מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

שיח עורכי ספרים והעוסקים במלאכת הקודש. שאלות, הצעות, עזרה בקריאת כת"י, פתרון וסיוע לבעיות טכניות הקשורות בהפעלת המחשב והתכנות הנלוות
נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ג' אפריל 06, 2021 5:19 pm

במסגרת פרוייקט שאני עסוק בו, באה לידי מספר רב של הפניות לבאור הלכה של המשנ"ב.
ומכאן אני בא לספק, האם לרשות בקיצור כך: ביה"ל או באה"ל.
לראשונה יתרון רב, שהוא קליט לכל קורא אך משום האמת מתאים באה"ל
כיון שהמשנ"ב רשם 'באור הלכה', וקיצור ה'ביהל' כלל אינו נכון.

מה אומרים החברים?

וליודעי המקרא, האם 'בֵֵאור' הנכון או 'ביאור' הנכון

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 06, 2021 5:54 pm

'בה"ל', לצאת מכל ספק.

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 06, 2021 5:55 pm

המקובל בעולם הספרות התורנית הוא: ביה"ל.
ואם אתה רוצה דווקא להיות דקדקן - אז לפענ"ד תכתוב באור-הלכה.

סגי נהור
הודעות: 5649
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' אפריל 06, 2021 6:05 pm

נחומצ'ה כתב:וליודעי המקרא, האם 'בֵֵאור' הנכון או 'ביאור' הנכון

viewtopic.php?f=47&t=54497&p=683247#p683266
viewtopic.php?f=45&t=51170#p631089

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי כדכד » ב' אפריל 12, 2021 11:44 am

לענ"ד ביה"ל גם מקובל יותר.
גם ההצעה של הרב לבי במערב לכתוב "בה"ל, היא הגיונית ביותר.
באה"ל אינו מקובל וסתם מסובך.

נראה לי שהכתיב "ביאור הלכה" הוא לשלול קריאה מלשון "אור"
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ב' אפריל 12, 2021 5:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ב' אפריל 12, 2021 12:55 pm

נחומצ'ה כתב:במסגרת פרוייקט שאני עסוק בו, באה לידי מספר רב של הפניות לבאור הלכה של המשנ"ב.
ומכאן אני בא לספק, האם לרשות בקיצור כך: ביה"ל או באה"ל.
לראשונה יתרון רב, שהוא קליט לכל קורא אך משום האמת מתאים באה"ל
כיון שהמשנ"ב רשם 'באור הלכה', וקיצור ה'ביהל' כלל אינו נכון.

מה אומרים החברים?

וליודעי המקרא, האם 'בֵֵאור' הנכון או 'ביאור' הנכון

במשנה ברורה ווארשא שהוציא החפץ חיים בעצמו בכל החלקים כתוב גם בשער וגם בפנים הספר 'ביאור הלכה' עם יוד.

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ב' אפריל 12, 2021 2:34 pm

נוריאל עזרא כתב:
נחומצ'ה כתב:במסגרת פרוייקט שאני עסוק בו, באה לידי מספר רב של הפניות לבאור הלכה של המשנ"ב.
ומכאן אני בא לספק, האם לרשות בקיצור כך: ביה"ל או באה"ל.
לראשונה יתרון רב, שהוא קליט לכל קורא אך משום האמת מתאים באה"ל
כיון שהמשנ"ב רשם 'באור הלכה', וקיצור ה'ביהל' כלל אינו נכון.

מה אומרים החברים?

וליודעי המקרא, האם 'בֵֵאור' הנכון או 'ביאור' הנכון

במשנה ברורה ווארשא שהוציא החפץ חיים בעצמו בכל החלקים כתוב גם בשער וגם בפנים הספר 'ביאור הלכה' עם יוד.

תודה. 'גילוי נאות' - תרתי משמע.

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ב' אפריל 12, 2021 10:40 pm

האמת ששמתי לבי, שבמהדורות הישנות [שאינם מנוקדות], אכן הכותרת 'ביאור הלכה' והר"ת כפי שמובאים במשנ"ב הוא בה"ל.
אך במהדורות החדשות [המנוקדות], הכותרת היא 'באור הלכה' כשב' צרויה [תואם להסבר הרב 'כדכד' לעיל], והם גם פתחו את הר"ת כ'באור הלכה'.

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ב' אפריל 12, 2021 11:26 pm

נחומצ'ה כתב:האמת ששמתי לבי, שבמהדורות הישנות [שאינם מנוקדות], אכן הכותרת 'ביאור הלכה' והר"ת כפי שמובאים במשנ"ב הוא בה"ל.
אך במהדורות החדשות [המנוקדות], הכותרת היא 'באור הלכה' כשב' צרויה [תואם להסבר הרב 'כדכד' לעיל], והם גם פתחו את הר"ת כ'באור הלכה'.

אכן, רק במהדורות המנוקדות החלו לכתוב בלי יוד כי כל מטרת היוד להודיע על ב' צרויה.
אגב מה החלטת? ביה"ל כנהוג היום[ע"פ רוב], בה"ל כמהדורות ללא הניקוד(וכן הוא גם בדפוס שהיה בחיי המשנה ברורה[וגם היום משתמשים שימוש נרחב בזה אם כי פחות-ע"פ חיפוש באוצר) או ללא ר"ת ביאור הלכה ואם מנוקד אז ללא יוד?
נערך לאחרונה על ידי נוריאל עזרא ב ב' אפריל 12, 2021 11:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ב' אפריל 12, 2021 11:39 pm

נוריאל עזרא כתב:
נחומצ'ה כתב:האמת ששמתי לבי, שבמהדורות הישנות [שאינם מנוקדות], אכן הכותרת 'ביאור הלכה' והר"ת כפי שמובאים במשנ"ב הוא בה"ל.
אך במהדורות החדשות [המנוקדות], הכותרת היא 'באור הלכה' כשב' צרויה [תואם להסבר הרב 'כדכד' לעיל], והם גם פתחו את הר"ת כ'באור הלכה'.

אכן, רק במהדורות המנוקדות החלו לכתוב בלי יוד כי כל מטרת היוד להודיע על ב' צרויה.
אגב מה החלטת? ביה"ל כנהוג, בה"ל כמהדורות ללא הניקוד(וכן הוא גם בדפוס שהיה בחיי המשנה ברורה) או ללא ר"ת ביאור הלכה ואם מנוקד אז ללא יוד?

זה שנים אני כותב 'ביה"ל'. [שהוא קליט יותר לקורא הממוצע]. אך לאחרונה הסתפקתי מצד האמת...

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ב' אפריל 12, 2021 11:52 pm

נחומצ'ה כתב:
נוריאל עזרא כתב:
נחומצ'ה כתב:האמת ששמתי לבי, שבמהדורות הישנות [שאינם מנוקדות], אכן הכותרת 'ביאור הלכה' והר"ת כפי שמובאים במשנ"ב הוא בה"ל.
אך במהדורות החדשות [המנוקדות], הכותרת היא 'באור הלכה' כשב' צרויה [תואם להסבר הרב 'כדכד' לעיל], והם גם פתחו את הר"ת כ'באור הלכה'.

אכן, רק במהדורות המנוקדות החלו לכתוב בלי יוד כי כל מטרת היוד להודיע על ב' צרויה.
אגב מה החלטת? ביה"ל כנהוג, בה"ל כמהדורות ללא הניקוד(וכן הוא גם בדפוס שהיה בחיי המשנה ברורה) או ללא ר"ת ביאור הלכה ואם מנוקד אז ללא יוד?

זה שנים אני כותב 'ביה"ל'. [שהוא קליט יותר לקורא הממוצע]. אך לאחרונה הסתפקתי מצד האמת...

בחיפוש באוצר נראה שגם בה"ל נמצא בשימוש נרחב היום. אך בשימוש פחות נרחב מביה"ל(כשליש ופחות ביחס) וגם אני מסכים שביה"ל יותר קליט לרוב האנשים(השערה כמובן).
לגבי צד האמת, הנה לענ"ד הקטנה זה יותר שייך באם הנך מוציא חיבור משנה ברורה בההדרה אך בספר אחר המפנה אליו נראה שעדיף לכתוב את המוכר יותר. כי מה לי לדקדק בהפניה אם יקשה על הקורא להבין על איזה ספר מדובר.(בפרט שזה גם נכון לכתוב ביה"ל וכמו שכתב המשנה ברורה עצמו ביאור הלכה וכפי שהוברר לעיל ורק לא כמו שהמשנה ברורה כתב את הר"ת וכמו שהערת)

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי מגדל » ג' אפריל 13, 2021 11:54 am

האם הספר שלך חשוב כלכך עד שהוא יעצב מחדש את תודעת הציבור?
אם לא, הייתי נוהג כמנהג כולם וכותב ביה"ל.
ר"ת הם סוג של נוטריקון, ואינם מדע מדוייק; ככאלו, יש חשיבות רבה יותר למשמעותם הנפוצה על פני תקינותם.

חרט
הודעות: 430
הצטרף: א' יוני 19, 2011 2:24 am

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי חרט » ג' אפריל 13, 2021 9:11 pm

תפקידם של ראשי תיבות הוא לא רק לחסוך תווי דפוס, אלא בראש ובראשונה להקל על המעיין.
ולכן לעולם לא נפתח ראשי תיבות בצורה שכזו למשל: פסק רבינו משה בן מימון... ורבינו שלמה יצחקי פירש...
ראשי התיבות אמורים לשמש כ"קוד" לדבר ידוע, ולכן עליהם ל"צלצל" מידיית ובאופן פשוט וברור למעיין במה דברים אמורים. אם עליו להתעכב שבריר שניה כדי לפענח את ראשי התיבות - יצא השכר בהפסד.
לכן נציין: משנ"ב ולא מ"ב (שיכול להיות גם: מחזיק ברכה, סימן מ"ב, משאת בנימין וכו').
ולכן נכתוב: ביה"ל - ר"ת ה"מצלצלים" בתודעה (או: בתת-מודע) מיידית: ביאור הלכה.
ולכן גם כותבים: שו"ע - ולא: ש"ע - למרות שבכל הדפוסים הכותרת היא: שלחן ערוך (חסר).
[נתקלתי פעם במאמר הלכתי העוסק הל' מוקצה לענין מים הנוטפים ממזגן בשבת. הכותב ציטט בענין זה את דברי שבה"ל - ולרגע תמהתי, איך מופיע ענין זה בספר עתיק היומין שבלי הלקט, עד שהבנתי שמדובר בספר שבט הלוי...
במקרה שכזה, יש לכתוב באיזכור הראשון במאמר מלא: שבט הלוי. לאחמ"כ אפשר - ואולי גם רצוי - בהחלט להמשיך ולכתוב בקיצור: שבה"ל]

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 13, 2021 9:29 pm

דוקא קיצור 'שבט הלוי' לשבה"ל מקובל מאד.
אין עצה, יש ספרים רבים שנקראים בשמות דומים או קוצרו בצורה שָׁוָה, ונצרכת בקיאות להבחין.

רציני
הודעות: 864
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי רציני » ג' אפריל 13, 2021 9:29 pm

ביה"ל גם מצלצל בית הלוי.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 13, 2021 9:34 pm

וזו כוונת רמיזתי:
לבי במערב כתב:'בה"ל', לצאת מכל ספק.
ייש"כ!

חרט
הודעות: 430
הצטרף: א' יוני 19, 2011 2:24 am

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי חרט » ג' אפריל 13, 2021 10:09 pm

לבי במערב כתב:דוקא קיצור 'שבט הלוי' לשבה"ל מקובל מאד.
אין עצה, יש ספרים רבים שנקראים בשמות דומים או קוצרו בצורה שָׁוָה, ונצרכת בקיאות להבחין.

לכן ראוי ורצוי שבפעם הראשונה לכתוב מלא.
והוא הדין גם למשל במאמרים למדניים: אאמע"ר = אין אדם משים עצמו רשע, וכיו"ב, למרות שזה ר"ת ידוע, תמיד רצוי שבפעם הראשונה של הופעת הר"ת הלז, שיופיע מלא.
יש אמנם מושגים הלכתיים, שאין צורך בפתיחת ר"ת גם בפעם הראשונה, כגון: חנ"ן, נ"ט בר נ"ט. וכיו"ב.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2907
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' אפריל 14, 2021 12:38 am

דעות נוספות
viewtopic.php?f=47&t=48236

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ר"ת לבאור הלכה [משנ"ב]

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 14, 2021 1:21 am

חרט כתב:והוא הדין גם למשל במאמרים למדניים: אאמע"ר
מדובר בקיצור שאינו נפוץ מחוץ לתחומו, ולכן אצטרף להמלצה על פתיחתו בפעם הראשונה (ולפענ"ד אין צורך לחזור ולכתבו במלואו לכל אורך הספר, ודלא כמ"ש החו"ר באשכול הנסמן). גם את חנ"ן, אגב, אכליל בזה (אך לא 'נ"ט בר נ"ט').
עם זאת, 'שבה"ל' כקיצור ל'שבט הלוי' הוא מקובל מאד, ואין כ"כ מה לעשות בנדון... ניתן להציב לוח ראשי־תיבות בראש הספר או בסופו.


חזור אל “לשכת הסופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים