מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משכן וכליו - בגדי כהונה <אשכול הערות על תכונתם וצורתם>

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: משכן וכליו - בגדי כהונה <אשכול הערות על תכונתם וצורתם>

הודעהעל ידי כן מסתבר » ב' פברואר 26, 2024 7:35 pm

חיימקה כתב:חמשה בריחים

מדוע באמת הבריח העליון והתחתון היה מחולק לשנים
גזירת הכתוב או מסתתרת כאן כוונה אחרת


ללא ספק כל כלי המשכן הם גזירת הכתוב לעומת מרכבתו של מקום.

אולם כאן היה אפשר לפום ריהטא לתת טעם נגלה לדבר בדרך בנין קיר העשוי מעצים, דתחילה צריך להעמיד כל עץ בפני עצמו ביושר, ואח”כ לחבר העצים זל”ז איש אל אחיו, ואח”כ להעמיד כמה מהם יחד בבריח שמחברם, ואח”כ לחבר כל הכתלים זל”ז.

וכן כאן העמידו הקרש באדנים ליישרו על הקרקע, ואח”כ חובר בטבעת איש אל אחיו, ואח”כ הבריחו כל כמה קרשים זל”ז, ואח”כ הכניסו בריח התיכון לחבר כל הקבוצות יחד.
ואילו יחברו מתחילה כל הקרשים יחד בבריח אחד, אין לו קיום בדרך הטבע, כי כל קרש מושך מעט לכיוון שלו, וברבות הקרשים יוצא שאין הראשון מכוון נגד האחרון כלל, וכשיכניסו הבריח יטה כל קרש לכיוון שלו ויישבר הבריח, ולכן רק אחרי שכיוונו כל כמה קרשים יחד, שייך אח”כ לכווין קבוצת קרשים אחת מול רעותה ולהבריחם.
וגם כך זה נעשה דרך נס לעשות כיוון הקבוצות בבריח דק, וכמובא קרוב לתחילת אשכול זה.

אולם דבריי אלו לא יתרצו מדוע חולק גם הכותל המערבי שלא היה אלא ח’ קרשים, בעוד שב’ הכתלים שלצד האורך חולקו לקבוצות של י’ קרשים כל אחת.
והדרינן לדרך הדרש הרמז והסוד.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 94 אורחים