מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דרכי הציון למהרי"ט אלגאזי על הלכות בכורות לרמב"ן

שיח עורכי ספרים והעוסקים במלאכת הקודש. שאלות, הצעות, עזרה בקריאת כת"י, פתרון וסיוע לבעיות טכניות הקשורות בהפעלת המחשב והתכנות הנלוות
הקיק
הודעות: 390
הצטרף: ד' אפריל 27, 2011 11:51 pm

דרכי הציון למהרי"ט אלגאזי על הלכות בכורות לרמב"ן

הודעהעל ידי הקיק » ו' פברואר 03, 2017 7:51 am

הלכות בכורות לרמב"ן נדפסו לראשונה לפני כמאתיים שנה ע"י רי"ט אלגאזי, מגדולי ירושלים ובסוף ימיו ראשל"צ ולפני כן שד"ר במשך שנים רבות, עם ביאור רחב עצום ורב, שגדולי הדור כהחת"ס ואחרים גמרו עליו את ההלל. לאחר כמה דפוסים הוא נדפס בווילנא אחרי מסכת בכורות. הלכות בכורות לרמב"ן מחולקות לפרקים, ולצידם דברי מהריט"א מחולקים לאותיות, מתחילת הספר ועד סופו. כל אות לפעמים מפרנסת כמה דפים באותיות קטנות עד שקשה מאוד למצוא ובוודאי לציין את המקום שאליו מכוונים, ולכן במאה השנים האחרונות התרגלו לציין למהריט"א לפי דפי דפוס וילנא, כמו את הרי"ף ואת הר"ן וכד'. לפני כעשרים שנה יצאה לאור המהדורה המשובחת של הרבנים ר' ברוך אוירבך זצ"ל והרב שדמי שיבל"א, והם חילקו את האותיות במהריט"א לסעיפים קטנים ע"פ התוכן, והועילו הרבה כמובן. בגמרות של עוז והדר שיצאו לאור לאחרונה הם מציינים שהם השתמשו במהדורה החדשה הנ"ל בהשמטת רוב ההערות, ובין מעלותיהם הם משתבחים גם שחילקו כל אות לסעיפים קטנים. אולם המעיין ימצא שכפי שצפוי והגיוני הם השתמשו גם בחלוקה לסעיפים קטנים של המהדורה החדשה הנ"ל למרות שאינם מציינים זאת בפירוש, ולא שינו כאת החלוקה לסעיפים קטנים בתוך כל אות מהאופן שבו חילקו הרבנים אוירבך ושדמי, וכך אישר לי גם הרב סמט עורך ש"ס עוז והדר. גם במהדורה החדשה הנ"ל וגם בעוז והדר אין הפנייה כלל לדפי וילנא.
השאלה היא איך לסמן היום למהריט"א, או ליתר דיוק - האם להתעלם לחלוטין מכאן ולהבא מהחלוקה לדפי וילנא, או שיש צורך גם לציין אותה, ולו רק בגלל שכנ"ל במאה השנים האחרונות היא הייתה החלוקה המקובלת בדרך כלל? למשל בפרויקט השו"ת הטקסט הוא של המהדורה החדשה הנ"ל כולל הציון לס"ק, אך החלוקה בעץ העיון היא לפי דפי וילנא. לענ"ד אין כמעט איש שילמד את פירוש המהריט"א להל' בכורות מדפוסי וילנא הישנים והקשים לעיון עקב הצפיפות והשיבושים וכו', ולכן יש להתעלם מדפי וילנא ולהפנות תמיד, מכאן ולהבא, רק לאות ולס"ק על פי המהדורות החדשות. ניתן להניח שגם מהדורות אחרות חדשות של מהרי"ט אלגאזי על הל' בכורות ישתמשו בחלוקה החדשה כפי שעשו בעוז והדר, ולכן כדאי לציין רק באופן הזה - פרק בהלכות הרמב"ן (אמנם זה פחות חשוב כי ה'אותיות' רצות מתחילת הספר עד סופו), אות וס"ק, ותו לא.
אשמח לדעת מה דעת חכמי הפורום לעניין זה.
הק' יואל

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: דרכי הציון למהרי"ט אלגאזי על הלכות בכורות לרמב"ן

הודעהעל ידי הגהמ » ו' פברואר 03, 2017 4:10 pm

גם אני כמותך סובר שאין כדאי לציין כ"א לחלוקה במהדו"ח (היחיד ומיוחד שרגיל בדבריו לפי מהד' וילנא בלא"ה לא יצטרך להפנייה כ"כ), ואע"פ שאין ראייה לדבר זכר לדבר, והוא ספר מנחת חינוך שאין אף אחד שמציין לדפי הספר במהדורת וורשא והכל מסמנים לפי האותיות שנתוספו במהד' מכון י-ם.

סמל אישי של המשתמש
בן ציון46
הודעות: 111
הצטרף: ג' ספטמבר 01, 2015 10:49 pm

Re: דרכי הציון למהרי"ט אלגאזי על הלכות בכורות לרמב"ן

הודעהעל ידי בן ציון46 » ה' אפריל 20, 2017 8:47 am

אני הייתי מציין לפי עמודי עוז והדר, שכן היא המצויה ביותר. הבעיה החמורה שיש 2 מהדורות לעוז והדר, בחלק גמרות מדפיסים עם ההערות ובחלק בלי, מה שיוצר שינוי בעמודים.


חזור אל “לשכת הסופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים