מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עזרה בפענוח כתבי יד

שיח עורכי ספרים והעוסקים במלאכת הקודש. שאלות, הצעות, עזרה בקריאת כת"י, פתרון וסיוע לבעיות טכניות הקשורות בהפעלת המחשב והתכנות הנלוות
עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: בקשה: פענוח כתב יד

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' יוני 09, 2015 1:34 am

המחבר הוא הרב יוסף צבי. הרב של לימאנאץ (כך בהסכמה של הג"ר יצחק אלחנן. בהסכמה השנייה: לאמינאץ. בשלישית נראה לי שכתוב: ליעמוניץ).

לגבי המסכימים קשה לי לקרוא. שמו הפרטי של האמצעי הוא יעקב.

מאיריחיאלק
הודעות: 407
הצטרף: ב' אוגוסט 04, 2014 12:56 am

Re: בקשה: פענוח כתב יד

הודעהעל ידי מאיריחיאלק » ג' יוני 09, 2015 1:45 am

עדיאל ברויאר כתב:המחבר הוא הרב יוסף צבי. הרב של לימאנאץ (כך בהסכמה של הג"ר יצחק אלחנן. בהסכמה השנייה: לאמינאץ. בשלישית נראה לי שכתוב: ליעמוניץ).

לגבי המסכימים קשה לי לקרוא. שמו הפרטי של האמצעי הוא יעקב.

השלישי שחתם הוא הגאון רבי צבי הירש בן רבי שלום אב"ד סאקאלקא מח"ס בנין שלום

מאיריחיאלק
הודעות: 407
הצטרף: ב' אוגוסט 04, 2014 12:56 am

Re: בקשה: פענוח כתב יד

הודעהעל ידי מאיריחיאלק » ה' יולי 09, 2015 11:17 pm

הביא לי אחד = כתב יד זה של ספר הקדוש וצוה הכהן
השאלה הוא האם זה כתב יד המחבר בעצמו???
קבצים מצורפים
vetziva.jpg
vetziva.jpg (1.68 MiB) נצפה 9394 פעמים

מאיריחיאלק
הודעות: 407
הצטרף: ב' אוגוסט 04, 2014 12:56 am

Re: בקשה: פענוח כתב יד

הודעהעל ידי מאיריחיאלק » ו' יולי 10, 2015 12:04 am

אחד שלח לי כזאת

בקטלוג הספרייה הלאומית לא התייחסו לאפשרות זאת אבל זה לא אומר כלום: http://aleph.nli.org.il:80/F/?func=dire ... ase=NNLMSS

כדי לברר כזה דבר צריך אחד משתיים:
1. כתב ידו מוכר לנו ממקום אחר, ואז צריך להשוות. צריך לשאול מומחים על כך.
2. התוכן מוכיח על עצמו שיצא מכת"י המחבר, ע"י תיקונים והוספות שישנם. אפשר זו לא רלוונטית לאור התמונה ששלחת, אלא אם יש כזה דבר בדפים האחרים.

מהעבר
הודעות: 126
הצטרף: א' מאי 29, 2011 9:10 am

עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

הודעהעל ידי מהעבר » ו' יולי 17, 2015 12:00 am

בבקשה עזרה בפיענוח הכתוב
קבצים מצורפים
גידולי תרומה.jpg
גידולי תרומה.jpg (33.54 KiB) נצפה 8718 פעמים

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' יולי 17, 2015 12:36 am

?= אות שאיני מצליח לקרוא. []= פיענוח מסופק. {}=השלמה מסברה של מקום מחוק

מ[ס]?א ב' כולנו דיש פסוק א' כלנו בני איש א' נחנו כנים אנחנו ב' כולנו כצאן
תעינו איש לדרכו פנינו [וכולה] עד ויסעו ויחנו ויחן שם וכו' כי כאשר כלנו [באה]{בה}
ואחוה בני איש א' אז כנים אנחנו אמנם להפך כשאנו נפרדים כלנו כצאן תעינו
כשאיש לדרכו פנינו : עזריה פיג'ו

מהעבר
הודעות: 126
הצטרף: א' מאי 29, 2011 9:10 am

Re: עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

הודעהעל ידי מהעבר » א' יולי 19, 2015 10:17 pm

תודה רבה

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ב' יולי 20, 2015 3:05 pm

מסרא (צ"ל מסורה?) ב' כולנו ריש פסוק......

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' יולי 20, 2015 3:14 pm

מרדכי וינטרויב כתב:מסרא (צ"ל מסורה?) ב' כולנו ריש פסוק......


לגבי "ריש" - ניתן לקרוא דיש וניתן לקרוא ריש, ולכאורה הקריאה דיש היא היחידה שיש לה הקשר הגיוני. הלא כן?

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' יולי 20, 2015 3:28 pm

עדיאל ברויאר כתב:
מרדכי וינטרויב כתב:מסרא (צ"ל מסורה?) ב' כולנו ריש פסוק......


לגבי "ריש" - ניתן לקרוא דיש וניתן לקרוא ריש, ולכאורה הקריאה דיש היא היחידה שיש לה הקשר הגיוני. הלא כן?

אדרבא, ריש הוא הנכון, דהיינו ב' כולנו ריש פסוק (סתם כולנו יש עוד).

מהעבר
הודעות: 126
הצטרף: א' מאי 29, 2011 9:10 am

Re: עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

הודעהעל ידי מהעבר » ב' יולי 20, 2015 7:31 pm

הנה תמונה קצת יותר ברורה
תודה רבה לכל המסייעים
קבצים מצורפים
gidulay truma.jpg
gidulay truma.jpg (104.08 KiB) נצפה 8598 פעמים

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: עזרה בפיענוח כת"י גידולי תרומה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' יולי 20, 2015 8:46 pm

צופר הנעמתי כתב:
עדיאל ברויאר כתב:
מרדכי וינטרויב כתב:מסרא (צ"ל מסורה?) ב' כולנו ריש פסוק......


לגבי "ריש" - ניתן לקרוא דיש וניתן לקרוא ריש, ולכאורה הקריאה דיש היא היחידה שיש לה הקשר הגיוני. הלא כן?

אדרבא, ריש הוא הנכון, דהיינו ב' כולנו ריש פסוק (סתם כולנו יש עוד).


צודק.

אגב, במילה הראשונה, אולי אולי ניתן לקרוא מסורא.

איש ההלכה
הודעות: 41
הצטרף: ו' יוני 05, 2015 12:34 pm

Re: בקשה: פענוח כתב יד

הודעהעל ידי איש ההלכה » ג' אוגוסט 04, 2015 1:19 pm

מאיריחיאלק כתב:הגאון רבי יצחק אלחנן נותן הסכמה על ספר שלא נדפס
מי המחבר
ומי השני רבנים שחותמים שם?

לגבי הרב השני, נראה שכתוב כך: יעקב בהרב הג' ר"א חונה בעיר פאסוולי. אם נניח כך, אזי הוא בעמ"ח 'שארית יעקב', ותמצא אותו באוצר. http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?10910&

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

פענוח כת"י

הודעהעל ידי פלגינן » ב' אוגוסט 31, 2015 6:38 pm

אודה למי שיסייע לי בהשלמת הפענוח של כת"י תימני זה:
תאריך חתוך.jpg
תאריך חתוך.jpg (111.79 KiB) נצפה 9016 פעמים

אתחסיל בהורמנא דמלכא עילאה. יום ג' תרין לחדש אלול שנת תרין אלפין ומאה ול"ו שנין לשטרי* במתא ? לו ? בלאד שאהל? תחרוב ? ? ירושלם תתבני ותשתכלל: ספרא חלפא? ומסכינא קל? בקלים ושפל בשפלים, יתוש כתוש קצר רגלים קצוץ כנפים המשתחוה אפים ???????

*תקפ"ה?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פענוח כת"י

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' אוגוסט 31, 2015 8:45 pm

בתחילת השורה השלישית צ"ל: "בלאד אלשאהל", וזה כנראה מקום העתקה (בתימן?) השווה כאן: http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =37055&st=%u05D0%u05DC%u05E9%u05D0%u05D4%u05DC
בקולפון למס' 458.
והכותב מאחל שמקום העתקתו "תחרוב ותיצדי" (כך יש לקרוא את המילה שלא פוענחה), ואילו ירושלים "תתבני ותשתכלל", וזה ע"פ דרשת חז"ל בפ"ק דמגילה: "אם חרבה זו מלאה זו", עיי"ש.
ונוסח זה מקובל על מעתיקי תימן (וכל מעתיק שינה את איחול החורבן לפי מקום העתקה), כפי שיעלה כל חיפוש של הצירוף "וירושלם תתבני ותשתכלל".

ספרא
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: פענוח כת"י

הודעהעל ידי ספרא » ב' אוגוסט 31, 2015 9:38 pm

שורה שנייה - שניין (בשני יודי"ן) כך צריך להעתיק.
שורה חמישית - ספרא חלשא ומסכינא. חתימה מקובל בהעתקות תימניות.
בהמשך - קל הקלים ושפל השפלים. כך צריך להעתיק

ספרא
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: פענוח כת"י

הודעהעל ידי ספרא » ב' אוגוסט 31, 2015 9:46 pm

שורה שנייה - במתא אל?אה לי מן
שורה שלישית - בלאד אשאהל, כמו שכתב קודמי.

וכנראה הכוונה מקום "אל?אה לי" מן בלאד (מחוז וכדומה) אשאהל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פענוח כת"י

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוגוסט 31, 2015 11:39 pm

אלגאהלי מן בלאד אלשאהל.

ב קלו לשטרות היא אכן תקפה. [עכ"פ למנהג בתימן].

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: פענוח כת"י

הודעהעל ידי פלגינן » ג' ספטמבר 01, 2015 8:37 am

תודה לכולם!
אשמח להמשך.
אני מניח שמהחתימה אפשר להתייאש..

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פענוח כת"י

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ספטמבר 01, 2015 10:35 am

לא נכון. אין יאוש בעולם! גש למומחה המכיר את הכתיבה והווייה התימנית, והוא בהחלט יוכל לקדם אותך.

לוצאטי
הודעות: 708
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

הודעהעל ידי לוצאטי » ד' ינואר 13, 2016 5:40 am

המילה שמעל 'צווח' היא לדעתי ל"א = לישנא אחרינא / לשון אחר. צבע הדיו נראה זהה לגוף הספר, ואם כן לכאורה ההגהה מידי הסופר.
אשמח לאישור או להצעות אחרות.
קבצים מצורפים
לכידה.JPG
לכידה.JPG (50.26 KiB) נצפה 8809 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ינואר 13, 2016 7:37 am

ראה בדק"ס ב"ק שם שבכת"י רומא הגרסה 'נעץ צפרניו בכותל צווח ונזדעזעה'.

לוצאטי
הודעות: 708
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

הודעהעל ידי לוצאטי » ד' ינואר 13, 2016 8:42 am

אכן זה כ"י וטיקן 116. אני שואל על התיבה שמעל צווח.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

הודעהעל ידי תוכן » ד' ינואר 13, 2016 8:50 am

אכן כתוב "ל"א", אבל לענ"ד מדובר בדיו אחר ובסופר אחר.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ינואר 13, 2016 8:51 am

לוצאטי כתב:אכן זה כ"י וטיקן 116. אני שואל על התיבה שמעל צווח.

התכונתי לומר שאף שברוב הנוסחאות לא כתוב צווח, מצינו נוסחה כזו, וע"כ מסתבר שלזה נתכוין סופר כתה"י - להודיע שתיבה זו היא רק בחלק מהנוסחאות.
לי זה נראה ל"א, וכמובן יבואו המומחים לכת"י ויחוו דעתם.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' ינואר 13, 2016 9:01 am

כפי שהעירו, אינו מחוייב שהוא לאותו סופר, ויתכן שהמעיר העיר ל"א, כלומר לא אמרינן, שאין גורסים תיבת צווח. [ויתכן שהסופר עצמו בדק וכתב שלא אמרינן, אף כי היה יכול להעביר קו, או לסמן בכל דרך שהיא. ואכן כדאי לבדוק כיצד נהג למחוק בכל כתב היד].
ולא כתבתי אלא להעיר תשומ"ל והבקיאים יכריעו.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

הודעהעל ידי לבנון » ד' ינואר 13, 2016 9:46 am

לוצאטי כתב:צבע הדיו נראה זהה לגוף הספר, ואם כן לכאורה ההגהה מידי הסופר.

לפי מראה עיני, צבע הדיו של ההגהה אינו זהה לדיו שבגוף הספר, ואדרבה נראה שמעטו של סופר אחר יצא. וכן בהמשך בתוספת תיבת 'אדם'.
ועוד זאת, אם הפענוח הוא 'לישנא אחרינא', כונתו שתיבה זו היא רק ללישנא אחרינא ואינה בכל הנוסחאות. וזה מרחיק עוד את ההסתברות שהוא מעשה ידי הסופר עצמו.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' ינואר 13, 2016 10:01 am

איני בקי גדול בענין, אבל זאת לא הוכחה מספקת שההגה 'אדם' נכתבה בכתב ששונה לגמרי מהכתב עצמו שלא מדובר בסופר הכת"י עצמו? הדל"ת והמ"ם סופית כתובים בצורה אחרת לגמרי.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

הודעהעל ידי יתר10 » ד' ינואר 13, 2016 10:13 am

מה שנכון נכון כתב:
לוצאטי כתב:אכן זה כ"י וטיקן 116. אני שואל על התיבה שמעל צווח.

התכונתי לומר שאף שברוב הנוסחאות לא כתוב צווח, מצינו נוסחה כזו, וע"כ מסתבר שלזה נתכוין סופר כתה"י - להודיע שתיבה זו היא רק בחלק מהנוסחאות.
לי זה נראה ל"א, וכמובן יבואו המומחים לכת"י ויחוו דעתם.

איפה מצינו נוסחה כזו? 'צווח' נמצא רק בכת"י זה שעליו הנידון
זקן ששכח כתב:כפי שהעירו, אינו מחוייב שהוא לאותו סופר, ויתכן שהמעיר העיר ל"א, כלומר לא אמרינן, שאין גורסים תיבת צווח.
האם נמצא בכת"י/ספרים 'לא אמרינן' במובן של 'לא גרסינן'?

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

הודעהעל ידי יתר10 » ד' ינואר 13, 2016 10:32 am

אוהב אוצר כתב:איני בקי גדול בענין, אבל זאת לא הוכחה מספקת שההגה 'אדם' נכתבה בכתב ששונה לגמרי מהכתב עצמו שלא מדובר בסופר הכת"י עצמו? הדל"ת והמ"ם סופית כתובים בצורה אחרת לגמרי.

http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... eid=P0005R

לוצאטי
הודעות: 708
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: בירור פיענוח - לבקיאים בכ"י אשכנזי

הודעהעל ידי לוצאטי » ד' ינואר 13, 2016 4:43 pm

רב תודות לכל המגיבים.
לי נדמה שזהו אותו הדיו של הסופר, ורק מפני שכתב בחודו של קולמוס נראה כהה יותר. אפשר להשוות לחלקים הכהים יותר בכתב המרובע.
כפי שרמז יתר10, התיבות שמעל נכתבו בכתיבה קורסיבית, להבדיל מגוף כה"י שהוא בכתיבה מרובעת. לכן אין ללמוד מכך על מגיה אחר.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: מי יכול לפענח?

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ה' פברואר 04, 2016 10:44 pm

איזה ספר הובא כאן שהאריך בחא"ח סר"ה ור"ו, או אולי כ"ה וכ"ו. זה צריך להיות בענין מינויים למשרה. מסתמא בקבעו זמן לניסיון והמשיכו אחר הזמן בסתם, אבל יתכן נקודה אחרת בענין מינוים.
קבצים מצורפים
וכן האריך.JPG
וכן האריך.JPG (15.82 KiB) נצפה 8903 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מי יכול לפענח?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' פברואר 04, 2016 10:47 pm

הח"ס = החתם סופר.

י. אברהם
הודעות: 2792
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מי יכול לפענח?

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' פברואר 04, 2016 10:49 pm

החתם סופר

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

פענוח כת"י

הודעהעל ידי פלגינן » ד' מרץ 16, 2016 1:58 pm

מהי המילה הראשונה בשורה השנייה?
קבצים מצורפים
0001.JPG
0001.JPG (36.45 KiB) נצפה 8975 פעמים

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: פענוח כת"י

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' מרץ 16, 2016 2:00 pm

הרכולות. זה הרי נדרש מאבקת רוכל.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: פענוח כת"י

הודעהעל ידי פלגינן » ד' מרץ 16, 2016 2:35 pm

יש תקדים להטיה כזו?
הרי לא מדובר בפיוט הקרוץ מכללים אישיים?!..

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: פענוח כת"י

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' מרץ 16, 2016 2:42 pm

פלגינן כתב:יש תקדים להטיה כזו?
הרי לא מדובר בפיוט הקרוץ מכללים אישיים?!..

בכתבי היד [אשכנזיים ביותר] יש תקדימים לתקדימים, כמדומה ללא שיעור.
ומן הסברא שכאן אמור להיות 'הרוכלות' ולא 'הרכולות', עיין שהש"ר ג ח:
'ברם רוכלותיו של יעקב לא היתה אלא מאותו האבק שתחת רגליו... ר' יודן אמר כל הרוכלות שישראל עושין ומצליחין בעולם הזה בזכות אותו האבק של יעקב אבינו.
נערך לאחרונה על ידי זקן ששכח ב ד' מרץ 16, 2016 3:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עיניו כיונים
הודעות: 345
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: פענוח כת"י

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ד' מרץ 16, 2016 2:57 pm

בספר יחזקאל מצוי השם רְכֻלָּה (כו יב; כח ה,טז,יח).

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פענוח כת"י

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מרץ 16, 2016 4:54 pm

זקן ששכח כתב:ומן הסברא שכאן אמור להיות 'הרוכלות' ולא 'הרכולות', עיין שהש"ר ג ח:
'ברם רוכלותיו של יעקב לא היתה אלא מאותו האבק שתחת רגליו... ר' יודן אמר כל הרוכלות שישראל עושין ומצליחין בעולם הזה בזכות אותו האבק של יעקב אבינו.

בכתה"י הכונה לסחורה עצמה. בשהש"ר הכונה לפעולת המסחר (בהזכרה השניה ודאי, ובהזכרה הראשונה אפשר כך וכך).
כתה"י כמובן בנוי על שהש"ר, ואן כאן שינוי עניני.
[בגירסאות שהש"ר שבמכון שכטר אין שינוי].


חזור אל “לשכת הסופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים