תפקיד אדם הראשון בעולם

הרהורים ולבטים בחינוך הילדים
פרי יהושע
הודעות: 2473
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' נובמבר 01, 2016 9:42 pm

שאל אותי היום אברך חכם האם בני דורנו המחונכים על תפקיד האדם בעולם לחיי עבודת האלוקים המידות ולימוד תורת ה', יכולים להבין את מה שנא' בספר בראשית נעשה אדם בצלמינו ודמותנו וירדו בדגת הים וגו', האם זה אכן התפקיד הבסיסי שהעיד ה' לאדם פשוט לרדות בדגת הים, מה המשמעות של זה?, וכיצד זה מתקבל היום?, יש לי כמה מחשבות בעניין זה, אבל הייתי רוצה לשמוע קודם את חוות דעתם, וראשית כל האם זו שאלה נכונה?

מוישי
הודעות: 492
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי מוישי » ג' נובמבר 01, 2016 9:48 pm

ממש לא הבנתי את השאלה, המשמעות הפשוטה של 'וירדו' היא שהאדם יהא מושל על כל הבריאה, כלומר הוא תכלית הכל ולכן נברא אחרון, למענו נברא העל ולו שייך הזכות לרדות ולהשתמש בכל אשר נמצא בבריאה, מה זה נוגע לחיי עבודת האלוקים?!

לא נורא
הודעות: 48
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2016 9:59 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי לא נורא » ג' נובמבר 01, 2016 9:53 pm

אז פרי יהושע שאל, ומוישי ממש לא הבין. מה אני לתחוב ראשי בין ההרים הרמים, אך דעתי נוטה לצד השני.
וחוץ מזה יש לשאול בנפרד, מה היה בכלל התפקיד של אדם הראשון בגן עדן?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 13475
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' נובמבר 01, 2016 9:56 pm

לכאורה כתוב בפסוק ואדם אין לעבוד את האדמה (עיין רש"י) ואד יעלה וכולי.

איתן
הודעות: 533
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי איתן » ג' נובמבר 01, 2016 10:01 pm

מצטרף למוישי. רדייה בדגי הים וכו' זה רק ברכה ותיאור רגה, אך לא התכלית. התכלית היא לעבוד את גן העדן:
בראשית ב,ה:
וְכֹ֣ל׀ שִׂ֣יחַ הַשָּׂדֶ֗ה טֶ֚רֶם יִֽהְיֶ֣ה בָאָ֔רֶץ וְכָל־עֵ֥שֶׂב הַשָּׂדֶ֖ה טֶ֣רֶם יִצְמָ֑ח כִּי֩ לֹ֨א הִמְטִ֜יר ה' אֱ-לֹהִים֙ עַל־הָאָ֔רֶץ וְאָדָ֣ם אַ֔יִן לַֽעֲבֹ֖ד אֶת־הָֽאֲדָמָֽה:

בראשית ב,טו:
וַיִּקַּ֛ח ב' אֱ-לֹהִ֖ים אֶת־הָֽאָדָ֑ם וַיַּנִּחֵ֣הוּ בְגַן־עֵ֔דֶן לְעָבְדָ֖הּ וּלְשָׁמְרָֽהּ:

ופשוט שגן עדן הוא כנגד המשכן. שמשכן הוא חזרה לגן עדן המקורי.

הלא כל העולם נברא לכבו ה'.
ישעיהו מג:ז:
כֹּל הַנִּקְרָא בִשְׁמִי וְלִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו יְצַרְתִּיו אַף עֲשִׂיתִיו:

וכן במשלי טז:ד:
כֹּל פָּעַל ה' לַמַּעֲנֵהוּ וְגַם רָשָׁע לְיוֹם רָעָה:

ועיין בהבאת הפסוקים האלו ביומא לח. וירושלמי יומא פ"ג ה"ה ושקלים פ"ה ה"ה בהקשר לבית גרמו ובית אבטינס.
וכן מבואר בחז"ל שהאדם נברא כדי לשמש את קונו. קידושין פב::
תניא, ר"ש בן אלעזר אומר: מימי לא ראיתי צבי קייץ, וארי סבל, ושועל חנוני, והם מתפרנסים שלא בצער, והם לא נבראו אלא לשמשני, ואני נבראתי לשמש את קוני, מה אלו שלא נבראו אלא לשמשני1 מתפרנסים שלא בצער, ואני שנבראתי לשמש את קוני - אינו דין שאתפרנס שלא בצער! אלא שהורעתי מעשי, וקפחתי את פרנסתי.


קטע מאחד ממאמרי:
והנה אין ספק שגן עדן הוא הוא מקום השראת השכינה. שבו הוא מתהלך לרוח היום אצל בני אדם. כמו שכתוב בבראשית ג,ח:
וַיִּשְׁמְעוּ אֶת קוֹל ה' אֱ-לֹהִים מִתְהַלֵּךְ בַּגָּן לְרוּחַ הַיּוֹם וַיִּתְחַבֵּא הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ מִפְּנֵי ה' אֱ-לֹהִים בְּתוֹךְ עֵץ הַגָּן:

בדיוק באותו לשון כמו שהתורה אמרה על המשכן בויקרא כו,יא-יב:
וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי בְּתוֹכְכֶם וְלֹא תִגְעַל נַפְשִׁי אֶתְכֶם: וְהִתְהַלַּכְתִּי בְּתוֹכְכֶם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵא-לֹהִים וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי לְעָם[5]:
ובעוד מקומות מבואר שזה מטרת המשכן – שה' ישכון בתוך בני ישראל. שמות כה,ח:
וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם:

וכן תמיד המקדש (שהוא הוא משכן קבוע) נקרא בית ה'. בתורה גם כן מבואר שזה היה התכלית של יציאת מצרים שה' ישכון בתוך בני ישראל במשכנו. שמות כט,מב-מו:
עֹלַת תָּמִיד לְדֹרֹתֵיכֶם פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לִפְנֵי ה' אֲשֶׁר אִוָּעֵד לָכֶם שָׁמָּה לְדַבֵּר אֵלֶיךָ שָׁם: וְנֹעַדְתִּי שָׁמָּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְנִקְדַּשׁ בִּכְבֹדִי: וְקִדַּשְׁתִּי אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו אֲקַדֵּשׁ לְכַהֵן לִי: וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵא-לֹהִים: וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיהֶם:

שזה היה התיקון של חטא אדם הראשון שגורש מלשמש לפני קונו בגלל מריו, והשכינה הפסיקה לשרות בתוך בני אדם. ואילו עתה בבחירת עם ישראל ובנתינת התורה אליו ה' החזיר את השכינתו חזרה לבני אדם – לתוך המשכו שבתוך בני ישראל.
אם נתבונן בפרשת בריאת העולם ובפרשת הקמת המשכן נראה שיש גם דמיון הלשוני בין שני הפרשיות. וכבר חז"ל שמו לב לכך. תנחומא פקודי ס"ב:
בשביעי ויכולו השמים והארץ ובמשכן כתיב ותכל כל עבודת, בבריאת העולם כתיב ויברך א-להים ובמשכן כתיב ויברך אותם משה, בבריאת העולם כתיב ויכל א-להים ובמשכן כתיב ויהי ביום כלות, בבריאת העולם כתיב ויקדש אותו ובמשכן כתיב וימשח אותו ויקדש אותו

עיין את המדרש במלואו בהערה[6]. ועיין את הפסוקים המלאים בתוך בהערה[7]. ויש עוד דמויים לשוניים. בסוף הבריאה בבראשית א:לא:
וַיַּרְא אֱ-לֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי:

ובסוף הקמת המשכן שמות לט:מג:
וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת כָּל הַמְּלָאכָה וְהִנֵּה עָשׂוּ אֹתָהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' כֵּן עָשׂוּ וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה:

בשתי המקרים משתמשים במלים "וירא" "את כל" ו"והנה". וכן גם בפרשת בריאת העולם וגם בפרשת המשכן התורה כל הזמן משתמשת בשורש ע.ש.ה.. שתי הדברים האחרונים לקחתי מהמאמר "בחזרה לגן עדן" על פרשת תרומה של הרב אמנון בזק. ועיין באריכות בדעת מקרא במבוא לבראשית עמ' 109-120. ויש אנשים שניסו להשוות גם את מבנה המשכן עם המבנה של גן עדן. הואיל ואינני בטוח עד כמה זה פשטני אין אני מביא את הדרשות ההשוואות הללו. ועיין עוד בכרך יא של "עלון שבות" במאמרו של צבי ארליך "סיפור גן עדן בהשוואה למעמד הר סיני ולמשכן". ועיין גם בעיונים בספר שמות לנ' ליבוביץ עמ348-352. ואפשר לציין לעוד מקומות.
וכן כמו שהשבת זה סוף מעשה בראשית כך גם פרשת הציווי על הקמת המשכן מסתיימת במצוות השבת (שמות יב:יז). וכן בפתיחת קיום מצוות שבת עוד פעם מצווים על השבת (שמות לה:ט-ג). וכבר העירו על כך במבוא של דעת מקרא לבראשית עמ' 111. ואכן את מלאכות השבת אנו לומדים מהמשכן. ושבת בראשית היא סוף בריאת העולם. עיין למשל ערוך השולחן או"ח סרמ"ב ס"ט:
בריש פרשת ויקהל [שמות לה, א] כתיב ויקהל משה וגו' אלה הדברים אשר צוה ד' לעשות אותם ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קדש וגו' וביאורו שצוה אותם על מלאכת המשכן ושבשבת אסור לעשות מלאכת המשכן כמבואר במכילתא ומזה באה הקבלה לחז"ל ללמוד כללים ועיקרים גדולים במלאכת שבת דמדנסמכה ענין שבת למלאכת המשכן למדנו כל מלאכות שבת ממלאכות שהיו במשכן וכך שנו חכמים [שבת מ"ט:] אין חייבין אלא על מלאכה שכיוצא בה היתה במשכן הם זרעו ואתם לא תזרעו וזריעה היתה במשכן לזריעת סממנים [רש"י] הם קצרו ואתם לא תקצרו וכו'
מכל זה אנו רואים שיש קשר הדוק בין בריאת העולם (או ליתר דיוק – גן עדן) להקמת המשכן. שבריאת העולם תכליתה בריאת גן עדן להשראת השכינה ששם יושבים צדיקים ונהנים מזיו השכינה[8]. שהקמת המשכן זה החזרה של האדם לשמש לפני קונו במשכו כמו שהוא שימש לפני כך בגן עדן. וחזרה של ה' לשכון בתוך בני אדם. ומשכן זה תחליף של גן עד
[הערה 5] ועיין גם את רש"י על אתר:
והתהלכתי בתוככם - אטייל עמכם בגן עדן כאחד מכם, ולא תהיו מזדעזעים ממני. יכול לא תיראו ממני, תלמוד לומר והייתי לכם לא-להים:

[הערה 6]מדרש תנחומא פקודי ס"ב:
א"ר יעקב בר' אסי למה הוא אומר ה' אהבתי מעון ביתך ומקום משכן כבודך בשביל ששקול כנגד בריאת עולם, כיצד בראשון כתיב בראשית ברא א-להים את השמים ואת הארץ, וכתיב (תהלים קד) נוטה שמים כיריעה, ובמשכן מה כתיב ועשית יריעות עזים (שמות כו), בשני יהי רקיע ואומר בהן הבדלה שנאמר ויהי מבדיל בין מים למים ובמשכן כתיב והבדילה הפרוכת לכם (שם /שמות כ"ו/), בשלישי כתיב מים שנאמר יקוו המים ובמשכן כתיב ועשית כיור נחשת וכנו נחשת וגו' ונתת שמה מים (שם /שמות/ ל), ברביעי ברא מאורות דכתיב יהי מאורות ברקיע השמים ובמשכן כתיב ועשית מנורת זהב (שם /שמות/ כה), בחמישי ברא עופות שנא' ישרצו המים שרץ נפש חיה ועוף יעופף ובמשכן כנגדן לעשות קרבנות כבשים ועופות (ובמשכן והיו הכרובים פורשי כנפים למעלה) (שם /שמות כ"ה/), בששי נברא אדם שנאמר (בראשית א) ויברא א-להים את האדם בצלמו בכבוד יוצרו, ובמשכן כתיב אדם שהוא כהן גדול שנמשח לעבוד ולשמש לפני ה', בשביעי ויכולו השמים והארץ ובמשכן כתיב ותכל כל עבודת, בבריאת העולם כתיב ויברך א-להים ובמשכן כתיב ויברך אותם משה, בבריאת העולם כתיב ויכל א-להים ובמשכן כתיב ויהי ביום כלות, בבריאת העולם כתיב ויקדש אותו ובמשכן כתיב וימשח אותו ויקדש אותו, ולמה המשכן שקול כנגד שמים וארץ אלא מה שמים וארץ הם עדים על ישראל דכתיב העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ (דברים ל) אף משכן עדות לישראל שנאמר אלה פקודי המשכן משכן העדות לכך נאמר ה' אהבתי מעון ביתך ומקום משכן כבודך וגו'

[הערה 7] בראשית ב:א-ג:
וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם: וַיְכַל אֱ-לֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה: וַיְבָרֶךְ אֱ-לֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱ-לֹהִים לַעֲשׂוֹת:

בראשית א:לא:
וַיַּרְא אֱ-לֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי:

שמות לט:לב-לג:
וַתֵּכֶל כָּל עֲבֹדַת מִשְׁכַּן אֹהֶל מוֹעֵד וַיַּעֲשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשׂוּ: וַיָּבִיאוּ אֶת הַמִּשְׁכָּן אֶל מֹשֶׁה אֶת הָאֹהֶל וְאֶת כָּל כֵּלָיו קְרָסָיו קְרָשָׁיו בריחו בְּרִיחָיו וְעַמֻּדָיו וַאֲדָנָיו:

שמות לט:מג:
וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת כָּל הַמְּלָאכָה וְהִנֵּה עָשׂוּ אֹתָהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' כֵּן עָשׂוּ וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה:

במדבר ז:א:
וַיְהִי בְּיוֹם כַּלּוֹת מֹשֶׁה לְהָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ וְאֶת כָּל כֵּלָיו וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת כָּל כֵּלָיו וַיִּמְשָׁחֵם וַיְקַדֵּשׁ אֹתָם:

[הערה 8]וכמו שאמרו במסכת ברכות יז. על עולם הבא שהוא ודאי המשך לגן עדן:
רגלא בפומיה דרב: [לא כעולם הזה העולם הבא], העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה ולא משא ומתן ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות, אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה, שנאמר: ויחזו את האלהים ויאכלו וישתו.

לא נורא
הודעות: 48
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2016 9:59 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי לא נורא » ג' נובמבר 01, 2016 10:07 pm

תודה רבה!

פרי יהושע
הודעות: 2473
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' נובמבר 01, 2016 10:37 pm

ואמנם אחר כל הדרושים, המשמעות הפשוטה של הכתוב גם בגן עדן הוא מצווה לעבוד ולשמר את הגן ותו לא, ומה שמוישי לא מבין את שאלתי, גם אני לא הבנתי את תשובתו, ונכון האדם נזר הבריאה והוא שולט בכל היצורים, אבל כאן נראה שמתואר וכן בגן עדן מהות האדם ותפקידו, וכאן עולה השאלה האם אכן זה היה תפקידו?.

אבל אם תשאלו אותי, אכן אני חושב שכן, תפקיד האדם הראשון והאדם -בגלגולו הקודם לפחות- בכלל, היה אכן שמירה על הבריאה כפשוטם של דברים, כיון ואדם צריך להתקיים, ואין לו יכולת להתקיים כבע"ח ממה שמזדמן אלא שהוא מוכרח לשם קיומו להתערב בבריאה, אכן הניסיון שלו האם יתערב בצורה הלא נכונה בבריאה [תן דעתך שלא תחריב...], והיינו המצוות שנצטווה, כידוע שמצות ב"ח עיקרן לא לקלקל את הבריאה, [וכן הוא למ"ד שנאסרו על סירוס וכלאים, והדברים פשוטים וידועים], עכ"פ בבסיס אכן נראה שלפי פשוטם של הדברים אכן זה היה עיקר התפקיד הבסיסי של האדם בבריאה, וככל שאדם נענש והתרחק מהבריאה כך נעשה תפקידו בקשר לאלוקיו בלבד, כמו אחרי שיצאו אבותינו ואנחנו לגלות, ואולי מכאן כל חוסר ההתאמה והבעיות של בני הנוער שלנו, כיון והתפקיד שלנו נהיה מסובך ולא מתאים כ"כ בבסיסו לאדם, בא נחשוב על זה....

מוישי
הודעות: 492
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי מוישי » ג' נובמבר 01, 2016 10:49 pm

פרי יהושע כתב:ואמנם אחר כל הדרושים, המשמעות הפשוטה של הכתוב גם בגן עדן הוא מצווה לעבוד ולשמר את הגן ותו לא, ומה שמוישי לא מבין את שאלתי, גם אני לא הבנתי את תשובתו, ונכון האדם נזר הבריאה והוא שולט בכל היצורים, אבל כאן נראה שמתואר וכן בגן עדן מהות האדם ותפקידו, וכאן עולה השאלה האם אכן זה היה תפקידו?


זכותך לא להסכים אבל אל תאמר שהמשמעות הפשוטה היא שהתפקיד הוא לרדות, כאן לא נאמר תכלית, אלא הפוך, הבריאה היא תכלית של האדם.
ומש"כ שהוא מצווה לעבדה ולשמרה, מי לא יודע את ד' חז"ל שלעבדה הוא מ"ע ולשמרה הוא מל"ת, האם זהו רק מליצה, הלא כל דבריהם כאש ונתבאר שתכלית האדם היה מתחילה לידבק בבוראו

פרי יהושע
הודעות: 2473
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' נובמבר 01, 2016 10:55 pm

מוישי כתב:
פרי יהושע כתב:ואמנם אחר כל הדרושים, המשמעות הפשוטה של הכתוב גם בגן עדן הוא מצווה לעבוד ולשמר את הגן ותו לא, ומה שמוישי לא מבין את שאלתי, גם אני לא הבנתי את תשובתו, ונכון האדם נזר הבריאה והוא שולט בכל היצורים, אבל כאן נראה שמתואר וכן בגן עדן מהות האדם ותפקידו, וכאן עולה השאלה האם אכן זה היה תפקידו?


זכותך לא להסכים אבל אל תאמר שהמשמעות הפשוטה היא שהתפקיד הוא לרדות, כאן לא נאמר תכלית, אלא הפוך, הבריאה היא תכלית של האדם.
ומש"כ שהוא מצווה לעבדה ולשמרה, מי לא יודע את ד' חז"ל שלעבדה הוא מ"ע ולשמרה הוא מל"ת, האם זהו רק מליצה, הלא כל דבריהם כאש ונתבאר שתכלית האדם היה מתחילה לידבק בבוראו

דברי חז"ל על לעבדה ולשמרה הם ודאי לא פשוטו של מקרא, מה יש להתווכח על כך כלל, וגם מצות עשה ול"ת של אדה"ר, הורנו לדעת שאינן אלא במובן של לא לקלקל את הבריאה, ולא במובן אחר.

מוישי
הודעות: 492
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי מוישי » ג' נובמבר 01, 2016 11:05 pm

האדם לא נברא אלא להתענג על השם וליהנות מזיו שכינתו וכולי וכולי.
האם זה רק אחר החטא? או שזה לא כפשוטם של דברים?

פרי יהושע
הודעות: 2473
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' נובמבר 01, 2016 11:43 pm

מוישי כתב:האדם לא נברא אלא להתענג על השם וליהנות מזיו שכינתו וכולי וכולי.
האם זה רק אחר החטא? או שזה לא כפשוטם של דברים?

"ובאמת מקום העידון הזה הוא העולם הבא" כמו שכתב שם בהמשך, השאלה על מה צווה בעולם הזה!!

בברכה המשולשת
הודעות: 8387
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 02, 2016 9:04 am

אילולי החטא היה האדם מתענג תמיד על זיו השכינה בעוה"ז

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 13475
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' נובמבר 02, 2016 9:32 am

פרי יהושע כתב:
מוישי כתב:
פרי יהושע כתב:ואמנם אחר כל הדרושים, המשמעות הפשוטה של הכתוב גם בגן עדן הוא מצווה לעבוד ולשמר את הגן ותו לא, ומה שמוישי לא מבין את שאלתי, גם אני לא הבנתי את תשובתו, ונכון האדם נזר הבריאה והוא שולט בכל היצורים, אבל כאן נראה שמתואר וכן בגן עדן מהות האדם ותפקידו, וכאן עולה השאלה האם אכן זה היה תפקידו?


זכותך לא להסכים אבל אל תאמר שהמשמעות הפשוטה היא שהתפקיד הוא לרדות, כאן לא נאמר תכלית, אלא הפוך, הבריאה היא תכלית של האדם.
ומש"כ שהוא מצווה לעבדה ולשמרה, מי לא יודע את ד' חז"ל שלעבדה הוא מ"ע ולשמרה הוא מל"ת, האם זהו רק מליצה, הלא כל דבריהם כאש ונתבאר שתכלית האדם היה מתחילה לידבק בבוראו

דברי חז"ל על לעבדה ולשמרה הם ודאי לא פשוטו של מקרא, מה יש להתווכח על כך כלל, וגם מצות עשה ול"ת של אדה"ר, הורנו לדעת שאינן אלא במובן של לא לקלקל את הבריאה, ולא במובן אחר.


א. גן עדן כל כולו דבר מופלא. לא ברור לי כמה שייך לטעון פשוטו של מקרא בזה. ובפרט כשאין המטרה רק לפרש את הפסוקים אלא לצייר בדעתנו והשקפתינו את התפקיד, נראה לי פשוט שדווקא ביאור חז"ל בזה הוא עיקר ההבנה. (מעין העובדה, אע"פ שאינו לגמרי דומה, שכשאנו דנים על נידון מעשי הלכתי העיקר הוא מדרש חז"ל ההלכתי ולא פשוטו של מקרא).
ב. לא הבנתי מה הכוונה במילים "לא לקלקל את הבריאה ולא במובן אחר". הל"ת הוא איסור האכילה מעץ הדעת העשה איני יודע אולי להתפלל כמ"ש רש"י. כל מעשה המצוות יש בהם אלמנט שלא לקלקל את הבריאה מן הפן הרוחני כמבואר במס"י.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי יין המשמח » ד' נובמבר 02, 2016 9:50 am

על פי פשוטן של דברים זה קצת קשה להבין מהי משמעות העבודה והשמירה הנ"ל.

אמנם בתורת החסידות (וימחלו לי החברים אם זה מובא במדרש וכיו"ב) מובא:
לעבדה זה מצוות עשה, ולשמרה זה מצוות לא תעשה.
והיינו, שהוא הוזהר שלא לקלקל את המקום ולגרום להסתלקות השכינה (כמו שקרה לאחר חטא עץ הדעת).
ולהמשיך גילוי אורות אלוקיים נעלים יותר ממה שהאירו קודם לכן.

מ"מ לדוגמה: ספר המאמרים תשי"ב ד"ה ויקח ה"א את האדם.

פרי יהושע
הודעות: 2473
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' נובמבר 06, 2016 10:09 pm

אוצר החכמה כתב:ב. לא הבנתי מה הכוונה במילים "לא לקלקל את הבריאה ולא במובן אחר". הל"ת הוא איסור האכילה מעץ הדעת, העשה איני יודע אולי להתפלל כמ"ש רש"י. כל מעשה המצוות יש בהם אלמנט שלא לקלקל את הבריאה מן הפן הרוחני כמבואר במס"י.

כוונתי שאין במשמעות עשה חיובי כמו להתפלל, אלא לעבדה מתפרש כמצות עשה לעבוד את האדמה גם בשבת, ולשמרה מתפרש כל"ת קודם לשמור את הגן ולא לקלקלו, וכן לא לרצוח וכו' ולא לאכול מעץ הדעת, הכלל שאין כאן שום ציוי לעשות משהו מה שאנו קורים לו כיום עבודת ה' במעשה המצוות, תפילה, תלמוד תורה, אתרוג, תפילין, וזה ברור.

ברזילי
הודעות: 3175
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי ברזילי » ב' נובמבר 07, 2016 9:12 am

פרי יהושע כתב:שאל אותי היום אברך חכם האם בני דורנו המחונכים על תפקיד האדם בעולם לחיי עבודת האלוקים המידות ולימוד תורת ה', יכולים להבין את מה שנא' בספר בראשית נעשה אדם בצלמינו ודמותנו וירדו בדגת הים וגו', האם זה אכן התפקיד הבסיסי שהעיד ה' לאדם פשוט לרדות בדגת הים, מה המשמעות של זה?, וכיצד זה מתקבל היום?, יש לי כמה מחשבות בעניין זה, אבל הייתי רוצה לשמוע קודם את חוות דעתם, וראשית כל האם זו שאלה נכונה?
גם אני הבנתי כמוך, שעד המבול הצווי המפורש שנאמר לאדם הוא לקיים את העולם, ורק אחר המבול נאמרו במפורש ז' מצוות בני נח (ומה שדרשו חלק מן האמוראים שנאמרו לאדה"ר שש מצוות, מקרא דויצו ה"א כוונתו בדיוק לענין זה - שמתוך הציווי לקיים את העולם היה צריך האדם להסיק בעצמו שלא לרצוח ולא לגזול וכו'). אם נניח לרגע לחינוך בני דורנו, הדברים מתיישבים היטב לפי תפיסת הראשונים שדיני התורה הם עצות מרחוק מגדול העצה לתקן הדעות, ליישר המעשים, ולקיים עולם מתוקן.

פרי יהושע
הודעות: 2473
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' נובמבר 07, 2016 9:00 pm

אני גם חשבתי שההשלכות של מחשבות אלו לחינוך בני דורנו הוא, שמעשה המצות גם בימינו חייב להיות חלק אינטגרלי מהמהלך הטבעי של האדם, איך עושים זאת זו כבר שאלה אחרת...

ברזילי
הודעות: 3175
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי ברזילי » ב' נובמבר 07, 2016 9:06 pm

ואפשר גם להטות הדברים לאידך גיסא - שפרשות בראשית-נח מלמדות אותנו שהמהלך הטבעי הזה איננו בר קיימא, ויש לנהוג בדרך של הצמדות לציווים מפורשים ומוגדרים כדרך שנאמר אחר המבול.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1412
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי מאיר סובל » ג' נובמבר 08, 2016 9:08 pm

לפי ההבנה הטקסטית הפשוטה של הרב פרי יהושע נמצא שאדם הראשון היה מצווה להיות מאוד פסיבי. ואם כך, רחמי עליו על רוב השיעמום שבכל יום ויום, במה היה יכול למלא את זמנו באם אין לו יעוד ותוכן ותכלית שצריך להשקיע בזה את הזמן, ועוד בכפליים מצמרר לחשוב שהוא לא היה מת אחרי תשע מאות ושלושים שנה, מה היה עושה עד היום? שוכב בצל??

בברכה המשולשת
הודעות: 8387
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' נובמבר 08, 2016 9:49 pm

בברכה המשולשת כתב:אילולי החטא היה האדם מתענג תמיד על זיו השכינה בעוה"ז

פרי יהושע
הודעות: 2473
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' נובמבר 08, 2016 10:17 pm

מאיר סובל כתב:לפי ההבנה הטקסטית הפשוטה של הרב פרי יהושע נמצא שאדם הראשון היה מצווה להיות מאוד פסיבי. ואם כך, רחמי עליו על רוב השיעמום שבכל יום ויום, במה היה יכול למלא את זמנו באם אין לו יעוד ותוכן ותכלית שצריך להשקיע בזה את הזמן, ועוד בכפליים מצמרר לחשוב שהוא לא היה מת אחרי תשע מאות ושלושים שנה, מה היה עושה עד היום? שוכב בצל??

אאל"ט הרמח"ל כתב [כנראה בשם קדמונים] שאם היה עומד בנסיון כבר באותו היום היה זוכה לחיי עוה"ב, ואז בוודאי היה מתענג על זיו השכינה כמובטח לצדיקים לעת"ל.

שומע ומשמיע
הודעות: 969
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' נובמבר 24, 2016 9:35 am

פשוטו של מקרא שהאדם נברא בצלמנו כדמותנו, היינו שעניינו הוא א-לוקי. ועל זה ממשיך הפסוק וירדו וכו'. היינו שיש כאן עניין א-לוקי.
ופשוטו של מקרא שגן עדן היה גן שהכיל בתוכו את הדברים הגבוהים והשורשיים ביותר בבריאה.
עץ החיים- לא יאומן פסוק מפורש,,על דברים שבד"כ נסתרים מאד. עץ שנושא בתוכו את החיים הנצחיים.
ועץ הדעת טוב ורע- שכדי להבין את פשוטם של מילים צריך המון עומק.
ופשוטו של מקרא שהאדמה התקללה אחרי החטא, אבל לפני זה הייתה כולה מבורכת. כך שהעובד אותה השפיע ברכה ממקור הברכות.
ופשוטו של מקרא שהנחש של לפני החטא, היה מדבר. והיה בכוחו לטעון טענות פילוסופיות ערמומיות.

פרי יהושע
הודעות: 2473
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' נובמבר 27, 2016 2:00 pm

שומע ומשמיע כתב:פשוטו של מקרא שהאדם נברא בצלמנו כדמותנו, היינו שעניינו הוא א-לוקי. ועל זה ממשיך הפסוק וירדו וכו'. היינו שיש כאן עניין א-לוקי.
ופשוטו של מקרא שגן עדן היה גן שהכיל בתוכו את הדברים הגבוהים והשורשיים ביותר בבריאה.
עץ החיים- לא יאומן פסוק מפורש,,על דברים שבד"כ נסתרים מאד. עץ שנושא בתוכו את החיים הנצחיים.
ועץ הדעת טוב ורע- שכדי להבין את פשוטם של מילים צריך המון עומק.
ופשוטו של מקרא שהאדמה התקללה אחרי החטא, אבל לפני זה הייתה כולה מבורכת. כך שהעובד אותה השפיע ברכה ממקור הברכות.
ופשוטו של מקרא שהנחש של לפני החטא, היה מדבר. והיה בכוחו לטעון טענות פילוסופיות ערמומיות.

לא הבנת את התפעלותך מאכל וחי לעולם, גם אנשים שאין אלוקים בלבבם רוצים לחיות לעולם... אלא שלא צריך ראיות שאם אלוקים ברא שמים וארץ הייתה לו מטרה אלוקית, זו לא השאלה אלא איך הייתה מושגת אצל אדם הראשון, מפשטות הכתובים נראה ע"י עבודת האדמה, והמסקנא שמערכת המושגים שלנו כנראה לוקה בחסר או יתר אם אנו מבינים שזה חיים משעממים כמו שנכתב כאן לעיל, כנראה שאדם שיש לו טבעיות פשוטה אינו צריך מעשים כל שהם לעורר בנפשו את עבודת האלוקים והוא יכול לדאוג לצרכיו, כי הלא כך בראו הא-ל ובתוך כך מקופלת כל עבודת האלוקים.

עושה חדשות
הודעות: 6022
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 21, 2017 11:42 pm

ברזילי כתב:...הדברים מתיישבים היטב לפי תפיסת הראשונים שדיני התורה הם עצות מרחוק מגדול העצה לתקן הדעות, ליישר המעשים, ולקיים עולם מתוקן.
להעיר, תיקון הדעת ויישור המעשים כמוזכר ברמב"ם סוף הל' תמורה, היינו שלא יפגע בקדושת הקרבנות וההקדשות מפני חמדת הממון.

ברזילי
הודעות: 3175
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יוני 22, 2017 12:18 am

עושה חדשות כתב:
ברזילי כתב:...הדברים מתיישבים היטב לפי תפיסת הראשונים שדיני התורה הם עצות מרחוק מגדול העצה לתקן הדעות, ליישר המעשים, ולקיים עולם מתוקן.
להעיר, תיקון הדעת ויישור המעשים כמוזכר ברמב"ם סוף הל' תמורה, היינו שלא יפגע בקדושת הקרבנות וההקדשות מפני חמדת הממון.
לא זו הכוונה שם, אלא שההקפדה על הלכות תמורה מיישרת את לבו של האדם מתאוות חמדת הממון. וזו רק דוגמא אחת, אבל הכלל שכותב שם הרמב"ם ברמז מפורש באר היטב במורה נבוכים (ג,כז ושם לא) שכל מצוות התורה לא באו לדעתו אלא לאחת (או יותר) משלש המטרות שהוא מונה: השרשת האמונות הנכונות, הנהגת צדק ומשפט בעולם לתיקון החברה, או חינוך למידות מתוקנות.

יזל מדליו
הודעות: 272
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי יזל מדליו » ו' יוני 23, 2017 10:21 am

פרי יהושע כתב:ואמנם אחר כל הדרושים, המשמעות הפשוטה של הכתוב גם בגן עדן הוא מצווה לעבוד ולשמר את הגן ותו לא, ומה שמוישי לא מבין את שאלתי, גם אני לא הבנתי את תשובתו, ונכון האדם נזר הבריאה והוא שולט בכל היצורים, אבל כאן נראה שמתואר וכן בגן עדן מהות האדם ותפקידו, וכאן עולה השאלה האם אכן זה היה תפקידו?.

אבל אם תשאלו אותי, אכן אני חושב שכן, תפקיד האדם הראשון והאדם -בגלגולו הקודם לפחות- בכלל, היה אכן שמירה על הבריאה כפשוטם של דברים, כיון ואדם צריך להתקיים, ואין לו יכולת להתקיים כבע"ח ממה שמזדמן אלא שהוא מוכרח לשם קיומו להתערב בבריאה, אכן הניסיון שלו האם יתערב בצורה הלא נכונה בבריאה [תן דעתך שלא תחריב...], והיינו המצוות שנצטווה, כידוע שמצות ב"ח עיקרן לא לקלקל את הבריאה, [וכן הוא למ"ד שנאסרו על סירוס וכלאים, והדברים פשוטים וידועים], עכ"פ בבסיס אכן נראה שלפי פשוטם של הדברים אכן זה היה עיקר התפקיד הבסיסי של האדם בבריאה, וככל שאדם נענש והתרחק מהבריאה כך נעשה תפקידו בקשר לאלוקיו בלבד, כמו אחרי שיצאו אבותינו ואנחנו לגלות, ואולי מכאן כל חוסר ההתאמה והבעיות של בני הנוער שלנו, כיון והתפקיד שלנו נהיה מסובך ולא מתאים כ"כ בבסיסו לאדם, בא נחשוב על זה....


עי' בספר נתיבות המוסר [נמצא גם בהיברובוקס] עמ' 34 הכותרת "הבריאה תורת האמונה".
נערך לאחרונה על ידי יזל מדליו ב ש' יוני 24, 2017 9:52 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

דורשי יחודך
הודעות: 250
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' יוני 23, 2017 3:05 pm

פרי יהושע כתב:שאל אותי היום אברך חכם האם בני דורנו המחונכים על תפקיד האדם בעולם לחיי עבודת האלוקים המידות ולימוד תורת ה', יכולים להבין את מה שנא' בספר בראשית נעשה אדם בצלמינו ודמותנו וירדו בדגת הים וגו', האם זה אכן התפקיד הבסיסי שהעיד ה' לאדם פשוט לרדות בדגת הים, מה המשמעות של זה?, וכיצד זה מתקבל היום?, יש לי כמה מחשבות בעניין זה, אבל הייתי רוצה לשמוע קודם את חוות דעתם, וראשית כל האם זו שאלה נכונה?


בעצם השאילה כבר דנו כאן חו"ר הפורום ודפח"ח,
הייתי מבקש לחזור לשאילה. הרי אפשר לנסח אותה בצורה אחרת:

לקראת סוף התורה הקדושה, משה רבינו, בשם הקב"ה, מסכם את בקשת הקב"ה מהאדם מישראל, ובמילים אחרות תפקידו של האדם מישראל.
"ליראה את ה' אלקיך, ללכת בכל דרכיו, לאהבה אותו, לשמור חוקיו ומצותיו, לעבדו".

האם, והאיך, זה מתאים לנאמר קרוב לתחילת התורה "וירדו בדגת הים וגו'"?

ועל זה יבואו על מקומם בשלום כל התגובות שנכתבו כאן.

זאת אומרת, אם יש שאילה, היא בתוך התורה עצמה לכאורה.

השאילה בנוסח הנוכחי, נותן רושם כאילו שהחינוך ש"תפקיד האדם בעולם לחיי עבודת האלקים, המידות, ולימוד תורת ה'" הוא תופעה של "בני דורינו".

מוטי
הודעות: 41
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 2:38 pm

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי מוטי » א' יוני 25, 2017 1:23 am

דורשי יחודך כתב:
פרי יהושע כתב:שאל אותי היום אברך חכם האם בני דורנו המחונכים על תפקיד האדם בעולם לחיי עבודת האלוקים המידות ולימוד תורת ה', יכולים להבין את מה שנא' בספר בראשית נעשה אדם בצלמינו ודמותנו וירדו בדגת הים וגו', האם זה אכן התפקיד הבסיסי שהעיד ה' לאדם פשוט לרדות בדגת הים, מה המשמעות של זה?, וכיצד זה מתקבל היום?, יש לי כמה מחשבות בעניין זה, אבל הייתי רוצה לשמוע קודם את חוות דעתם, וראשית כל האם זו שאלה נכונה?


בעצם השאילה כבר דנו כאן חו"ר הפורום ודפח"ח,
הייתי מבקש לחזור לשאילה. הרי אפשר לנסח אותה בצורה אחרת:

לקראת סוף התורה הקדושה, משה רבינו, בשם הקב"ה, מסכם את בקשת הקב"ה מהאדם מישראל, ובמילים אחרות תפקידו של האדם מישראל.
"ליראה את ה' אלקיך, ללכת בכל דרכיו, לאהבה אותו, לשמור חוקיו ומצותיו, לעבדו".

האם, והאיך, זה מתאים לנאמר קרוב לתחילת התורה "וירדו בדגת הים וגו'"?

ועל זה יבואו על מקומם בשלום כל התגובות שנכתבו כאן.

זאת אומרת, אם יש שאילה, היא בתוך התורה עצמה לכאורה.

השאילה בנוסח הנוכחי, נותן רושם כאילו שהחינוך ש"תפקיד האדם בעולם לחיי עבודת האלקים, המידות, ולימוד תורת ה'" הוא תופעה של "בני דורינו".


לא הבנת את הדיון. גם לדעת הפרי יהושע אחרי חטא אדם הראשון ואחרי עם ישראל ומתן תורה הדברים שונים לגמרי. השאילה היא מה היה במקור.

דורשי יחודך
הודעות: 250
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי דורשי יחודך » א' יוני 25, 2017 2:07 am

מוטי כתב:
דורשי יחודך כתב:
פרי יהושע כתב:שאל אותי היום אברך חכם האם בני דורנו המחונכים על תפקיד האדם בעולם לחיי עבודת האלוקים המידות ולימוד תורת ה', יכולים להבין את מה שנא' בספר בראשית נעשה אדם בצלמינו ודמותנו וירדו בדגת הים וגו', האם זה אכן התפקיד הבסיסי שהעיד ה' לאדם פשוט לרדות בדגת הים, מה המשמעות של זה?, וכיצד זה מתקבל היום?, יש לי כמה מחשבות בעניין זה, אבל הייתי רוצה לשמוע קודם את חוות דעתם, וראשית כל האם זו שאלה נכונה?


בעצם השאילה כבר דנו כאן חו"ר הפורום ודפח"ח,
הייתי מבקש לחזור לשאילה. הרי אפשר לנסח אותה בצורה אחרת:

לקראת סוף התורה הקדושה, משה רבינו, בשם הקב"ה, מסכם את בקשת הקב"ה מהאדם מישראל, ובמילים אחרות תפקידו של האדם מישראל.
"ליראה את ה' אלקיך, ללכת בכל דרכיו, לאהבה אותו, לשמור חוקיו ומצותיו, לעבדו".

האם, והאיך, זה מתאים לנאמר קרוב לתחילת התורה "וירדו בדגת הים וגו'"?

ועל זה יבואו על מקומם בשלום כל התגובות שנכתבו כאן.

זאת אומרת, אם יש שאילה, היא בתוך התורה עצמה לכאורה.

השאילה בנוסח הנוכחי, נותן רושם כאילו שהחינוך ש"תפקיד האדם בעולם לחיי עבודת האלקים, המידות, ולימוד תורת ה'" הוא תופעה של "בני דורינו".


לא הבנת את הדיון. גם לדעת הפרי יהושע אחרי חטא אדם הראשון ואחרי עם ישראל ומתן תורה הדברים שונים לגמרי. השאילה היא מה היה במקור.


הרב השואל (המצוטט ע"י הרב פרי יהושע שליט"א) הציב את השאילה על "בני דורינו המחונכים על תפקיד האדם בעולם לחיי עבודת האלקים המידות ולימוד התורה". כאילו שזה חינוך חדש של "בני דורינו." על זה רציתי להעיר, שכך חינך לכאורה משה רבינו, בשם הקב"ה, לפני כמה וכמה דורות, בפסוק שהבאתי, בכל יתר הפסוקים בתורה, וכן חינכו הנביאים, חז"ל, כך חינך ר' יונה, כך חינכו בכל הדורות, כך שצ"ב פשר הלשון של השואל.

אגב, גם אם הדברים השתנו לגמרי, זה ברור לכאורה שהדרך להגיע ליעד השתנה, אבל היעד, התכלית, לא השתנה, ולכן אני מבין את שאילת הרב השואל שליט"א, שצריך למצוא איך להתאים את כל עבודת האדם בתורה ובמצוות כו', עם הנאמר בתחילת התורה, ועל כך יבואו מה שכתבו כאן כמה מחו"ר הפורום, וישמע חכם ויוסיף לקח.

עושה חדשות
הודעות: 6022
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' נובמבר 04, 2017 11:23 pm

על וירדו בדגת הים וכו', כתבתי בעבר, ואעתיק כאן -

בראשית א-כו נעשה אדם בצלמנו כדמותנו וירדו בדגת הים וכו'. יש להפליא על מה ששלטון האדם על בע"ח מוזכר כדבר עיקרי במהות האדם. ויתכן שבא לומר דזהו הטעם לבריאה המוקדמת לאדם, שבכל נברא לשמש את האדם, והזכיר שבאמת האדם הוא השולט בכל הבע"ח ובכל הארץ. ולש' הרד"ק הוא "להודיע כי כל נבראי מטה לא נבראו אלא בעבור אדם ושיהיה הוא בשכלו מלך ומושל עליהם, שאם לא כן לא היה בעולם השפל מי שיכיר מי בראו". ויש לציין עוד לד' ר"י בשע"ת, שכ' שם "והנה הבורא נפח באפי נשמת חיים חכמת לב וטובת שכל להכירו וליראה מלפניו ולמשול בגוף וכל תולדותיו כאשר המשילה על שאר בעלי חיים שאינם מדברים מאשר יקרה בעיניו נכבדה". וע"ע תו"ח סנהד' לח, ב. ולישנא דתהילים פ"ח עסיק בענין זה "כי אראה שמיך מעשי אצבעתיך ירח וכוכבים אשר כוננתה: מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו: ותחסרהו מעט מאלקים וכבוד והדר תעטרהו: תמשילהו במעשי ידיך כל שתה תחת רגליו: צנה ואלפים כלם וגם בהמות שדי: צפור שמים ודגי הים עבר ארחות ימים". שו"ר בס' מגיד מישרים, ז"ל "איכא למידק במאי דקאמר נעשה אדם וירדו בדגת הים דמשמע דתכלית בריאת אדם לא הוי אלא כדי שירדה בדגת הים וכו' ולא הוי ליה למימר אלא נעשה אדם שיעסוק בתורה ובמצות. ותו דבכל דוכתא מקדים בהמה לעוף ועוף לדגים והכא נקיט להו בהיפוכ'. אבל רזא דמילתא דבמאי דאמר בצלמינו כדמותינו משמע בהדיא דיעסוק בתורה ובמצות דהיינו דמותינו וקאמר דיהא חכמתי' סגיא דידבק מילן מעילא לתתא והיינו דקאמר וירדו בדגת הים והיינו ים דחכמה עילאה ובתר הכי בעוף השמים דהיינו ת"ת ובתר הכי בבהמה דהיינו יסוד ובתר הכי בכל אשר על הארץ וחיילין דיליה". (וע"ע שו"ת הרשב"א החד' (כת"י) סי' שסח).

שמר
הודעות: 266
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי שמר » א' נובמבר 12, 2017 1:21 am

אין אני יודע אם מה שאצטט כאן קשור לנושא בפרטות אלא בכללות אבל הדברים שראיתי (השבת) זיעזעו אותי וקצת העמידו אותי על המקום ביחס ל"סיפורי התנ"ך" הפרוסים לפנינו בעיקר בחומש בראשית.
זוהר פ' בהעלותך ז"ל :
רבי שמעון אמר, ווי לההוא בר נש דאמר דהא אורייתא אתא לאחזאה ספורין בעלמא ומלין דהדיוטי, דאי הכי אפילו בזמנא דא אנן יכלין למעבד אורייתא במלין דהדיוטי ובשבחא יתיר מכלהו, אי לאחזאה מלה דעלמא, אפילו אינון קפסירי דעלמא אית בינייהו מלין עלאין יתיר, אי הכי נזיל אבתרייהו ונעביד מנייהו אורייתא כהאי גוונא, אלא כל מלין דאורייתא מלין עלאין אינון ורזין עלאין.
נכון ופשוט שכולם יודעים זאת אבל צריך לפעמים להתנער ולחזור לפופורציות נכונות, אדם הראשון אינו עוד אדם, גן עדן אינו עוד מקום, וששת ימי בראשית אינם עוד זמנים, במושגים כאלה פשוטו של מקרא מתחיל במקום גבוה מהפשט שלנו.

אביגדור
הודעות: 308
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: תפקיד אדם הראשון בעולם

הודעהעל ידי אביגדור » א' נובמבר 12, 2017 8:36 am

מוישי כתב:ממש לא הבנתי את השאלה, המשמעות הפשוטה של 'וירדו' היא שהאדם יהא מושל על כל הבריאה, כלומר הוא תכלית הכל ולכן נברא אחרון, למענו נברא העל ולו שייך הזכות לרדות ולהשתמש בכל אשר נמצא בבריאה, מה זה נוגע לחיי עבודת האלוקים?!
כפי שהזכיר פותח האשכול, לשון הכתוב היא נעשה אדם בצלמינו כדמותינו וירדו בדגת הים וגו' ומשמע להדיא שהרדיה היא מעצת בריאת האדם ולא ברכה שנתברך.

למה האשכול הזה נמצא בפורום חינוך?


חזור אל “ויתהלך חנוך את האלקים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים