"תוספות" ברבים או ביחיד?

שיח עורכי ספרים והעוסקים במלאכת הקודש. שאלות, הצעות, עזרה בקריאת כת"י, פתרון וסיוע לבעיות טכניות הקשורות בהפעלת המחשב והתכנות הנלוות
דעת_האברך
הודעות: 309
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

"תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי דעת_האברך » ד' אוקטובר 18, 2017 12:29 pm

שלום רב,
אבקש לשאול מהעורכים והכותבים כתיבה תורנית, איך נכון ומקובל יותר לכתוב: התוספות מקשים והתוספות מתרצים, או תוספות מקשה ותוספות מתרץ, או שמא שניהם מקובלים [כמדומני שנהוג יותר להשתמש בלשון רבים - האם אני צריך לערוך לשון זו במאמרים וחידושי תורה שהתבקשתי לערוך ונכתב בהם בלשון יחיד?].

צופר הנעמתי
הודעות: 1547
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' אוקטובר 18, 2017 12:32 pm

צריך בלשון רבים, וכך הוא בכל הספרות התורנית. בלשון יחיד זו שגיאה צורמת.

בברכה המשולשת
הודעות: 8387
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוקטובר 18, 2017 12:58 pm

אני הקטן תמיד משנה זאת ללשון רבים, אא"כ המחבר מתעקש מאוד, שאז הדרך היא לוותר ולא לצער יהודי ת"ח

כדכד
הודעות: 1466
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוקטובר 18, 2017 2:23 pm

מו"ר שליט"א היה תמיד מתקן שיאמרו תוס' בלשון רבים אולם אחד מרבותי העיר שהיה ראוי לומר התוספות אומרות או התוספת אומרת ולא התוספות אומרים אבל המקובל בכתיבה תמיד כמןו שכתבו לפני לכתוב "התוספות אומרים" "מקשים" וכו'

סגי נהור
הודעות: 1890
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 18, 2017 2:44 pm

בכלל, בכתיבה תורנית, לרוב עדיפה לשון העבר: והקשו התוס'... ותירצו... על לשון ההווה.

צופר הנעמתי
הודעות: 1547
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' אוקטובר 18, 2017 2:49 pm

סגי נהור כתב:בכלל, בכתיבה תורנית, לרוב עדיפה לשון העבר: והקשו התוס'... ותירצו... על לשון ההווה.


אם כבר, אז בכתיבה תורנית עדיפה הסדר התחבירי המקורי של העברית - פועל-נושא - והתוס' הקשו ... והרשב"א כתב... על הצורה ההפוכה (הרגילה היום בשפה בעקבות השפות האירופאיות).

סגי נהור
הודעות: 1890
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 18, 2017 3:11 pm

צופר הנעמתי כתב:
סגי נהור כתב:בכלל, בכתיבה תורנית, לרוב עדיפה לשון העבר: והקשו התוס'... ותירצו... על לשון ההווה.


אם כבר, אז בכתיבה תורנית עדיפה הסדר התחבירי המקורי של העברית - פועל-נושא - והתוס' הקשו ... והרשב"א כתב... על הצורה ההפוכה (הרגילה היום בשפה בעקבות השפות האירופאיות).

לא הבנתי כלל את דבריך. כפי שכתבת התחביר המצוי יותר בלשון הקודש הוא אכן פועל-נושא, כמו: ויאמר אלקים... וגם בלשון חז"ל: אמר רבי עקיבא... והוא כמו שכתבתי אני: הקשו התוס'. ואילו בשפות האירופאיות הסדר הוא נושא-פועל: האבן תוספות געפרעגט, Tosfos asked, והוא כמו שכתבת אתה: התוס' הקשו.

צופר הנעמתי
הודעות: 1547
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' אוקטובר 18, 2017 3:13 pm

סגי נהור כתב:
צופר הנעמתי כתב:
סגי נהור כתב:בכלל, בכתיבה תורנית, לרוב עדיפה לשון העבר: והקשו התוס'... ותירצו... על לשון ההווה.


אם כבר, אז בכתיבה תורנית עדיפה הסדר התחבירי המקורי של העברית - פועל-נושא - והתוס' הקשו ... והרשב"א כתב... על הצורה ההפוכה (הרגילה היום בשפה בעקבות השפות האירופאיות).

לא הבנתי כלל את דבריך. כפי שכתבת התחביר המצוי יותר בלשון הקודש הוא אכן פועל-נושא, כמו: ויאמר אלקים... וגם בלשון חז"ל: אמר רבי עקיבא... והוא כמו שכתבתי אני: הקשו התוס'. ואילו בשפות האירופאיות הסדר הוא נושא-פועל: האבן תוספות געפרעגט, Tosfos asked, והוא כמו שכתבת אתה: התוס' הקשו.


אתה הבנת מצוין, אני זה שלא הבנתי את דברי...
סתם התבלבלתי.

דעת_האברך
הודעות: 309
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי דעת_האברך » ד' אוקטובר 18, 2017 4:20 pm

יישר כח לעונים. אוסיף עוד שאלה בנידון: האם לכתוב "תוספות מקשים" או "התוספות מקשים" בה"א הידיעה?

סגי נהור
הודעות: 1890
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 18, 2017 4:28 pm

דעת_האברך כתב:יישר כח לעונים. אוסיף עוד שאלה בנידון: האם לכתוב "תוספות מקשים" או "התוספות מקשים" בה"א הידיעה?

תפוס לשון אחרון.

אבא יודן
הודעות: 906
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' אוקטובר 18, 2017 4:41 pm

או: 'הקשו בעלי התוספות'
או: 'הקשו בתוספות'
אלא שבדיעבד גם 'הקשו התוספות' טוב, דאז הכוונה להוסיפו כמו בעל פה 'הקשו [בעלי] התוספות'.

בעל קורא
הודעות: 97
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי בעל קורא » ד' אוקטובר 18, 2017 8:00 pm

כדכד כתב:מו"ר שליט"א היה תמיד מתקן שיאמרו תוס' בלשון רבים אולם אחד מרבותי העיר שהיה ראוי לומר התוספות אומרות או התוספת אומרת ולא התוספות אומרים אבל המקובל בכתיבה תמיד כמןו שכתבו לפני לכתוב "התוספות אומרים" "מקשים" וכו'

לפי דבריו יוצא שצריך לומר גם כן "חנוכה שמחה" ו"פורים שמחים" (וכבר שמעתי מי שאומר כן).
ולמה באמת לא אומרים כן? כי הכוונה לחג חנוכה שמח, ולחג פורים שמח, ולא למילת חנוכה או פורים.
בדיוק כך גם תוספות, שכשאומרים "תוספות אומרים" או "תוספות מקשים" הכוונה לבעלי התוספות, ולא לתוספות עצמן, ופשוט.

קאצ'קלה
הודעות: 710
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' אוקטובר 18, 2017 9:48 pm

על משקל 'כתבו התוספות' כתב הב"י גם 'כתבו הגהות מיימוניות/אשרי'.

פלגינן
הודעות: 2008
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי פלגינן » ה' אוקטובר 19, 2017 9:17 am

בברכה המשולשת כתב:אני הקטן תמיד משנה זאת ללשון רבים, אא"כ המחבר מתעקש מאוד, שאז הדרך היא לוותר ולא לצער יהודי ת"ח

קניתי. זה יחסוך לי הרבה עבודה, אפסיק לריב עם הלקוחות...

כדכד
הודעות: 1466
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוקטובר 19, 2017 11:59 am

בעל קורא כתב:
כדכד כתב:מו"ר שליט"א היה תמיד מתקן שיאמרו תוס' בלשון רבים אולם אחד מרבותי העיר שהיה ראוי לומר התוספות אומרות או התוספת אומרת ולא התוספות אומרים אבל המקובל בכתיבה תמיד כמןו שכתבו לפני לכתוב "התוספות אומרים" "מקשים" וכו'

לפי דבריו יוצא שצריך לומר גם כן "חנוכה שמחה" ו"פורים שמחים" (וכבר שמעתי מי שאומר כן).
ולמה באמת לא אומרים כן? כי הכוונה לחג חנוכה שמח, ולחג פורים שמח, ולא למילת חנוכה או פורים.
בדיוק כך גם תוספות, שכשאומרים "תוספות אומרים" או "תוספות מקשים" הכוונה לבעלי התוספות, ולא לתוספות עצמן, ופשוט.

חנוכה ופורים אינם חגים
בחנוכה אין מצוה לשמוח. אשתי כותבת על משלוח מנות "פורים שמחים" אך זה לחידודא בעלמא וב"פורים שמח" הכונה "יום פורים שמח".
מכל מקום תודה שתירצת לי את הנהגת והקפדת מו"ר שליט"א

סגי נהור
הודעות: 1890
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוקטובר 19, 2017 12:07 pm

כמו שאומרים "רבה של גבעתיים" ולא "רבן של גבעתיים"...

איש גלילי
הודעות: 1953
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' אוקטובר 19, 2017 1:59 pm

דוקא ימי הפורים נקראים במגילה רק בלשון רבים, ומשמע שלשון רבים הוא רק מפני שהם שני ימים, ובעיקרון יום אחד מהם היה ראוי לו להקרא 'פור'.

בעל קורא
הודעות: 97
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי בעל קורא » ה' אוקטובר 19, 2017 6:34 pm

כדכד כתב:חנוכה ופורים אינם חגים
בחנוכה אין מצוה לשמוח. אשתי כותבת על משלוח מנות "פורים שמחים" אך זה לחידודא בעלמא וב"פורים שמח" הכונה "יום פורים שמח".
מכל מקום תודה שתירצת לי את הנהגת והקפדת מו"ר שליט"א

בבקשה אל תדקדק בדקדוקי עניות.
ברור שחנוכה ופורים אינם חגים באמת, שהרי חג קרוי כן על שם הקרבן חגיגה, אבל למעשה בלשון זמננו מכנים את כל מועדי ישראל חגים, וכוללים חנוכה ופורים ברשימת חגי ישראל, ומאד ייתכן שזו הכוונה ב"פורים שמח" ו"חנוכה שמח", ואגב, זה יתרץ גם את זה:
איש גלילי כתב:דוקא ימי הפורים נקראים במגילה רק בלשון רבים, ומשמע שלשון רבים הוא רק מפני שהם שני ימים, ובעיקרון יום אחד מהם היה ראוי לו להקרא 'פור'.

ואם הכוונה לחג פורים, מובן שאומרים שמח ולא שמחים.

טברייני
הודעות: 133
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי טברייני » א' אוקטובר 29, 2017 8:52 am

ולמה לא נאמר, 'הקשה בתוספות', והרי לא מוכרח שכמה בעלי תוס' הקשו והלא יתכן שאחד מבעלי התוס' שאל שאלה זו.

טברייני
הודעות: 133
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי טברייני » א' אוקטובר 29, 2017 8:54 am

סגי נהור כתב:בכלל, בכתיבה תורנית, לרוב עדיפה לשון העבר: והקשו התוס'... ותירצו... על לשון ההווה.


ומה אם שפתיהם דובבות בקבר, וא"כ צ"ל מקשין התוס' ומתרצין וכו'.

בברכה המשולשת
הודעות: 8387
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 29, 2017 9:29 am

טברייני כתב:ולמה לא נאמר, 'הקשה בתוספות', והרי לא מוכרח שכמה בעלי תוס' הקשו והלא יתכן שאחד מבעלי התוס' שאל שאלה זו.


אם ידוע מי, אז ודאי שכן, אבל כשלא ידוע מי, אז למה לכתוב ביחיד כשייתכן שזה לא רק אחד?

כדכד
הודעות: 1466
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "תוספות" ברבים או ביחיד?

הודעהעל ידי כדכד » א' אוקטובר 29, 2017 11:17 am

טברייני כתב:
סגי נהור כתב:בכלל, בכתיבה תורנית, לרוב עדיפה לשון העבר: והקשו התוס'... ותירצו... על לשון ההווה.


ומה אם שפתיהם דובבות בקבר, וא"כ צ"ל מקשין התוס' ומתרצין וכו'.

באמת יש מקומות שנוהגים כמוך (כנראה בלל מה שכתבת) אבל מרן הב"י נהג כדברי הרב סגי נהור


חזור אל “לשכת הסופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד