מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

שיח עורכי ספרים והעוסקים במלאכת הקודש. שאלות, הצעות, עזרה בקריאת כת"י, פתרון וסיוע לבעיות טכניות הקשורות בהפעלת המחשב והתכנות הנלוות
אביאל
הודעות: 4
הצטרף: ד' מאי 10, 2017 2:05 pm

סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

הודעהעל ידי אביאל » ד' מאי 10, 2017 2:12 pm

צהריים טובים וברוכים הנמצאים!
שאלה בעריכה:
בכתיבה בסגנון תורני-עברי (לא ישיבתי),
כיצד מקובל לסמן ציטוט ארוך המחולק לכמה קטעים?

לדוגמא, המג"ש שאני עורך את שיעוריו,
ציטט קטע ארוך מספר,
ומחמת אורכו, חילקתי את הציטוט לקטעים,
כך:

בהמשך דבריו הוא מעמיק בשורשה של מצוות מזוזה, מצווה שאנו שגורים בה ואיננו יודעים את עומקה: "הנה מצות מזוזה לכאורה היא פשוטה ושקופה בצד הגלוי שבה, 'כל זמן שיכנס ויצא יפגע ביחוד השם שמו של הקב"ה ויזכור אהבתו ויעור משנתו ושגיותיו בהבלי הזמן, וידע שאין דבר העומד לעולם ולעולמי עולמים אלא ידיעת צור העולם ומיד הוא חוזר לדעתו והולך בדרכי מישרים' . אכן מה יקרה וחביבה לנו מצוה זו הקבועה לפתחו של כל בית דירה בישראל. הן היא תזכורת ליוצא ולנכנס לבל ישכח את עצמו וחובתו בעולמו. הריהי כאם מסורה זו החרדה על בניה בלכתם ובבואם המלווה אותם במבטי אהבה ומקבלת אותם בפנים שמחים.
ברם, ראה זה פלא יש בה במצוה זו, גם מצדה הגלוי ובצורה החיצונית שבה הרבה יותר משעולה על הדעת בהתבוננות ראשונה. יש בה גובה לא ישוער ועומק לא יתואר. יש בה במיצוי כל אותה תפיסה נשגבה של 'קוב"ה ואורייתא וישראל חד הם' , כל אותה קירבה אינטימית כביכול בין ישראל לאביהם שבשמים, כל אותה הפיכה יסודית שהביאה תורת ישראל מפי ה' במחשבת האדם על האלקות ויחסה לאדם ויחס האדם אליה. מצוה זו בתכנה ובצורתה היא מחאה אדירה כנגד כל שארית של תפיסה אלילית, ומקצת שימת לב יותר רצינית למצוה זו יש בכחה לחולל מפנה מכריע לטובה אפי' בלבו של האדם שהוא רחוק ביותר מאמונת אמת. אפי' את זה השקוע כולו בתהומה וטומאתה של עכו"ם היא מסוגלת להביאו בין רגע לרגע ממש לאמונה שלמה באלקי ישראל עד כדי ניתוקו המוחלט מכל עברו משפחתו סביבתו ועמו, עד לידי גיור בפועל. זה כחה של מזוזה, זה כחה של שימת לב למצוה זו, זאת פעולתה בנפש אדם, זה גילוי אורה הפנימי.
ועל כך מוסרים לנו חז"ל, לא דברי עיון גרידא על האפשר והצריך אלא מעשה שהיה על פרטיו הקטנים והגדולים, עובדא חיה שהיא דוגמא חיה: מעשה באונקלוס בר קלונימוס שנתגייר והיה קיסר משגר אחריו קבוצות מאנשיו להחזירו וכשבאו אליו נתגיירו גם הם בהשפעתו. לסוף שגר אחריו קבוצת אנשים והזהירם שלא להשתעות עמו כלל בדברים אלא ליטלו ולהחזירו, כשבאו ונטלוהו ראה אונקלוס מזוזה קבועה בפתח, שם ידו עליה ושאל אותם: מה זה? אמרו לו: אמור לנו אתה. אמר להם: מנהגו של עולם מלך בשר ודם יושב בפנים ועבדיו משמרין אותו מבחוץ, ואילו הקב"ה עבדיו מבפנים והוא משמרן מבחוץ, שנא' "ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ" , והתוצאה היתה נתגיירו גם הם .
דוק, הוא לא נכנס אתם לויכוח עיוני על אמונות ודעות, לא ניסה עליהם השפעה אישית, לא סיפר להם אותות ומופתים, אלא הצביע להםעל פרט מסוים בולט וגלוי שבמצות מזוזה: הקב"ה עבדיו מבפנים והוא משמרן מבחוץ, וזה שהפך את לבם לחלוטין, ברק אור זה שפרץ ללבם השרוי בחשכה גמורה גירש הימנו את כל הצללים בפני גילוי זה שנתגלה להם באותו רגע מן המזוזה. לא יכלו לעמוד בפני אמתו המדהימה בפשטותה, לא יכלו לעמוד לא חינוך ולא סביבה ולא אזהרת קיסר. הם פשוט נשתנו בן רגע והיו לאחרים לאור ההדגמה החיה של מושג מלכות טהור וקדוש שפירושו לא שלטון אלא חסד השגחה של אופי הדירה הישראלית שכבוד אלקים חופף עליה, של יחס הבורא לנבראיו כאב לבניו ממש, של הרגשת האושר המיוחדת לכל בן ישראל שהוא תמיד 'בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן' . בשבתו, בצאתו ובבואו פור התפוררה לאבק פורח כל השקפתם הקודמת, היו כלא היו כל חייהם עד עתה והרי הם כתינוקות שנולדו בו ברגע. ודאי לא כל מה שהבין הוא הבינו הם, ואין אנו יודעים כלל מה הבינו ועד היכן הגיעה השגתם, אבל הפרט שהועלה ע"י חכמים, שהובלט והודגש בסיפור ללמד אותנו הוא בא שגם התבוננות בפרט מסוים בנגלותיה של מצוה יש בו משום גילוי אור גדול וחדש, עולם מלא" .


האם עלי להשאיר את המרכאות כפי שהן כעת,
או שמא יש לפתוח כל קטע במרכאות חדשות, מבלי לחתום אותו במרכאות (כפי שעושים לעיתים בספרי קריאה)?

תודה מראש,
אביאל

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מאי 10, 2017 2:30 pm

מדוע שמובאה כזו ארוכה לא תופיע בהזחה פנימה, וממילא לא תצטרך למרכאות.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

הודעהעל ידי פלגינן » ד' מאי 10, 2017 2:32 pm

לדעתי אין להוסיף מירכאות לכל פיסקה.
הייתי מציע לך מאוד לאמץ את כללי האקדמיה, שבציטוט ארוך, מעל 3 שורות, מבצעים הזחה של כל הציטוט פנימה, וניתן לוותר על המירכאות לגמרי. זה נכנס ומתקבל גם בכתיבה תורנית.
כך:
אביאל כתב:בהמשך דבריו הוא מעמיק בשורשה של מצוות מזוזה, מצווה שאנו שגורים בה ואיננו יודעים את עומקה:
    הנה מצות מזוזה לכאורה היא פשוטה ושקופה בצד הגלוי שבה, 'כל זמן שיכנס ויצא יפגע ביחוד השם שמו של הקב"ה ויזכור אהבתו ויעור משנתו ושגיותיו בהבלי הזמן, וידע שאין דבר העומד לעולם ולעולמי עולמים אלא ידיעת צור העולם ומיד הוא חוזר לדעתו והולך בדרכי מישרים' . אכן מה יקרה וחביבה לנו מצוה זו הקבועה לפתחו של כל בית דירה בישראל. הן היא תזכורת ליוצא ולנכנס לבל ישכח את עצמו וחובתו בעולמו. הריהי כאם מסורה זו החרדה על בניה בלכתם ובבואם המלווה אותם במבטי אהבה ומקבלת אותם בפנים שמחים.
    ברם, ראה זה פלא יש בה במצוה זו, גם מצדה הגלוי ובצורה החיצונית שבה הרבה יותר משעולה על הדעת בהתבוננות ראשונה. יש בה גובה לא ישוער ועומק לא יתואר. יש בה במיצוי כל אותה תפיסה נשגבה של 'קוב"ה ואורייתא וישראל חד הם' , כל אותה קירבה אינטימית כביכול בין ישראל לאביהם שבשמים, כל אותה הפיכה יסודית שהביאה תורת ישראל מפי ה' במחשבת האדם על האלקות ויחסה לאדם ויחס האדם אליה. מצוה זו בתכנה ובצורתה היא מחאה אדירה כנגד כל שארית של תפיסה אלילית, ומקצת שימת לב יותר רצינית למצוה זו יש בכחה לחולל מפנה מכריע לטובה אפי' בלבו של האדם שהוא רחוק ביותר מאמונת אמת. אפי' את זה השקוע כולו בתהומה וטומאתה של עכו"ם היא מסוגלת להביאו בין רגע לרגע ממש לאמונה שלמה באלקי ישראל עד כדי ניתוקו המוחלט מכל עברו משפחתו סביבתו ועמו, עד לידי גיור בפועל. זה כחה של מזוזה, זה כחה של שימת לב למצוה זו, זאת פעולתה בנפש אדם, זה גילוי אורה הפנימי.
    ועל כך מוסרים לנו חז"ל, לא דברי עיון גרידא על האפשר והצריך אלא מעשה שהיה על פרטיו הקטנים והגדולים, עובדא חיה שהיא דוגמא חיה: מעשה באונקלוס בר קלונימוס שנתגייר והיה קיסר משגר אחריו קבוצות מאנשיו להחזירו וכשבאו אליו נתגיירו גם הם בהשפעתו. לסוף שגר אחריו קבוצת אנשים והזהירם שלא להשתעות עמו כלל בדברים אלא ליטלו ולהחזירו, כשבאו ונטלוהו ראה אונקלוס מזוזה קבועה בפתח, שם ידו עליה ושאל אותם: מה זה? אמרו לו: אמור לנו אתה. אמר להם: מנהגו של עולם מלך בשר ודם יושב בפנים ועבדיו משמרין אותו מבחוץ, ואילו הקב"ה עבדיו מבפנים והוא משמרן מבחוץ, שנא' "ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ" , והתוצאה היתה נתגיירו גם הם .
    דוק, הוא לא נכנס אתם לויכוח עיוני על אמונות ודעות, לא ניסה עליהם השפעה אישית, לא סיפר להם אותות ומופתים, אלא הצביע להםעל פרט מסוים בולט וגלוי שבמצות מזוזה: הקב"ה עבדיו מבפנים והוא משמרן מבחוץ, וזה שהפך את לבם לחלוטין, ברק אור זה שפרץ ללבם השרוי בחשכה גמורה גירש הימנו את כל הצללים בפני גילוי זה שנתגלה להם באותו רגע מן המזוזה. לא יכלו לעמוד בפני אמתו המדהימה בפשטותה, לא יכלו לעמוד לא חינוך ולא סביבה ולא אזהרת קיסר. הם פשוט נשתנו בן רגע והיו לאחרים לאור ההדגמה החיה של מושג מלכות טהור וקדוש שפירושו לא שלטון אלא חסד השגחה של אופי הדירה הישראלית שכבוד אלקים חופף עליה, של יחס הבורא לנבראיו כאב לבניו ממש, של הרגשת האושר המיוחדת לכל בן ישראל שהוא תמיד 'בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן' . בשבתו, בצאתו ובבואו פור התפוררה לאבק פורח כל השקפתם הקודמת, היו כלא היו כל חייהם עד עתה והרי הם כתינוקות שנולדו בו ברגע. ודאי לא כל מה שהבין הוא הבינו הם, ואין אנו יודעים כלל מה הבינו ועד היכן הגיעה השגתם, אבל הפרט שהועלה ע"י חכמים, שהובלט והודגש בסיפור ללמד אותנו הוא בא שגם התבוננות בפרט מסוים בנגלותיה של מצוה יש בו משום גילוי אור גדול וחדש, עולם מלא" .

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

הודעהעל ידי דודי צח » ד' מאי 10, 2017 7:28 pm

עדיין הכתיבה התורנית אינה כפופה וכנועה לכללי האקדמיה, זה עוד ייקח זמן.
ואכן לא מקובל להתחיל כל קטע במירכאה.
אך יש עצה אחרת, והוא להוסיף מילים בתחילת כל קטע מחולק, כגון - וממשיך: - - - ומוסיף לבאר: - - - -עוד הקשה שם: - - - -והמשך דבריו: - - - -ומסקנת דבריו: - - - -ומסיק לדינא: - - -

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מאי 10, 2017 8:02 pm

סירבול לשמו.

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » ד' מאי 10, 2017 9:12 pm

במקרים כאלה מומלץ לסיים את הציטוט ב"עד כאן דברי/לשון ה..." כדי שלא להטריח את הקורא בדפדוף כלפי מעלה לוודא מאיזה ספר הובאו הדברים.

אביאל
הודעות: 4
הצטרף: ד' מאי 10, 2017 2:05 pm

Re: סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

הודעהעל ידי אביאל » ו' מאי 12, 2017 12:43 am

תודה רבה לכולכם על התגובות המחכימות.
אביאל

אויבער חכמניק
הודעות: 221
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2016 8:44 pm

Re: סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

הודעהעל ידי אויבער חכמניק » ו' מאי 12, 2017 10:50 am

לפי הכללים, תחילת הנושא נפתח במרכאות וסיום הנושא מסתיים במרכאות.
אם אתה מחלק אותם לקטעים - כל קטע נפתח במרכאות, אך רק הקטע האחרון מסתיים במרכאות.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

הודעהעל ידי פלגינן » ו' מאי 12, 2017 10:55 am

אויבער חכמניק כתב:לפי הכללים, תחילת הנושא נפתח במרכאות וסיום הנושא מסתיים במרכאות.
אם אתה מחלק אותם לקטעים - כל קטע נפתח במרכאות, אך רק הקטע האחרון מסתיים במרכאות.

אתה מוכן להביא סימוכין לכללים המעניינים האלו?

אויבער חכמניק
הודעות: 221
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2016 8:44 pm

Re: סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

הודעהעל ידי אויבער חכמניק » ו' מאי 12, 2017 11:02 am

פלגינן כתב:
אויבער חכמניק כתב:לפי הכללים, תחילת הנושא נפתח במרכאות וסיום הנושא מסתיים במרכאות.
אם אתה מחלק אותם לקטעים - כל קטע נפתח במרכאות, אך רק הקטע האחרון מסתיים במרכאות.

אתה מוכן להביא סימוכין לכללים המעניינים האלו?

אני עוקב אחרי העריכה המקובלת בספרים שהעריכה הכללית שלהם לפי כללי הדקדוק ועוד היא פרפקט, כמו כן שאבתי את זה מתוך הכרות שלי עם אנשים רבים שאינם מבינים בכללים כאלו ואחרים ונתתי להם טקסט ושמעתי את התגובות שלהם על השטף. אבל באופו כללי יתכן שאתה באמת צודק, ואין לכך סימוכין.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

הודעהעל ידי פלגינן » ו' מאי 12, 2017 12:16 pm

אויבער חכמניק כתב:
פלגינן כתב:
אויבער חכמניק כתב:לפי הכללים, תחילת הנושא נפתח במרכאות וסיום הנושא מסתיים במרכאות.
אם אתה מחלק אותם לקטעים - כל קטע נפתח במרכאות, אך רק הקטע האחרון מסתיים במרכאות.

אתה מוכן להביא סימוכין לכללים המעניינים האלו?

אני עוקב אחרי העריכה המקובלת בספרים שהעריכה הכללית שלהם לפי כללי הדקדוק ועוד היא פרפקט, כמו כן שאבתי את זה מתוך הכרות שלי עם אנשים רבים שאינם מבינים בכללים כאלו ואחרים ונתתי להם טקסט ושמעתי את התגובות שלהם על השטף. אבל באופו כללי יתכן שאתה באמת צודק, ואין לכך סימוכין.

אשמח אם תחכימני ע"י דוגמאות מספרים "פרפקט".

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

הודעהעל ידי חיימקה » ב' מאי 15, 2017 2:20 am

תשובה 34079.pdf
(56.33 KiB) הורד 267 פעמים

אביאל
הודעות: 4
הצטרף: ד' מאי 10, 2017 2:05 pm

Re: סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

הודעהעל ידי אביאל » ד' מאי 17, 2017 10:40 am

פלגינן כתב:לדעתי אין להוסיף מירכאות לכל פיסקה.
הייתי מציע לך מאוד לאמץ את כללי האקדמיה, שבציטוט ארוך, מעל 3 שורות, מבצעים הזחה של כל הציטוט פנימה, וניתן לוותר על המירכאות לגמרי. זה נכנס ומתקבל גם בכתיבה תורנית.


3 שורות הכוונה גם שתי שורות ורבע?

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: סימון מרכאות בציטוטים ארוכים המחולקים לקטעים

הודעהעל ידי פלגינן » ד' מאי 17, 2017 10:57 am

אביאל כתב:
פלגינן כתב:לדעתי אין להוסיף מירכאות לכל פיסקה.
הייתי מציע לך מאוד לאמץ את כללי האקדמיה, שבציטוט ארוך, מעל 3 שורות, מבצעים הזחה של כל הציטוט פנימה, וניתן לוותר על המירכאות לגמרי. זה נכנס ומתקבל גם בכתיבה תורנית.

3 שורות הכוונה גם שתי שורות ורבע?

לא שייך לתת בזה כללים. אחד פעם חקר אם שלוש שורות הכוונה לפני ההזחה או אחרי ההזחה...
אם באקדמיה עסקינן, בכללים של 'עלי ספר' למשל כותבים כך לגבי מובאה של 3 שורות, אך ב'תרביץ' כותבים 4 שורות ומוסיפים גם מובאה בעלת חשיבות מיוחדת, כך שצריך להתחבר לרעיון ולשפוט למראית עין כל דבר לגופו, כל מובאה לפי חשיבותה, לפי כמות המובאות שבמאמר, לפי האפשרות לשלב בטקסט שלא בהזחה וכו' וכו'. בעריכה שעשיתי לחוקר תורני, הוא ביקשני שלא להזיח מובאה מסוימת של חוקר פלוני, משום שהוא לא רוצה לחלוק כבוד לאותו חוקר בוּר שאותו הוא מצטט. לגיטימי בהחלט.


חזור אל “לשכת הסופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים