ספרי הרב חיים סבתו

חינוך הילדים באספקלריא של חכמים
אליסף
הודעות: 106
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי אליסף » ו' יוני 16, 2017 9:05 pm

מה דעתכם על ספרי הרב חיים סבתו? מקופיא זה כתוב מאד יפה- אמרו לי שזה בסגנונו של ש"י עגנון. אך לדעתי יש שם טינה סמויה לת"ח משלנו. כוונתי לספרו "כעפעפי שחר" איך שמתאר את האברך ר' משה דוד. האם ספריו מקובלים בצבור החרדי בארץ?

נשר
הודעות: 903
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי נשר » ש' יוני 17, 2017 9:40 pm

אני לא חושב שאני ראוי להביע דעה.

אבל בקטע שהזכרת על משה דוד האברך, לא חשתי כלל וכלל שנאה לת"ח, (ואגב- כותב הספר הוא ת"ח עדין נפש) אלא, אמירה ביקורתית קצת על אותו אברך שמתנשא ממרום מעמדו על אותו יהודי פשוט , עובד ה' באמת ובתמים (עזרא הכובס), הספר יפה ומרגש, ולא הרגשתי שם שום זלזול.

אם כבר, אני מבין אם יגידו לא לקרוא את ספרו תיאום כוונות שיכול לגרום לשיבוש מבחינת ההשקפה החרדית.

ישראל אליהו
הודעות: 867
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ש' יוני 17, 2017 10:18 pm

רק צריך לזכור שהספר מיועד ככה"נ לציבור חילוני [הוצאת ידיעות..]
לדעתי הוא מכניס המון מליצות מחז"ל ודברי קודש באופן מוסתר.

גם יש להתפעל מסגנון כתיבתו שהוא 'לשון משנה'.

צופר הנעמתי
הודעות: 1410
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' יוני 18, 2017 12:17 am

אליסף כתב:מה דעתכם על ספרי חיים סבתו? מקופיא זה כתוב מאד יפה- אמרו לי שזה בסגנונו של ש"י עגנון. אך לדעתי יש שם טינה סמויה לת"ח משלנו. כוונתי לספרו "כעפעפי שחר" איך שמתאר את האברך ר' משה דוד.


ממש לא. אדרבא, ברור לכל מי שהקורא שהכותב הוא אחד מ"בפנים". נהניתי מאד כשקראתי את הקטע הזה במיוחד, לא מוצאים הרבה פעמים מישהו שגם כותב טוב וגם רואה את הדברים כל כך מבפנים, ומסוגל לתת תיאור כל כך טוב ולגעת בדיוק בנקודה.

לעומקו של דבר
הודעות: 3528
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יוני 18, 2017 3:55 pm

(ואם כבר, הלא תמצא נטיה זו עשרת מונים בסיפורי חסידים)

אליסף
הודעות: 106
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי אליסף » ב' יוני 19, 2017 1:53 am

שומע. ומה התשובה על שאלתי השניה? האם ספריו "עובר לסוחר" בציבור החרדי? הם נקיים לגמרי

פרנקל תאומים
הודעות: 749
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' יוני 19, 2017 2:42 pm

קראתי את "בואי הרוח" את "תיאום כוונות" ואת "כעפעפי שחר".
באחרונים בהחלט ניכרת ההשפעה ה"עגנונית", בראשון מעט פחות.
נהנתי מאד מהספרים וגם התרשמתי עמוקות מהאיש העומד מאחוריהם. בשעתו איקלע לידי איזה ראיון איתו בעיתון דת"ל, ומקריאת הראיון נוכחתי שלא טעיתי, והאיש הוא אכן יהודי בן תורה שביהמ"ד השורשי שלנו הוא מקור יניקתו. זכור לי משם שאלה שהפנתה אליו המראיינת: מדוע אין בספריו דבר על הקשר של "בינו לבינה" (נעבאך זה מה שהטריד אותה), והיא גיבתה את עצמה באיזו ראיה ממקור תורני על הקדושה או על הרוממות של העניין, והתפלאה מדוע הוא מתעלם ממנו. הרב סבתו ענה לה: אינני נכנס אפי' לשאלה אם כתיבה כזו מותרת או אסורה, אני איש של ביהמ"ד ואני לא כותב על דברים שעלולים להביא את הקורא למקום לא צנוע.
המראיינת גם השתדלה להכניס אותו בסירה אחת עם גדולי הסופרים של העולם החילוני, הביעה את דעתה שהוא יושב איתם על אותה משבצת ושאלה אם גם הוא רואה את עצמו כך, הרב סבתו השיב לה בפשטות: אני איש של ביהמ"ד, שם עולמי, אני לא מחפש ולא מעוניין להתחרות עם עולמם של "הסופרים הגדולים". לשאלתה- מדוע א"כ הוא בכלל עוסק בכתיבה? השיב- היו בתוכי חוויות שהרגשתי צורך עמוק להוציא אותם החוצה ולבטא אותם בכתב, לכן כתבתי, לא חיפשתי להיות סופר, העולם שלי הוא בית המדרש.
(כל מה שכתבתי אודות הראיון הוא מזיכרון רחוק. מסתבר שאינני מדייק, אבל כך עכ"פ היתה האווירה של הדיאלוג).

הספר "תיאום כוונות" ספוג טבול ורווי באמונה ובירא"ש. אעפ"כ אני מסכים עם מש"כ הרב נשר שהלך הרוח שלו בענייני "ספרא וסייפא" האקטואליים איננו הלך הרוח בו אנו מאמינים. לא הייתי נותן לנער משלנו לקרוא אותו. אבל לאדם מבוגר המגובש בעמדתו והמבין לעומק את הלך רוחנו, לענ"ד ההיחשפות להלך רוחם של אחינו הדת"ל בעניין (שכאמור מוצגת ע"י יהודי יר"ש) לא תזיק לו, אדרבה יש בה מן התועלת.
גם "בואי הרוח" במהותו בא להביע יקר וגדולה למדינת ישראל עם האמירה הדת"ל הקלאסית של: "עד תקומתה של מדינת היהודים, היינו נאלצים להילחם חרב איש באחיו משני צידי המתרס של צבאות העולם השונים, ומאז תקומתה של המדינה, לא עוד".

הרב אליסף,
אינני חושב שיש בספריו טינה או ביקורת(מגמתית) סמויה לת"ח שלנו. כמדומני שהדבר גם מנוגד לאופיו (אם כי אינני מכירו באופן אישי).
אמנם בכתביו של מקור השראתו הספרותית הלא הוא עגנון ז"ל ישנה בהחלט ביקורתיות סמויה נגד ת"ח ובכלל נגד "העולם הישן" שלנו.

נשר
הודעות: 903
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי נשר » ב' יוני 19, 2017 3:01 pm

הרב פרנקל תאומים, ישר כח על הניתוח.

אכן, רק שני ספרים הייתי נותן לנער חרדי לקרוא - כעפעפי שחר, ואמת מארץ תצמח, שמשום מה שכחת..


לגבי השאלה האם הספרים האלו ראויים להימצא בבית חרדי,

אין לי תשובה,

אבל אם השאלה היא אם להכניס את "ולילה ולא דומיה" או את ספר "כעפעפי שחר", זה כבר ענין אחר.

חלמישצור
הודעות: 311
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' יוני 19, 2017 3:12 pm

בהמשך לדברי הרב מתפעל, דברים שאמר הרב סבתו לפני כעשר שנים, בכנס לרגל קבלת פרס ירושלים, שנת תשס"ז.

מכיר אני בעצמי שאיני ראוי לכל הכבוד הזה ולא לי הוא ניתן אלא ללשון הקודש, לשון הדורות, שבה כתבתי את סיפוריי ולחבורת הנערים התמימים שלחמו בשדות הגולן במלחמת יום הכיפורים ובכללם דב אנדיג וישעיהו הולץ וחבריהם זיכרונם לברכה. מחובשי בית המדרש אני ואיני בן בית בעולם הספרות.

אין אני אלא אורח בטרקלינה. באתי אליה ובצקלוני הבאתי לה עימדי כמה מניחוחות בית המדרש. מן המחשבות של היושבים בו ומלשון הספרים שהם הוגים בם. ומביקורי בטרקלין שבתי לבית המדרש והבאתי לשם את ניגונה של הספרות היפה. נגלה לי שמיתר אחד יש בנשמה שאינו מתרונן אלא על ידי סיפור. לא על ידי לימוד ולא על ידי עיון ולא על ידי הרצאת דברים מלומדה אלא על ידי סיפור. ובלבד שהמספר יספר אמת מתוך ליבו. מעיד אני לפניכם רבותיי שספר זה, תיאום כוונות, מתמצית ליבי נכתב. מה שראיתי שרט שריטה בנפשי. והשריטות נחקקו לאותיות ועיניי נמלאו דמעות והדמעות נצטרפו לדיו והדיו מילא את השריטות, והאותיות למילים נשתלבו ויצא הספר הזה. כאשר ישר לב קורא באותיות הללו חוזר הדיו והופך לדמעות והן ממלאות את עיניו.

גדול כוחה של אנחה שמלב טהור יוצאת וגדול כוחה של דמעה שממעיין טהור נובעת שמעלות הן מחשבות אצל הקורא.
באהבה רבה נכתב הספר ובאמונה גדולה ורוח שתיהן חופפת עליו ואף שכאב גדול כאבתי אותה שעה שכתבתי, נמלאתי שמחה גדולה עדינה ויפה שעטפה אותי. אין אני יכול לצייר אותה לפניכם שאיני מכיר כמוה. שמחה של יצירה.

כשברא הקדוש ברוך הוא את עולמו מלא אור היה וטוב היה האור ההוא. ראה המקום שאין העולם ראוי לו ואינו יכול לעמוד בו, גנז אותו לצדיקים לעתיד לבוא. אף על פי כן כמה ניצוצות מן האור הזה נתפזרו בעולם. כשאדם יוצר יצירת אמת ניצוץ אחד מן האור הזה מציף את מעשיו.

שכבות שכבות עשויה לשוננו. כל דור נתן לה את חינו. אשרי מי שיכול ללקט את האורות הללו מכל הדורות, לטוות מהן את פתילי מחשבתו ולארוג מהם את לבושו.

הלשון היא הכלי העיקרי שביד הסופר. באמצעותה הוא מביע את רעיונותיו חלומותיו דמיונותיו וכסופיו. הוא עושה זאת על ידי בחירת המילים שיביעו במדויק את שרטוטי הנפש כמו צייר אמן שעומד מול לוח הצבעים ומחפש לו את הגוון הדרוש לו כדי להטיל על לוח הציור ולבנות את התמונה כך הסופר האמן עומד מול לוח המילים ובוחר לו את המילה המדויקת שתעלה את עולמו. הוא עושה זאת לא רק על ידי בחירת המילה אלא גם על ידי קביעת מבנה המשפט. וגם על ידי קביעת קצב הפיסקה הקובע את הנעימה של הסיפור כולו.

בסיפוריי אני כרתי לי ברית אהבה עם הלשון העברית. ולא הלשון העברית של ימינו בלבד שכמותה שומעים אנו ברחוב אלא הלשון העברית על כל רבדיה.

גם באוצר המילים וגם בקצב ובנעימה של הלשון משתמש אני ומשתעשע בלשון המשנה והמדרש בלשון התלמוד והפוסקים בלשון הפיוט והתפילה ואף בלשון רש"י והרמב"ם הרמח"ל וחכמי הדרוש.

עיסוקי העיקרי שנים רבות יומם ולילה הוא במחקר התלמוד ובהוראה שלו. לפיכך חדר העבודה שלי הוא פינת הלימוד שלי בבית המדרש אל מול ארון הספרים הישן. כל צירוף מלים מעניין, כל ביטוי נאה שאני מוצא בספר שאני לומד ששובה את ליבי בלשון המשובחת שלו או בסגנון מיוחד אני קולט ושומר.

אנשים שפגשתי, אירועים שחוויתי שרטו מעין שריטות בנפשי, ואני יודע: יום יבוא ואכתוב אותם בסיפור. לאחר שנים אני חש פתאום דחף חזק בתוכי כאלו המלים גואות ושוטפות כמו גלי ים. ובשטף הכתיבה הגיבורים לובשים צורה ופושטים צורה, ועדיין איני יודע מה יארע איתם, והם מובילים אותי בכתיבה. אותה שעה היא לי שעה של שמחה גדולה. שמחה שאיני מכיר דוגמתה בתחום אחר.

כך כתבתי את ספרי, תיאום כוונות. עשרים שנה היו המראות והקולות ואפילו הריחות של המלחמה הנוראה של יום הכיפורים צפים מול עיניי. דימיתי שאני חובש קסדת טנקיסטים ונכנס לתא תותחן בטנק, שמעתי בדמיוני את קולות המנוע וממש הרחתי את ריח אבק השריפה של המקלעים וכתבתי בשצף כמה פרקים של הסיפור כמי שמשתחרר ממשא שרבץ עליו והעיק לו.

מעניין שכאשר באחד מפרקי הסיפור כתבתי על עין ימין שלי שכל המלחמה הייתה צמודה לכוונת התותחן לצפות אויב, ומכוח טלטולי הטנק נחבטה וכאבה, באותו רגע שכתבתי זאת, עשרים וחמש שנה אחר האירוע, הרגשתי שוב את הכאב באותה עין באותו מקום כאילו חזרתי לשם.

כתב ספר חרדים: נאמר במשלי: “מצרף לכסף וכור לזהב ואיש לפי מהללו”. כשם שהמצרף צורף את הכסף מסיגיו וכור הבחינה את הזהב מבדיליו, כך מהללו של אדם שירתו ופיוטו צורפים את אישיותו מזיופיה ומעלים את הפנימי שבפנימיותה בין אם רוצה הוא בכך ובין אם אינו רוצה. ומתוך דברי החרדים הללו כתב אחד מגדולי חכמת המוסר שהתפילה מפתח גדול היא אצל אדם שיבדוק מה מעמדו הרוחני.

מה שכתב הוא על התפילה נכון הוא לכל ביטוי שירי או ספרותי ודאי שהספרות ביטוי פנימי הוא לאדם, אבל יכולה היא להיות נזונית רק ממה שהאדם מזין עצמו. כך מפרש הרב קוק זצ”ל את הפסוק: “מסיר אזנו משמוע תורה גם תפילתו תועבה” שהשתמש בו רבי זירא במסכת ברכות כנזיפה למי שביקש להפסיק תלמודו ולעמוד להתפלל. לכאורה התפילה שוועת הנפש הפנימית היא ומה לה ולתורה שאינה אלא להיפך, קליטה מגבוה. אלא שהוא שאמרנו שירת הנשמה נובעת היא ממעיינות פנימיים אבל גם המעיין צריך הוא שיזון מן הנוטפים כדי שינבע במקום אחר ובשעה אחרת אחר שיחלחל בינות לכמה וכמה סלעים צחיחים. מי שמסיר אזנו משמוע תורה ואינו ממלא את רוחו הרי מה שינבע ממנו אינו אלא תועבה.

עוד אזכיר כאן את מה שכתב הרב קוק זצ”ל בפירושו לסידור על הפסוק: “ה’ שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך” הנאמר בפתיחת התפילה. דרך כלל מתפרש הביטוי הזה כבקשת רשות להתפלל, אבל הרב מפרש באופן אחר. שני סוגי אמירות יש, יש אמירה שהיא באה מתוך מה שהאדם רואה בחושיו ומסכם לעצמו ואז כלי הביטוי שלו מביאים את הדברים לכלל ביטוי, ויש אמירה אחרת שהיא מקורית ונובעת מפנימיות הנפש מתוך איזו הרגשה והשראה פנימית, והיא המתאימה לתפילה, וזו פתיחת הפה שאנו מבקשים בתחילת תפילתנו שנזכה לחשוף את המקורות הנובעים מתוך נשמתנו ולא את סיכום מה שאנו רואים בלבד.

אף אנו נאמר ישנה אמירה הטובה להרצאה הבאה לסכם נושא ויש אמירה הנובעת ממעיין יצירתי והיא הטובה לשירה ולספרות. מעיין פנימי זה שניזון הרבה מן הדמיון ודאי אינו קלוט מן הרוח אלא ממה שאדם שמע אלא שרמזי דברים נתעבו אצלו שמעיין נשמתו לראיה אמנותית ששונה היא לגמרי מן הציור הנראה לעין מי שאינו אמן. ובסופו של דבר הראייה האמנותית רואה יותר ממה שעיני בשר יכולות לחזות.

הלשון ניזונית היא מן התרבות ומחיי הרוח, אבל היא גם מזינה ומשפעת היא על תרבות. הלשון קובעת את אוצרות הרוח את עולם הדימויים ואת ההקשרים התרבותיים של האדם ושל החברה כולה. מלבד שהיא תורמת לבהירות המחשבה, הלשון מאפשרת ביטוי לעולמות של דמיון הלשון, היא מאפשרת חינוך לאיפוק לרמיזה לנוי ולאסתטיקה להומור דק ולחכמת חיים אבל עיקר כוחה בספרות הוא להביע חוויות עזות ולהדביק בהם את הקורא. ואסיים בפיוט לכבוד ירושלים:

בא אורך

קומי אורי כי בא אורך
אלי ארצך ועריה
עורי עורי לבשי עוזך
בא לציון א-לוקיה.

סוכת שלום הוא לך יפרוש
אורו יזרח מעליה
ועלייך ישיש משוש
כעל כלה בנעוריה.

רחובותייך יימלאו
קולות חופה ומחוליה
ששון שמחה בך יימצאו
תנוס צרה ואבליה.

לא תמוט ברית שלומך
חסד א-ל מעליה
חנן הא-ל חטאת עמך
לא יביט עוד אליה.

לא תבוא לעד שמשך
צדקה מרפא בכנפיה
עטרת ישע ללבושך
צניף מלוכה לעוטפיה.

ימין ושמאל אז תפרצי
ארצך תרחיב גבוליה
כל בנייך תקבצי
כמו אישה את עוליה.

עדי תופייך תעדי
כמו כלה בכליה
עוד יבנך ותבני
באה עת גאוליה.

http://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/6510

לייטנר
הודעות: 3713
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי לייטנר » ב' יוני 19, 2017 3:21 pm

פרנקל תאומים כתב:אינני חושב שיש בספריו טינה או ביקורת(מגמתית) סמויה לת"ח שלנו. כמדומני שהדבר גם מנוגד לאופיו (אם כי אינני מכירו באופן אישי).
אמנם בכתביו של מקור השראתו הספרותית הלא הוא עגנון ז"ל ישנה בהחלט ביקורתיות סמויה נגד ת"ח ובכלל נגד "העולם הישן" שלנו.


אם כבר ציטטת רבות את הרב סבתו, יכולת גם לצטט שהוא דחה את הטענה שעגנון הוא מקור השראתו.

כיון שיש לי איזושהי הכרות איתו, רק אומר שהכותבים היוצרים איחוד בין כל הסופרים היהודים באשר הם (ואפילו רק את כל הסופרים יראי השמים באשר הם), עושים עוול לרב סבתו.
נשר כתב:הרב פרנקל תאומים, ישר כח על הניתוח.

אכן, רק שני ספרים הייתי נותן לנער חרדי לקרוא - כעפעפי שחר, ואמת מארץ תצמח, שמשום מה שכחת..


כאחד שקרא בילדותו סיפורים בדיוניים של שמואל ארגמן על הגיבורים מה'ש.ב. הישראלי', יהיה מעניין להבין מדוע לקרוא על לוחמים יראי שמים (ואפילו, רח"ל, על יהודי פשוט מאופקים, ע"פ תיאורו של הרב סבתו, שהספיק להילחם בשלושה טנקים שכולם נשרפו, והתאמץ למצוא עוד טנק שצריך לוחם) יפגע באמונתו של נער חרדי.

פלגינן
הודעות: 1724
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי פלגינן » ב' יוני 19, 2017 3:23 pm

סבתו, דובב שפתי ישנים (150 שנה למקצנ)_עמוד_1.jpg
סבתו, דובב שפתי ישנים (150 שנה למקצנ)_עמוד_1.jpg (88.24 KiB) נצפה 1102 פעמים

סבתו, דובב שפתי ישנים (150 שנה למקצנ)_עמוד_2.jpg
סבתו, דובב שפתי ישנים (150 שנה למקצנ)_עמוד_2.jpg (106.49 KiB) נצפה 1102 פעמים

סבתו, דובב שפתי ישנים (150 שנה למקצנ)_עמוד_3.jpg
סבתו, דובב שפתי ישנים (150 שנה למקצנ)_עמוד_3.jpg (108.21 KiB) נצפה 1102 פעמים

סבתו, דובב שפתי ישנים (150 שנה למקצנ)_עמוד_4.jpg
סבתו, דובב שפתי ישנים (150 שנה למקצנ)_עמוד_4.jpg (78.16 KiB) נצפה 1102 פעמים

נשר
הודעות: 903
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי נשר » ב' יוני 19, 2017 3:32 pm

לייטנר כתב:כאחד שקרא בילדותו סיפורים בדיוניים של שמואל ארגמן על הגיבורים מה'ש.ב. הישראלי', יהיה מעניין להבין מדוע לקרוא על לוחמים יראי שמים (ואפילו, רח"ל, על יהודי פשוט מאופקים, ע"פ תיאורו של הרב סבתו, שהספיק להילחם בשלושה טנקים שכולם נשרפו, והתאמץ למצוא עוד טנק שצריך לוחם) יפגע באמונתו של נער חרדי.


התשובה הא פשוטה,

ככל שהספר יותר איכותי, הוא משפיע על הנפש יותר.

הספר תיאום כוונתו, דוקא בגלל האמונה השזורה בו, דוקא בגלל העוצמה שלו, יש לו השפעה אדירה.

מי שמחנך את ילדיו שצה"ל הוא לא מקום שמתאים ליראי שמים, לא יכול לתת לבנו ספר שמשלב את צה"ל ויראת שמים.

הגיבורים של שמואל ארגמן, לא זכורים לי בתור דמויות חיוביות, הדמויות של הרב סבתו, כן! ולכן אמנע זאת מילדי עד שיתבגר.

פרנקל תאומים
הודעות: 749
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' יוני 19, 2017 3:36 pm

נשר כתב:הרב פרנקל תאומים, ישר כח על הניתוח.

אכן, רק שני ספרים הייתי נותן לנער חרדי לקרוא - כעפעפי שחר, ואמת מארץ תצמח, שמשום מה שכחת..

לא שכחתי. פשוט לא קראתי אותו.

פרנקל תאומים
הודעות: 749
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' יוני 19, 2017 3:42 pm

לייטנר כתב:
פרנקל תאומים כתב:אינני חושב שיש בספריו טינה או ביקורת(מגמתית) סמויה לת"ח שלנו. כמדומני שהדבר גם מנוגד לאופיו (אם כי אינני מכירו באופן אישי).
אמנם בכתביו של מקור השראתו הספרותית הלא הוא עגנון ז"ל ישנה בהחלט ביקורתיות סמויה נגד ת"ח ובכלל נגד "העולם הישן" שלנו.


אם כבר ציטטת רבות את הרב סבתו, יכולת גם לצטט שהוא דחה את הטענה שעגנון הוא מקור השראתו.

לא זכרתי זאת. בכל אופן המושכלות אינן צריכות ראיה, כל הקורא את ספריו חש את טביעות אצבעותיו של ר' שמואל יוסף, הלא כן?

נשר
הודעות: 903
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי נשר » ב' יוני 19, 2017 3:56 pm

קינה על השואה


איך על אחי / ר' חיים סבתו


אֵיךְ עַל אַחַי נִגְזַר דִּין וְנֶחְתַּם
בְּחוֹתָם שֶׁל טִיט וְחוֹתָם שֶׁל דָּם
קָם גּוֹי עֲלֵיהֶם לְהֻמָּם לְאַבְּדָם
כְּמוֹ גְּוִיּוֹת נִסְחֲבוּ מִבֵּיתָם
הֲעַל דָּמָם תְּכַפֵּר אַדְמָתָם

כְּמוֹ גְּוִיּוֹת נִסְחֲבוּ מִבֵּיתָם
הֲעַל דָּמָם תְּכַפֵּר אַדְמָתָם

וְהוּסַר פְּאֵרָם וְנִקְרַע אַבְנֵטָם
וְגֻלַּח זְקָנָם נִגְזְזוּ פֵּאוֹתָם
הוֹד מַחְמָדָיו קָרַע זָר הִפְשִׁיטָם
פְּאֵר יוֹנְקוֹתָיו קָצַץ כְּרָתָם

הֲעַל דָּמָם תְּכַפֵּר אַדְמָתָם
הֲעַל דָּמָם תְּכַפֵּר אַדְמָתָם

וְהוּצְגוּ עֵירוֹמוֹת תּוֹך קָהָל נַעֲרוֹתָם
נִנְעֲצוּ סַכִּינִים תּוֹך אֲרוֹן פָּרֹכְתָּם
וְדָמָם לֹא בִּצְבֵּץ רַק זָרַם בֵּינוֹתָם
וְרָתַח לֹא שָׁקַט בְּדַם בְּנוֹתָם
הֲעַל דָּמָם תְּכַפֵּר אַדְמָתָם

וְרָתַח לֹא שָׁקַט בְּדַם בְּנוֹתָם
הֲעַל דָּמָם תְּכַפֵּר אַדְמָתָם

לֹא בְּדַם חֲסִידִים וּגְדוֹלֵי רַבּוֹתָם
לֹא עֵת אֶל סֶלַע נֻפַּץ עוֹלֵל יוֹנֵק תָּם
אֵיךְ חֻלְּלָה שְׁבוּעָתָם וּבְרִיתָם
נִשְׂטְמָה שַׁוְעָתָם וְנָדַמָּה תְּפִלָּתָם

הֲעַל דָּמָם תְּכַפֵּר אַדְמָתָם
הֲעַל דָּמָם תְּכַפֵּר אַדְמָתָם

נִדְחֲפוּ נִבְהֲלוּ תּוֹךְ קְרוֹנוֹת בְּהֶמְתָּם
עִם יַלְדֵיהֶם נְפוּחִים וְקוֹל בְּכִיָּתָם
לֹא קָרַע רְקִיעִים רַק קָרַע לִבּוֹתָם
לֹא חָמַל עֲלֵיהֶם אִישׁ בְּצֵאתָם
הֲעַל דָּמָם תְּכַפֵּר אַדְמָתָם

לֹא חָמַל עֲלֵיהֶם אִישׁ בְּצֵאתָם
הֲעַל דָּמָם תְּכַפֵּר אַדְמָתָם

נֶאֶסְפוּ כִּדְגֵי יָם וְהוּבְלוּ כְּשֶׂה תָּם
אֵי מָדוֹר בַּשָּׁמַיִם נֶחְתְמָה גְּזֵרָתָם
וּמַה סּוֹד עֲקֵדָתָם וְדָתָם
אֵי אוֹתוֹתָם וְנִיחוֹחַ עֲבוֹדָתָם

הֲעַל דָּמָם תְּכַפֵּר אַדְמָתָם
הֲעַל דָּמָם תְּכַפֵּר אַדְמָתָם

לייטנר
הודעות: 3713
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי לייטנר » ב' יוני 19, 2017 4:17 pm

נשר כתב:
לייטנר כתב:כאחד שקרא בילדותו סיפורים בדיוניים של שמואל ארגמן על הגיבורים מה'ש.ב. הישראלי', יהיה מעניין להבין מדוע לקרוא על לוחמים יראי שמים (ואפילו, רח"ל, על יהודי פשוט מאופקים, ע"פ תיאורו של הרב סבתו, שהספיק להילחם בשלושה טנקים שכולם נשרפו, והתאמץ למצוא עוד טנק שצריך לוחם) יפגע באמונתו של נער חרדי.


התשובה הא פשוטה,

ככל שהספר יותר איכותי, הוא משפיע על הנפש יותר.

הספר תיאום כוונתו, דוקא בגלל האמונה השזורה בו, דוקא בגלל העוצמה שלו, יש לו השפעה אדירה.

מי שמחנך את ילדיו שצה"ל הוא לא מקום שמתאים ליראי שמים, לא יכול לתת לבנו ספר שמשלב את צה"ל ויראת שמים.

אכן, מפתיע לראות שצה"ל שאינו מקום מתאים ליראי שמים מלא בתוכו אנשים מלאי יראת שמים.
פרנקל תאומים כתב:
לייטנר כתב:
פרנקל תאומים כתב:אינני חושב שיש בספריו טינה או ביקורת(מגמתית) סמויה לת"ח שלנו. כמדומני שהדבר גם מנוגד לאופיו (אם כי אינני מכירו באופן אישי).
אמנם בכתביו של מקור השראתו הספרותית הלא הוא עגנון ז"ל ישנה בהחלט ביקורתיות סמויה נגד ת"ח ובכלל נגד "העולם הישן" שלנו.


אם כבר ציטטת רבות את הרב סבתו, יכולת גם לצטט שהוא דחה את הטענה שעגנון הוא מקור השראתו.

לא זכרתי זאת. בכל אופן המושכלות אינן צריכות ראיה, כל הקורא את ספריו חש את טביעות אצבעותיו של ר' שמואל יוסף, הלא כן?


לא כתבתי את דעתי, אלא את דבריו.

בברכה המשולשת
הודעות: 7918
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 19, 2017 4:48 pm

נשר כתב:קינה על השואה


איך על אחי / ר' חיים סבתו


"קינה זו נכתבה בתשמ"א ופורסמה לראשונה שנה לאחר מכן ב'באור התורה', 2, עמ' נג. המחבר כלל לא כיון שהדברים יאמרו בבתי כנסיות אך כפי שנמסר לי מהרב י. זולדן בבית הכנסת בעפרה נוהגים לומר קינה זו." (הרב מרדכי מאיר, "זכור הנאקות ורעש הצעקות"- קינות לתשעה באב לזכר השואה, עמ' 31, הערה 95.)

חלמישצור
הודעות: 311
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' יוני 19, 2017 5:08 pm

עוד שיר ממנו, בפתח 'כתלנו' ז, גיליון ישיבת הכותל שנת תשל"ה שהוקדש לזכר בני הישיבה שנפלו במלחמת יום הכפורים (נמצא באוצר)
קבצים מצורפים
עטופי טלית - הרב חיים סבתו.png
עטופי טלית - הרב חיים סבתו.png (21.42 KiB) נצפה 1045 פעמים

סגי נהור
הודעות: 1561
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יוני 19, 2017 6:05 pm

ספריו לא ידענא, אבל שמעתי כמה פעמים שיעורים מוקלטים בסוגיות הש"ס שמוסר לתלמידים מתחילים בישיבת הסדר אחת (איני זוכר איזו) בנעימות רבה ובהסברה בהירה וקולחת.

חלמישצור
הודעות: 311
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' יוני 19, 2017 6:22 pm

סגי נהור כתב:ספריו לא ידענא, אבל שמעתי כמה פעמים שיעורים מוקלטים בסוגיות הש"ס שמוסר לתלמידים מתחילים בישיבת הסדר אחת (איני זוכר איזו) בנעימות רבה ובהסברה בהירה וקולחת.

באתר ישיבת מעלה אדומים שהרח"ס עומד בראשה - 2113 שיעורים ממנו, בכל נושא ועניין (כאן בשורת 'כל הרבנים' שמצד ימין יש ללחוץ על שמו ואח"כ 'חפש'. http://ybm.org.il/list?t=search).

מה שנכון נכון
הודעות: 7013
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 20, 2017 7:04 am


הא לחמא עניא
הודעות: 452
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' יולי 24, 2017 7:20 pm

קצת רקע.
מי הוא?
מה הוא?
מהו סגנון ספרו??
האם ספרו מסתובב ומוכר בבתי החרדים???
האם הוא מבית המזרחי???

ישראל אליהו
הודעות: 867
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' יולי 24, 2017 7:26 pm

הא לחמא עניא כתב:קצת רקע.
מי הוא?
מה הוא?
מהו סגנון ספרו??
האם ספרו מסתובב ומוכר בבתי החרדים???
האם הוא מבית המזרחי???

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7 ... 7%AA%D7%95

הא לחמא עניא
הודעות: 452
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' יולי 24, 2017 7:30 pm

ישראל אליהו כתב:
הא לחמא עניא כתב:קצת רקע.
מי הוא?
מה הוא?
מהו סגנון ספרו??
האם ספרו מסתובב ומוכר בבתי החרדים???
האם הוא מבית המזרחי???

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7 ... 7%AA%D7%95

מה לנו ולו???
החסר אצלנו אנשים כדוגמתו???

פלגינן
הודעות: 1724
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי פלגינן » ב' יולי 24, 2017 7:32 pm

הא לחמא עניא כתב:
ישראל אליהו כתב:
הא לחמא עניא כתב:קצת רקע.
מי הוא?
מה הוא?
מהו סגנון ספרו??
האם ספרו מסתובב ומוכר בבתי החרדים???
האם הוא מבית המזרחי???

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7 ... 7%AA%D7%95

מה לנו ולו???
החסר אצלנו אנשים כדוגמתו???

לכם ולו - כלום.
חסר גם חסר. לא חסרון ולא מעלה. מציאות.

ישראל אליהו
הודעות: 867
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' יולי 24, 2017 7:55 pm

הא לחמא עניא כתב:
ישראל אליהו כתב:
הא לחמא עניא כתב:קצת רקע.
מי הוא?
מה הוא?
מהו סגנון ספרו??
האם ספרו מסתובב ומוכר בבתי החרדים???
האם הוא מבית המזרחי???

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7 ... 7%AA%D7%95

מה לנו ולו???
החסר אצלנו אנשים כדוגמתו???

מבחינת השקפות וכדו', מן הסתם הוא כשאר המזרחי.

אבל תקרא את 'כעפעפי שחר' ותראה בעצמך כמה מליצות וביטויים שזורים בדבריו. ואיך שתוך כדי סיפור לקורא החילוני/מסורתי הוא מאכילו אידישקייט.
זאת מלבד סגנון כתיבתו ב'לשון משנה'. בקיצור סופר ממולח.

שמר
הודעות: 176
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי שמר » ב' יולי 24, 2017 8:59 pm

חושבני שנשוא האשכול מי הוא? מה השקפתו? מה סגנון לימודו? וכו' וכו', אין זה הרב חיים סבתו אלא הרב אהרון ליכטנשטיין זצ"ל שהוא מורו ורבו או בעצם למעלה בקודש הרב מבריסק זצ"ל (ארה"ב -בוסטון), שכל הללו אינם עוד ת"ח של המזרחי אל אנשים מרוממים המשלבים השקפה תורנית אמיתית ולימוד עיוני ממש כדרך בית בריסק ומאידך השקפה מביהמ"ד של רבני המזרחי וידיעת ספרים וסופרים חיצוניים שלדעתם משפיעם על עבודת ה' והמידות שלהם, וכל אריכות העניין וביאור שיטתם ראה בספר "מבקשי פניך - שיחות הרב ליכטנשטיין עם ר' חיים סבתו".

אליסף
הודעות: 106
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי אליסף » ב' יולי 24, 2017 9:13 pm

כמדומני שטעות בידך. הרב סבתו הוא תלמיד ישיבת הכותל. לא של ליכטנשטיין

ישא ברכה
הודעות: 687
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' יולי 24, 2017 9:30 pm

בעז"ה


קראתי את ספרו מבקשי פניך - שיחות עם הרב ליכטנשטיין, ומאד התרשמתי הן מהשאלות והן מהתשובות, [אמנם לגופם של דברים יש הרבה מה לדון בעיקר בתשובות].
אמנם עיקר הספר זה התשובות אבל אפשר ללמוד קצת גם מהשאלות החדות. ניכר שהוא בהחלט איש אמונה וירא אלוקים שמגמתו לעשות רצון הבורא ב"ה.
מתוך הספר יש רושם, שאולי אינו תלמיד מובהק אבל הרב ליכטנשטיין הוא אחד מרבותיו.

שמר
הודעות: 176
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי שמר » ב' יולי 24, 2017 11:31 pm

אליסף כתב:כמדומני שטעות בידך. הרב סבתו הוא תלמיד ישיבת הכותל. לא של ליכטנשטיין

הרב

שמר
הודעות: 176
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי שמר » ב' יולי 24, 2017 11:39 pm

אליסף כתב:מה דעתכם על ספרי הרב חיים סבתו? מקופיא זה כתוב מאד יפה- אמרו לי שזה בסגנונו של ש"י עגנון. אך לדעתי יש שם טינה סמויה לת"ח משלנו. כוונתי לספרו "כעפעפי שחר" איך שמתאר את האברך ר' משה דוד. האם ספריו מקובלים בצבור החרדי בארץ?

מה שברור, שהוא עדיף הן ברמת הכתיבה והן ברמת היראת שמים והמידות שלו מהרבה עיתונאים וסופרים חרדים שאין לאף אחד הו"א לפתוח אשכול עליהם ולדון האם האם מספיק ת"ח ויראי שמים לקרוא את מאמריהם וספריהם, ובקיצור לא הכיפה קובעת אם האדם ראוי לדיון

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 75
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ג' יולי 25, 2017 11:16 am

ספר המצוות להרס"ג שבהוצאתו יצא כבר? ידוע למישהו?

חלמישצור
הודעות: 311
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' יולי 25, 2017 7:13 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:ספר המצוות להרס"ג שבהוצאתו יצא כבר? ידוע למישהו?

הספר נמצא בשלבים אחרונים ממש של סידור והכנה לדפוס. מתי יודפס? זה כבר עניין התלוי בהוצאה.
ועיין מאמרו של הרב סבתו בעניין "האם הכיר הרמב"ם את ספר המצוות השלם לרס"ג" (נדפס בתוך 'מברכת משה: קובץ מאמרים במשנת הרמב"ם לכבודו של הרב נחום אליעזר רבינוביץ', מעלה אדומים תשע"ב, כרך ב. כאן אפשר לקראו: http://www.ybm.org.il/Admin/uploaddata/ ... /10212.pdf)

כדכד
הודעות: 903
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 26, 2017 11:25 am

ישא ברכה כתב:בעז"ה


קראתי את ספרו מבקשי פניך - שיחות עם הרב ליכטנשטיין, ומאד התרשמתי הן מהשאלות והן מהתשובות, [אמנם לגופם של דברים יש הרבה מה לדון בעיקר בתשובות].
אמנם עיקר הספר זה התשובות אבל אפשר ללמוד קצת גם מהשאלות החדות. ניכר שהוא בהחלט איש אמונה וירא אלוקים שמגמתו לעשות רצון הבורא ב"ה.
מתוך הספר יש רושם, שאולי אינו תלמיד מובהק אבל הרב ליכטנשטיין הוא אחד מרבותיו.

זה יכול להיות הרושם מהספר אבל לא המציאות
הוא נפגש עם הרב ליכטנשטיין לצורך כתיבת הספר הרבה שנים אחרי שכבר לימד בעצמו בישיבה במעלה אדומים

חלמישצור
הודעות: 311
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' יולי 26, 2017 12:28 pm

כדכד כתב:
ישא ברכה כתב:מתוך הספר יש רושם, שאולי אינו תלמיד מובהק אבל הרב ליכטנשטיין הוא אחד מרבותיו.

זה יכול להיות הרושם מהספר אבל לא המציאות. הוא נפגש עם הרב ליכטנשטיין לצורך כתיבת הספר הרבה שנים אחרי שכבר לימד בעצמו בישיבה במעלה אדומים

אכן. הרח"ס מעולם לא למד אצל הרא"ל, אע"פ שכמובן מעריך אותו היטב. המפגש ביניהם לצורך יצירת ספר (נדמה לי המפגש המשמעותי הראשון ביניהם), כפי שקורא נבון שם לב (אלו נושאים עולים לדיון ומתעמקים, אלו שאלות נשאלות, מתי הרב סבתו 'קוטע' את דברי איש שיחו), הוא מפגש בין שני עולמות שונים מאוד, כשכמובן הרב סבתו נמצא בצד השמרני-מסורתי. אין כאן רק 'ראיון' אלא גם שני כוחות זה כנגד זה (הספד מר"ח על הרא"ל: http://ybm.org.il/lesson?lesson=12649&format=V).

נשר
הודעות: 903
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: ספרי הרב חיים סבתו

הודעהעל ידי נשר » א' יולי 30, 2017 1:44 pm

הא לחמא עניא כתב:קצת רקע.
מי הוא?
מה הוא?
מהו סגנון ספרו??
האם ספרו מסתובב ומוכר בבתי החרדים???
האם הוא מבית המזרחי???


מישהו שלח לי במייל (חלק מהדמויות המוזכרות הם דמויות מספריו)
בס"ד
דברים שאמר הרב חיים סבתו בטקס קבלת פרס שר החינוך לספרות

אוהביי ואוהבי ספרי המעשים שלי ביקשו לכבדני יחד עם אנשי חכמה ותרבות יקרים וזמנו אותי למסיבה בתיאטרון, התקנתי עצמי והילכתי ברחובות ירושלים, מתבשם מאויר טהור שלה ומאור השכינה שזורח עליה.ראה אותי מרחוק אדם אחד, חלוקו לבן ובוהק ופניו מאירות. שלום עליך אדוני הסופר, שלום עליך. הו, אמרתי בפליאה, עזרא סימן טוב! מה אתה עושה כאן בעולם השפל? וכי לא בעולם הדמיון אתה? או בעולם האמת? ומה עלה בדינך? מה עלה בדיני, אין אני רשאי לומר לך אמר. אלא שאני יושב במחיצת חכם פינטו כמו בזוהרי חמה, ואף רחמים יושב עימנו ומנגן בכינור לשמח הצדיקים בישיבה של מעלה. אלא ששלחו אותי לכמה שליחויות כאן בעולם השפל. לשמח לב נדכאים, ולהאיר פנים לאומללים, ולעשות שלום בין איש לאשתו וליישר עקמימויות שבלב. ולאן אתה הולך אדוני הסופר בלבוש של שבת?לתיאטרון ירושלים, השבתי.נזדקף עזרא וכמין תמיהה נראתה על פניו. תיאטרון? מה זה אירע עימך אדוני הסופר? וכי לעת זקנתך הולך אתה לתיאטראות ולקירקסאות? ואני חשבתי שהולך אתה לסיום מסכתא או לפדיון הבן? ובחודש אלול דווקא?לא, מסיבה עושים לכבודנו וביקשו להם מקום מרווח ונאה.עזרא תמה עוד יותר. ביקשת לתרץ קושיה אחת וקשה עליך חמורה ממנה. וכי רודף כבוד נהיית לעת זקנתך?לא אותי מכבדים אלא כמה אנשי תרבות ואני נטפל אליהם ושליח עשוני לדבר בשם כמה מנגנים וסופרים ואנשי חכמה ודעת. אותם מכבדים.נתפייס עזרא ונתחייך. מסיבה עושים לך אוהביך. שמח בני שמח, ושמח אף אותם במעשים שכתבת. וכי קל בעיניך שנער או נערה זקן או זקנה, יש להם שעה של קורת רוח במחיצת ספריך? וכי יודע אתה מה כוחה של שעת קורת רוח בעולם מלא צער כעולמכם? וכי לא כך אמרו חכמים: יפה שעה בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא?ולא עוד, אלא ששמעתי אומרים שיש שעלו בהם הרהורי אמונה מאותם מעשים שכתבת, וכי יודע אתה מה כוחו של הרהור אמונה אחד בעולמכם ששקול כנגד כל חיי העולם שלנו?המשכתי בדרכי ובאחת הסמטאות המרוצפות באבני ירושלים עכבו את דרכי כמה אנשים. הילכתי ימינה והם אחרי, אמרתי, אשמאילה, והם אחרי, נכנסתי למשעול צר והם עומדים לנגדי. רגלי נלחצה לקיר. נבהלתי. לא ידעתי אנה אברח, עצרתי והבטתי בהם. פניהם מאיימות היו. ראיתי שאחריהם ניצבים שורות שורות של אנשים רבים וכולם מביטים בי. עמדתי במקומי. כמעט נדהם. הם קרבו אליי. אחד מהם אחז בשולי מעילי, התבונן לתוך עיניי ושאל בקול: מי אתה? וכולם ענו כהד מאחוריו: מי אתה? מי אתה?נקבתי בשמי ובחניכתי. צחוק גדול צחק אותו האיש, ואחריו צחקו כולם בלעג. וכי סבור אתה ששמך אינו ידוע לנו? אבל מי אתה? חזר ושאל. מי אתה? עברי אנוכי, ואת אלוקי השמים אני ירא. מאין באת, ומה מעשיך? חלב חדר הורתי, קהיר עיר לידתי, בית מזמיל ערש גידולי. נפאח נצרפה אמונתי.לא, לא, הם משיבים, את זאת קראנו מכבר. אבל מי אתה? וכי אינכם יודעים מי אני? ומה פנימי נפשי? והלוא תשעה ספרים כתבתי, חמשה ספרי מעשים, וארבעה ספרים של דברי תורה, ובכולם לא כתבתי אלא על עצמי, קראו בהם ודעו מי אני ומה נבוכי חיי. כבר קראנו, הם משיבים, כבר קראנו. ומכל עברים ממשיכים וצועקים: מי אתה אדוני הסופר, מי אתה? לא ידעתי מה הם מבקשים ממני עד שצעק אחד עלי: מי אתה? הלנו אתה אם לצרינו? חרדי אתה או ציוני? קבוצת אנשים צועקת מימיני, חרדי או ציוני, חרדי או ציוני? מי אתה, חובש בית המדרש או סופר? למי אתה כותב, לשומרי מצוות או לגלויי ראש? למתנחלים או לאנשי השומר הצעיר? הבטתי בהם בתמיהה, והם חוזרים ושואלים הלנו אתה אם לצרינו, ימני או שמאלני? חייב אתה לומר! העזתי והשבתי לו: איני חייב כלום לאיש. מעולם לא הייתי חייב. אדם פשוט אני. אתה חייב. אתה חייב. איש ציבור אתה, סופר, ופרס נתנו לך, ועליך לגלות עצמך לפנינו. למי אתה חבר? חבר אני לכל אשר יראוך, השבתי בבושת פנים. צחוק גדול עלה סביבותיי. מי אתה? מאיזה מגזר? מאיזה מגזר?העולם אומרים עלי שלשוני לשון הדורות, ובן בית אני בלשון הקודש, ודאי מפריזים הם הרבה. אבל מעט לשון עברית אני מכיר. פשפשתי בזיכרונותיי ולא מצאתי מלה זו. מגזר. לא בתורה, ולא בנביאים, ולא בכתובים, ולא בדברי חכמים ראשונים, ולא בדברי חכמים אחרונים, ולא בפיוטי התפילה, ולא בספרי דרוש ולא בתורת המקובלים יושבי בסתר. מגזר, מה הוא מגזר? שמא ממשל שלמה שאמר גזורו?עוד זה מדבר וזה בא אדם נמוך, בטנו דבוקה לקרקע, הוא אמה וכובעו אמה, ובידו שידה ולה מוכני נשמטת, וכולה עשויה מגרות מגרות, ובידו אמת המידה והוא בא למוד אותי בה לאורכי ולרוחבי. מה אתה עושה, שאלתי?הביט בי האיש ואמר: אני בעל המגרות, וכל אדם בעולם חייב אני למוד אותו ולהכניסו למגרה כפי מידתו. עלי לכווצו, לקפלו, ולמעטו עד שייכנס למגרה שהוא חפץ בה, והיא מתאימה לו. אין מי שיישמט מידי. מדדני על כרחי וניסה לקפלני למגירה אחת ולא עלתה בידו, ניסה באחרת ולא עלתה בידו, וכן בשלישית וכן כולן. נתייגע, זיעה מילאה אותו ואמר, מה הוא זה שלפנינו? בעל המגרות אני. ומעולם לא היה לי מי שלא נכנס למגרה. ואז אמר: חייב אני לקצץ ידיו ורגליו כדי שייכנס. נמלטתי מידו, נחפזתי ובאתי לכאן.
כבר ידוע לכם שאני מעולם בית המדרש הישן באתי לטרקלין הספרות, ורוח שהבאתי לה רוח של אמונה היא.אילו היה בידי, הייתי כותב את כל המעשים שלי בניגון של אמונה, אבל מה אעשה שאותו ניגון פעמים נגלֶה לי ופעמים נכסֶה ממני, פעמים מאיר לי ופעמים מסתתר. ובאותם רגעים שהוא נגלֶה לי, לא בזכותי אלא בחסדו יתברך, באותם רגעים אני טובל את קולמוסי, ומִדְּיוֹ של אמונה אני רוקם את מעשיי. ולואי ודברים היוצאים מן הלב ייכנסו ללבבות.


חזור אל “ויתהלך חנוך את האלקים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים