מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

שיח עורכי ספרים והעוסקים במלאכת הקודש. שאלות, הצעות, עזרה בקריאת כת"י, פתרון וסיוע לבעיות טכניות הקשורות בהפעלת המחשב והתכנות הנלוות
תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי תוכן » א' מרץ 03, 2019 9:11 pm

ראובן קיבל משמעון חבורה שעליו לערוך ולהכין לדפוס. בתוך הדברים מביא שמעון תוספות שראובן מתקשה בו. ראובן יכול ללמוד את התוספות בעצמו, או לעיין בספרים שנועדו להקל את העבודה כגון שוטנשטיין או מתיבתא וכדומה. כשראובן לומד בעצמו הוא לעולם אינו מסתכל בספרים אלו שנועדו לעמי הארץ, לנשים ולאקדמאים, אבל מכיון שהוא שכיר, האם מחויב הוא לשנות מדרך לימודו כדי לחסוך כסף למעסיק, או שמותר לו ללמוד כדרכו.
נערך לאחרונה על ידי תוכן ב א' מרץ 03, 2019 9:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עובדיה חן
הודעות: 1836
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' מרץ 03, 2019 9:13 pm

לענ"ד יעשה איך שהוא רגיל, והדעתא דהכי שכרו אותו.

חבר פורום אוצר החכמה
הודעות: 1240
הצטרף: א' ינואר 15, 2017 9:05 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי חבר פורום אוצר החכמה » א' מרץ 03, 2019 9:18 pm

איך תוכל לדעת שהם צודקים אם לא תלמד התוס' לבד?

החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי החושב » א' מרץ 03, 2019 9:57 pm

תוכן כתב:ראובן קיבל משמעון חבורה שעליו לערוך ולהכין לדפוס. בתוך הדברים מביא שמעון תוספות שראובן מתקשה בו. ראובן יכול ללמוד את התוספות בעצמו, או לעיין בספרים שנועדו להקל את העבודה כגון שוטנשטיין או מתיבתא וכדומה. כשראובן לומד בעצמו הוא לעולם אינו מסתכל בספרים אלו שנועדו לעמי הארץ, לנשים ולאקדמאים, אבל מכיון שהוא שכיר, האם מחויב הוא לשנות מדרך לימודו כדי לחסוך כסף למעסיק, או שמותר לו ללמוד כדרכו.

לא הצלחתי להבין את ניסוח השאלה...
מצד אחד אתה כותב ששוטנשטיין זה לעמי הארץ ולנשים. משמע שאין בספר זה בשורה מבחינת התוכן התורני.
אם כך, מהיכי תיתי לסמוך על ספר זה בעניינים דקים שדורשים עיון והתבוננות?
והרי מאידך גיסא משמע בדבריך שהעיון בספר זה הוא תועלתי ללא ספק, וכל השאלה היא רק מצד חסכון בזמן...

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי אפרים זלמן » א' מרץ 03, 2019 10:55 pm

הבנת בול

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי תוכן » א' מרץ 03, 2019 10:58 pm

עובדיה חן כתב:לענ"ד יעשה איך שהוא רגיל, והדעתא דהכי שכרו אותו.


אני בטוח שהמגיה ישמח לקבל דעתך, אבל מה נאמר למעסיק אם הוא אומר שאת שמעו של ר' עובדיה חן הוא עוד לא שמע.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי תוכן » א' מרץ 03, 2019 10:59 pm

חבר פורום אוצר החכמה כתב:איך תוכל לדעת שהם צודקים אם לא תלמד התוס' לבד?


לפעמים אחרי שרואים את הדברים, רואים שאכן זה הפשט, ומבלי לעבוד קשה.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי תוכן » א' מרץ 03, 2019 11:00 pm

החושב כתב:
תוכן כתב:ראובן קיבל משמעון חבורה שעליו לערוך ולהכין לדפוס. בתוך הדברים מביא שמעון תוספות שראובן מתקשה בו. ראובן יכול ללמוד את התוספות בעצמו, או לעיין בספרים שנועדו להקל את העבודה כגון שוטנשטיין או מתיבתא וכדומה. כשראובן לומד בעצמו הוא לעולם אינו מסתכל בספרים אלו שנועדו לעמי הארץ, לנשים ולאקדמאים, אבל מכיון שהוא שכיר, האם מחויב הוא לשנות מדרך לימודו כדי לחסוך כסף למעסיק, או שמותר לו ללמוד כדרכו.

לא הצלחתי להבין את ניסוח השאלה...
מצד אחד אתה כותב ששוטנשטיין זה לעמי הארץ ולנשים. משמע שאין בספר זה בשורה מבחינת התוכן התורני.
אם כך, מהיכי תיתי לסמוך על ספר זה בעניינים דקים שדורשים עיון והתבוננות?
והרי מאידך גיסא משמע בדבריך שהעיון בספר זה הוא תועלתי ללא ספק, וכל השאלה היא רק מצד חסכון בזמן...


חסכון בזמן זה לנשים ולעמי הארץ, וכמו שאמרו בירושלמי שנשים עצלניות הן.

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי חרסון » א' מרץ 03, 2019 11:15 pm

כוונתך מסתמא לתוס'. שהרי פשט הירו' משמעותו הפוכה בדיוק!

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי בן ראובן » א' מרץ 03, 2019 11:35 pm

תוכן כתב:חסכון בזמן זה לנשים ולעמי הארץ.


ולשכירים.

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מרץ 03, 2019 11:58 pm

תוכן כתב:ראובן קיבל משמעון חבורה שעליו לערוך ולהכין לדפוס. בתוך הדברים מביא שמעון תוספות שראובן מתקשה בו. ראובן יכול ללמוד את התוספות בעצמו, או לעיין בספרים שנועדו להקל את העבודה כגון שוטנשטיין או מתיבתא וכדומה. כשראובן לומד בעצמו הוא לעולם אינו מסתכל בספרים אלו שנועדו לעמי הארץ, לנשים ולאקדמאים, אבל מכיון שהוא שכיר, האם מחויב הוא לשנות מדרך לימודו כדי לחסוך כסף למעסיק, או שמותר לו ללמוד כדרכו.

הכותרת מטעה. מדוע שיהיה מחוייב? אם הוא מתקשה בהבנת התוספות או שזמנו אץ לו רץ לו מה ההבדל בין שוטנשיין או כל ספר עזר אחר כגון מי מנוחות וכדומה? מדוע אינו יכול בפשיטות לשאול את שמעון האם ניחא ליה שישתמש בספרי עזר - שיהיו אשר יהיו או שסומך על עומק בינתו בלבד. ומה יעשה כאשר שוטנשיין ומתיבתא מבינים אחרת את התוספות? איזה מהם עליו להעדיף?
והערת אגב: מדוע אתה קובע שספרים אלו נועדו לעמי הארץ נשים ואקדמאים? לפחות בנוגע לשוטנשיין אתה הלא יודע היטב שהצוות שעומד מאחריו הם ת"ח מופלגים ממש אחד אחד ומה נגרע עבודתם מהרבה ספרים אחרים הנמצאים בשוק ושנועדו להסביר את הגמרא? האם אתה רוצה שיעשו לך פירוש כמו המהרש"א? מאז המהרש"א לא נוצר פירוש כמהרש"א. המצב של הדור דרש פירוש מהסוג הזה ועובדה שהרבה ת"ח משתמשים בו בסתר ובגלוי.

מענה איש
הודעות: 1023
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי מענה איש » ב' מרץ 04, 2019 12:06 am

חשבתי להביא ראיה משו''ע קצא ב שמבואר שפועלים מקצרים בברכת המזון וא''כ ה''ה כאן
פּוֹעֲלִים הָעוֹשִׂים מְלָאכָה אֵצֶל בַּעַל הַבַּיִת, מְקַצְּרִין בְּבִרְכַּת הַמָּזוֹן, כְּדֵי שֶׁלֹּא לְבַטֵּל מְלֶאכֶת בַּעַל הַבַּיִת; כֵּיצַד, בְּרָכָה רִאשׁוֹנָה כְּתִקְנָהּ, וּשְׁנִיָּה פּוֹתֵחַ בְּבִרְכַּת הָאָרֶץ וְכוֹלֵל בָּהּ בּוֹנֵה יְרוּשָׁלַיִם וְחוֹתֵם בְּבִרְכַּת הָאָרֶץ, וְאֵין אוֹמְרִים בִּרְכַּת הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב כְּלָל. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, כְּשֶׁנּוֹטְלִים שָׂכָר עַל מְלָאכְתָן מִלְּבַד הַסְעֻדָּה, אֲבָל אִם אֵין נוֹטְלִים שָׂכָר אֶלָּא הַסְעֻדָּה שֶׁאוֹכְלִים לְבַד, מְבָרְכִין כָּל ד' בְּרָכוֹת כְּתִקְנָן; וְכֵן אִם בַּעַל הַבַּיִת מֵסֵב עִמָּהֶם, אַף עַל פִּי שֶׁנּוֹטְלִים שָׂכָר מִלְּבַד הַסְעֻדָּה, מְבָרְכִין כָּל ד' בְּרָכוֹת.

אולם יש לדחות שכל זה שלא לקצר מזמן מלאכת בעל הבית אבל בעל הבית לא יכול להכתיב לפועל כיצד לעשות מלאכתו וכל הקפידא היא רק שיקדיש את הזמן למלאכה

ועוד שבסעיף ב' כתב השו'''ע
ב וְהָאִדָּנָא לְעוֹלָם מְבָרְכִים כָּל אַרְבַּע בְּרָכוֹת, שֶׁאֵין דֶּרֶךְ בְּנֵי אָדָם עַכְשָׁו לְהַקְפִּיד בְּכָךְ, וּמִסְתָמָא אַדַּעְתָּא דְּהָכֵי שׂוֹכְרִים פּוֹעֲלִים שֶׁיְּבָרְכוּ כָּל אַרְבַּע בְּרָכוֹת כְּתִקְנָם.
ומסתבר שגם היום מי שמעסיק עורך תורני מסתמא דעתו שילמד בצורה שרגיל ללמוד.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי רון » ב' מרץ 04, 2019 12:15 am

תוכן כתב:ראובן קיבל משמעון חבורה שעליו לערוך ולהכין לדפוס. בתוך הדברים מביא שמעון תוספות שראובן מתקשה בו. ראובן יכול ללמוד את התוספות בעצמו, או לעיין בספרים שנועדו להקל את העבודה כגון שוטנשטיין או מתיבתא וכדומה. כשראובן לומד בעצמו הוא לעולם אינו מסתכל בספרים אלו שנועדו לעמי הארץ, לנשים ולאקדמאים, אבל מכיון שהוא שכיר, האם מחויב הוא לשנות מדרך לימודו כדי לחסוך כסף למעסיק, או שמותר לו ללמוד כדרכו.


לפי כמות ספרי המתיבתא שיש ברוב בתי המדרש שאני מכיר,
אז אחד מהשנים,
או שכולם הפכו להיות עמי הארץ, או שהעזרת נשים עברה לקידמת בית המדרש..........

הרב תוכן היקר,
לא צריך להגזים!

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי תוכן » ב' מרץ 04, 2019 12:18 am

יש עוד אפשרות, שכל אלו שמעיינים הם אקדמאים בלבוש חרדי, וכבר התרעתי כמה וכמה פעמים, שהם מתרבים כארבה על פני הארץ.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי תוכן » ב' מרץ 04, 2019 12:21 am

מענה איש כתב:חשבתי להביא ראיה משו''ע קצא ב שמבואר שפועלים מקצרים בברכת המזון וא''כ ה''ה כאן
פּוֹעֲלִים הָעוֹשִׂים מְלָאכָה אֵצֶל בַּעַל הַבַּיִת, מְקַצְּרִין בְּבִרְכַּת הַמָּזוֹן, כְּדֵי שֶׁלֹּא לְבַטֵּל מְלֶאכֶת בַּעַל הַבַּיִת; כֵּיצַד, בְּרָכָה רִאשׁוֹנָה כְּתִקְנָהּ, וּשְׁנִיָּה פּוֹתֵחַ בְּבִרְכַּת הָאָרֶץ וְכוֹלֵל בָּהּ בּוֹנֵה יְרוּשָׁלַיִם וְחוֹתֵם בְּבִרְכַּת הָאָרֶץ, וְאֵין אוֹמְרִים בִּרְכַּת הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב כְּלָל. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, כְּשֶׁנּוֹטְלִים שָׂכָר עַל מְלָאכְתָן מִלְּבַד הַסְעֻדָּה, אֲבָל אִם אֵין נוֹטְלִים שָׂכָר אֶלָּא הַסְעֻדָּה שֶׁאוֹכְלִים לְבַד, מְבָרְכִין כָּל ד' בְּרָכוֹת כְּתִקְנָן; וְכֵן אִם בַּעַל הַבַּיִת מֵסֵב עִמָּהֶם, אַף עַל פִּי שֶׁנּוֹטְלִים שָׂכָר מִלְּבַד הַסְעֻדָּה, מְבָרְכִין כָּל ד' בְּרָכוֹת.

אולם יש לדחות שכל זה שלא לקצר מזמן מלאכת בעל הבית אבל בעל הבית לא יכול להכתיב לפועל כיצד לעשות מלאכתו וכל הקפידא היא רק שיקדיש את הזמן למלאכה

ועוד שבסעיף ב' כתב השו'''ע
ב וְהָאִדָּנָא לְעוֹלָם מְבָרְכִים כָּל אַרְבַּע בְּרָכוֹת, שֶׁאֵין דֶּרֶךְ בְּנֵי אָדָם עַכְשָׁו לְהַקְפִּיד בְּכָךְ, וּמִסְתָמָא אַדַּעְתָּא דְּהָכֵי שׂוֹכְרִים פּוֹעֲלִים שֶׁיְּבָרְכוּ כָּל אַרְבַּע בְּרָכוֹת כְּתִקְנָם.
ומסתבר שגם היום מי שמעסיק עורך תורני מסתמא דעתו שילמד בצורה שרגיל ללמוד.


סוף סוף תשובה לענין. חן חן. רק שיש לדון, אולי גם הלימוד במתיבתא או מי מנוחות נחשב 'לימוד כתקונו', וא"כ אין משם ראיה לנידון דידן. ומכל מקום, זה ודאי שהעמל בתורה עדיף יותר על הלימוד בספרים אלו שמגדלים דור של עמי הארץ, אבל האם מותר לו להתחסד על חשבון המעסיק.

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מרץ 04, 2019 12:24 am

תוכן כתב:
רון כתב:
תוכן כתב:ראובן קיבל משמעון חבורה שעליו לערוך ולהכין לדפוס. בתוך הדברים מביא שמעון תוספות שראובן מתקשה בו. ראובן יכול ללמוד את התוספות בעצמו, או לעיין בספרים שנועדו להקל את העבודה כגון שוטנשטיין או מתיבתא וכדומה. כשראובן לומד בעצמו הוא לעולם אינו מסתכל בספרים אלו שנועדו לעמי הארץ, לנשים ולאקדמאים, אבל מכיון שהוא שכיר, האם מחויב הוא לשנות מדרך לימודו כדי לחסוך כסף למעסיק, או שמותר לו ללמוד כדרכו.


לפי כמות ספרי המתיבתא שיש ברוב בתי המדרש שאני מכיר,
אז אחד מהשנים,
או שכולם הפכו להיות עמי הארץ, או שהעזרת נשים עברה לקידמת בית המדרש..........

הרב תוכן היקר,
לא צריך להגזים!


יש עוד אפשרות, שכל אלו שמעיינים הם אקדמאים בלבוש חרדי, וכבר התרעתי כמה וכמה פעמים, שהם מתרבים כארבה על פני הארץ.

או שמא מי שלומד בספרים אלו נהפך לאקדמאי.

החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי החושב » ב' מרץ 04, 2019 12:24 am

תוכן כתב:
החושב כתב:
תוכן כתב:ראובן קיבל משמעון חבורה שעליו לערוך ולהכין לדפוס. בתוך הדברים מביא שמעון תוספות שראובן מתקשה בו. ראובן יכול ללמוד את התוספות בעצמו, או לעיין בספרים שנועדו להקל את העבודה כגון שוטנשטיין או מתיבתא וכדומה. כשראובן לומד בעצמו הוא לעולם אינו מסתכל בספרים אלו שנועדו לעמי הארץ, לנשים ולאקדמאים, אבל מכיון שהוא שכיר, האם מחויב הוא לשנות מדרך לימודו כדי לחסוך כסף למעסיק, או שמותר לו ללמוד כדרכו.

לא הצלחתי להבין את ניסוח השאלה...
מצד אחד אתה כותב ששוטנשטיין זה לעמי הארץ ולנשים. משמע שאין בספר זה בשורה מבחינת התוכן התורני.
אם כך, מהיכי תיתי לסמוך על ספר זה בעניינים דקים שדורשים עיון והתבוננות?
והרי מאידך גיסא משמע בדבריך שהעיון בספר זה הוא תועלתי ללא ספק, וכל השאלה היא רק מצד חסכון בזמן...


חסכון בזמן זה לנשים ולעמי הארץ, וכמו שאמרו בירושלמי שנשים עצלניות הן.

זה נראה שלדעתך כולם מבינים באופן נכון את דברי הגמרא, כל השאלה רק כמה זמן נדרש לכך...

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מרץ 04, 2019 12:30 am

תוכן כתב:
מענה איש כתב:חשבתי להביא ראיה משו''ע קצא ב שמבואר שפועלים מקצרים בברכת המזון וא''כ ה''ה כאן
פּוֹעֲלִים הָעוֹשִׂים מְלָאכָה אֵצֶל בַּעַל הַבַּיִת, מְקַצְּרִין בְּבִרְכַּת הַמָּזוֹן, כְּדֵי שֶׁלֹּא לְבַטֵּל מְלֶאכֶת בַּעַל הַבַּיִת; כֵּיצַד, בְּרָכָה רִאשׁוֹנָה כְּתִקְנָהּ, וּשְׁנִיָּה פּוֹתֵחַ בְּבִרְכַּת הָאָרֶץ וְכוֹלֵל בָּהּ בּוֹנֵה יְרוּשָׁלַיִם וְחוֹתֵם בְּבִרְכַּת הָאָרֶץ, וְאֵין אוֹמְרִים בִּרְכַּת הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב כְּלָל. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, כְּשֶׁנּוֹטְלִים שָׂכָר עַל מְלָאכְתָן מִלְּבַד הַסְעֻדָּה, אֲבָל אִם אֵין נוֹטְלִים שָׂכָר אֶלָּא הַסְעֻדָּה שֶׁאוֹכְלִים לְבַד, מְבָרְכִין כָּל ד' בְּרָכוֹת כְּתִקְנָן; וְכֵן אִם בַּעַל הַבַּיִת מֵסֵב עִמָּהֶם, אַף עַל פִּי שֶׁנּוֹטְלִים שָׂכָר מִלְּבַד הַסְעֻדָּה, מְבָרְכִין כָּל ד' בְּרָכוֹת.

אולם יש לדחות שכל זה שלא לקצר מזמן מלאכת בעל הבית אבל בעל הבית לא יכול להכתיב לפועל כיצד לעשות מלאכתו וכל הקפידא היא רק שיקדיש את הזמן למלאכה

ועוד שבסעיף ב' כתב השו'''ע
ב וְהָאִדָּנָא לְעוֹלָם מְבָרְכִים כָּל אַרְבַּע בְּרָכוֹת, שֶׁאֵין דֶּרֶךְ בְּנֵי אָדָם עַכְשָׁו לְהַקְפִּיד בְּכָךְ, וּמִסְתָמָא אַדַּעְתָּא דְּהָכֵי שׂוֹכְרִים פּוֹעֲלִים שֶׁיְּבָרְכוּ כָּל אַרְבַּע בְּרָכוֹת כְּתִקְנָם.
ומסתבר שגם היום מי שמעסיק עורך תורני מסתמא דעתו שילמד בצורה שרגיל ללמוד.


סוף סוף תשובה לענין. חן חן. רק שיש לדון, אולי גם הלימוד במתיבתא או מי מנוחות נחשב 'לימוד כתקונו', וא"כ אין משם ראיה לנידון דידן. ומכל מקום, זה ודאי שהעמל בתורה עדיף יותר על הלימוד בספרים אלו שמגדלים דור של עמי הארץ, אבל האם מותר לו להתחסד על חשבון המעסיק.

תוכן יקר, בו נחזור 900 שנה לאחור ונשאל את השאלה שלך כשפירוש רש"י הגיע לעולם, הלא עד אז בכדי לדעת את הגמרא היית צריך להיות גאון בעל זכרון פנומנלי והנה בא רש"י ועורך לפניך הכל כמפה על השולחן ולא צריך להתייגע יותר... אז האם תאמר שהלומדים אז החשיבו את פירוש רש"י כמיועד לעמי הארץ נשים ואקדמאיים (או משהו מקביל שהיה בדורם)?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי לענין » ב' מרץ 04, 2019 12:55 am

אין רצוני להשמיץ חלילה, אך מנסיון מאכזב [מכמה פעמים שנתקעתי ובדקתי בספרים הנ"ל, בעיקר בביאורי התו'] צריך הרבה לבדוק אחריהם [תלוי בעורך הספציפי של הדפים הללו], ודי בזה.
מקוה שתאמינו לי גם בלי דוגמאות.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי תוכן » ב' מרץ 04, 2019 1:01 am

זאב ערבות כתב:תוכן יקר, בו נחזור 900 שנה לאחור ונשאל את השאלה שלך כשפירוש רש"י הגיע לעולם, הלא עד אז בכדי לדעת את הגמרא היית צריך להיות גאון בעל זכרון פנומנלי והנה בא רש"י ועורך לפניך הכל כמפה על השולחן ולא צריך להתייגע יותר... אז האם תאמר שהלומדים אז החשיבו את פירוש רש"י כמיועד לעמי הארץ נשים ואקדמאיים (או משהו מקביל שהיה בדורם)?


השאלה שלי היתה האם עורך חייב לעיין בשוטנשטיין וכדומה כדי לחסוך מהמעסיק כסף. זאת השאלה, כל השאר הוא אגב דאגב. ולגבי שאלתך, למה אתה שואל על רש"י אפשר לשאול על כל פירוש ופירוש. והתשובה היא, שכל פירוש ופירוש נכתב על ידי גאון עולם, וכל דבריו הם כגחלי אש, וצריך לשבת על כל מילה ומילה ז' נקיים כדי להבין כוונתו. אז אפילו שהוא מקל במידת מה על העיון, מצד שני הוא פותח אפקים חדשים שצריך לתת עליהם את הדעת. משא"כ ספרים אלו שנכתבו רק בכדי להקל על המעיין, בזה הם רק הורסים את העמל בתורה.

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מרץ 04, 2019 1:10 am

לענין כתב:אין רצוני להשמיץ חלילה, אך מנסיון מאכזב [מכמה פעמים שנתקעתי ובדקתי בספרים הנ"ל, בעיקר בביאורי התו'] צריך הרבה לבדוק אחריהם [תלוי בעורך הספציפי של הדפים הללו], ודי בזה.
מקוה שתאמינו לי גם בלי דוגמאות.

יש להבחין בין מתיבתא לשוטנשיין. שוטנשיין החלו בעבודתם לפני למעלה מעשרים שנה וכל המסכתות עברו הגהות מרובות. המערכת שלהם מאוד קשובה להערות ויש להם אדם שאחראי לטפל בהם ולהציגם בפני מי שאחראי על אותם דפים. כך שתלוי באיזו מהדורה אתה מעיין (כידוע גם פירש"י נכתב בשלש מהדורות וגם הרמב"ם והשו"ע עברו מספר מהדורות). זו דרכו של עולם. אתה כותב שצריך "הרבה" לבדוק אחריהם, כמה זה הרבה? והאם אותו עורך לו ניתנה המלאכה מובטח שהוא כן יכווין לדעת התוספות?
לעומת זאת מתיבתא מיהרו בעבודתם במחזור הקודם של הדף היומי והוציאו את הכרכים בזה אחר זה כדי שיהיו בנמצא ללומדי הדף, ולכן מרוב המהירות יש במהדורתם אי דיוקים רבים שרבים מהם לא תוקנו עדיין.

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מרץ 04, 2019 1:17 am

תוכן כתב:
זאב ערבות כתב:תוכן יקר, בו נחזור 900 שנה לאחור ונשאל את השאלה שלך כשפירוש רש"י הגיע לעולם, הלא עד אז בכדי לדעת את הגמרא היית צריך להיות גאון בעל זכרון פנומנלי והנה בא רש"י ועורך לפניך הכל כמפה על השולחן ולא צריך להתייגע יותר... אז האם תאמר שהלומדים אז החשיבו את פירוש רש"י כמיועד לעמי הארץ נשים ואקדמאיים (או משהו מקביל שהיה בדורם)?


השאלה שלי היתה האם עורך חייב לעיין בשוטנשטיין וכדומה כדי לחסוך מהמעסיק כסף. זאת השאלה, כל השאר הוא אגב דאגב. ולגבי שאלתך, למה אתה שואל על רש"י אפשר לשאול על כל פירוש ופירוש. והתשובה היא, שכל פירוש ופירוש נכתב על ידי גאון עולם, וכל דבריו הם כגחלי אש, וצריך לשבת על כל מילה ומילה ז' נקיים כדי להבין כוונתו. אז אפילו שהוא מקל במידת מה על העיון, מצד שני הוא פותח אפקים חדשים שצריך לתת עליהם את הדעת. משא"כ ספרים אלו שנכתבו רק בכדי להקל על המעיין, בזה הם רק הורסים את העמל בתורה.

איזה עוד פירושים שהולכים על הפשט כמו רש"י על כל הש"ס אתה מכיר? האם פירוש רש"י נועד לפתוח אפיקים חדשים או למען הקל על המעיין "ואני לפשוטו של מקרא באתי" והפירוש לגמרא אמנם שונה במהותו לזה שעל המקרא אך מן הסתם גם כאן רש"י ראה את מיעוט הדורות ולכן כתב את פירושו ולא בכדי שיתפלפלו בו האברכים בכוללים. זה שמתפלפלים בו זה מקוצר שכלינו והבנתינו כך שהיום בכדי להבין את רש"י צריך להיות למדן.
שאלה: האם בזמנו של רש"י לא היו מתנגדים לפירושו בטענה שהוא הורס את עמל התורה?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' מרץ 04, 2019 1:29 am

מנסעוני בזה, כאשר שוכרים אברך לעבוד על ספר, לא שוכרים אותו לעבודה יבשה, אלא מפני דרגתו מעלתו ודרכי מחשבתו. העובד עליו להשתמש בדרכו וראשו לעבוד על הכתבי והשיעורים, ואם דרכו הוא כדרך אלו שאין מעיינים בספרי עזר, הרי לכך שכרו אותו.

גם אם לא הגיע לכאן לקרות התגובות.

אני עובד בזה ג"כ, ולפעמים אני נצרך לאיזה ספר לעיין בה, ואני עושה כדרכי. לפעמים מעיין באוצה"ח, לפעמים בהיברובוקס, לפעמים מדפיס את הדף ולפעמים מעיין על המחשב. כאשר אני יושב בב.מ.ג. ועובד שם, ואני נצרך לאיזה ספר והולך כמאתיים צעדות עד אוצה"ס, ובאם הייתי יושב בביהמ"ד אחר, הייתי יכול לצעוד כשלשים, האם לזה מקרי עושק ועול? הרי שכרו אותי לעשות כדרכי, ואם יוצא לי לשבת בביהמ"ד כזה, אין רצונו שאדחה את עבודתו ליום המחרת כדי שמצד אחד יחסוך הצעדים ההם, ומצד שני לא יקבל את עבודתו עד יום אחר

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי איתן » ב' מרץ 04, 2019 6:47 am

פשוט תשאל את המעסיק איך הוא רוצה שתעבוד.
ואם לא - עיין בהודעה של הרב עובדיה חן בתחילת האשכול (בתנאי שהמעסיק מכיר טוב את העורך. אם לא - יש ללכת לפי מנהג המדינה ואומדנא. אני משער שרוב אנשים מעדיפים שאכן ישתמשו בשוטנשטיין וכדומה ע"מ לקצר בעבודה. כסף על עריכה תורנית הוא שכר עבודה ולא מלגת לימודים).

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' מרץ 04, 2019 3:27 pm

המעסיק העביר את זה להפועל, בגלל שהוא לא רוצה להתעסק בזוטות. הוא לא מעונין לפתור את שאלות העובד, הוא שכר אותו לחסוך כאב ראש, לא להוסיף

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי דרומי » ב' מרץ 04, 2019 3:33 pm

לא הוזכרה כאן אפשרות נוספת (כמו שרמז הרב 'לענין') - שיתכן שהעיון בספרים הנזכרים יגרום דוקא לעורך יותר זמן וטירחה...

לעצם השאלה, יש באופן כללי שני סוגי 'מעבידים'. יש שרצונם שהספר יצא כמה שיותר מהר, ובאמת לא כ"כ חשוב להם טיב העבודה ואיכותה, ויש הפוך ודוק.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' מרץ 04, 2019 5:10 pm

ומנסיוני, לא יודעים מה רוצים, ומעדיפים שהפועל יעשה עבודה איכותית, וגם לא יערב את המעביד בהחלטותיו. יש שרוצים ספר בכל מחיר, ולא משנה מה. אבל אפילו אלו שיש להם רמה מה שהם רוצים, אינם רוצים להתערב בפרטי המהלך.

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מרץ 04, 2019 6:07 pm

הערה כללית: ספרים שנכתבים ע"י עורך קבלן ערכם מועט יחסית. תתארו לעצמכם שהחזון איש היה נותן לעורך את מחברותיו... יש בספרים אלו מהמלאכותיות וניתן להבחין בכך מהלשון המצוחצחת ואתן לכם דוגמא. לפני כמה שנים יעץ לי מישהוא לתת את ההקדמה והמבוא לספרי לעורך מקצועי ש"ישפץ" אותו כדבריו. הומלץ לי על עורך מקצועי בארץ ששלח לי דוגמאות מעבודתו, סיכמנו על מחיר והעברתי לו את החומר. כעבור כמה שבועות קבלתי את עבודת העריכה, ואמנם היתה מלוטשת אך לא הרגשתי שהי מבטאת את דברי כהוגן, בסופו של דבר פרט לכמה תיקוני לשון והבעה השארתי את המקור.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ב' מרץ 04, 2019 6:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי כדכד » ב' מרץ 04, 2019 6:32 pm

לדעתי דווקא החזו"א אילו היה מוסר ספריו לעורך היה הרבה יותר מובן

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מרץ 04, 2019 6:37 pm

כדכד כתב:לדעתי דווקא החזו"א אילו היה מוסר ספריו לעורך היה הרבה יותר מובן

מנין לך שהעורך היה יכול לרדת לסוף כוונתו בכדי שיהיה יותר מובן? אכן היום באופנה לקחת ספרים ולעשות להם עריכה בכדי שיהיו יותר מובנים כגון חובת הלבבות, גמרא שוטנשיין...

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי כדכד » ב' מרץ 04, 2019 6:41 pm

כמובן, העורך היה מתאם אתו ומברר למה כוונתו

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מרץ 04, 2019 7:08 pm

כדכד כתב:כמובן, העורך היה מתאם אתו ומברר למה כוונתו

מנין לך זאת? אולי העורך לא רואה בעיה עם החומר וסומך על בינתו והבנתו ולא טורח לברר עם המחבר?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 05, 2019 11:25 am

אומן לא מרע אומנותיה

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: האם מגיה מחויב לעיין בשוטנשטיין או מתיבתא

הודעהעל ידי קראקובער » ג' מרץ 05, 2019 1:01 pm

תוכן כתב:יש עוד אפשרות, שכל אלו שמעיינים הם אקדמאים בלבוש חרדי, וכבר התרעתי כמה וכמה פעמים, שהם מתרבים כארבה על פני הארץ.

viewtopic.php?f=19&t=34744&start=40#p392823


חזור אל “לשכת הסופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים