מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח – ט"ו או ט"ז ניסן? <חידושים בקו' האב"ע>

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח – ט"ו או ט"ז ניסן? <חידושים בקו' האב"ע>

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 02, 2012 4:45 pm

מחלוקת הראשונים בפירוש הכתוב ביהושע

בתוס' ר"ה יג,א ד"ה דאקריבו הביאו משא ומתן בין הראב"ע לר"ת בדבר סתירת משמעות הפסוקים בפירוש המונח 'מחרת הפסח', וז"ל:
הקשה ר' אברהם אבן עזרא הא ממחרת הפסח היינו ט"ו בניסן שהוא מחרת שחיטת הפסח הנשחט בי"ד כדכתיב בפרשת מסעי ממחרת הפסח יצאו בני ישראל ביד רמה, וזה היה בט"ו. [וקשה משמעות קרא דיהושע דכתיב (ה,יא): וַיֹּאכְלוּ מֵעֲבוּר הָאָרֶץ מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח מַצּוֹת וְקָלוּי בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה]. והשיב לו ר"ת, דה"ק קרא ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח כלומר מן הישן מצות, וקלוי דהוא חדש אכלו בעצם היום הזה - דהיינו ט"ז, דאקריבו עומר והדר אכול, וה"נ אשכחן ט"ז דאקרי בעצם היום הזה כדכתיב ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו עד עצם היום הזה.

כדברי ר"ת שאף 'מחרת הפסח' האמור ביהושע מתפרש על יום ט"ו כתב הרד"ק ביהושע שם:
ממחרת הפסח - הוא ליל חמשה עשר בניסן ויומו, כי הפסח קרב בארבעה עשר ומחרתו הוא יום חמשה עשר, וכן בחמשה עשר יום לחדש הראשון ממחרת הפסח יצאו בני ישראל
. כך גם הביא בבית הבחירה למאירי בר"ה שם בשם 'גדולי החכמים שבמפרשי המקראות'.

אמנם הרד"ק שפירש ע"פ הפשט אינו נזקק ליישב הקושיא לפי דברי הגמ' המפרשת שאכלו מהתבואה החדשה.

בהמשך הדברים מקשים תוס':
ומיהו קשיא דבתוספתא דסוטה (פי"א) ובפ"ק דקדושין (דף לח. ושם) אמרינן שהיו מסתפקין במן שבכליהם עד ט"ז בניסן דכתיב וישבות המן ממחרת באכלם מעבור הארץ שמע מינה משאכלו חדש פסק. וע"כ י"ל דט"ז נמי קרי ממחרת הפסח לפי שהוא יום מחרת אכילתו דנאכל בליל ט"ו.


בתוס' בקידושין לז,ב ד"ה בזמן הביאו פירוש ר"י שנחלק על ר"ת, ולדבריו מחרת הפסח היינו ט"ז בניסן, והוסיפו להכריח זאת מלשון הגמ',
'ור"י מפרש נהי דבעלמא ממחרת הפסח הוי ט"ו הכא ר"ל ט"ז ולשון התורה לחוד ולשון נביאים לחוד ולשון חכמים לחוד. ועל כרחך צ"ל כן דאם לא כן אמאי איצטריך למימר מעיקרא לא אכול, הא אין לחלק בין ט"ו לקודם ט"ו כיון דאכתי לא איקרב עומר. אלא פשיטא דר"ל ט"ז דהיינו ממחרת אכילת הפסח וההיא דפ' מסעי ר"ל ממחרת שחיטת הפסח כדפירשתי'.

כיו"ב מצינו בפירוש רש"י ליהושע שם: ממחרת הפסח - יום הנפת העומר שהקריבו עומר תחלה. הרי מפורש בדבריו שהנביא יהושע מכנה את יום ט"ז בניסן כמחרת הפסח. וכ"כ רש"י בפירושו לתורה פר' בשלח (טז,לה): אל קצה ארץ כנען - בתחלת הגבול, קודם שעברו את הירדן, והוא ערבות מואב. נמצאו מכחישין זה את זה, אלא בערבות מואב כשמת משה בשבעה באדר פסק המן מלירד, ונסתפקו ממן שלקטו בו ביום עד שהקריבו העומר בששה עשר בניסן, שנאמר (יהושע ה יא) ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח.

כדברי ר"י ממש מצינו בפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) פר' מסעי:
ויסעו מרעמסס בחדש הראשון בחמשה עשר יום לחדש ממחרת הפסח. שאכלו ואף על פי שנאמר ביהושע (יהושע ה) ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח מצות וקלוי אין למדין דברי תורה מדברי קבלה שאומר ממחרת הפסח שאכלו ישראל מעבור הארץ מצות וקלוי שהיו בששה עשר בניסן אחר הקרבת העומר. וזה משמע ממחרת הפסח בחמשה עשר בניסן ואין דומין זה לזה.

כך עולה בבירור גם מלשון הרמב"ם (הלכות תמידין ומוספין פ"ז:
ומפי השמועה למדו שאינה שבת אלא יום טוב, וכן ראו תמיד הנביאים והסנהדרין בכל דור ודור שהיו מניפין את העומר בששה עשר בניסן בין בחול בין בשבת, והרי נאמר בתורה ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו עד עצם היום הזה, ונאמר ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח מצות וקלוי, ואם תאמר שאותו הפסח בשבת אירע כמו שדמו הטפשים, היאך תלה הכתוב היתר אכילתם לחדש בדבר שאינו העיקר ולא הסיבה אלא נקרה נקרה, אלא מאחר שתלה הדבר במחרת הפסח הדבר ברור שמחרת הפסח היא העילה המתרת את החדש ואין משגיחין על אי זה יום הוא מימי השבוע.

[ובספר עץ החיים (לרבי חיים אבועלפיה) כבר עמד על השאלה, וכי מה ראיה יש מכאן כנגד הצדוקין, יפרשו הללו דממחרת הפסח היינו יום ט"ו, וז"ל: עוד קשה דהר"א אבן עזרא הקשה דממחרת הפסח היינו ט"ו דכתיב ממחרת הפסח יצאו בני ישראל. וי"ל דהכי נמי הכי פירושו ויאכלו מעבור הארץ מן הישן ממחרת הפסח שהוא ט"ו ולחם וקלי עד עצם היום הזה שהוא ט"ז דכתיב ולחם וקלי לא תאכלו עד עצם היום הזה הרי לשון עצם נאמר על ט"ז בניסן. ור"י תירץ לשון תורה לחוד ולשון נביאים לחוד ע"כ. ולפ"ז יאמרו הצדוקים פי' הר"א אבן עזרא וליכא שום ראיה דעד עצם יאמרו שהוא מחרת שבת בראשית. וי"ל דאף דלדידן ליכא ראיה לדידהו שאין מודים דרשת רז"ל איכא ראיה ולדידהו מייתי ראיה מפשטיה דקרא].

ובאמת הראב"ע עצמו בפירושו לתורה בפר' אמור (ויקרא כג,לט) מביא זאת בשם 'הגאון' ודוחה את דבריו,
'והגאון אמר, ששני פסחים הם, פסח ה' ופסח ישראל. ופסח ה' בליל חמשה עשר. והנה ממחרת הפסח ביהושע יום ט"ז. ויהיה פי' ממחרת הפסח הכתוב בתורה ממחרת זבח הפסח, ולא אמר כלום. כי לא נקרא החג פסח, רק בעבור שפסח השם על הבתים, וממחרתו הוא לבקר יום ט"ו. וכן כתוב: כל היום ההוא וכל הלילה וכל יום המחרת (במד' יא, לב).
הראב"ע נוטה יותר לפרש כפירוש אחר של הרס"ג:
'ועוד אמר הגאון, שמצות וקלוי היה מהישן, וזה איננו רחוק, כי הכתוב אמר על תנופת העומר, שתהיה מהחל חרמש בקמה (דבר' טז, ט). ואם תנופת העומר היתה יום חמשה עשר, מתי קצרו ועשו מצות. ועוד כי אין קציר כי הוא ראשית קציר שעורים. גם יש כדמות ראיה על פירושו, שאמר מעבור הארץ (יהושע ה, יא). ויתכן שזה השם נקרא על התבואה שיש להשנה שעברה. וטעם מעבור הארץ, ארץ סיחון ועוג. והעד, שאמר אחר כן מתבואת ארץ כנען. ועוד, כי קלוי איננו כמו קלי, והכתוב אמר: ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו (יד). ואין פסוק קלוי באש (ויקרא ב, יד) טענה, כי הוא תאר המעשה, כי אביב קלוי באש יקרא קלוי. ועוד יש להשיב, מאין נדע, כי הניף הכהן בעבר הירדן תנופת העומר, כי הכתוב אמר אשר אני נותן לכם (י), ועוד לא נתנה להם. ולא בא הכתוב להזכיר מצות וקלוי רק בעבור ששבת המן. וכן טעם כל הפסוק'.

פירושו זה של הגאון שולל לגמרי את האפשרות לחלק את הפס' כדברי ר"ת, ואדרבה הוא גורר את המשך הכתוב אחר תחילתו דמיירי בתבואה ישנה ולא בתבואה חדשה כלל.

אפשרות נוספת מובאת בדברי הריטב"א בר"ה שם, 'ויותר נ"ל כדברי המפרש דודאי ממחרת הפסח לפום קושטא דלישנא מחרת אכילת הפסח משמע ויום של אחריו משמע, [דהכי משמע] לשון מחר ומחרת בכל דוכתא ולא משמע בבקר, אלא שבמיעוט מקומות לא דייק קרא ונקט קרא [מחר] משום בוקר כההיא דמחר אתה מומת ודכותה ממחרת הפסח דאלה מסעי, או דבעי למימר ממחרת שחיטת הפסח ולא דק קרא בלישניה משום דמלתא דמפרסמא היא דבט"ו בניסן יצאו, הא כל היכא דליכא הכריחא לא משמע אלא ממחרת אכילת הפסח דהיינו יום י"ו'.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ב' אפריל 02, 2012 10:15 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח – ט"ו או ט"ז ניסן? <חידושים בקו' האב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 02, 2012 4:49 pm

שינויי הגירסאות בירושלמי,
כוונת תוס' להביא ראיה לר"ת או לר"י?


בשני המקומות מוסיפים תוס' את דברי הירושלמי בחלה,
'ובפ' שני (ה"א) דחלה בירושלמי פלוגתא היא דאמוראי, והכי איתא התם, ר' יונה בעא קמיה דר' ירמיה בשעה שנכנסו ישראל לארץ ומצאו קמה לחה מהו שתהא אסורה משום חדש, אמר ליה למה לא עד כדון לחה אפילו יבשה. אמר ליה ואפילו יבשה ואפילו קצורה. מעתה ואפילו חיטין בעלייה, כך אנו אומרים לא אכלו ישראל מצה בלילי הפסח. א"ר יונה מאן דנפקית תהית דלא א"ל שנייה היא שמצות עשה דוחה ל"ת על דעת ר' יונה דאמר מצות עשה דוחה ל"ת אף על פי שאינו כתוב בצדה ניחא על דעת ר' יוסי דאמר אין מצות עשה דוחה לא תעשה אלא א"כ כתוב בצדה ממה שהיו תגרי נכרים מוכרין להם וכרבי ישמעאל דא"ר ישמעאל כל ביאות שנאמרו בתורה לאחר י"ד נאמרו שבע שכבשו ושבע שחלקו. התיב ר' בון בר כהנא הא כתיב ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח לאו בט"ו. התיב ר' אלעזר בר יוסי קמיה דר' דוסא והכתיב ממחרת הפסח יצאו בני ישראל לאו בחמשה עשר יצאו'.

והנה דברי ר' בון בלשון הירושלמי שלפנינו בכל הדפוסים הם 'ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח לא בששה עשר', ולפי"ז נמצא שנחלקו ר' בון ור' אלעזר בר יוסי אם מחרת הפסח היינו ט"ו, וזו דעת ראב"י כמשמעות הפס' בפרשת מסעי, או היינו ט"ז, וזו דעת ר' בון כפירוש ר"י בתוס' בקרא דיהושע.

ולפי"ז ר' בון בא להקשות על דעת ר' ישמעאל שלא נהגו את איסור חדש עד שבאו לארץ, ממה שמבואר בכתוב שאכלו רק בט"ז ניסן, ובע"כ הטעם שלא אכלו עד אז היינו מצד איסור חדש, ואילו ראב"י דוחה את קושיתו, ד'מחרת הפסח' מתפרש על יום ט"ו כמשמעות הפסוק בפר' מסעי, וא"כ אכלו כבר בט"ו מן התבואה החדשה, משום שעדיין לא נצטוו באיסור חדש.

ולפי גירסא זו דברי הירושלמי מסייעים לפירושו של ר"י דמינה סליק תוס', דאכן משמעות קרא דיהושע מתפרש על יום ט"ז ניסן.

כך מופיעים הדברים בחי' הרשב"א בר"ה שם שכותב להדיא, 'ופלוגתא היא בירושלמי בפ"ב דחלה'. גם הריטב"א שם נוקט ש'בירושלמי אפליגו בהא מלתא', וכן הוא בתוס' הרא"ש. וכן מעתיק הראבי"ה ח"ב מס' פסחים סי' תקכז, וכך היא גירסת מפרשי הירושלמי, והגר"א בכללם, וכן הוא בביאור הגר"א יו"ד סי' רצג,ב.

אבל בלשון תוס' שלפנינו, וכן הוא בלשון הר"ש בחלה, מצוטט בדברי ר' בון בר"ת: 'לאו בט"ו', הרי שאף ר' בון מסכים לכך שזה מתפרש על יום ט"ו, ולפי"ז נמצא שר' בון מפרש את הפסוק ביהושע דווקא כדעת ר"ת!

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח – ט"ו או ט"ז ניסן? <חידושים בקו' האב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 02, 2012 4:50 pm

פירושו הגאוני של המלבי"ם בדברי תוס',
לדבריו כל דברי תוס' מעמידים שיטת ר"ת


המלבי"ם בפירושו ליהושע שם 'משתמש' בכלל 'לשון תורה לחוד ולשון חכמים לחוד' בהפרידו את המונח 'מחרת הפסח' בלשון התורה שהוא יום ט"ו למונח בלשון חז"ל שהוא יום ט"ז, ברם, את לשון הנביא הוא מפרש כר"ת על יום ט"ו.

ואלו דבריו (פס' יא-יב):
השאלות (יא - יב) מה שפירש"י ע"פ דברי חז"ל (קידושין לח א) שאכלו מעבור הארץ היינו מן החדש, ממחרת הפסח שהוא ששה עשר בניסן אחר הקרבת העומר, לא יסכים עם הפשט, שמחרת הפסח בכ"מ בתורה הוא ממחרת שחיטת הפסח שהוא יום ט"ו. ועוד מדוע אמר תחלה מעבור הארץ ואח"כ אמר מתבואת ארץ. ועוד דא"כ הול"ל וישבות המן באכלם מעבור הארץ ומלת ממחרת מיותר. וגם יהיה אריכת הלשון, כי לפ"ז הול"ל וישבת המן ממחרת הפסח ויאכלו מצות וקלוי מתבואת ארץ כנען. וגם מ"ש בשנה ההיא אינו מדויק כי הלא כן אכלו מעתה ועד עולם.

ויאכלו מעבור הארץ. לפי הפשט יש הבדל בין עבור ובין תבואה, עבור הוא יבול הארץ משנה העברה (ונקרא עבור על שעברה הארץ עליה פריה עוד הפעם), ותבואה היא תבואת השנה ההיא שהביאה הארץ בשנה הזאת. ומחרת הפסח בכל התורה הוא יום ט"ו בניסן שהוא מחרת שחיטת הפסח, כמו (במדבר לג, ג) ממחרת הפסח יצאו ב"י, ופי' שביום ט"ו בניסן אכלו מצות לצאת ידי מצות היום, וקלוי לפרפראות, מעבור הארץ, שהוא מתבואה הישנה, כי לא יכלו לאכול מתבואה החדשה מפני שלא נקרב העומר (ואגב יודיע שכ"ז שהיה בידם מן לא אכלו תבואה, רק באותו יום לצורך מצות מצוה ומעט קלוי לפרפרת, וז"ש בעצם היום הזה.

וישבת המן ממחרת. וע"י שהתחילו לאכל מעבור הארץ נשבת המן ממחרת אותו היום, ר"ל ביום ששה עשר בניסן, ואחר שלא היה להם מן וגם שנקרב העומר ויאכלו מתבואת ארץ כנען בשנה ההיא (מלת בשנה ההיא תואר אל התבואה), ר"ל שאכלו מן התבואה שגדלה בשנה ההיא ר"ל תבואה החדשה (וזה כפיר"ת שהביאו התוס' קדושין (לז ע"ב) ר"ה (יג ע"א)'.
בהמשך דבריו הוא מחדש שקושית הגמ' אינה מהמילים 'מחרת הפסח' האמור בקרא, אלא מהמילים 'מעבור הארץ', ובכך מיישב להפליא את שיטת ר"ת.
'וכן פי' הגמ' שם בשלמא למ"ד מושב כ"מ שאתם יושבים משמע היינו דכתיב ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח, ממחרת הפסח אכיל מעיקרא לא אכיל, אלמא אקריב עומר והדר אכיל, אלא למ"ד מושב לאחר ירושה וישיבה, ניכול לאלתר, לא הוי צריכי דהוי מסתפקי ממן שבכליהם. וקושית הגמ' אינו ממ"ש ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח, רק ממ"ש וישבות המן ממחרת (שהוא בט"ז ניסן) ויאכלו מתבואת ארץ כנען, וז"ש ממחרת הפסח אכיל מעיקרא לא אכיל, כי מחרת הפסח שבלשון הגמ' הוא ששה עשר, ור"ל בששה עשר אכלו לא מעיקרא, דהא בקרא כתיב ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח שביום מחרת הפסח (שבלשון תורה הוא יום ט"ו) אכלו מעבור מן הישן, רק למחרתו, בששה עשר שהוא מחרת הפסח בלשון הגמ' אכלו מתבואת ארץ כנען (ומפרשי הש"ס הבינו שמ"ש ממחרת הפסח אכיל מוסב על מחרת הפסח דכתיב בכתוב, ובאמת הוא לשון חכמים דקרי לששה עשר בשם מחרת הפסח. ומיושב ק' התוס' שם על פי' ר"ת)'.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח – ט"ו או ט"ז ניסן? <חידושים בקו' האב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 02, 2012 4:51 pm

עיקר הדברים במהרש"א ע"פ תוס' ישנים

ושוב מצאתי שכבר פירש כך המהרש"א בקידושין בדברי ר"ת, ולא עוד אלא שהיסב את דברי תוס' בחילוק זה בין לשון תורה ללשון חכמים גם בשיטת ר"ת, וזה ע"פ הגירסא בתוס' ישנים, ואלו דבריו:
בת"י אין זה דלשון תורה לחוד ולשון נביאים כו' דודאי לא הוצרכו לכך לפר"י דממחרת הפסח משמע הכי ומשמע הכי משמע למחרת אכילת הפסח דהיינו ט"ז ומשמע נמי למחרת שחיטת הפסח דהיינו ט"ו. וע"כ נראה שהוצרכו לכך לפי' ר"ת דממחרת הפסח דנביאים נמי ט"ו הוא ואם כן מאי קאמר ממחרת הפסח אכול מעיקרא לא אכול דהא ממה שאכול ביום ט"ו דהיינו מן הישן משום מצה מעיקרא נמי הוה מצי אכול וליכא לאוכוחי איסור חדש מיניה ודוחק לומר כפי פירושו דאסיפא דקרא וקלי בעצם היום הזה סמיך. ולכך קאמרי התוס' דלשון תורה כו' דגם שמצינו בלשון תורה דממחרת היינו ט"ו וממחרת דאותו יום גופיה קאמר לשון חכמים דקאמרי ממחרת הפסח אכול כו' אינו כן דהוא לשון חכמים לחוד דהיינו ט"ז וממחרת הפסח היינו מחר שאחר יום הפסח ותו לא מידי ודו"ק.

ביאור דברי הירושלמי כפי שמובאים בתוס'

לפי האמור מוסיף המלבי"ם לפרש היטב את דברי הירושלמי שהובאו בתוס' – כפי הגירסא המובאת בדבריהם, ולפיה שני האמוראים מפרשים 'מחרת הפסח' על יום ט"ו, ושני הפסוקים מתפרשים כך, כפירושו של ר"ת. '
וכן יתפרש מ"ש בירושלמי (חלה פ"ב ה"א) עמ"ש ר"י דחדש אינו נוהג רק לאחר ירושה וישיבה, התיב ר' בון בר כהנא ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח לא בששה עשר, התיב ראב"י והכתיב ממחרת הפסח יצאו ב"י מארץ מצרים לא בט"ו יצאו, עכ"ל. ור"ל שניהם מקשין על דברי ר' ישמעאל, ר' בון מקשה הכתיב ויאכלו מעבור הארץ (מהישנה) ממחרת הפסח (בט"ו) ולא בששה עשר (שאז אכלו מהחדש, כמ"ש וישבת המן ממחרת (בט"ז) ויאכלו מתבואת ארץ כנען). וראב"י מותיב לחזק קושיית ר' בון בל תאמר דמחרת הפסח דקרא הוא ט"ז ניסן כמו שהוא בלשון חכמים, וא"כ לא משתמע מידי מכתוב זה, לכן מביא ראיה דמחרת הפסח שבלשון הכתוב הוא הוא יום ט"ו.

בדרך צחות נראה להביא ראיה ל'תוספת' שהעמיס המלבי"ם לפירושו של ר"ת ש'לשון חכמים לחוד', שכן מצינו לרבינו תם בספר הישר (חלק החידושים) סימן תקצ שנקט התאריך בתחילתו 'ממחרת הפסח', והא מיהת לא יום ט"ו הוה, וודאי גם לא יום ט"ז שהוא יו"ט שני של גלויות.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח – ט"ו או ט"ז ניסן? <חידושים בקו' האב

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' אפריל 02, 2012 5:01 pm

רבינו באשי שליט"א כבר הביא בשנה העעל"ט פיוט מא' מפייטני בבל ששמו פרח לי מזכרוני כרגע שכתב שבששה עשר בניסן יצאו ממצרים


הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח – ט"ו או ט"ז ניסן? <חידושים בקו' האב

הודעהעל ידי הבונה » ג' אפריל 03, 2012 2:00 pm

נוטר
מדוע לא הבאת את תירוצו הגאוני של הפנים יפות לחלק בין קודם קבה"ת לאחריה, בו הוא מפרש עוד מאמרים רבים (בכמה מקומות מפנים יפות, ובהמקנה על קדושין)
וכידוע שלפי דבריו מישב הרמ"מ כשר את דברי הרשב"ם מקו' האבע"ז באיגרת השבת.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח – ט"ו או ט"ז ניסן? <חידושים בקו' האב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 03, 2012 3:10 pm

הבונה, בנוגע לדברי המקנה בקידושין שם, וב'פנים יפות' במקמות רבים (פר' נח, פר' וארא, פר' בשלח, ריש תזריע ואולי עוד), הדברים רשומים אצלי באריכות, וחשבתי שלא עת האסף. בדומה לדבריו כ"כ הצל"ח בפירוש דברי רש"י בסו"פ שלח הידועים, ואכמ"ל.

ישנו גם פשט מעניין של הערל"נ בשו"ת בנין ציון סי' פה, יעו"ש.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח – ט"ו או ט"ז ניסן? <חידושים בקו' האב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מאי 20, 2014 11:22 pm

מענינא דיומא בלימוד דף היומי.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים