שמירת הטבעיות האנושית

הרהורים ולבטים בחינוך הילדים
עושה חדשות
הודעות: 6495
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 15, 2016 10:46 pm

זכרונותיו של תלמיד על המשגיח הרב וולבה.png
זכרונותיו של תלמיד על המשגיח הרב וולבה.png (322.55 KiB) נצפה 3417 פעמים


אני קצת מתקשה לקבל את סיפורי ההתאגרפות והאגוזים כמות שהם... אבל המסר החינוכי העולה מן הדברים, יש בו חשיבות בפנ"ע.

לעיונכם.

עקביה
הודעות: 1752
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי עקביה » ש' אוקטובר 15, 2016 10:54 pm

מזכיר לי מה שסיפר פעם חבר, שמי שלא ראה תפילת ליל תשעה באב בבית כנסת פלוני לא ראה שמחה מימיו...
במהלך כל התפילה ואמירת הקינות כולם צולפים בובקעס בכולם...

נשר
הודעות: 1047
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי נשר » ש' אוקטובר 15, 2016 10:57 pm

בקשר לעבודה על הגאוה, שמעתי פעם שהרב ראובן לויכטר שליט"א (תלמיד הרב וולבה)
כשהתחיל ללבוש פראק הוא הלך בשכונת גאולה תוך כדי דילוג וקפיצה מעל גדרות עם הפראק כדי לא להיסחף לגאוה או משהו כזה,
ושאלתי אותו בפורים אחד אם זה היה והשיב בחיוב.

פרי יהושע
הודעות: 2655
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' אוקטובר 15, 2016 11:25 pm

מה שנחמד כתמיד בציטטות של "עושה חדשות", הוא בתפנית של הפורום הנוכחי לגיל אחר ולזמן אחר, עם המשמעות האקטואלית.

אלא שמשום מה נראה שברצינות תהומית שחקו לשם משחק כדי להישאר טבעים, זכור לי גם כעין זה משחק בשלג ברחבת הישיבה בירושלים בצהרים של כל המי ומי של הישיבה, אני הסתכלתי מלמעלה וקצת אפעס הרגשתי שבכוונה מנסים להראות ילדותים זה חלק מהדין כעת, אני יותר אהבתי טיולים לילים בשלג ללכת לאבוד בין ההרים והסמטאות.

גם זו לטובה
הודעות: 2179
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' אוקטובר 18, 2016 3:52 am

עושה חדשות כתב:
זכרונותיו של תלמיד על המשגיח הרב וולבה.png


אני קצת מתקשה לקבל את סיפורי ההתאגרפות והאגוזים כמות שהם... אבל המסר החינוכי העולה מן הדברים, יש בו חשיבות בפנ"ע.

לעיונכם.


בהו"ר משתוללים את הערבות ומכים אותם בחוזק על הארץ עד שנושרים העלים, וראה עוד במנהגי מהרי"ל בעניין שריפות הסוכות.

ובתה"ד (רי)
באו לפני לדין ר' אליעזר בר שלום ור' גרשום בר שלום, וצעק ר' אליעזר על ר"ג =רב גרשום= על אשר נגחו ודחפו בעת סיבוב הושענות בחג הסוכות וכיון להזיקו, כאשר היה שונא לו כבר זה ימים ושנים, ונדחף כ"כ עד שנשבר עצמי כתפו ונזקק לרופא לרפואתם. ור"ג השיב שסבב כמנהג העולם שרגילין בדחיפות בעת הזאת, ואם נדחף ממנו בלא כוונתו להזיקו אירע לי וכו'
ובסו"ד "אם לא כיון להזיקו אף על גב דודאי נתזק מכחו היה פטור מכלום, כיון דבשעת שמחה של מצוה הזיק כדאיתא בא"ז ובאשירי בשם התוס' בסוף מס' סוכה"


ומבואר שהיו "משתוללים" בזמן ההקפות משום שמחה, ולא הלכו עקב בצד אגודל בעיניים דומעות.

וכבר אמר הגרי"ל מיצברג מי שמקיים המצוות כצורתן הנכונה והטבעית לא זקוק לשום פעולות נוספות.

פרי יהושע
הודעות: 2655
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' אוקטובר 18, 2016 6:19 pm

גם זו לטובה כתב:
עושה חדשות כתב:
זכרונותיו של תלמיד על המשגיח הרב וולבה.png


אני קצת מתקשה לקבל את סיפורי ההתאגרפות והאגוזים כמות שהם... אבל המסר החינוכי העולה מן הדברים, יש בו חשיבות בפנ"ע.
.


לעיונכם.


בהו"ר משתוללים את הערבות ומכים אותם בחוזק על הארץ עד שנושרים העלים, וראה עוד במנהגי מהרי"ל בעניין שריפות הסוכות.

ובתה"ד (רי)
באו לפני לדין ר' אליעזר בר שלום ור' גרשום בר שלום, וצעק ר' אליעזר על ר"ג =רב גרשום= על אשר נגחו ודחפו בעת סיבוב הושענות בחג הסוכות וכיון להזיקו, כאשר היה שונא לו כבר זה ימים ושנים, ונדחף כ"כ עד שנשבר עצמי כתפו ונזקק לרופא לרפואתם. ור"ג השיב שסבב כמנהג העולם שרגילין בדחיפות בעת הזאת, ואם נדחף ממנו בלא כוונתו להזיקו אירע לי וכו'
ובסו"ד "אם לא כיון להזיקו אף על גב דודאי נתזק מכחו היה פטור מכלום, כיון דבשעת שמחה של מצוה הזיק כדאיתא בא"ז ובאשירי בשם התוס' בסוף מס' סוכה"


ומבואר שהיו "משתוללים" בזמן ההקפות משום שמחה, ולא הלכו עקב בצד אגודל בעיניים דומעות.

וכבר אמר הגרי"ל מיצברג מי שמקיים המצוות כצורתן הנכונה והטבעית לא זקוק לשום פעולות נוספות.


אמת, אבל אין להגזים, הסיפורים האלה עם ההושענות לא הופיעו לשבח, באופן כללי זה נכון שהמצות צריכות להיעשות בטבעיות, אבל מה יעשו בלילות טבת הארוכים שיש רק תורה אור ולא נר מצווה, צריך גם לפרק את המתח ובפרט לחיצי הגיבור השנונים עם גחלי הרתמים, יש להעשות זאת אבל בטביעות ולא במשחק כמו שלפעמים נוטים בישיבות המוסר, לקדש את השטותא.

עושה חדשות
הודעות: 6495
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 18, 2016 7:33 pm

גם זו לטובה כתב:ומבואר שהיו "משתוללים" בזמן ההקפות משום שמחה, ולא הלכו עקב בצד אגודל בעיניים דומעות.
וכבר אמר הגרי"ל מיצברג מי שמקיים המצוות כצורתן הנכונה והטבעית לא זקוק לשום פעולות נוספות.

צ"ע לפי דבריך, עד שתיקנו את ענין ההקפות, האם היו זקוקים לפעולות נוספות?
ואם אתה מבין שהצרכים האלו משתנים, ונתקנה מצוות ההשתוללות (כלשונך) בהושע"ר רק כשנוצר צורך לפרוק מתחים,
א"כ בימינו נראה שיש צורך נפשי נגדי לילך עקב בצד וכו' טפי מהשתוללות. (את ההשתוללות ממצים די והותר בהזדמנויות אחרות).
וא"כ גם לפי שיטתך, הרי אפשר להיות גמיש עם תוכן תקנת חביטת הערבה ולהתאים אותה למצב.
===
לגופו של ציטוט מהרב וולבה, יש שם עירוב מושגים קצת. אם הענין הוא לאפוקי מגאווה, אולי ניחא, אבל בסתמא אינו כן, דלכאו' אין זו הדרך המומלצת להתלמד בענווה ע"י משחקי אגוזים.
ואם כמו שנראה שזה בא לשמור את הטבעיות והקלילות וכו' י"ל בפשיטות שזה בבחינת הפה שאסר וכו', הן לולי עבודות מוסריות בקבוצות, ומסירת 'ועדים' כבדים ע"י משגיחים רמי מעלה, הרי אנו טבעיים וקלילים כראוי, אוהבים ללמוד ולקיים מצוות באדל"מ ובאדל"ח בלי שום תיסבוך, ונלחמים עם היצרים באמצעים הסטנדרטיים. לעומת זאת, פירוט חטאים בתוך קבוצת עבודה מוסרית, חפירה במעמקי תכונות הנפש, ועוד כהנה מן הפעולות שעודד המשגיח זי"ע, הם אלו שיוצרות חוסר טבעיות, עד שנוצר צורך בטיול לגליל וכו'.
ובזה אני משתווה עם הציטוט שהבאת מהגרל"מ, וכמעט אני קורא ע"ז אִוֶּלֶת אָדָם תְּסַלֵּף דַּרְכּוֹ וְעַל ה' יִזְעַף לִבּוֹ.
(החידוש של הגרל"מ, שלטענתו מי שחווה את השבת והמועדים וכו' כמו שהוא מלמד, אז אפי' "בין הזמנים" זה מצרך מיותר. ובהא נצחנהו לדידן).
כמובן שמערכת העבודה שהעמידו בעלי המוסר, היא כבירה מאין כמוה, וכוחה רב כנגד הטבעיות הרעה, אבל למלחמה עם הטבעים והזרימה יש כנראה מחיר, שאולי צריך לשלם עליו באגוזים ואגרופים.
באמת כפי המוכר לנו עוד דרכים וסגנונות בעבודת ה', (תלמידי החזו"א, זילברמן, מינצברג, חסידים למיניהם, וכו' וכו', ואפילו לסגנון האחר של המוסר, כמו תלמידי האור יחזקאל), רובם לא נתקלים בצורך לעסוק בשמירת הטבעיות האנושית. לדרך המוסר הנפלאה, כפי שהיא משתקפת בעלי שור וכד', יש כנראה מעט חסרונות מן הצד, שצריך להשקיע כדי להתגבר עליהם.

עושה חדשות
הודעות: 6495
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 22, 2016 11:16 pm

אגב, לגבי ד' התרוה"ד הנ"ל,
מעניין שבתו"ד שם כ' עוד "אמנם רואה אני וגם לבי אומר לי שענין כזה צריך גדר וסייג גדול, שאם ח"ו יארוב איש לרעהו במקום הזה תיבטל מצות הסבוב מפני יראת ההיזק איש מפני שונאו", והיינו דחרד לביטול מצות הסיבוב יותר מההיזק עצמו.

גם זו לטובה
הודעות: 2179
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' אוקטובר 23, 2016 2:22 am

עושה חדשות כתב:אגב, לגבי ד' התרוה"ד הנ"ל,
מעניין שבתו"ד שם כ' עוד "אמנם רואה אני וגם לבי אומר לי שענין כזה צריך גדר וסייג גדול, שאם ח"ו יארוב איש לרעהו במקום הזה תיבטל מצות הסבוב מפני יראת ההיזק איש מפני שונאו", והיינו דחרד לביטול מצות הסיבוב יותר מההיזק עצמו.


אמת, ואולם לשון הרמ"א צ"ת, דז"ל
בחורים הרוכבים לקראת חתן וכלה והזיקו זה את זה ממון חבירו דרך שמחה ושחוק, וכן בשאר דבר שמחה, הואיל ונהגו כן, פטורין (מרדכי ס"פ הישן ותוספות והרא"ש ואגודה פרק לולב וערבה), מ"מ אם נראה לב"ד לעשות סייג וגדר, הרשות בידם

ולפי האמור לעיל, ע"כ כוונתו סייג וגדר כדי שלא יבוטל שמחת המצווה, וכמד' שהגר"א לא הבין כן, וצ"ע.

פרי יהושע
הודעות: 2655
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוקטובר 26, 2016 12:28 pm

בעצם הבעיה היא שורשית הרבה יותר, שכיום כל עבודת האלוקים בעשיית המצות נעשית כמטלות בלי קשר ישיר לחומר ממנו עשוי המצות, אין תרי"ג מצות יש תרי"ג בעיות, שצריך להסתדר אתם, טבל, שביעית, ארבעת המינים וכולי וכולי, והלא התורה לא ניתנה כך, אלא להפך המצות נועדו שאדם ירגיש חיבור לאלוקיו, ייתן מעצמו ממה שחננו ה' וירגיש את הקשר, ברגע שהכל מין משהו רוחני ומנותק, פספסנו את כל המשמעות של המצות, ואני רואה את זה אצל בני הנוער, אילו תתן להם לבנות סוכה סתם כך בשביל הכיף מאד ייהנו, אם תטיל זאת כמעמסה של מצווה כבר לא ייהנו, וכמדומה עיקר עניין המצות היא באמת לא ממש לשם מצווה בעלמא אלא לקדש את החומר כפשוטו אפי' בלא להיות מודע כל כך עצם זה אדם מעטר את סוכתו ואת סל ביכוריו בפשיטות הרי זה הכל [צא ולמד כמה האריכה הברית' בעיטור הסוכה ואף שאינו נוגע להלכה כי זה שורש כל המצווה], דומני שלכן משה רבינו גם שאף לבוא לארץ ולקיים בה את המצות, כי בלי הקשר לחומר אין משמעות לכל המצות, וזה כל האדם.

שש ושמח
הודעות: 851
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' אוקטובר 26, 2016 2:58 pm

פרי יהושע כתב:[צא ולמד כמה האריכה הברית' בעיטור הסוכה ואף שאינו נוגע להלכה כי זה שורש כל המצווה]

א. הברייתא רק מתארת מצב ולא מבואר להדיא בשום מקום שיש ענין בזה.
ב. זה שורש כל המצוה???

פרי יהושע
הודעות: 2655
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוקטובר 26, 2016 3:01 pm

שש ושמח כתב:
פרי יהושע כתב:[צא ולמד כמה האריכה הברית' בעיטור הסוכה ואף שאינו נוגע להלכה כי זה שורש כל המצווה]

א. הברייתא רק מתארת מצב ולא מבואר להדיא בשום מקום שיש ענין בזה.
ב. זה שורש כל המצוה???

הברי' מבארת ומאריכה בתיאור ציורי לכא' ללא שום נפקות, וכנראה להראות חיבתו למצווה. שורש זה שהמצות נועדו לקידוש החומר אינו רעיון חדש ולא שלי, אני רק מוסיף שכך נשמרת "הטבעיות האנושית", שלא כשהמצות מנותקות מרקע המציאות לצערנו.

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' אוקטובר 26, 2016 3:18 pm

ר' עושה אתה קשה הפעם!...

פרי יהושע
הודעות: 2655
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוקטובר 26, 2016 4:06 pm

למה?

שומע ומשמיע
הודעות: 1177
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' נובמבר 13, 2016 12:11 am

עושה חדשות כתב:
גם זו לטובה כתב:ומבואר שהיו "משתוללים" בזמן ההקפות משום שמחה, ולא הלכו עקב בצד אגודל בעיניים דומעות.
וכבר אמר הגרי"ל מיצברג מי שמקיים המצוות כצורתן הנכונה והטבעית לא זקוק לשום פעולות נוספות.

צ"ע לפי דבריך, עד שתיקנו את ענין ההקפות, האם היו זקוקים לפעולות נוספות?
ואם אתה מבין שהצרכים האלו משתנים, ונתקנה מצוות ההשתוללות (כלשונך) בהושע"ר רק כשנוצר צורך לפרוק מתחים,
א"כ בימינו נראה שיש צורך נפשי נגדי לילך עקב בצד וכו' טפי מהשתוללות. (את ההשתוללות ממצים די והותר בהזדמנויות אחרות).
וא"כ גם לפי שיטתך, הרי אפשר להיות גמיש עם תוכן תקנת חביטת הערבה ולהתאים אותה למצב.
===
לגופו של ציטוט מהרב וולבה, יש שם עירוב מושגים קצת. אם הענין הוא לאפוקי מגאווה, אולי ניחא, אבל בסתמא אינו כן, דלכאו' אין זו הדרך המומלצת להתלמד בענווה ע"י משחקי אגוזים.
ואם כמו שנראה שזה בא לשמור את הטבעיות והקלילות וכו' י"ל בפשיטות שזה בבחינת הפה שאסר וכו', הן לולי עבודות מוסריות בקבוצות, ומסירת 'ועדים' כבדים ע"י משגיחים רמי מעלה, הרי אנו טבעיים וקלילים כראוי, אוהבים ללמוד ולקיים מצוות באדל"מ ובאדל"ח בלי שום תיסבוך, ונלחמים עם היצרים באמצעים הסטנדרטיים. לעומת זאת, פירוט חטאים בתוך קבוצת עבודה מוסרית, חפירה במעמקי תכונות הנפש, ועוד כהנה מן הפעולות שעודד המשגיח זי"ע, הם אלו שיוצרות חוסר טבעיות, עד שנוצר צורך בטיול לגליל וכו'.
ובזה אני משתווה עם הציטוט שהבאת מהגרל"מ, וכמעט אני קורא ע"ז אִוֶּלֶת אָדָם תְּסַלֵּף דַּרְכּוֹ וְעַל ה' יִזְעַף לִבּוֹ.
(החידוש של הגרל"מ, שלטענתו מי שחווה את השבת והמועדים וכו' כמו שהוא מלמד, אז אפי' "בין הזמנים" זה מצרך מיותר. ובהא נצחנהו לדידן).
כמובן שמערכת העבודה שהעמידו בעלי המוסר, היא כבירה מאין כמוה, וכוחה רב כנגד הטבעיות הרעה, אבל למלחמה עם הטבעים והזרימה יש כנראה מחיר, שאולי צריך לשלם עליו באגוזים ואגרופים.
באמת כפי המוכר לנו עוד דרכים וסגנונות בעבודת ה', (תלמידי החזו"א, זילברמן, מינצברג, חסידים למיניהם, וכו' וכו', ואפילו לסגנון האחר של המוסר, כמו תלמידי האור יחזקאל), רובם לא נתקלים בצורך לעסוק בשמירת הטבעיות האנושית. לדרך המוסר הנפלאה, כפי שהיא משתקפת בעלי שור וכד', יש כנראה מעט חסרונות מן הצד, שצריך להשקיע כדי להתגבר עליהם.


כמה הערות

א. אצל הרב וולבה כל פרט בחיים היה סוגיה ועבודה, אני בטוח שגם אחרים נתקלים בנושא הזה אבל לא מתייחסים אליו להדיא.

ב. בקשר לגר"ל מינצברג, אני לא מכיר ממש את האנשים. אם כי היה לי תועלת בספרים שלו. מ"מ היה פה מאמר יפה שקל הרב אליהו סולביי'יק שביקר במדה מסויימת את הגישה שלו ש'הכל נחמד'.

ג. האנשים הגדולים שבבית מדרש זה, הם אנשים שמצד האופי שלהם, חושבים על כל דבר ועל כוחות הנפש שלהם. ומכוח התורה והמוסר הם מפנים את זה לקדושה. כך שזה גופא חלק מהטבעיות.

ד. לכמה מהציבורים המוזכרים פה, היה מוסיף לענ"ד קצת התאווררות.

ה. הכי חשוב: מה זה באדל"מ ובאדל"ח??????.

עושה חדשות
הודעות: 6495
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' נובמבר 13, 2016 12:42 am

א.ג. כוונתך היא שזה סגנון עבודה לאנשים 'כבדים'? ומה בנוגע לתלמידים שלהם?
ב. כתשובה על הביקורת הזו, עומדת טענתו של הגרל"מ למה התורה לא ציוותה על 'בין הזמנים'?
ה. אני מאפשר לך 2 ניחושים... (זה די קל).
-אגב, את הציטוט הנ"ל הבאתי מתוך קונטרס באר הדעת שי"ל ע"י ישיבת חכמה ודעת ברחובות של הרב גרנדביץ. יש שם עוד הרבה קטעי זכרונות מאלפים על ישיבת באר יעקב - הגרמש"ש והגרש"ו. מומלץ בהחלט.
-ומ"מ אני עדיין לא 'קניתי' את הסיפורים על האגרופים והאגוזים. יש לזה מקורות אחרים מקבילים?

שומע ומשמיע
הודעות: 1177
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' נובמבר 13, 2016 10:09 pm

מוזר לי מאד שקשה לך ה'קושיה' הזו, מישהו אמר שיש 'מצוות בין הזמנים' בין הזמני הוא צורך, והתורה לא מצווה על צרכים.
בכל מקרה בין זמנים הוא עניין מוסדי, ברגע שהלימוד נעשה בצורה ממוסדת, צריך גם זמן שהמוסד יוצא לנופש. בודאי שכל אדם יש לו את הצרכים הפרטיים שלו, יש אדם שנח פעם בשעה ויש אדם שנח פעם בשבוע. אין כאן איזה מושג מקודש.
בנוסף גם גדולי עולם יצאו ויוצאים לנופש כזה או אחר. גם אם היו כאלו שהתנגדו לבין הזמנים.

אבל העיקר רחם עלי, מה זה באדל"ח ובאדל"מ? אני במתח!

עיניו כיונים
הודעות: 188
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ב' נובמבר 14, 2016 1:40 am

שומע ומשמיע כתב:אבל העיקר רחם עלי, מה זה באדל"ח ובאדל"מ? אני במתח!

בין אדם למקום, ובין אדם לחבירו.

עושה חדשות
הודעות: 6495
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 16, 2016 10:16 pm

אגב, באותו קונטרס (באר הדעת - זכרונות על הגרמש"ש והגרש"ו מישי' באר יעקב, יו"ל ע"י ישי' חכמה ודעת), ראיתי עוד קטע מעניין, ציטוט ועד של המשגיח.

הרב וולבה.jpg
הרב וולבה.jpg (119.98 KiB) נצפה 2840 פעמים

שומע ומשמיע
הודעות: 1177
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' נובמבר 16, 2016 10:20 pm

עושה חדשות כתב:א.ג. כוונתך היא שזה סגנון עבודה לאנשים 'כבדים'? ומה בנוגע לתלמידים שלהם?

בכל שיטה אצל התלמידים יש בעיות ו'מחירים'.

מעט דבש
הודעות: 2649
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' מרץ 06, 2018 8:52 pm

גם זו לטובה כתב:בתה"ד (רי)
באו לפני לדין ר' אליעזר בר שלום ור' גרשום בר שלום, וצעק ר' אליעזר על ר"ג =רב גרשום= על אשר נגחו ודחפו בעת סיבוב הושענות בחג הסוכות וכיון להזיקו, כאשר היה שונא לו כבר זה ימים ושנים, ונדחף כ"כ עד שנשבר עצמי כתפו ונזקק לרופא לרפואתם. ור"ג השיב שסבב כמנהג העולם שרגילין בדחיפות בעת הזאת, ואם נדחף ממנו בלא כוונתו להזיקו אירע לי וכו'
ובסו"ד "אם לא כיון להזיקו אף על גב דודאי נתזק מכחו היה פטור מכלום, כיון דבשעת שמחה של מצוה הזיק כדאיתא בא"ז ובאשירי בשם התוס' בסוף מס' סוכה"

ומבואר שהיו "משתוללים" בזמן ההקפות משום שמחה, ולא הלכו עקב בצד אגודל בעיניים דומעות.

viewtopic.php?p=440846#p440846

יעקב_ב.
הודעות: 154
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ה' מרץ 08, 2018 9:50 am

עקביה כתב:מזכיר לי מה שסיפר פעם חבר, שמי שלא ראה תפילת ליל תשעה באב בבית כנסת פלוני לא ראה שמחה מימיו...
במהלך כל התפילה ואמירת הקינות כולם צולפים בובקעס בכולם...

ענין זריקת הבובקעס ובכלל עשיית 'שמח' בתשעה באב, היתה מיוחדת מאז ומתמיד לחסידים...

עתניאל בן קנז
הודעות: 1386
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' מרץ 18, 2018 7:49 pm

יעקב_ב. כתב:
עקביה כתב:מזכיר לי מה שסיפר פעם חבר, שמי שלא ראה תפילת ליל תשעה באב בבית כנסת פלוני לא ראה שמחה מימיו...
במהלך כל התפילה ואמירת הקינות כולם צולפים בובקעס בכולם...

ענין זריקת הבובקעס ובכלל עשיית 'שמח' בתשעה באב, היתה מיוחדת מאז ומתמיד לחסידים...


דומני שמבחינה הסטורית אינו מדויק. ה'מנהג' היה גם במקורות אחרים, אם כי מסתבר שהחסידים מחמת אפיים אמצוהו בחום, ואף 'הדרו' בו.

יותר נכון שהדבר תלוי באופי אנשי המדינות.

סגי נהור
הודעות: 2389
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי סגי נהור » א' מרץ 18, 2018 10:36 pm

עתניאל בן קנז כתב:יותר נכון שהדבר תלוי באופי אנשי המדינות.

זה לא נראה לי נכון במקרה זה, כי מסורת ההשתובבות בת"ב מוכרת גם אצל החסידים מאזור רייסין וליטא.

פעם בהתוועדות של פורים אצל ר' יואל כהן שליט"א, כשהאריך לדבר בענינו של יום, אירע פעם שמישהו עשה איזה מעשה ליצנות 'פורימי', והרי"כ הגיב: מה נראה לכם, שת"ב היום? פורים זה יום רציני!

משולש
הודעות: 4191
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 5:28 am

מעניין לעניין באותו עניין יכול מאוד לעזור גם למבוגרים.
גליון-13-הילד-שבי.doc
(843.5 KiB) הורד 64 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 6495
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמירת הטבעיות האנושית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 10, 2018 9:27 am

ועוד מענין לענין, נשלח לי ע"י אחד החכמים דפה -


חזור אל “ויתהלך חנוך את האלקים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים