיל סביב. ושם תרגם אונקלוס: ועבדו זגין דדהב דכי ויהבו ית זגיא בגו רמוניא. הרי שפירש 'בתוך' כפשוטו דהיינו בתוך הרמונים, פעמון בתוך רמון. וצ"ע שסתר משנתו.

ועוד יש לעמוד בדברי תרגום יונתן בן עוזיאל שבפרשת תצוה כאן נקט שמנין הפעמונים היו שבעים ואחד, ואילו בפר' פקודי כתב שבעים ושנים, וראה מש"כ בזה בפי' יונתן.

ומו"ר הגרב"ד פוברסקי שליט"א בספר בד קודש עה"ת ביאר בזה לפי מה שראה בספר אחד שרצה לחלק, דקודם חטא העגל היה הציווי לעשות את הפעמון בין שני רימונים, וזהו מה שנאמר בפר' תצוה. אכן לאחר חטא העגל כיון שאין קטיגור נעשה סניגור, והפעמון היה עשוי זהב, לכן נצטוו להסתירו ולהכניסו בתוך הרימונים.

ובזה מיושבת היטב הסתירה בתרגום אונקלוס, דבפר' תצוה דמיירי מהציווי כתב שיהיה הפעמון ביניהם, ואילו בפר' פקודי דמיירי מהעשיה בפועל שהיה אחר חטא העגל כתב שהיה בתוכם ממש.

ומעתה לפי"ז מיושבת ג"כ הסתירה בתרגום יונתן, שהרי בפר' תצוה שהפעמון היה בין הרימונים, א"כ לפי חשבון עולה דכיון שהיה שבעים ושנים רימונים, והפעמון היה ביניהם, בין שני רמונים פעמון אחד, א"כ היה רק שבעים ואחד רימונים, אבל בפרשת פקודי שהיה הפעמון בתוך הרימון, א"כ כמו שהיו שבעים ושנים רימונים,היו גם שבעים ושנים פעמונים, שהרי בכל רימון ורימון היה פעמון, ע"כ דבריו שם.

והנה אם כי הדברים מחודשים ודרושיים, שהרי ע"ד הפשט קשה לומר דיש בפעמוני זהב משום קטיגור נעשה סניגור, שהרי כל בגדי הזהב הם בכלל, וע"כ דמלבד עבודת פנים דכהן גדול ביום הכיפורים לית לן בה, מ"מ יתכן להוסיף בפטפטיא דאורייתא על דרך האמור, וכמו שיתבאר להלן.

כתב הרמב"ן בפר' פקודי שם, וז"ל: והנה הפעמונים בתוך הרימונים בתלוש, וישימו הרימונים על שולי המעיל סביב והפעמונים בתוכם, ולכך כפל הכתוב בתוך הרמונים פעמים כי הוי בתוכם מתחילה, ובשעה שתלו אותם על שולי המעיל סביב, וגם זו ראיה למה שפירשנו בסדר ואתה תצוה.

והנה הוכחת הרמב"ן פשוטה היא, שהרי בלשון הכתוב מודגש שהיה כאן 'בתוך הרמונים פעמיים, הא' כחלק מן העשיה - ויעשו פעמני זהב טהור ויתנו את הפעמנים בתוך הרמונים. הב' בתליה על המעיל - על שולי המעיל סביב בתוך הרמונים. והנה אם ענין בתוך הרמונים מתפרש שהפעמונים הם ביניהם ולא בתוכם ממש, זה שייך רק בתליה ומה זה שייך בגוף העשיה. וע"כ דהיינו בתוכם ממש, ונתחדש כאן שמתחילה נעשו באופן כזה שהיו בתוכם.

ובאמת זו קושיא עצומה על דברי רש"י, אבל אם נחלק בין שתי הפרשיות אתי שפיר היטב. אלא שאו אז נחדש יותר ונאמר שלא רק שכסו את הפעמונים בתוך הרימונים, אלא מתחילה נעשו כך, וצ"ע.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: פעמון זהב ורמון - סתירה בתרגום אונקלוס

הודעהעל ידי אברהם » א' פברואר 19, 2012 11:22 pm

לא הבנתי הסתירה באונקלוס,

הלא בכל מקום שכתוב 'בתוכם' מתרגם אונקלוס ביניהון, משא"כ לשון בתוך שמתורגם בגו או במציעות.
כנראה בארמית א"א לומר בגויהון, ואיני יודע למה.

ראה למשל שמות כט פסוקים מה מו 'ושכנתי בתוך בני ישראל.. לשכני בתוכם' הראשון מתורגם בגו והשני ביניהון, וכי גם שם זוהי סתירה באונקלוס?

שייך
הודעות: 66
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2011 9:29 pm

Re: פעמון זהב ורמון - סתירה בתרגום אונקלוס

הודעהעל ידי שייך » א' פברואר 19, 2012 11:42 pm

זכיתי לשמוע הביאור הזה ממו"ר לפני כמה שנים , וברבות השנים התעוררה לי שאלה בזה.
למיטב זכרוני יש מח' האם שפת המעיל היתה אחת סביב(כחלוק) או מופרדת לשני צדדים(כציצית שלנו)
והנה אם היא אחת נראה לי שהמספר לא אמור להשתנות כשמכניסים הפעמונים לתוך הרימונים,
ואם שנים הם הרי שמספרם צריך לעלות ב 2 אחד מכל צד.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: פעמון זהב ורמון - סתירה בתרגום אונקלוס

הודעהעל ידי הבונה » ב' פברואר 20, 2012 11:14 am

להרב נוטר:
תירוצך בדעת רש"י אי אפשר להלמו, כי לדעת רש"י בפ' תשא (לא יח) אף ציווי מלאכת המשכן נעשה לאחר מעשה העגל (ויש חולקים).


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים