מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המלצה לעורך לשוני תורני בעל יכולת כתיבה עשירה ב"לשה"ק" בלבד

שיח עורכי ספרים והעוסקים במלאכת הקודש. שאלות, הצעות, עזרה בקריאת כת"י, פתרון וסיוע לבעיות טכניות הקשורות בהפעלת המחשב והתכנות הנלוות
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המלצה לעורך לשוני תורני בעל יכולת כתיבה עשירה ב"לשה"ק" בלבד

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ספטמבר 03, 2018 3:05 pm

הבעייה היא שהדוגמה הזאת כמו רבות אחרות מוכיחות שהתיאוריה לא נכונה. ורוב המילים שמתנגדי העברית משייכים למחדשי השפה העברית אינם חידושים שלהם אלא על פי נוסחאות במדרשים או בקדמונים וראשונים.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: המלצה לעורך לשוני תורני בעל יכולת כתיבה עשירה ב"לשה"ק" בלבד

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' ספטמבר 03, 2018 3:27 pm

אהרן תאומים כתב:
מעט דבש כתב:
אהרן תאומים כתב:רק לשם דוגמא המילה "אולם" שמשמשת לתואר המקום הקדוש ביותר בית המקדש ומקורו במילה "אלם" שהיו שותקים שם, אז החידוש שעשה בן יהודה שר"י לבי הילולא לקרותו אולם למקום שנדברים שם מפריע לי מאוד


שו"ת תורת אמת, למהר"א ששון (נפטר שפ"ו):
נקרא נקראתי מאת ראובן ושמעון לראו' ולשמוע טענות ומריבות דברי ריבות אשר היו ביניהם. ונטלתי קנין לכל א' מהם גם נשבע כל א' מהם שבועה חמורה לעמוד ולקיי' ולאשר ככל אשר אגזו' עליהם בדין תורת מרע"ה. והלכתי לשם וראיתי שהאנשי' הנז' דרים בחצ' א' בעליו' אשר להם סמוכו' זו לזו גם תחת עליותיהם יש להם בתים סמוכות זו לזו ושמעון מחזיק ודר בבתים היותר פנימיות שבחצר. וראובן דר ומחזיק בבתים יותר חצוניות לצד פתח החצר והיה לשניה' ג"כ אולם באורך כל בתיהם פתוחה כולה לצד החצר מעולם וגם ביניה' לא היתה שום מחיצה מעולם ג"כ. ועתה בא שמעון שדר לסוף האולם הנז' ורוצ' לסגור בעדו ולעשות שתי מחיצות הא' לצד החצר כולו והשנית בינו לבין חברו באופן שנשא' כל האולם שלו סתו' כמין בית. ורוצ' עוד לעשות במחיצה שבינו לבין חברו פתח א' לקבוע בה דלתות לעבור מתוכ' דרך אולם חברו לצאת ולבא לחצר ולעשו' כל תשמישיו באומרו שזה ימים רבים ושנים קדמוניות היה עובר עליו כשהיו גשמים יורדים היה יוצא ובא לחצר למלא' מים מן הבור ולצא' דרך פתח החצר כו' וכיוצא באלו הדברים. וחבירו ראובן טען שכמו שהו' היה הולך ועוב' לפעמי' דרך אולמו גם הוא היה זה לו ימים ושנים עובר ג"כ דרך אולמו כשהיה פתוח לאותו צד החצר אשר לפני אולמו וא"כ כמו שהי' לו דרך עליו לפעמים גם הוא היה לו דרך עליו לפעמים. ועוד שמלבד כל זה הנה הוא עצמו מודה שמה שהיה עובר עליו היה לפעמים כשהגשמים יורדים אבל בכל שאר הזמנים היה יוצא ובא דרך אולמו מהצד הפתוח לחצר וא"כ לא מקריא חזקה וכו'.

ונוסף על זה שאף שתהיה חזקתו חזקה עליו תהי' כמו שהיתה מקודם שהיה אולמו פתוח לחצר שהיה לפעמים עובר עליו. אבל שיסגו' בעדו מכל וכל ושיעשה במחיצתו פתח לעבו' עליו בכל תשמישיו לא יאבה שמע לו כו'.

מקורך נאה ואדרבה זו כוונתי למצוא שימוש מוקדם למילים לפני מחדשי השפה העברית

לא ברור, ר' אהרן, אתה בעצם אומר שלא אכפת לך שהעורך ישתמש במילים עבריות, אלא שיהיה עליו כנראה להוסיף הערות שוליים על כל תיבה ותיבה מהיכן מקורה הטהור...

ואגב, מה עם "פתחו לי פתח כחודו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם"?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המלצה לעורך לשוני תורני בעל יכולת כתיבה עשירה ב"לשה"ק" בלבד

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ספטמבר 03, 2018 3:29 pm

שם אפשר לפרש שהכוונה לאולם הבית עיין בעירובין ב א.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: המלצה לעורך לשוני תורני בעל יכולת כתיבה עשירה ב"לשה"ק" בלבד

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ספטמבר 03, 2018 3:34 pm

אוצר החכמה כתב:שם אפשר לפרש שהכוונה לאולם הבית עיין בעירובין ב א.

לכאורה פשוט שזו הכוונה, ראה שם נג, א: לבן של ראשונים כפתחו של אולם ושל אחרונים כפתחו של היכל ואנו כמלוא נקב מחט כו'.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: המלצה לעורך לשוני תורני בעל יכולת כתיבה עשירה ב"לשה"ק" בלבד

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' ספטמבר 03, 2018 3:41 pm

סגי נהור כתב:
אוצר החכמה כתב:שם אפשר לפרש שהכוונה לאולם הבית עיין בעירובין ב א.

לכאורה פשוט שזו הכוונה, ראה שם נג, א: לבן של ראשונים כפתחו של אולם ושל אחרונים כפתחו של היכל ואנו כמלוא נקב מחט כו'.

אויש, אתה צודק. יש"כ.
("אויש" זה לשון הקודש או בן יהודא?...)

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: המלצה לעורך לשוני תורני בעל יכולת כתיבה עשירה ב"לשה"ק" בלבד

הודעהעל ידי משולש » ב' ספטמבר 03, 2018 3:43 pm

אוי זה לשון הקודש. מהיכן הגיע הש' בסוף לא יודע.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: המלצה לעורך לשוני תורני בעל יכולת כתיבה עשירה ב"לשה"ק" בלבד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ספטמבר 03, 2018 3:48 pm

פרנקל תאומים כתב:ואגב, מה עם "פתחו לי פתח כחודו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם"?

מה מקור המשפט?

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: המלצה לעורך לשוני תורני בעל יכולת כתיבה עשירה ב"לשה"ק" בלבד

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ספטמבר 03, 2018 3:51 pm

מה שנכון נכון כתב:
פרנקל תאומים כתב:ואגב, מה עם "פתחו לי פתח כחודו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם"?

מה מקור המשפט?

לכאורה שילוב של שהש"ר פ"ה עם הגמרא בעירובין לעיל.
יש למצוא מקורו הקדום ביותר של שילוב זה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: המלצה לעורך לשוני תורני בעל יכולת כתיבה עשירה ב"לשה"ק" בלבד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ספטמבר 03, 2018 3:54 pm

אכן, ואינו בחז"ל כמקובל לחשוב.
אך נמצא כבר בעקדת יצחק.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: המלצה לעורך לשוני תורני בעל יכולת כתיבה עשירה ב"לשה"ק" בלבד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' ספטמבר 03, 2018 6:05 pm

פרנקל תאומים כתב:
אהרן תאומים כתב:
מעט דבש כתב:
אהרן תאומים כתב:רק לשם דוגמא המילה "אולם" שמשמשת לתואר המקום הקדוש ביותר בית המקדש ומקורו במילה "אלם" שהיו שותקים שם, אז החידוש שעשה בן יהודה שר"י לבי הילולא לקרותו אולם למקום שנדברים שם מפריע לי מאוד


שו"ת תורת אמת, למהר"א ששון (נפטר שפ"ו):
נקרא נקראתי מאת ראובן ושמעון לראו' ולשמוע טענות ומריבות דברי ריבות אשר היו ביניהם. ונטלתי קנין לכל א' מהם גם נשבע כל א' מהם שבועה חמורה לעמוד ולקיי' ולאשר ככל אשר אגזו' עליהם בדין תורת מרע"ה. והלכתי לשם וראיתי שהאנשי' הנז' דרים בחצ' א' בעליו' אשר להם סמוכו' זו לזו גם תחת עליותיהם יש להם בתים סמוכות זו לזו ושמעון מחזיק ודר בבתים היותר פנימיות שבחצר. וראובן דר ומחזיק בבתים יותר חצוניות לצד פתח החצר והיה לשניה' ג"כ אולם באורך כל בתיהם פתוחה כולה לצד החצר מעולם וגם ביניה' לא היתה שום מחיצה מעולם ג"כ. ועתה בא שמעון שדר לסוף האולם הנז' ורוצ' לסגור בעדו ולעשות שתי מחיצות הא' לצד החצר כולו והשנית בינו לבין חברו באופן שנשא' כל האולם שלו סתו' כמין בית. ורוצ' עוד לעשות במחיצה שבינו לבין חברו פתח א' לקבוע בה דלתות לעבור מתוכ' דרך אולם חברו לצאת ולבא לחצר ולעשו' כל תשמישיו באומרו שזה ימים רבים ושנים קדמוניות היה עובר עליו כשהיו גשמים יורדים היה יוצא ובא לחצר למלא' מים מן הבור ולצא' דרך פתח החצר כו' וכיוצא באלו הדברים. וחבירו ראובן טען שכמו שהו' היה הולך ועוב' לפעמי' דרך אולמו גם הוא היה זה לו ימים ושנים עובר ג"כ דרך אולמו כשהיה פתוח לאותו צד החצר אשר לפני אולמו וא"כ כמו שהי' לו דרך עליו לפעמים גם הוא היה לו דרך עליו לפעמים. ועוד שמלבד כל זה הנה הוא עצמו מודה שמה שהיה עובר עליו היה לפעמים כשהגשמים יורדים אבל בכל שאר הזמנים היה יוצא ובא דרך אולמו מהצד הפתוח לחצר וא"כ לא מקריא חזקה וכו'.

ונוסף על זה שאף שתהיה חזקתו חזקה עליו תהי' כמו שהיתה מקודם שהיה אולמו פתוח לחצר שהיה לפעמים עובר עליו. אבל שיסגו' בעדו מכל וכל ושיעשה במחיצתו פתח לעבו' עליו בכל תשמישיו לא יאבה שמע לו כו'.

מקורך נאה ואדרבה זו כוונתי למצוא שימוש מוקדם למילים לפני מחדשי השפה העברית

לא ברור, ר' אהרן, אתה בעצם אומר שלא אכפת לך שהעורך ישתמש במילים עבריות, אלא שיהיה עליו כנראה להוסיף הערות שוליים על כל תיבה ותיבה מהיכן מקורה הטהור...

ואגב, מה עם "פתחו לי פתח כחודו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם"?

אבהיר שוב את כוונתי ללא שיפוצי מילים אני ישראלי דובר עברית צחה עד שמרוב שימוש בדיבור אז גם הנייר סובל ומכתיבה האמורה להיות תורנית ונגישה לכל באי ארץ ולאו דווקא לדוברי עברית עכשוית אני בורח בדרך הכתיב לכעין הרצאת שיעור ולכן מחמת אי ידיעתי היטב מה הוא לשון הקודש ומה היא לשון המדוברת בין הלומדים "בכל " העולם, אני מחפש את העורך הלשוני שיבין לצרכי ולרצונותי, מה גם שישנם תורמים מסויימים שבודקים ענין זה אם הקפדתי עליו, ומכך יבינו המבינים כאן שאף שמדברי הפתיחה נשמע שעל חוגים מסויימים מאוד אני נמנה, מקווה אני שבהרתי את עצמי ואת ישראליותי וצבריותי

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: המלצה לעורך לשוני תורני בעל יכולת כתיבה עשירה ב"לשה"ק" בלבד

הודעהעל ידי דודי צח » ד' ספטמבר 25, 2019 7:40 pm

יש הרבה ביטויים, שאף שמקורם בתנ"ך, אך אינם ידועים לדרי חו"ל. וזה אכן מאוד הפתיע אותנו.

ה'עמך' לא יודע את המלה 'מטרה' (הם משתמשים בביטוי: תכלית. תכלית הדבר ולא מטרת הדבר). למרות שיש לזה מקורות. וכן עוד ועוד רבים.

וזה אגב לא רק מחמת קנאות, כי המוון תושבי לייקווד (שהתעסקתי עבורם בעבודות עריכה) ג"כ לא מכירים את העברית המדוברת. גם לא הכי מודרנית. הם מכירים את לשון הקודש מלימוד חיבורים תורניים, גמרא משניות ושאר ספרים.

במילים אחרות, הם מבקשים לכתוב בשפת המשנה-ברורה


חזור אל “לשכת הסופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים